×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

چطور شیر سه راهه خراب پکیج را تعویض کنیم؟

خرابی شیر سه راهه پکیج

شیرسه طرفه پکیج به قطعه‌ای در پکیج گرمایشی گفته می‌شود، که وظیفه باز و بسته کردن مسیر انتقال آب گرم به شوفاژها و شیرآب گرم را دارد. در برخی موارد ممکن است با مشکلاتی همچون گرم نشدن شوفاژها، افت فشار پکیج و … روبه‌رو شوید که مشکل اصلی آن می‌تواند خرابی شیر سه طرفه پکیج باشد که پس از بررسی و عیب یابی متوجه این موضوع خواهید شد. در مقاله «چطور  شیر سه راهه خراب پکیج را  تعویض کنیم؟» قصد داریم شما را با علائم خرابی شیر سه راهه پکیج و نحوه تعویض آن آشنا کنیم. در ادامه با آچارباز همراه باشید.

اگر شیر سه طرفه دستگاه شما خراب است و آچارهای مناسب برای باز کردن آن را در خانه ندارید بهتر است، تعمیر پکیج را به یک شخص ماهر بسپارید تا علاوه بر درست کردن این قطعه، سرویس پکیج شما را هم انجام دهد. استفاده از آچارهای نامناسب باعث آسیب به لوله‌های پکیج و لوله‌کشی ساختمان می‌شود و هزینه بیشتری برای شما ایجاد می‌کند.

شیر سه راهی پکیج چیست؟

شیرسه طرفه پکیج، به یکی از قطعات پکیج گفته می‌شود، که وظیفه تقسیم آب بین شوفاژها و آب گرم مصرفی را دارد. شیرسه‌راهی پکیج دارای یک ورودی جهت دریافت آب و دو خروجی یکی برای انتقال آب به شیر آب‌ گرم مصرفی و دیگری جهت انتقال آب به شوفاژها (رادیاتورها) است. اجزای تشکیل دهنده شیرسه طرفه پکیج: موتور، بلوک سه راهه و سوپاپ هستند.
عملکرد این قطعه زمانی که آب گرم مصرفی، باز می‌شود، این‌گونه است که، سوپاپ به سمت داخل فشار داده شده و مسیر آب گرم به سمت شوفاژها بسته می‌شود و آب به شیر آب گرم مصرفی، منتقل خواهد شد و تا زمانی که آب گرم شیر مصرفی بسته نشود، مسیر آب به سمت مبدل ثانویه (شوفاژ و رادیاتورها) باز نمی‌شود.
شیر سه راهی پکیج، مسیر انتقال آب‌گرم به شیر آب‌گرم مصرفی و مبدل ثانویه را به کمک سوپاپ باز و بسته می‌کند، در زمانی که موتور بالا باشد، آب‌گرم تامین شده به وسیله پکیج را به مبدل ثانویه منتقل می‌کند و زمانی‌که پایین می‌آید، آب‌گرم مصرفی محیط را تامین می‌کند.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

در برخی موارد مشکلاتی درون دستگاه به وجود می‌آید که توانایی تامین آب‌گرم مصرفی را ندارد. اگر شوفاژها گرم نمی‌شوند و یا اینکه آب گرم مصرفی تامین نشده ولی شوفاژها گرم می‌شوند. در این حالت این امکان وجود دارد که شیر سه راهی پکیج مشکل داشته باشد، باید آن را بررسی و تست و در صورت خرابی آن را تعویض کنید. در ادامه این مقاله شما را با علائم خرابی شیر سه راهه پکیج و نحوه تعویض آن آشنا می‌کنیم.

شیر سه راهی پکیج
شیر سه طرفه در هر مدل از پکیج‌ها متفاوت است اما اساس کار همه آن‌ها یکی است.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تست خرابی شیر سه راهی پکیج

در مواردی که پکیج دچار مشکل می‌شود، جهت عیب یابی آن، باید قطعاتی که به سالم بودن آن‌ها مشکوک هستید، بررسی و تست شوند. در صورتی که قصد بررسی شیر سه راهی را دارید: برای انجام این کار باید سه تست را انجام دهید: تست شوفاژ، تست آب گرم مصرفی، تست موتور.

تست موتور شیر سه راهی پکیج

عملکرد موتور در شیر سه راهی اینگونه است که با باز کردن آب گرم مصرفی، مسیر انتقال آب گرم به شوفاژها، توسط اورنگ بسته می‌شود و میله شاسی درون موتور، مسیر آب گرم مصرفی را باز می‌کند. به صورت کلی باید این را بدانید که به وسیله شیر سه راهی نمی‌توان به صورت همزمان آب گرم به شیر آب گرم مصرفی و مبدل ثانویه منتقل کنید. جهت تست موتور که بخش اصلی شیر سه راهی است:

  • ابتدا باید سر فیش‌های آن را باز کنید.
  • سیم وسطی و یکی از سیم‌های جانبی را به برق شهری وصل کنید.
  • اگر شیر سه‌راهی مشکل نداشته باشد، موتور در این صورت کار می‌کند و محور موتور به موازات دیواره‌های آن قرار می‌گیرد.
  • در صورتی‌که موتور سالم باشد اگر سیم برق شهری را از سیم جانبی قطع کرده و به سیم جانبی دیگری متصل کنید، شاهد کار کردن موتور به صورت قبل خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه

تست شوفاژ شیر سه راهی پکیج

در اکثر مواقع آب گرم را باز می‌کنید ولی دمای آب گرم به میزان دلخواه شما نیست در این حالت ممکن است اورنگ توانایی بستن مسیر آب به مبدل ثانویه را به صورت کامل نداشته باشد و نصف آب به مبدل ثانویه منتقل شود همین مورد یکی از علائم خرابی شیر سه راهه است که پس از مشاهده این مورد باید آن را تعویض کنید. زمانی‌که قصد دارید شوفاژ پکیج را بررسی کنید، باید آن‌را در حالت زمستانه قرار دهید، سپس به بررسی آن بپردازید.

  • از دیگر روش‌های تست و بررسی شیر سه راهه این است که باید دمای آب درون لوله برگشت را که بعد از پمپ و قبل از ورود به پکیج قرار گرفته است بررسی کنید.
  • در صورتی‌که دمای آب بعد از پمپ، بیشتر بود، سوپاپ سه راهه پمپ، نشتی دارد و باید تعویض شود.
  • همچنین اگر به صورت مداوم افت فشار آب مواجه هستید، که به کمک ارورهای نمایش داده شده در صفحه نمایش و یا چراغ‌های روی پکیج، مشخص می‌شود، مشکل از شیر سه راهه است که باید تعویض و یا تعمیر شود.

اگر شوفاژها گرم نمی‌شوند و یا اینکه آب گرم مصرفی تامین نشده ولی شوفاژها گرم می‌شوند. در این حالت این امکان وجود دارد که شیر سه راهی پکیج مشکل داشته باشد.

تست آب گرم مصرفی شیر سه راهی پکیج

جهت بررسی شیر سه راهه به کمک آب گرم مصرفی، باید:

  • آب گرم مصرفی را باز کنید و اجازه خروج آب را در مدت زمان کمی بدهید.
  • سپس دمای لوله رفت را بررسی کنید در صورتی‌که گرم باشد مطمئنا شیر سه راهی خراب است و نیاز به تعویض دارد.
عیب یابی شیر سه راهی پکیج
عیب یابی و تعویض شیر سه راهی پکیج یک کار تخصصی است، در صورتی که توانایی انجاک این کار را ندارید از مراکز تخصصی این کار کمک بگیرید.

در صورتی که به کمک مقاله، مرحله به مرحله شیر سه راهی خود را بررسی کرده و آن را تعویض کردید ولی مشکل پکیج برطرف نشد، مشکل از سایر قطعات است و باید آن‌ها را عیب یابی کرده و تعمیر کنید. اگر با مراحل انجام این کار آشنا نیستید، جهت تعمیر پکیج خود بهتر است از مراکز تخصصی تعمیر پکیج کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض شیر سه راهی پکیج دیواری

پس از عیب یابی پکیج و بررسی علائم خرابی شیر سه راهه پکیج به چگونگی نحوه تعویض شیر سه راهه می‌رسیم که در این بخش برای شما توضیح داده خواهد شد.

قبل از انجام هرکاری، ابتدا باید یک شیر سه راهه از جنس خوب (ضد زنگ) و متناسب با مدل پکیج خود تهیه کنید چراکه پس از مدت زمان کمی نیاز به تعویض دوباره آن نباشد.

  • در مرحله اول باید دستگاه را از برق خارج کنید.
  • ورودی آب به پکیج را قطع کنید همچنین آب درون پکیج را تخلیه کنید.
  • در این مرحله پکیج را باز کنید و شیر سه راهه را از سه قسمت که به سایر قطعات پکیج متصل است جدا کنید.
  • در مرحله بعد شیر سه راهه جدید را در محل شیر سه راهه قبلی قرار داده و متصل کنید و با بست آن‌ها را محکم ببندید آن‌ها را بررسی کنید و از نداشتن نشتی آن‌ها مطمئن شوید.
  • شما می‌توانید شیر سه راهه را در مسیر رفت و برگشت هم وصل کنید، اما بهتر است بدانید با انجام این کار عمر دستگاه کم شده و پس از مدتی به دلیل وجود همیشگی آب گرم در مسیر رفت سوپاپ‌ها خراب می‌شوند.
  • در آخرین مرحله سایر قطعات پکیج را مطابق زمانی که آن را باز کردید، ببندید و آن را روشن کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل، پکیج را خاموش کرده و از نمایندگی‌های تعمیر پکیج کمک بگیرید.
تعویض شیر سه راهی پکیج
آچارباز مرکز تخصصی عیب یابی و تعمیر انواع پکیج در استان تهران است.
تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام وخسته نباشید پکیج ایران رادياتور مدل L داریم با باز کردن آب گرم حمام آب گرم میاد ولی موقع چرخاندن شیر جهت ولرم نمودن معمولا پکیج خاموش و ارور E81 میده سنسور آب گرم مصرفی رو هم تعويض کردم فرقی نکرد

  2. با عرض سلام وخسته نباشید پکیج بوتان مدل پارمدر بیارم ا دارم برای تعویض اورینگ لوله مسی سمت چپ مبدل اصلی که به شیر سه راهه متصل است بعد از کشیدن خار چطوری لوله را در بیارم ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید اصغری هستم از تبریز

    1. درود بر شما
      حیدر عزیز،
      اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید از یک متخصص درخواست بررسی کنید. ابتدا مهره سپس خار و لوله از فیتینگ خارج شود.

  3. سلام..پکیج من وقتی شیر حمام را تا انتها روی آب گرم باز میکنیم آب گرم میاد.ولی وقتی میخوایم آب رو ولرم کنیم و شیر رو به سمت سرما میچرخونیم آب کلا سرد میشه.. مشکل چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا