×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

بررسی دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی

دلایل جرقه زدن جاروبرقی

جاروبرقی یکی از لوازم پرمصرف خانگی است که در اکثر منازل یافت می‌شود. این دستگاه برقی به سبب استفاده مکرر ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود. یکی از این مشکلات، جرقه‌زدن موتور جاروبرقی است. این مشکل یکی از هشدارهای این وسیله کاربردی است .اغلب این دستگاه‌های برقی تا زمان خرابی جدی، هشداری را به کاربر خود نمی‌دهند. ‌البته باید متذکر شویم که در برخی از جاروبرقی‌های امروزی با استفاده از برد الکترونیکی، هشدارهای لازم به کاربران داده می‌شود. ما در این مقاله از آچارباز سعی می‌کنیم با شما از دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی، انواع جرقه زدن‌ها و پیشنهاداتی برای جلوگیری از جرقه زدن در کلکتور دستگاه صحبت کنیم.

مشکل جرقه زدن جاروبرقی

برای تشخیص دلایل جرقه زدن جاروبرقی باید به نوع جرقه دقت کنید. برخی از جرقه‌ها درشت و قرمز و بعضی دیگر کوچک و آبی هستند. دلایل وجود هر کدام از این نوع جرقه‌ها با هم متفاوت است. در ادامه به دلایل هر کدام به طور جداگانه می‌پردازیم.

خرابی آرمیچر، علت جرقه‌های درشت و قرمز در موتور جاروبرقی

جرقه‌های جاروبرقی در برخی از اوقات درشت و قرمز رنگ هستند. هرگاه موتور، بالشتک و یا آرمیچر جاروبرقی سوخته باشد، جرقه‌های قرمز و درشت تولید می‌شود. برای تست این موضوع باید در ابتدا موتور را باز کنید. موتور را به طور جداگانه به برق متصل کنید. چنانچه موتور روشن شد، نشانگر این است که موتور سالم است و بالشتک یا آرمیچر معیوب شده‌اند.

یکی دیگر از دلایل جرقه زدن جاروبرقی، آرمیچر دستگاه است. اول آرمیچر را بررسی کنید؛ زیرا احتمال خرابی این قطعه بیشتر از بالشتک است. هر کدام از این قطعات که معیوب شده‌اند را باید تعمیر یا تعویض کنید. جهت تعمیر جاروبرقی می‌توانید سفارش تعمیر خود را در سایت آچارباز ثبت کنید.

علل جرقه‌های درشت و قرمز در جاروبرقی
اگر موتور، بالشتک و یا آرمیچر جاروبرقی سوخته باشد، موتور دستگاه جرقه می‌زند.

علت جرقه‌های کوچک و آبی در موتور جاروبرقی

گاهی اوقات جرقه‌های کوچک و آبی در موتور ایجاد می‌شود. به احتمال زیاد علت تشکیل این نوع از جرقه، مربوط به بالشتک جاروبرقی است. اما قبل از تعویض یا تعمیر بالشتک جاروبرقی پیشنهاد می‌شود، زغال موتور را بررسی کنید. اگر زغال کوتاه باشد، احتمالا جرقه زدن دستگاه از خرابی زغال است. پس باید آن را تعویض کنید. زغال‌ها در اثر استفاده از جاروبرقی به مرور کوتاه می‌شوند و فاصله‌ای بین آنها به وجود می‌آید. برای تعویض یا تعمیر زغال‌ جاروبرقی باید از کارشناسان این دستگاه‌ کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل جرقه زدن موتور جاروبرقی به کلکتور دستگاه مربوط می‌شود. کلکتور در اکثر جاروبرقی‌ها در کنار سیم جمع کن قرار گرفته است. این قطعه که وظیفه برق رسانی به همه قطعات را دارد، در وسط موتور واقع شده است. کلکتور با به وجود آوردن جریان برق، آرمیچر دستگاه را به کار می‌اندازد. در این هنگام مکش در جاروبرقی به وجود می‌آید.

این قطعه مهم به دلایل زیر جرقه می‎‌زند:

  • هنگامی که زغال‌های جاروبرقی دچار مشکل می‌شوند، عملکرد کلکتور نیز مختل می‌گردد. به عبارت دیگر کلکتور و زغال ارتباط مستقیمی با هم دارند. اگر اندازه زغال‌ها کوتاه شده باشد، فشار زیادی به آنها وارد می‌شود. فشار به زغال‌ها موجب سوختن کلکتور و جرقه زدن جاروبرقی می‌شود. در صورت خرابی زغال‌ها، آنها را تعویض کنید.
  • وارد شدن فشار زیاد به موتور جاروبرقی یکی دیگر از علت‌های جرقه زدن جاروبرقی است. اگر دستگاه بیش از 15 دقیقه به صورت مداوم روشن بماند، بوی سوختگی از آن به مشام می‌رسد. چنانچه به مدت طولانی دستگاه را روشن نگه دارید، جریان برق در کلکتور بالا می‌رود. هنگامی که جریان برق در کلکتور بالا می‌رود، موتور جاروبرقی جرقه می‌زند. برای جلوگیری از جرقه زدن کلکتور باید از استفاده طولانی مدت و ممتد جاروبرقی پرهیز کنید.
  • وجود نوسان در جریان برق یکی دیگر از علت‌های جرقه زدن کلکتور است. در بازه اوج مصرف برق، مقدار این نوسانات بیشتر شده و فشار زیادتری به کلکتور وارد می‌شود. نشانه فشار زیاد به قطعه، به صورت جرقه زدن کلکتور نمایان می‌گردد. برای جلوگیری از این اختلال در زمان اوج مصرف برق، از جاروبرقی استفاده نکنید.
  • اتصالی در سیم‌پیچی داخلی جاروبرقی یکی دیگر از دلایل جرقه زدن کلکتور است. با متخصص تماس بگیرید و برای رفع این مشکل با او مشورت کنید.
تعمیر جارو برقی با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
درخواست تعمیر جارو برقی

توصیه‌هایی برای جلوگیری از جرقه در کلکتور جاروبرقی

همانطور که گفتیم یکی از دلایل جرقه زدن جاروبرقی مربوط به کلکتور دستگاه است. برای جلوگیری از جرقه زدن کلکتور، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • در بازه اوج مصرف برق از جاروبرقی استفاده نکنید زیرا نوسانات جریان برق در این هنگام بیشتر است و باعث آسیب دیدن دستگاه شما می‌شود.
  • بیشتر از 15 الی 20 دقیقه به صورت ممتد از دستگاه استفاده نکنید.
  • در صورت نیاز به استفاده طولانی مدت از جاروبرقی، به مدت 10 الی 15 دقیقه آن را خاموش نگه دارید.
  • سیم و اتصالات دستگاه خود را هر چند وقت یکبار چک کنید. در صورت اشکال در اتصالات، آن را برطرف کنید.
  • پریزی که از آن برای جاروبرقی برق می‌گیرید را بررسی کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.
جلوگیری از جرقه در کلکتور جاروبرقی
سیم و اتصالات دستگاه را هر چند وقت یکبار بررسی کنید

سایر نکات درباره جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

اگر بعد از تعویض کلکتور دستگاه باز هم مشکل جرقه زدن موتور برطرف نشد، موارد زیر را کنترل کنید. ممکن است اشکال به این دلایل زیر باشد:

  • کیفیت پایین زغال‎‌های مورد استفاده در موتور
  • وجود ایراد یا قطعی در پلاتین‌های سیم جمع کن
  • سری بسته شدن موتور جاروبرقی
پیشنهاد مطالعه
اشتباه بسته شدن جای فاز و نول
اگر جای فاز و نول به بالشتک اشتباه بسته شده باشد، موتور جاروبرقی جرقه می‌زند
  • اشتباه بسته شدن جای فاز و نول به بالشتک ( این مورد مربوط به موتورهای هفت سیمه است)
  • عدم تنظیمات درست بلبرینگ سر شافت
  • معیوب بودن و وجود ایراد در کلکتور

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا