×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

 علل آبریزش و خروج آب از ماشین لباسشویی چیست؟

نشتی آب ماشین لباسشویی

نشت آب ماشین لباسشویی یکی از مشکلاتی که کاربران را بسیار به زحمت انداخته و خطرناک است. اگر به آن بی‌توجهی شود ممکن است به برق گرفتگی و خسارات جانی و مالی منجر شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به دلایل نشت آب از لباسشویی بپردازیم. تا در صورت خرابی یا دیدن مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر لباسشویی اقدام کنید. دلایل نشت آب لباسشویی برای همه برندها یکسان است و با مطالعه این مقاله می‌توانید مشکل همه لباسشویی‌ها را برطرف کنید.

چرا آب از ماشین لباسشویی نشت می کند؟

همانطور که می‌دانید ماشین لباسشویی از برق استفاده می‌کند و مجاورت آب و برق بسیار خطرناک است. پس از آب از دستگاه خارج شود ممکن است هرلحظه با برق برخورد کند و خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. در نتیجه اگر از لباسشویی آب چکه کند باید علت آن به سرعت پیدا شده و مشکل برطرف شود.

پیشنهاد مطالعه

بسته به اینکه آب چه زمانی از ماشین لباسشویی خارج می‌شود ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. پس برای عیب یابی صحیح باید زمان نشت آب را درست تشخیص دهید و بعد نسبت به رفع آن اقدام کنید.

دلایل نشت آب لباسشویی برای همه برندها یکسان است.

شایع‌ترین دلایل نشت آب از لباسشویی عبارتند از :

نشت آب بدلیل خرابی شلنگ های لباسشویی

ابتدایی‌ترین دلیل نشت آب از ماشین لباسشویی معیوب بودن شلنگ‌های دستگاه است. به طور کلی در ماشین‌ لباسشویی سه نوع شلنگ برای ورود آب، تخلیه آب و انتقال آب در بخش‌های داخلی وجود دارد. این زمان خروج آب از ماشین لباسشویی است که نشان می‌دهد کدام یک از این شلنگ‌ها ایراد پیدا کرده است:

خرابی شلنگ ورودی آب

اگر در ابتدای فرآیند شستشو یعنی در زمان پر شدن آب لباسشویی، آب نشت می‌کند یعنی شلنگ ورودی دستگاه ایراد دارد. این شلنگ از یک سمت به شیر آب لوله‌کشی و از سمت دیگر به پشت ماشین لباسشویی و شیر برقی ورودی ماشین وصل می‌شود. برای بررسی این قسمت کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. از اتصال درست سر شلنگ به شیر آب و لباسشویی مطمئن شوید.
  2. اگر سری شلنگ‌ها شل شده است آن‌ها را با آچار مخصوص سفت کنید.
  3. چنانچه شلنگ پوسیده یا پاره شدن، آن را با شلنگ جدید تعویض کنید.
  4. از سلامت واشر لاستیکی شلنگ مطمئن شوید و در صورت خرابی یا تعویض شلنگ آن را با واشر جدید تعویض کنید.
لوله های ورودی ماشین لباسشویی
عمر شلنگ‌های ورودی پلیمری بسیار بیشتر از شلنگ‌های پلاستیکی است.

خرابی شلنگ تخلیه آب لباسشویی

خرابی شلنگ تخلیه آب نیز می‌تواند باعث خروج آب از لباسشویی باشد. اگر شلنگ تخلیه ایراد داشته باشد فقط در زمان چرخش دیگ لباسشویی، آب از آن خارج می‌شود و در باقی فرآیند شستشو مشکلی وجود ندارد. در اینصورت حل مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. وضعیت اتصالات شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی را بررسی کنید.
  2. از مسدود نبودن مسیر شلنگ با جسم خارجی مطمئن شوید.
  3. از وصل بودن شلنگ تخلیه به خروجی فاضلاب مطمئن شوید.
  4. وضعیت شلنگ را بررسی کرده و در صورت وجود سوراخ یا شکافی، آن را تعویض کنید.
شلنگ تخلیه آب ماشین لباسشویی
علت نشت آب از شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی‌ نو درست نصب نشدن شلنگ است.

خرابی شلنگ داخلی آب

شلنگ‌های داخلی ماشین لباسشویی وظیفه‌ی انتقال آب از شیر برقی به مخزن جاپودری را دارند. اگر این شلنگ‌ها مشکل داشته باشند در زمان آبگیری دستگاه، آب از ماشین لباسشویی خارج می‌شود. برای بررسی و دسترسی به این شلنگ‌ها باید  درب ماشین لباسشویی باز شود.

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی

خرابی پمپ تخلیه می‌تواند باعث نشت آب از لباسشویی شود

یکی از قطعه‌های ماشین لباسشویی که اگر دچار خرابی شود باعث نشت آب می‌شود، پمپ تخلیه است. پمپ تخلیه می‌تواند به شکل تسمه‌ای یا الکتریکی یا درایو مستقیم در ماشین لباسشویی نصب شوند. اغلب این پمپ در قسمت جلو و پایین دستگاه نصب می‌شود.

اگر این قطعه دچار خرابی شود در زمان شستشو آب از زیر ماشین خارج می‌شود. پمپ تخلیه جزء قطعات که تعمیر نشدنی لباسشویی است. در نتیجه در صورت خرابی تنها راه چاره تعویض آن با قطعه جدید است.

پمپ تخلیه آب لباسشویی
اغلب علت نشت آب از پمپ تخلیه، خرابی لاستیک دور آن است.

عامل نشت آب از لباسشویی، خرابی دریچه شیر ورودی آب است

دریچه شیر ورودی وظیفه انتقال آب از شلنگ ورودی به ماشین لباسشویی را بر عهده دارد. معمولا این قطعه در گذر زمان زنگ زده یا روی آن رسوب می‌گیرد و کارایی خود را از دست می‌دهد.در نتیجه این موارد باعث می‌شود آب نتواند به به ماشین وارد شود و از ماشین خارج می‌شود. چنانچه از خرابی این قطعه مطمئن هستید باید به سرعت آن را تعویض کنید تا مشکلات بعدی برای ماشین لباسشویی شما به وجود نیاید.

پیشنهاد مطالعه

خروج آب از ماشین لباسشویی بدلیل خرابی لاستیک دور درب

این مشکل در ماشین‌های لباسشویی درب از جلو رایج است و می‌تواند یکی از علت‌های خروج آب از لباسشویی باشد. اگر مشکل از لاستیک درب باشد بعد از پر شدن آب در مخزن لباسشویی، از اطراف درب آب به بیرون نشت می‌کند.

این مشکل ممکن است به دلیل فرسوده یا پاره شدن لاستیک درب در گذر زمان یا دلایلی مثل خراب بودن قفل و زبانه درب به وجود آید.

تمیز کردن لاستیک دور درب
تمیز کردن مو، کرک و پرز لباس‌ها از روی لاستیک درب باعث بالا رفتن عمر لاستیک می‌شود.

خرابی دیگ، کاسه نمد و بلبرینگ عامل نشت آب لباسشویی است

دیگ، کاسه نمد و بلبرینگ از قطعات مهم ماشین‌ لباسشویی هستند. اگر این قطعات مشکل داشته باشند در زمان آبگیری و چرخیدن مخزن، آب از لباسشویی خارج می‌شود. برای تشخیص مشکل و دسترسی به این قطعات باید قاب‌های کناری ماشین را باز کنید. اغلب دلایل زیر عامل خرابی این قطعات است:

تراز نبودن پایه ماشین لباسشویی

یکی از دلایل مهمی که از خرابی این قطعات جلوگیری می‌کند، تراز کردن سطح یا پایه‌های ماشین لباسشویی است. زیرا اگر ماشین لباسشویی تراز نباشد در حین کار تکان می‌خورد و به آن ضربه وارد می‌شود. این ضربات باعث خرابی این قطعات می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

استفاده از مواد اولیه نامرغوب در تولید دستگاه

بعضی از شرکت‌های تولید کننده ماشین لباسشویی برای کم کردن هزینه تولید و قیمت دستگاه برای ساخت لباسشویی از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. اگر ماشین لباسشویی از لوازم بی‌کیفیت ساخته شود زیاد عمر نمی‌کند و زودتر از موعد مقرر خراب می‌شود.

خرابی کاسه نمد به دلیل حجم زیاد لباس
یکی از دلایل مهم خرابی کاسه نمد شستن حجم بیش از حد لباس در هربار استفاده از دستگاه است.

نشت آب از جا پودری لباسشویی

اگر روی بدنه‌ و زیر جا پودری ماشین لباسشویی رد آب افتاده، نشان دهنده نشت آب از جا پودری است. این مشکل اغلب بعلت رسوب گرفتن منافذ جا پودری، جدا شدن اتصالات جا پودری یا ترک خوردن جا پودری به وجود می‌آید. در این زمان آب با فشار از شیر برقی به مخزن پودر وارد می‌شود و به دلیل بسته بودن منافذ به بیرون از جا پودری نشت می‌کند.

برای جلوگیری از جرم گرفتن منافذ جا پودری می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بیش از حد استاندارد پودر داخل ماشین نریزید.
  • همیشه از پودر مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • در فاصله زمانی منظم جا پودری را به وسیله مسواک و مواد شوینده (شامپو یا پودر ماشین لباسشویی) تمیز کنید.
خروج کف از لباسشویی
ریختن بیش از حد مواد شوینده در جا پودری باعث خروج کف از ماشین لباسشویی می‌شود.

خروج آب از لباسشویی به دلیل خرابی سوئیچ فشار و هیدروستات

سوئیچ فشار یا هیدروستات قطعه ایست که وظیفه کنترل سطح آب ماشین لباسشویی را به عهده دارد. این قطعه اغلب در پشت کنترل پنل یا زیر دیگ نصب می‌شود. زمانی که آب به اندازه کافی در مخزن پر شود و فشار به اندازه استاندارد برسد، سوپیچ باز شده و شیر برقی ورود آب به مخزن را متوقف می‌کند. اگر سیستم کنترل فشار و هیدروستات با مشکل مواجه شود سوئیچ فعال نشده و شیر برقی باز می‌ماند و آب از دیگ سر ریز شده و بیرون می‌ریزد.

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی

در این مقاله سعی کردیم کلیه دلایل نشتی آب از ماشین لباسشویی را به زبان ساده آموزش دهیم تا با رعایت این نکات از خرابی لباسشویی در امان باشید. ولی در صورتیکه ماشین لباسشویی‌تان به مشکل خورد و امکان تعمیر آن را ندارید می‌توانید با خیال راحت تعمیر آن را به آچارباز بسپارید. سرویسکاران ما به محل شما مراجعه می‌کنند و تعمیر لباسشویی را در مقابل چشمان شما انجام می‌دهند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    از جا پودری لباسشویی من اب نشت دارد چیکار کنم ؟

  2. سلام
    از زیر لباسشویی من اب زیادی میرود به طوری که کل اشپزخونه رو اب برمیداره علتش چیه ؟

  3. سلام.خسته نباشید میشه بگید چرا از پشت لباسشویی قسمتی که اب به شیر های وصل است اب میریزه..ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام امکانش هست راهنمایی کنید برای اینکه آب ماشین لباسشویی کامل خالی نمیشود چیکار باید انجام بدهم؟

    1. باسلام
      سجاد عزیز، برای رفع مشکل صحت پمپ تخلیه و عدم مسدودیت فیلتر پمپ و شلنگ تخیه را بررسی کنید، چنانچه مشکل رفع نشد، شما می‌توانید درخواست تعمیر لباسشویی در محل خود را از طریق سایت و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا کارشناسان ما مورد را بررسی و رفع کنند.

  5. سلام
    امکانش هست کاسه ماشین لباسشوییم قابل تعمیر نباشه ؟ برای تعمیر باید درخواست بدم ؟

    1. باسلام
      محیای عزیز، لازم است ابتدا لباسشویی شما توسط تکنسین بررسی شود. سپس امکان و یا عدم امکان تعمیر آن به شما اطلاع داده می‌شود. بله شما می‌توانید درخواست تعمیر لباسشویی در محل خود را از طریق سایت و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا کارشناسان ما مورد را بررسی و رفع کنند.

  6. هفته پیش با این صحنه روبرو شدم که کف از جاپودری میزد بیرون ولی دوباره که دستگاه رو کار انداختم و کار کرد مشکلی نداشت٬ آیا باید جاپودری رو عوض کرد و یا باید بخرم و تعمیرکار بیاد عوض کنه؟ هیچ اطلاعاتی ندارم 🙊

    1. باسلام
      مهشید عزیز صحت جاپودری و شیر برقی ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید. در این راستا چک کنید که جا پودری دارای ترک یا شکستگی نباشد. اگر مشکلی نداشت، شیر برقی باید بررسی شود. اگر با این قطعه آشنا نیستید، شما می‌توانید درخواست تعمیر ماشین لباسشویی در محل خود را در سایت آچارباز ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

    2. خانم مهشید حسینی عزیز
      یکی از دلایل خروج کف از جاپودری لباسشویی، به استفاده بیش از حد نیاز و استاندارد مواد شوینده برمیگردد. اگر شما بیش از مقدار موردنیاز مواد شوینده داخل جاپودری بریزید، در حین کف گیری ماشین، حجمی از کف از جاپودری خارج خواهد شد. علی الخصوص در حین شستن پرده های توری و حوله این مشکل بیشتر به چشم خواهد خورد.
      لطفا برای شستن لباسها از استفاده بیش از حد از مواد شوینده خودداری کنید. زیرا با تکرار این امر، دستگاه شما دچار آسیب جدی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا