اجاق گاز و فر

چرا فر اجاق گاز دود می‌کند؟ چگونه مشکل فر را حل کنیم؟

علت دود زدن فر اجاق گاز

اجاق گاز فردار یکی از وسایل پر اهمیت آشپزخانه است که با کمک آن می‌توان غذاهای خوشمزه و انواع کیک و شیرینی را تهیه کرد. به همین خاطر خراب شدن و دود زدن فر اجاق گاز می‌تواند برای خانم‌ها بسیار ناراحت کننده باشد. علت دود زدن فر اجاق گاز به موارد مختلفی بستگی دارد. در صورت مواجه شدن با آن، زیاد وحشت‌زده نشوید. خوشبختانه در اکثر مواقع مشکل جدی نیست و بدون نیاز به تماس با تکنسین تعمیر اجاق گاز، به تنهایی از عهده رفع آن بر می‌آیید. البته توصیه می‌کنیم درصورت بلند شدن دود از فر اجاق گاز از کنار آن ساده رد نشوید، ممکن است بی‌توجهی شما باعث ایجاد یک مشکل جدی شود. اگر می‌خواهید بدانید علت دود زدن فر اجاق گاز چیست و چگونه مشکل آن رفع می‌شود، با آچار باز همچنان همراه باشید.

فر برای اولین بار روشن شده است

اگر برای اولین بار فر را روشن کرده‌اید و شاهد دود زدن آن هستید، زیاد نگران نباشید. به احتمال زیاد دود و بوی غیر عادی آن به خاطر سوختن بسته‌بندی محافظ است. فر اجاق گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا سرد شود. تمام محفظه فر را با دقت بررسی کنید و باقی مانده مواد بسته‌بندی را خارج کنید. در اکثر برندها توصیه می‌شود که اولین بار وقتی می‌خواهید از فر استفاده کنید، حدود 30 دقیقه در درجه حرارت زیاد بدون اینکه چیزی داخل فر باشد، آن را روشن نگه دارید تا هر گونه پوشش باقی‌مانده سوزانده شود. توصیه می‌کنیم قبل از اولین استفاده از فر اجاق گاز، دفترچه راهنمای آن را بخوانید.

فر کثیف است

دود زدن فر اجاق گاز می‌تواند به خاطر باقی ماندن ذرات غذا و چربی بر روی المنت و قفسه‌های آن باشد. اگر در آخرین استفاده از فر اجاق گاز آن را تمیز نکرده‌اید، به احتمال زیاد علت دود زدن فر اجاق گاز مربوط به مواد غذایی باقی‌مانده و سوختن آن‌ها است. بنابراین بهترین کار برای رفع آن این است که اجاق گاز را خاموش کنید و منتظر بمانید تا سرد شود. سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و محلول شوینده مناسب به آرامی باقی‌مانده غذا و چربی را از روی المنت و قفسه‌ها پاک کنید.

دود زدن فر به خاطر باقی ماندن چربی و مواد غذایی
برای رفع دود زدن فر اجاق گاز باید محفظه فر را از هر گونه باقی مانده مواد غذایی و چربی پاک کنید

پیشنهاد مطالعه

بین المنت فر و ظرف غذا فاصله مناسب وجود ندارد

اگر دفترچه راهنمای اجاق گاز فردار را مطالعه کرده باشید، درباره دستورالعمل صحیح قرار دادن غذا داخل فر و فاصله مناسب آن تا المنت‌ها توضیحاتی نوشته شده است. چنان‌چه فاصله بین غذا و بخش کباب‌پز فر کم باشد، احتمال سوختن و بلند شدن دود از فر اجاق گاز وجود خواهد داشت. در صورت عدم رعایت این مورد با یک بررسی ساده می‌توانید علت دود زدن فر اجاق گاز را تشخیص دهد.

اگر در آخرین استفاده از فر اجاق گاز آن را تمیز نکرده‌اید، به احتمال زیاد علت دود زدن فر اجاق گاز مربوط به مواد غذایی باقی‌مانده و سوختن آن‌ها است.

مشکلی برای اجاق فر به وجود آمده است

اجاق گاز فردار مانند دیگر وسایل آشپزخانه ممکن است یک روزی خراب شود. گرم شدن بیش از حد محفظه فر می‌تواند به مرور باعث ایجاد اتصال کوتاه و آسیب رساندن به عناصر گرمایشی داخل محفظه شود. اگر المنت‌های فر کاملاً داغ نمی‌شوند و صدای وزوز جزئی و بلند شدن دود را احساس می‌کنید، لازم است با تعمیرکار حرفه‌ای اجاق گاز تماس بگیرید.

مشکل از نحوه تمیز کردن و استفاده شوینده نامناسب است

گاهی اوقات علت دود زدن فر اجاق گاز می‌تواند به خاطر نحوه اشتباه تمیز کردن آن باشد. برخی از تمیز کننده‌های اجاق گاز تمایل به ایجاد دود دارند. در صورتی که این نوع تمیز کننده‌ها را برای رفع چربی باقی مانده و یا گرد و غبار از محفظه فر استفاده کرده باشید، احتمال بلند شدن دود در هنگام روشن کردن فر وجود دارد. توصیه می‌کنیم برای رفع آن بعد از تمیز کردن با استفاده از یک دستمال مرطوب تمام سطوح فر اجاق گاز را پاک کنید. محلول آب و سرکه گزینه مناسبی برای تمیز کردن تمام محفظه داخلی فر و درب آن است.

المنت حرارتی شکسته است

در صورتی که المنت‌های حرارتی (المنت گریل و المنت پخت‌وپز) فر دچار شکستگی و هر گونه خرابی دیگر شده باشند، احتمال بلند شدن دود از فر اجاق گاز وجود دارد. در صورتی که احتمال می‌دهید علت دود زدن فر اجاق گاز این مورد است، لازم است فر را روشن کنید و سپس 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید تا ببینید که المنت حرارتی به اندازه کافی سرخ می‌شود یا نه. در صورتی که المنت حرارتی به اندازه کافی سرخ نشد، به احتمال زیاد مشکل از آن است. بنابراین بهترین کار این است که هر چه سریعتر با یک شرکت معتبر در زمینه تعمیر لوازم آشپزخانه، جهت تعمیر اجاق گاز خود تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

تعمیرفر اجاق گاز در محل
بهتر است تعمیر فر توسط  تعمیرکاران حرفه‌ای صورت گیرد.

فشار گاز بالا است

اگر تمام موارد گفته شده در بالا را چک کردید و هنوز علت دود زدن فر اجاق گاز خود را پیدا نکردید، بالا بودن فشار گاز می‌تواند دلیل آن باشد. فشار بالای گاز، المنت حرارتی فر را برای داغ شدن، بیش از حد تغذیه می‌کند و باعث بلند شدن دود در هنگام افزایش درجه حرارت می‌شود. برای تایید این احتمال می‌توانید با نمایندگی تعمیرات اجاق گاز صحبت کنید.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا