×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

شیر برقی ماشین لباسشویی چطور تعمیر میشود؟

علت کار نکردن شیربرقی

ماشین لباسشویی مجموعه بزرگی از قطعات مختلف است، که در کنار یکدیگر کار شستشوی لباس‌ها را انجام می‌دهند. با خرابی و معیوب شدن هریک از این قطعه‌ها، این سیستم بزرگ دچار مشکل شده و از کار می‌افتد. یکی از قطعات تاثیر گذار در روند کار ماشین لباسشویی، شیر برقی است که وظیفه کنترل جریان آب را برعهده دارد. در ادامه مقاله قصد داریم، به نحوه تعمیر شیربرقی ماشین لباسشویی بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:


شیر برقی چیست و چه کارایی در لباسشویی دارد؟

قبل از هر چیز اجازه دهید بگوئیم، شیر برقی ماشین لباسشویی چیست و چه کارایی در لباسشویی دارد. شیر برقی وظیفه کنترل، قطع و وصل جریان آب ورودی به درون ماشین را دارد. در این پروسه جریان برق وارد ماشین لباسشویی شده و بعد از رسیدن به قسمت سیم پیچ شیر برقی، باعث ورود آب به درون ماشین می‌شود.

پس از اینکه آب در لباسشویی، به حد مشخص و مجاز خود رسید، هیدروستات با شیر برقی جریان برق و ورود آب را قطع می‌کند. به عبارت ساده‌تر، دستور انجام شدن یا نشدن عمل آبگیری ماشین لباسشویی، بر عهده این قطعه است.

فنر، مجرای خروجی آب، ترمینال، بوبین، محفظه فشار، لاستیک دیافراگم، سوراخ مجرای فشار، سیم پیچ، فیلتر خروجی آب و…برخی از اجزا و قسمت‌های تشکیل دهنده شیر برقی هستند.

شیربرقی چیست و چه کارایی در لباسشویی دارد؟
شیر برقی ماشین لباسشویی وظیفه کنترل جریان آب ورودی را بر عهده دارد

انواع شیر برقی ماشین لباسشویی

شیر‌های برقی برحسب نوع و مدل ماشین لباسشویی، انواع مختلفی داشته و به تک بوبین تا به چهار بوبین تقسیم می‌شوند. در ماشین لباسشویی‌های امروزی، مدل تک یا دو بوبین شیر برقی به کار می‌رود.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که، شیر‌های برقی به کار رفته در لباسشویی‌های قدیمی به دو نوع، شیر برقی سرد و شیر برقی گرم تقسیم می‌شود. در ماشین لباسشویی‌های جدید نیز، تنها از شیر برقی سرد استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر آب ورودی از طریق شیر برقی سرد، وارد دستگاه شده و توسط هیتر گرم می‌شود، تا آب گرم مورد نیاز برای شستشوی لباس‌ها تامین شود. این یعنی در لباسشویی‌های امروزی، خبری از شیر برقی جداگانه برای ورود آب گرم نیست.

همین موضوع باعث می‌شود، آب موجود در مسیر شیر برقی سرد، یخ زده و سپس منبسط شود. منبسط شدن آب یخ زده، باعث نشتی در شیر برقی سرد خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه

علت خراب شدن شیر برقی لباسشویی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، شیر برقی قطعه‌ای کوچک بوده که در عین حال از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. سیم پیچ، محفظه فشار، وزن پیستون، اهرم آهنی و فیلتر خروجی تنها برخی از قطعات کوچک شیر برقی هستند که، معیوب شدن هر یک از آن‌ها می‌تواند، علت خراب شدن شیربرقی لباسشویی باشد. با خراب شدن شیر برقی، آبگیری ماشین لباسشویی نیز با مشکل مواجه می‌شود.

اغلب اوقات خرابی شیر برقی لباسشویی، در فصل زمستان به دلیل یخ زدگی و ترکیدگی لوله‌ها رخ می‌دهد. با منبسط شدن آب در مسیر شیر برقی، نشتی آب در لباسشویی نیز رخ می‌دهد. البته نشت آب ماشین لباسشویی، تنها به دلیل خرابی شیر برقی نیست. ترک خوردگی شلنگ تخلیه، استفاده زیاد از مواد شوینده و پوسیدگی لاستیک دور درب نیز، از عوامل موثر نشتی آب هستند. اما اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کردید و مشکلی در کارکرد آن‌ها ندیدید، باید به دنبال ایراد در شیر برقی باشید.

البته در برخی موارد این تغییر زیاد فشار آب است که، باعث خرابی شیر برقی می‌شود. کم و زیاد شدن مداوم فشار آب، می‌تواند به قطعه شیر برقی آسیب‌های زیادی وارد کند. این عامل را نیز باید در نظر گرفت که، در آب شهری شن و سنگ ریزه‌های زیادی وجود دارد. ممکن است این عوامل، جداره‌های قطعه را مسدود کرده و در نهایت باعث خرابی آن شوند.

علت خراب شدن شیربرقی لباسشویی
معیوب شدن هر یک از قطعات درون شیر برقی، می‌تواند مانع از آبگیری درست ماشین لباسشویی شود

مشکلاتی که شیربرقی خراب برای لباسشویی ایجاد می‌کند!

  • اصلی‌ترین مشکلی که شیر برقی خراب برای لباسشویی ایجاد می‌کند، آبگیری نکردن ماشین لباسشویی است. با خرابی این قطعه، دیگر آبی به درون ماشین لباسشویی وارد نخواهد شد.
  • دومین مشکلی که کاربران با خرابی شیر برقی، با آن مواجه خواهند شد، آبگیری مداوم و عدم تخلیه آب از دستگاه است. اگر شیر برقی مستهلک و خراب شود، لباسشویی بعد از اتمام کار، تخلیه را شروع نکرده و آب درون ماشین جمع خواهد شد.
  • نشت آب از ماشین لباسشویی در قسمت‌های زیرین و پشتی و نشتی در هنگام آبگیری، می‌تواند به دلیل خرابی شیر برقی باشد.
  • گاهی ممکن است عمل آبگیری انجام بشود، اما این پروسه با سروصدای بسیار زیادی همراه بوده و فشار آب نیز بسیار کم خواهد بود.

نحوه استفاده صحیح از شیر برقی لباسشویی

برای نحوه استفاده صحیح از شیر برقی لباسشویی، باید از فشار بیش از حد آب شهری کاسته و آن را تا انتها باز نکنید. زیرا فشار زیاد آب می‌تواند به اجزای داخلی قطعه شیر برقی آسیب زده و اجازه عملکرد طبیعی به آن‌ها ندهد.

عمر مفید شیر برقی به طور معمول، در حدود هفت سال است. اما اگر قطعه بسیار با کیفیت بوده و از متریال خوبی ساخته شده باشد، این عمر مفید می‌تواند به 20 سال برسد. تعمیرکاران به شما توصیه می‌کنند که، برای افزایش عمر مفید این قطعه، از فیلتر رسوب گیر لباسشویی استفاده کنید.

نحوه استفاده صحیح از شیربرقی لباسشویی
عمر مفید شیر برقی در حدود هفت سال است

پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی

قبل از اینکه به نحوه تعویض شیربرقی ماشین لباسشویی، بپردازیم باید به شما بگوئیم که، این یک کار تخصصی بوده و هر کسی قادر به انجام آن نیست. اما بهتر است با دانستن این موضوع، یک دید کلی نسبت به مشکل ایجاد شده داشته باشید.

  • قبل از هرکاری، ابتدا دو شاخه را از برق کشیده و از نبود جریان برق اطمینان حاصل کنید.
  • در ابتدا باید با استفاده از یک پیچ گوشتی، پیچ‌هایی که رد قسمت پوشتی دستگاه قرار دارند را باز کنید.
  • بعد از باز کردن پیچ‌های قسمت پشتی، باید سقف ماشین را کمی به عقب کشیده تا به راحتی آن را بردارید.
  • بعد از باز کردن پنل یا سقف ماشین، می‌توانید شیر برقی را مشاهده کنید که تعدادی فیش به آن متصل است. فیش‌ها را سپس شلنگ‌های متصل به شیر برقی را جدا کنید.
  • اکنون شیر برقی از طرف شلنگ‌ها و پیچ‌های آن‌ها آزاد است. اما هنوز به درون ماشین متصل است، پس با استفاده از یک انبردست، بست‌های متصل به شیر برقی را جدا کنید. برای جدا کردن شلنگ‌های متصل به شیر برقی می‌توانید از انبردست و فازمتر استفاده کنید.
  • بعد از جدا کردن شیر برقی خراب از شلنگ، باید تمام کار‌های گفته شده را از انتها به ابتدا انجام دهید. شیر برقی جدید را به شلنگ‌ها متصل کرده و بست‌ها را با کمک انبردست محکم کنید.
  • سپس دوباره شیر برقی را سرجای خود قرار داده و پیچ‌ها را از پشت بدنه به آن متصل کنید.
  • بعد از وصل کردن شیر برقی به بدنه باید دوباره، فیش‌ها را به آن متصل کنید، نباید فیش‌ها را در سوکت‌های اشتباه قرار دهید. پس قبل از جدا کردن آن‌ها، از نحوه قرارگیری سوکت‌ها عکس بگیرید.
  • بعد از نصب شیر، باید پنل یا سقف ماشین را به سرجای خود برگردانده و پیچ‌ها را دوباره سرجای خود محکم کنید.

تعمیر شیر برقی ماشین لباسشویی در برندهای ال جی، سامسونگ و بوش

همانطور که در مقاله اشاره کردیم شیر برقی ماشین لباسشویی، عمر مفید مشخصی دارد. اگر عمر مفید قطعه به سر آمده باشد، تعمیرکار به شما خواهد گفت که، بهترین راه برای عیب یابی ماشین لباسشویی تعویض قطعه است. اما در مواردی ممکن است، تعمیرکار به جای تعویض، تعمیر را انتخاب کند.

تعمیر شیربرقی ماشین لباسشویی در برندهای ال جی، سامسونگ و بوش، یکسان بوده و روش‌ها هیچ تفاوتی باهم ندارند. به همین دلیل سرویسکار قادر است، تعمیر لباسشویی و تعویض قطعات آن را، با هر برند و مدلی که باشند، در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

 

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. گفتنیست ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به رفع آن خواهند بود. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست تعمیر خود را ثبت کنید:
درخواست تعمیر ماشین لباسشویی


5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫22 دیدگاه ها

  1. سلام.
    بعضی وقتها برای ماشین لباسشویی سامسونگ ما پیش میاد که آب ورودی با سیستم شیر برقی قطع نمیشه و حتی وقتی برق ماشین را هم کلا” از پریز میکشیم این فرآیند ادامه داره و آب گرم وارد ماشین میشه و آخر مجبور میشوم شیر فلکه را ببندم.
    مشکل از کدام قسمت دستگاه میتونه باشه؟

    1. با سلام
      فرزین عزیز، با توجه به مشکل شما، تعمیرکار از نزدیک باید دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  2. سلام وخداقوت ماشین لباسشویی راروشن میکنم بعدچتدثانیه چشمک میزنه واصلا کارنمیکنه نمیدونم مشکل برد داره یاشیربرقی لطفاراهنمایی کنین مچکرم

  3. وقتتون بخيير قیمت شیر برقی ال جی 7کیلویی چقده..؟ نمایندگی بهمون میدن مطمعن تره؟

  4. باسلام وارادت،ماشین لباسشویی ما ایندزیت است و دوورودی آب دارد یکی ورودی آب گرم است و دیگری ورود آب سرد.دو شیر برقی نیز دارد شیربرقی تک و دیگری شیربرقی دوقلو.سوال حقیر این است که کدام شیربرقی به آب گرم وصل می شود و کدام شیربرقی به آب سرد وصل می شود؟ارادتمند

    1. محمد عزیز،
      با سلام، شیر برقی تک به آب گرم و شیر برقی دوقلو به آب سرد وصل می‌شود.

  5. ماشین لباس شویی ال جی روشن میکنم آبگیری نمیکنه شیر برقی هم تست کردیم سالمه. فیش متصل ب شیر برقی برق رو عبور نمیده. فقط یه فیشش برق داره. یکیش نداره. علتش چیه؟

    1. زهرای عزیز سلام
      علت این مشکل خرابی یکی از بویین‌های شیربرقی است. برای حل این مشکل باید شیربرقی را تعویض کنید. برای تعمیر یا تعویض شیربرقی لباسشویی می‌توانید از خدمات آچارباز استفاده کنید. برای ثبت درخواست با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

  6. باعرض سلام وخسته نباشید
    چند وقتی میشه که پس از پایان تمام مراحل شستشو وآبکشی و خاموش شدن ماشین لباسشویی
    پس از گذشت چندساعت خود به خود داخل لگن مقداری آب جمع میشه
    این اتفاق در حالت خاموش بودن ماشین رخ میده
    ممنون میشم از راهنمایی شما

  7. باسلام خدمت شما
    چند وقتی میشه که پس از شستشو و آبکشی وبعد از خاموش شدن ماشین لباسشویی بعد از گذشت چند ساعت داخل لگن خود به خود آب جمع میشه وگاهآ هم پیش میاد که این اتفاق رخ نمیده ولی دراکثر این مواقع این اتفاق رخ میده ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید
    باتشکر🙏🏼🙏🏼🙏🏼

    1. سلام روزتون بخییر و تندرستی
      علت آب دادن از محل شیر برقی ماشین لباسشویی سامسونگ چی مواردی می‌تونه باشه ؟؟

  8. سلام
    اگر شیر برقی خراب باشد ولی در هنگام استفاده از ماشین شیر آب را باز کنیم و بعد از اتمام کار شیر را ببندیم ، به ماشین تاثیر منفی دارد یا خیر؟

  9. سلام
    ماشین لباسشویی پاکشوما دارم، یکساله کارکرده ، وقتی ماشین رو روشن میکنم صدای آب به جای پودر شنیده میشه ولی برای آبگیری مخزن صدا میاد ولی آب وارد مخزن نمیشه بعداز ۵دقیقه ارور ۱۰ میزنه، علتش چیه ؟؟شیر برقی خرابه ؟؟

    1. با سلام
      مسعود عزیز، ارور ده به نشانه‌ی این است کع عمل آبگیری درست انجام نمی‌شود که دلایل متععدی دارد، مثل:
      شیر برقی لباسشویی خراب باشد.
      هیدروستات دستگاه دچار مشکل شده باشد.
      شیر آب لباسشویی بسته است.
      آب درون لوله نیست.
      شلنگ ورودی آب خم شده باشد.
      برد لباسشویی مشکل دارشته باشد.
      شما می‌توانید برای حل این مشکل از متخصصان ما کمک بگیرید و در صفحه‌ی تعمیر ماشین لباسشویی تیکت ثبت کنید.

  10. لباسشویی ال جی من گاهی خودبخود آبگیری میکنه درحالیکه باید در مرحله دیگه ای از کار باشه. یه جا خوندم که ممکنه از شیربرقی باشه راستش خیلی ربطشو نفهمیدم . خواستم بپرسم که مشکل لباسشوییم چی میتونه باشه

    1. درود بر شما
      بله، یکی از علل آبگیری مداوم ماشین لباسشویی خرابی شیر برقی ماشین است. شیر برقی وظیفه قطع و وصل جریان آب را بر عهده دارد، به عبارت دیگر، فرمان انجام شدن یا نشدن آبگیری لباسشویی، با شیر برقی است. البته خرابی پمپ تخلیه، از کار افتادن سنسور آب، ارتفاع کم شلنگ و خرابی برد الکتریکی نیز می‌تواند در آبگیری گاه و بی گاه ماشین موثر باشد.
      بهتر است برای رفع این مشکلات، سرویس و تعمیر ماشین لباسشویی را در برنامه خود بگذارید.
      موفق باشید

  11. سلام من یک ماشین ال جی دارم وقتی که دستگاه خاموشه به برق نیست خودش اب گیری میکنه خرابی شیر برقی داره هزینه شیر چقدر هست ممنونم

    1. سلام
      برای اطلاع از قیمت خدمات با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

  12. لباسشوییه من ال جیه یه چند وقتیه آب گیری میکنه، صدای موتور روشنه و شنیده میشه اما چرخشی نداره

    1. سلام

      مواردی از این قبیل را باید با تعمیرکار ماشین لباسشویی مطرح کنید. ممکن است برخی از قطعات عملکرد درستی ندارند که با گذشت زمان، آسیب جدی به دستگاه وارد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا