×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

چرا موتور جاروبرقی داغ میکند؟

علت داغ شدن موتور جاروبرقی

همان‌طور که می‌دانید جاروبرقی از ضروری‌ترین وسایل روزمره‌یِ زندگی در هر خانواده‌ای است و در نبود آن به‌سختی می‌توان به پاکیزه نگه‌داشتن منزل پرداخت.

با استفاده بیش از حد و نا درست از جارو برقی به موتور این دستگاه آسیب وارد می شود و اولین نشانه این آسیب داغ شدن موتور و بدنه جاروبرقی است. پس بهتر است به علت گرم شدن موتور جاروبرقی توجه کنیم. دلایلی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد اصلی‌ترین قطعه‌ی جاروبرقی، یعنی موتور آن می‌شوند بسیارند؛ داشتن اطلاعات درست و کافی راجع‌به طریقه‌ی استفاده از جاروبرقی و برخوردار بودن از مزایای آن کمک می‌کند عمر استفاده از آن بالا برود.

داغ شدن موتور جاروبرقی بر سایر قطعات هم تاثیر می‌گذارد و ممکن است عملکرد آنها را نیز دچار اختلال کند. می‌توان با انجام بعضی از کارها یا جلوگیری از انجام بعضی دیگر از کارها از آسیب رسیدن به موتور جاروبرقی جلوگیری کرد. برخی از کارهایی که باعث داغ شدن جاروبرقی می‌شوند در این مقاله آچارباز بررسی می‌شود. در صورتی پس از خواندن این مقاله نتوانستید مشکلات دستگاه خود را برطرف کنید، برای تعمیر جاروبرقی می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای آچارباز کمک بگیرید.

خراب شدن ترموستات جاروبرقی

کارکرد ترموستات در جاروبرقی‌های امروزی به این گونه‌ است که اگر مدت زمان کار جاروبرقی بیشتر از ۱۰ دقیقه باشد، ترموستات جاروبرقی را خاموش می‌کند و از آسیب رسیدن به موتور آن جلوگیری می‌کند. این کار در واقع دمای موتور را خنک نگه می‌دارد.


حال اگر جاروبرقی بیشتر از ۱۰ دقیقه کار کند و بویی نامناسب به مشام برسد به احتمال بسیار قوی ترموستات آن دچار اختلال شده است و ممکن است موتور را دچار آسیب کند.

خراب شدن ترموستات و داغ شدن موتور جاروبرقی
برای مدت طولانی جاروبرقی را روشن نکنید.

نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی

علت داغ شدن موتور جاروبرقی می‌تواند نیم‌سوز شدن موتور آن باشد. همه‌ی موتورهایی که در طراحی جاروبرقی‌ها استفاده شده‌اند از دو سیم پیچ استفاده می‌کنند؛ یک سیم پیچ اصلی و یک سیم پیچ راه‌انداز.

اگر بین حلقه‌هایی که این سیم پیچ‌ها را به هم متصل می‌کنند اتصالی انجام شود، مسیر جریان‌های الکتریکی کوتاه می‌شود. با کوتاه شدن این مسیر، جریان مغناطیسی لازم بوجود نمی‌آید و در اینصورت شاهد داغی موتور خواهیم بود. این موتورهای نیم‌سوز شده جریان زیادی را مصرف می‌کنند که برای عملکرد بهتر باید تعویض شوند.

برای تعمیر جاروبرقی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

پرشدن کیسه زباله جاروبرقی

تبادل هوا باعث عملکرد بهتر موتور جاروبرقی می‌شود، اگر دلیلی وجود داشته باشد که باعث کثیفی فیلتر هوا شود و عمل تبادل هوا به درستی انجام نشود موتور جاروبرقی بشدت داغ شده و عملکرد آن دچار اختلال می‌شود.

پر شدن کیسه‌ی زباله‌ی جاروبرقی یکی از دلایل کثیف شدن فیلتر هوا و در نهایت عدم تبادل و یا سختی تبادل هوای داخل و بیرون می‌شود؛ این علت داغ شدن موتور جاروبرقی را به راحتی می‌توان کنترل کرد و از آسیب رسیدن به موتور جاروبرقی جلوگیری کرد.

برای کنترل این دلیل باید توجه داشت که در مواقع لازم حتما کیسه‌ی زباله‌ی جاروبرقی را خالی کرد. عوض کردن کیسه جاروبرقی های مختلف ممکن است متفاوت باشد اما کار دشواری نیست و می‌توان با یاد گرفتن نحوه‌ی تعویض کیسه زباله به سهولت این کار را انجام داد. برای این کار به مقاله نحوه تعویض کیسه جاروبرقی مراجعه کنید.

پر بودن کیسه علت داغ شدن موتور جاروبرقی
در فاصله زمانی کوتاه؛ نسبت به تعویض کیسه جاروبرقی اقدام کنید.

خراب بودن فن موتور

فن موتور از گرم شدن موتور و در نهایت آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند و در صورت خراب بودن آن و یا خوب عمل نکردن، عملکرد بهینه‌ی موتور را مختل می‌کند. خرابی فن‌های موتور ارتباط خاصی به نوع جاروبرقی و کیفیت آن ندارد و موضوع بسیار شایعی است. برای اطمینان از درستی فن‌ِ موتور جاروبرقی‌هایتان می‌توانید قسمت داخلی جاروبرقی‌تان را باز کنید و با درب باز جاروبرقی را روشن کنید. اگر فن موتور دچار اختلال شده باشد یا به درستی کار نمی‌کند و علت داغ شدن موتور جاروبرقی است.
در این حالت برای رفع مشکل فن، باید آن را تعویض کنید و از خرابی موتور جاروبرقی‌تان جلوگیری کنید.

تعمیر جاروبرقی با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
تعمیر جاروبرقی

ازدیاد بارهای موتور جاروبرقی

گاهی اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلفی مثل درست عمل نکردن مدارها، بار بسیار زیادی به موتور وارد شود که در توان آن نیست. در این حالت موتور جاروبرقی جریان‌های بسیاری را از مدارهایش عبور می‌دهد که با سطح سیم پیچ‌ها و دور موتور تناسب ندارد.

عبور این جریان‌ها باعث از دست رفتن نیروی بسیار زیادی از موتور می‌شود و آن را داغ می‌کند و باعث سوختگی‌اش می‌شود. اگر موتور جاروبرقی‌هایتان بدون اینکه توقف کند به کار خودش ادامه می‌دهد، حتما با تعمیرکاران حرفه‌ای ارتباط بگیرید و آنها را در جریان این اتفاق قرار دهید. می‌دانید متداول ترین مشکلات جاروبرقی کدام است؟ برای آشنایی روی لینک کلیک کنید.

عدم عملکرد کلید گریز از مرکز

با روشن شدن جاروبرقی سیم پیچ راه‌انداز به مدار وارد می‌شود و بعد از اینکه سیم پیچ اصلی، راه اندازی شد از مدار خارج می‌شود. این مشکل به این صورت است که اگر کلید گریز از مرکز خراب باشد، سیم پیچ کمکی یا همان راه‌ انداز در هنگام خارج شدن از مدار دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند خارج شود. این اتفاق موجب می‌شود که هر دو سیم پیچ اصلی و راه‌ انداز در جریان باشند و باعث داغ شدن موتور شوند.

خراب بودن برد جاروبرقی

گاهی اطلاعات اشتباه و یا سوختن برد،  باعث داغ شدن موتور می‌شود که در نهایت منجر به این می‌شود که جاروبرقی در زمانی که مناسب است خاموش نشود. در این حالت‌ با اینکه ترموستات کار خودش را به درستی انجام می‌دهد، اما برد نمی‌تواند اطلاعات لازم را به موتور جاروبرقی منتقل کند.

خرابی برد جاروبرقی و داغ شدن موتور
نمایی از برد جاروبرقی را در تصویر مشاهده می‌کنید.

علائم سوختن موتور جاروبرقی

طبیعی است که سوختن موتور جاروبرقی باعث از کار افتادن دستگاه شود. موتور در تمام وسیله‌های الکتریکی و از جمله جاروبرقی نقش مهمی در کارکرد آن دارد. بنابراین حفاظت از آن جهت عملکرد بهتر دستگاه بسیار ضروری است. علائم و نشانه‌های زیر به شما در تشخیص نیم سوز شدن و یا سوختن موتور جاروبرقی کمک می‌کنند.

1- کاهش قدرت مکش جاروبرقی

کاهش قدرت مکش جاروبرقی دلایل زیادی دارد. یکی از آن دلایل می‌تواند این باشد که موتور جاروبرقی در حال سوختن است. برای اینکه مطمئن شوید آیا موتور دستگاه دچار آسیب شده‌است یا نه؛ لازم است انسداد لوله‌ها، کثیف شدن فیلترها و پر بودن کیسه آشغال جاروبرقی را مورد بررسی قرار دهید. اگر این موارد علت کاهش قدرت مکش دستگاه نباشد، احتمال آسیب موتور جاروبرقی بسیار زیاد است.

2- نشستن گردوغبار بیش از حد روی موتور

با توجه به نقش جاروبرقی در مکش گردوغبار، طبیعی است که همیشه مقداری گردوخاک روی موتور آن وجود داشته باشد. اما زمانی که فیلتر جاروبرقی مسدود شده باشد و به خوبی کار نکند؛ تجمع گردوغبار روی موتور دستگاه از حالت طبیعی بیشتر خواهد بود. این اتفاق می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی موتور شود. بنابراین بهتراست همیشه مراقب تمیز بودن فیلترها باشید.

3- استشمام بوی سوختگی

یکی از علائم سوختن موتور جاروبرقی، پخش شدن بوی سوختگی است. البته با استشمام بوی سوختگی از جاروبرقی؛ نمی‌توان خیلی سریع در مورد سوختن موتور جاروبرقی نتیجه‌گیری کرد. زیرا مواردی همچون؛ گیر کردن مو و الیاف فرش در لابه‌لای برس‌ها و همچنین شکستن کمربند جاروبرقی می‌تواند با بوی سوختگی همراه باشند.

4- پاره شدن کمربند جاروبرقی

شایع‌ترین علت ایجاد بوی سوختگی از جاروبرقی می‌تواند به آسیب دیدن کمربند آن مربوط باشد. چنانچه کمربند جاروبرقی به هر دلیلی دچار ساییدگی و یا پارگی شود؛ باید سریع نسبت به تعویض آن اقدام کرد؛ زیرا سهل‌نگاری در تعویض آن آسیب جدی به موتور دستگاه وارد می‌کند.

5- داغ شدن بیش از حد جاروبرقی

از دیگر نشانه‌های سوختن موتور جاروبرقی می‌توان به داغ شدن بیش از حد آن اشاره کرد. موتور جاروبرقی به دلایل مختلفی مانند تهویه نادرست، روشن ماندن طولانی و نقص فنی ممکن است بیش از حد داغ شود. البته ترموستات جاروبرقی تا حد زیادی از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی در حین جاروکشی اتفاق عجیبی نیست، زیرا ترموستات دستگاه برای جلوگیری از داغ شدن موتور آن را خاموش می‌کند. با توجه به این مسئله توصیه می‌کنیم برای اینکه به موتور جاروبرقی فشار زیادی وارد نشود، بیشتر از نیم ساعت آن را روشن نگه ندارید.

6- صدای بسیار بلند جاروبرقی

جاروبرقی یک وسیله پر سر و صدا است. اما گاهی اوقات صدای آن از حالت عادی بلندتر است. یکی از دلایل صدای زیاد جاروبرقی می‌تواند نقص فنی موتور آن باشد. بنابراین در صورتی که صدای موتور جاروبرقی برایتان عادی نبود، باید فوری و قبل از اینکه به طور کامل بسوزد آن را عیب‌یابی کنید.

7- داغ شدن سیم و دوشاخه جاروبرقی

در حالت عادی که موتور جاروبرقی دچار هیچ‌گونه خرابی و نقص فنی نیست، سیم و دوشاخه دستگاه داغ نمی‌شوند. اما زمانی که جاروکشی زیاد طول بکشد، احتمال داغ شدن آنها وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه

تست موتور جاروبرقی
برای اطلاع از کارکرد صحیح موتور می توانید تست موتور جاروبرقی را انجام دهید

تست موتور جاروبرقی

برای تست موتور جاروبرقی راه‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‌ها را در این مطلب برای شما می‌آوریم:

  1. برای تست موتور جارو برقی باید بدانید که اگر موتور کاملا سوخته باشد، زمانی که مستقیما آن را به برق وصل کنید روشن نمی‌شود. علت روشن نشدن این است که بسیاری از پیچک‌های آرمیچر و پیچک‌های قطب‌ها سوخته‌اند. سوختن موتور معمولا بعد از نیم سوز شدن اتفاق می‌افتد. موتور جاروبرقی در بسیاری از مواقع در حالت نیم سوز مدتی کار می‌کند تا زمانی که تمام یا بیشتر پیچک‌ها بسوزد. در این صورت ارتباط همه اجزای موتور با یکدیگر قطع شده و مرحله سوختن کامل به وجود می‌آید.
  2. راه دیگر تست موتور جاروبرقی به این صورت است که به آرمیچر موتور نگاه کرده و آن را بررسی می‌کنیم. اگر آرمیچر جاروبرقی سوخته باشد، سیم‌پیچ‌های آن به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند. به این طریق مشخص می‌شود که موتور سوخته است.
  3. طریقه دیگر تست جاروبرقی به وسیله اهم متر صورت می‌گیرد. به این طریق که اهم متر دیجیتال را به هر کدام از پایه‌های کلکتور نسبت به یکدیگر بگیرید. اگر اهم متر صفر را نشان دهد، موتور سوخته است. ولی اگر اهم متر شماره 1 یا 2 یا مقداری بیشتر را نشان داد، بیانگر این است که موتور سالم است.

هنگام کار کردن با وسایل برقی باید دقت داشته باشید که اگر درست کار نکنند، ممکن است موتور آنها بسوزد و به کلی دستگاه مورد استفاده شما، از کار بیفتد. بنابراین بهتر است بتوانید در هنگام درست کار نکردن وسیله‌های برقی منزل خود، تا اندازه‌ای با وسایل مختلف آن آشنایی داشته باشید. زمانی که قطعات آن را بشناسید، می‌توانید هر کدام را جداگانه تست کرده و عیب دستگاه را بیابید و از سوختن موتور آن جلوگیری کنید. برای یک جاروبرقی که جزء لوازم ضروری منزل است، داغ شدن موتور جاروبرقی می‌تواند مشکل ساز باشد و اگر زودتر عیب یابی شود، از خرابی کامل آن جلوگیری می‌شود. پس تعمیر جاروبرقی باید در زمان درست و به موقع انجام شود.

تعمیر جاروبرقی با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
تعمیر جاروبرقی
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا