×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

آشنایی با انواع موتورهای لباسشویی

انواع موتورهای لباسشویی

در دنیای لوازم لباسشویی، موتور نقش مهمی در تضمین عملکرد و راندمان بالای دستگاه دارد. از موتورهای معمولی تسمه‌ای گرفته تا فناوری‌های دایرکت درایو، انواع مختلف موتورهای ماشین لباسشویی وجود دارند که می‌توانند بهترین کارایی را برای شما داشته باشند. برای اینکه بعد از مدت کوتاهی استفاده از دستگاه، بدنبال تعمیر ماشین لباسشویی خود نباشید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید با شناخت کامل، تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشید.

انواع موتورهای لباسشویی کدام اند؟

لباسشویی‌های مختلف بر اساس نوع و جنس قطعات سازنده انواع مختلفی دارند که در ادامه با مهم‌ترین آنها آشنا می‌شویم:

موتور معمولی تسمه ای

موتور تسمه‌ای یکی از انواع موتورهای لباسشویی است که اغلب در پایین یا پشت دستگاه قرار می‌گیرد و از طریق یک تسمه یا قرقره به درام و همزن متصل می‌شود. هنگامی‌که موتور روشن می‌شود، درام و همزن را می‌چرخاند و تکان و حرکت لازم را برای تمیز کردن لباس ایجاد می‌کند.

این نوع موتور در اکثر مواقع الکترومکانیکی است. به این معنی‌که برای تامین انرژی درام و همزن، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. همچنین توسط پنل ماشین لباسشویی کنترل می‌شود؛ یعنی به کاربران این امکان را می‌دهد که گزینه‌های مختلف را برای شستشو انتخاب کنند؛ یا حتی مدت زمان و شدت شستشو را تغییر دهند. موتورهای تسمه‌ای ماشین لباسشویی بادوام هستند، اما ممکن است برای اطمینان از عملکرد بهینه نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای مانند تعویض تسمه یا روغن‌کاری موتور داشته باشند.

نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی

خوشبختانه تعویض تسمه این مدل لباسشویی نیز آسان است و اکثر تعمیرکاران این خدمات را انجام می‌دهند. کافیست مراحل زیر را در این رابطه طی کنید:

  • ابتدا دستگاه را از برق بکشید و پنل پشتی آن را جدا کنید.
  • تسمه قدیمی را پیدا کرده و با شل کردن پیچ یا مهره تنظیم موتور، کشش را آزاد کنید.
  • تسمه قدیمی را با یک تسمه جدید جایگزین کرده و مطمئن شوید که به درستی تراز شده باشد.
  • در نهایت، پیچ یا مهره تنظیم موتور را دوباره سفت کرده و پانل پشتی را در جای خود قرار دهید.
موتور ماشین لباسشویی تسمه ای
موتورهای تسمه ای سریع تر از گیربکسی‌ها دچار خرابی می‌شوند.
پیشنهاد مطالعه

موتورهای بدون تسمه

موتورهای بدون تسمه نوع دیگری از انواع موتورهای لباسشویی هستند که برای بحرکت درآوردن درام یا همزن نیازی به تسمه ندارند. این موتورها به جای تسمه، از سیستم هدایت مستقیم برای تغذیه درام یا همزن ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند.

موتورهای بدون تسمه به دلیل بهره‌وری بهبود یافته، کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری و عملکرد بی‌صداتر، به طور فزاینده‌‌ در بین موتورهای ماشین لباسشویی محبوب شده‌اند. این موتورها جایگزین پیشرفته‌تر و قابل اعتمادتری نسبت به موتورهای تسمه‌ای هستند. استفاده از این مدل موتورها در لباسشویی مزایای متعددی دارد که از جمله آنها عبارتند از:

  • مشکلاتی نظیر فرسودگی تسمه و تعویض آن را ندارند. این امر هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش داده و طول عمر بیشتر موتور را تضمین می‌کند.
  • موتورهای بدون تسمه برق مستقیم را به درام یا همزن می‌رسانند و در نتیجه عملکرد بهتر داشته و برق کمتری استفاده می‌کنند.
  • این موتورها اغلب ضریب توان بالایی دارند. به این معنی‌که انرژی الکتریکی را بطور مؤثرتری به توان مکانیکی تبدیل می‌کنند.
  • موتورهای بدون تسمه در مقایسه با موتورهای تسمه‌ای، سروصدا و لرزش کمتری دارند. این باعث می‌شود ماشین لباسشویی بی‌صداتری داشته باشید و آن را برای استفاده خانگی مطلوب‌تر می‌کند.
مقایسه موتور دایرکت درایو و تسمه ای لباسشویی
قیمت تعمیر موتورهای تسمه ای نسبت به دایرکت درایو کمتر است.
پیشنهاد مطالعه

موتور دایرکت درایو یا DC

موتور دایرکت درایو لباسشویی نوعی موتور است که در برخی از ماشین‌های لباسشویی مدرن استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری آن این است که مستقیم درام ماشین لباسشویی را بدون استفاده از تسمه یا قرقره تغذیه می‌کند. این نوع موتور اغلب در مقایسه با موتورهای تسمه‌ای کارآمدتر و بادوام‌تر است.

موتور دایرکت درایو از یک استاتور، روتور و سنسور تشکیل شده است. استاتور دارای سیم‌پیچی مسی است و به قاب ماشین لباسشویی ثابت می‌شود. روتور نیز یک آهنربای دائمی است و به درام ماشین لباسشویی متصل می‌شود. سنسور موقعیت روتور را تشخیص می‌دهد و این اطلاعات را به برد کنترل ماشین لباسشویی ارسال می‌کند.

موتور دایرکت درایو براساس اصل القای الکترومغناطیسی کار می‌کند. هنگامی‌که جریان الکتریکی از سیم‌پیچ‌های مسی استاتور عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی دوار با آهنرباهای دائمی روتور در تعامل است و باعث چرخش آن می‌شود. با چرخش روتور، درام ماشین لباسشویی را می‌چرخاند.

از مزایای موتور دایرکت درایو ماشین لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف انرژی کم
  • بازدهی بالا
  • عمر طولانی و نیاز کم به تعمیر قطعات
  • ضمانت طولانی‌تر قطعات از سوی شرکت‌های سازنده
  • سرعت چرخش قابل تنظیم (400 تا 1800 دور در دقیقه)

موتور آسنکرون در ماشین لباسشویی

موتور آسنکرون که به عنوان موتور القایی نیز شناخته می‌شود، به دلیل عملکرد بالا و قابل اعتماد آن، اغلب از این موتور در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود. این موتور براساس القای الکترومغناطیسی کار می‌کند. در ماشین لباسشویی، موتور آسنکرون وظیفه راندن درام، که لباس‌ها را می‌چرخاند، را بر عهده دارد. این موتور انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و درام را قادر می‌سازد تا لباس‌ها را در طول فرآیند شستشو به هم زده و حرکت دهد.

یکی از مزایای کلیدی استفاده از موتور آسنکرون در ماشین لباسشویی دوام آن است. این نوع از انواع موتور لباسشویی به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز داشته و طول عمر بالایی دارد. علاوه‌بر این، عملکردی نرم و بی‌صدا دارد و تجربه شستشوی دلپذیری را برای کاربران تضمین می‌کند.

موتور یونیورسال در ماشین لباسشویی

موتور یونیورسال نیز یکی دیگر از انواع موتورهای لباسشویی است که به دلیل توانایی بالا در کار با برق AC یا DC اغلب در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود. این خصوصیت باعث می‌شود که کاربرد آن را بسیار متنوع و مناسب برای شستشوی لباس‌ها و پارچه‌های مختلف کند. در ماشین لباسشویی، موتور یونیورسال وظیفه به حرکت درآوردن درام و همزن و همچنین تغذیه پمپ و سایر اجزا را برعهده دارد. قابلیت‌های سرعت و گشتاور بالا این موتور را برای بارهای سنگین و استارت و توقف‌های مکرر که در ماشین لباسشویی مورد نیاز است، کارآمد می‌کند.

تعمیر لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به تعمیر آن هستند. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست خود را در اپلیکیشن یا سایت ثبت کنید:
تعمیر لباسشویی

نحوه ی تست موتور ماشین لباسشویی

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه که باید درباره انواع موتورهای لباسشویی بدانید را به زبان ساده به شما آموزش دهیم تا بتوانید بهترین لباسشویی که مناسب‌ترین مدل موتور را دارد، انتخاب کنید. اما در صورتی‌که مدتی‌ است از لباسشویی استفاده می‌کنید و مشکلی در قسمت موتور مشاهده می‌کنید باید اقدامات زیر را برای تست و عیب یابی آن انجام دهید:

  • ابتدا دوشاخه و پنل پشتی لباسشویی را جدا کنید.
  • موتور و اتصالات سیم‌کشی را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  • با استفاده از یک مولتی‌متر روی تنظیمات اهم و تداوم بین پایانه‌های موتور را آزمایش کنید. اگر تداومی وجود نداشته باشد، ممکن است موتور معیوب شده و ممکن است نیاز به تعویض آن باشد.
  • هرگونه صداهای غیرعادی یا بوی سوختگی که از موتور می‌آید را بررسی کنید. زیرا این موارد می‌تواند نشانه‌ای از نقص در موتور باشد.

چنانچه تمامی اقدامات بالا را انجام دادید اما نتوانستید مشکل را تشخیص دهید یا آن را برطرف کنید؛ بهتر است با یک تعمیرکار برای تعمیر ماشین لباسشویی تماس بگیرید تا از نزدیک دستگاه را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    مینی واش من وقتی به برق می زنم صدا دارد ولی لباسها را نمی چرخند علت چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا