×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

چرا جاروبرقی بوی سوختگی می دهد؟

علت بوی سوختگی جاروبرقی

در این مقاله قصد داریم در خصوص علت بوی سوختگی جاروبرقی صحبت کنیم. زمانی که از یک وسیله‌ی برقی استفاده می‌کنیم، باید کاملاً حواسمان جمع باشد تا هیچ مشکلی برای کارکرد آن پیش نیاید، اما در صورتی که به هر علتی، عیبی در آن مشاهده شد، تمام تلاش خود را بکار گیریم و بلافاصله اقدام به بررسی و رفع مشکل کنیم.

یکی از متداول‌ترین عیب‌هایی که ممکن است در هر جاروبرقی پیش بیاید، بلند شدن بوی سوختگی از آن است. این مشکل معمولاً به علت خراب شدن بعضی از قطعات این وسیله ایجاد می‌شود. بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند عمر جاروبرقی را کاهش دهد و هزینه‌های زیادی را روی دست‌ شما بگذارد. در ادامه‌ی این مطلب به موارد مهمی در خصوص نگهداری جاروبرقی و طریقه‌ی تعمیر آن در صورت نیاز خواهیم پرداخت که امیدواریم مورد توجه‌تان قرار بگیرد.

در هنگام بوی سوختگی جارو برقی چه مواردی را باید بررسی کرد

زمانی که برای اولین بار بوی سوختگی از جاروبرقی بلند می‌شود بررسی این وسیله در منزل با رعایت یک‌سری موارد توصیه می‌شود. در زیر به مواردی اشاره خواهیم کرد که باید با احتیاط کامل مورد بررسی قرار گیرند تا در این صورت بتوانید مشکل بوی سوختگی جاروبرقی را حل کنید.

  • یکی از مواردی که فشار بیش از اندازه‌ای به موتور جاروبرقی وارد می‌کند؛ پر بودن کیسه زباله‌ی این وسیله است. لذا برای اولین مرحله حتماً این مورد را بررسی کنید.
  • حتماً بررسی بفرمایید تا برق منزل‌تان دچار ایراد نشده باشد. این موضوع نیز ممکن است فشار زیادی به موتور وارد کند که منجر به بلند شدن بویی شبیه بوی سوختگی خواهد شد.
گیر کردن آشغال در غلتک و بوی سوختگی جاروبرقی
به محض متوجه شدن بوی سوختگی در جاروبرقی آن را مورد بررسی قرار دهید
  • اگر تهویه جاروبرقی نیز به هر علتی مسدود شده باشد نیز احتمال داغ شدن موتور و سپس بلند شدن بوی سوختگی را فراهم می‌کند.
  • در مراحل بعدی می‌توانید غلتک جاروبرقی را نیز مورد بررسی قرار دهید. احتمال گیر کردن مواردی مانند نخ یا مو در بین این غلتک وجود دارد که سبب ایجاد بوی سوختگی می‌شود.
  • گاهاً مسیر الکترونیک این وسیله دچار ایراد شده که منجر به بوی بد سوختگی خواهد شد. این مورد را نیز حتماً بررسی کنید.
  • از تمیز بودن مدار الکترونیکی جاروبرقی اطمینان حاصل کنید. برای تمیز کردن مدار پس از جدا کردن جارو برقی از برق از یک دستمال تمیز استفاده کنید.

همه‌ی این موارد می‌توانند در علت بوی سوختگی جاروبرقی سهیم باشند که با چند دقیقه بررسی ممکن است موردی که سبب ایجاد این مشکل شده است را پیدا کرده و سپس اقدام به رفع مشکل کنید.

پیشنهاد مطالعه
خرابی موتور و بوی سوختگی جاروبرقی
برای رفع بوی سوختگی جاروبرقی باید قطعات آن را مورد بررسی قرار داد.

علت بوی سوختگی جاروبرقی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، علت بوی سوختگی جاروبرقی به موارد زیادی بستگی دارد. اما سه مورد موتور، ترموستات و پروانه این وسیله از مهمترین عواملی هستند که وجود مشکل در آنها می‌تواند منجر به بوی سوختگی شود. حال در خصوص بررسی این موارد توضیحاتی ارائه خواهیم داد تا در صورتی که به تعمیرکار دسترسی نداشتید، با رعایت یک‌سری موارد، خودتان به بررسی موضوع بپردازید.

بوی سوختگی ناشی از موتور جاروبرقی

معمولاً مشکل بوی سوختگی در جاروبرقی هنگامی رخ می‌دهد که در مدت زمان طولانی از این وسیله استفاده کرده باشید. این موضوع فشار مضاعفی را به موتور وارد می‌کند که نتیجه‌ی آن بوی بد سوختگی خواهد بود.  با این حال بعضی از موتورهای جاروبرقی از نوع دو دور یا حتی چند دور هستند که اگر این میزان دور موتور تغییر داده شود، احتمال ایجاد بوی سوختگی بیشتر می‌شود.

سوختگی ناشی از فرسوده شدن سیم ها

مورد بعدی به استهلاک سیم‌های جاروبرقی برمی‌گردد. در واقع بر اثر استفاده‌ی طولانی مدت از این وسیله، سیم پیچ‌ها نیم‌سوز شده و بوی سوختگی را تولید می‌کنند. دقت کنید در بررسی موتور جاروبرقی به دیگر قطعات وابسته به آن ضربه‌ای وارد نکنید، چرا که ممکن است هزینه‌های بیشتری را روی دست‌تان بگذارد. پس بهتر است اگر توانایی این کار را ندارید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

 

تعمیر جارو برقی با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
درخواست تعمیر جارو برقی
خرابی ترموستات و بوی سوختگی
برای مدت زمان طولانی از جاروبرقی استفاده نکنید تا موتور آن داغ نکند

بررسی ترموستات جاروبرقی

وظیفه ترموستات در جاروبرقی تعیین کننده است و این قطعه دما را در این وسیله مدیریت می‌کند. اما گاهاً خود، به علتی برای ایجاد بوی سوختگی تبدیل می‌شود. ترموستات هنگامی به فعالیت می‌پردازد که دمای موتور بیش از حد بالا رود. در هنگام بروز چنین مشکلی ترموستات فعال شده و دمای بیش از اندازه موتور را کاهش می‎‌دهد.

اما اگر نتواند بالا رفتن دما در موتور جاروبرقی را متوجه شود، لذا نمی‌تواند دستور کاهش دما را صادر کند. در نتیجه موتور جاروبروقی بر اثر فشار مضاعفی که به آن وارد می‌شود، دچار خرابی شده و احتمالاً بوی سوختگی را ایجاد می‌کند. لذا بررسی ترموستات و دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی یکی از ضروریاتی است که پس از این مشکل باید انجام شود.

بررسی فن موتور برای رفع بوی سوختگی

وظیفه‌ی فن جاروبرقی این است که هوای داخل این وسیله را به بیرون هدایت کند. لذا اگر این قطعه دچار مشکل شود، موتور جاروبرقی بعد از کمی فعالیت داغ شده و اگر فعالیتش طولانی مدت شود، دچار خرابی و بوی سوختگی می‌شود. در نظر داشته باشید که اگر فن موتور دچار ایراد شود، ملزم به تعویض آن خواهید بود. توصیه می‌کنیم که اگر نحوه تعویض این قطعه را نمی‌دانید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

بررسی فن موتور جاروبرقی برای رفع بوی سوختگی
وظیفه فن کمک به داغ نشدن موتور جاروبرقی است و درصورت خرابی مشکل ساز خواهد شد

بررسی مکش جاروبرقی

از دیگر علت‌های بوی سوختگی در جاروبرقی، کم شدن مکش جاروبرقی است که به موتور فشار زیادی وارد می‌کند. اگر به طور همزمان با بلند شدن بوی سوختگی، کاهش مکش دستگاه را حس کرده‌اید، اطمینان پیدا کنید که مشکل به ضعیف شدن مکش این وسیله بر می‌گردد. در این صورت توصیه می‌کنیم که کیسه، فیلتر و لوله‌ی جاروبرقی را مورد بررسی قرار دهید.

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا