×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

8 علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی + راه حل برطرف کردن آنها

علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در مهر 1399 نوشته شده بود و در اسفند 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

دیگ ماشین لباسشویی را از لباس‌های کثیف پرمی‌کنید. برنامه شست‌وشو مناسب لباس‌ها را انتخاب می‌کنید و دکمه شروع  (start)را می‌زنید. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که، آب وارد دستگاه نمی‌شود یا سرعت وارد شدن آب به ماشین لباسشویی کم است. به راستی علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی چیست ؟ چه کارهایی برای رفع مشکل می‌توان انجام داد؟

در این مقاله آچارباز با ما همراه باشید تا 8 علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و راه‌های برطرف کردن آن را با زبان ساده به شما آموزش دهیم. چنانچه با راهنمایی‌های ارائه شده مشکل دستگاه برطرف نشد باید برای بررسی‌های بیشتر از یک تعمیرکار کمک بگیرید. می‌توانید درخواست تعمیر ماشین لباسشویی خود را در سایت یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیرکار به محل شما اعزام شود.

چرا ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند؟

آبگیری نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود آید، برخی از این دلایل به سادگی قابل تشخیص و رفع شدن است؛ اما برخی باید توسط تعمیرکار فنی بررسی شود. در ادامه به سوال چرا ماشین لباسشویی آبگیری نمی کند به صورت جزئی پاسخ می‌دهیم.

باز بودن شیر آب ورودی

اولین نکته‌ که باید برای آبگیری نکردن ماشین لباسشویی بررسی شود، باز بودن شیر آب ورودی لباسشویی است.  این شیر وظیفه کنترل جریان آب گرم و سرد دستگاه را دارد. اگر این شیر خراب شود یا گرفتگی در مسیر آن ایجاد شود، آب داخل دیگ نمی‌شود.

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به تعمیر آن هستند. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست خود را در اپلیکیشن یا سایت ثبت کنید:
تعمیر ماشین لباسشویی

راه حل

برای بررسی وضعیت شیر آب ورودی کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شلنگ‌ها را از شیر لباسشویی جدا کنید.
  • یک سطل زیر شیر قرار دهید.
  • شیر آب را باز و وضعیت خروج آب را بررسی کنید.
شیر آب لباسشویی
برخی لباسشویی‌ها فقط به شیر آب سرد وصل می‌شوند و خود دستگاه آب را گرم می‌کند ولی برخی از لباسشویی‌ها همزمان به شیر آب گرم و سرد نیاز دارند.
پیشنهاد مطالعه

 پایین بودن فشار آب

گاهی علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی ، کم بودن فشار آب ساختمان است. این مشکل اغلب برای افرادی که در طبقات بالایی ساختمان ساکن هستند، به وجود می‌آید.

راه حل

  • در ساعاتی که افرادی کمتری در ساختمان حضور دارند از ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • برای ساختمان خود یک پمپ آب مناسب تهیه کنید تا آب فشار مناسبی داشته باشد.

خرابی شلنگ‌های ورودی آب به لباسشویی

شیر آب ورودی به وسیله شلنگ‌، آب را به لباسشویی منتقل می‌کند. طول این شلنگ ها در مدل‌های مختلف متفاوت است و ممکن است به دو متر هم برسد. در گذر زمان این شلنگ ها پوسیده می‌شوند یا ممکن است به دلایل مختلفی دچار ترک، پارگی، پیچ خوردگی شوند یا یک جسم خارجی مثل سنگ و ریگ از شیر آب به آن وارد شود. همه این موارد می‌تواند منجر به خرابی شلنگ و علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی باشند.

راه حل

  • وضعیت ظاهری شلنگ ها را بررسی کنید تا مشکلی مثل پیچ خوردگی نداشته باشد.
  • شلنگ را از ماشین لباسشویی جدا کنید و شیر آب را باز کنید تا از سالم بودن شلنگ و فشار آب مطمئن شوید.
  • در صورت خرابی، شلنگ را تعویض کنید. 
علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی حایر
علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی حایر می‌تواند خرابی شلنگ آب ورودی باشد.

کثیف بودن صافی یا فیلتر ماشین لباسشویی

در قسمت انتهایی شلنگ لباسشویی صافی یا فیلتر ورودی ماشین لباسشویی قرار دارد که مانع از ورود اقلام به جا مانده در لباس، پرز و کرک به پمپ تخلیه دستگاه می‌شود. فیلتر کثیف، باعث بروز مشکلاتی چون سروصدای بیش از حد، لرزش و آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و نمایش ارور روی پنل دستگاه می‌شود.

راه حل

برای برطرف کردن مشکل فیلتر باید آن را چند مرتبه در سال تمیز کنید تا از درست کار کردن آن مطمئن شوید.

کثیفی فیلتر ماشین لباسشویی
گیر کردن دکمه، سکه، کرک، رسوبات و … داخل فیلتر علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی دوو است.
پیشنهاد مطالعه

خراب بودن شیر برقی ماشین لباسشویی

قطعه دیگری که می‌تواند علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی شما باشد، شیر برقی است. این قطعه وظیفه قطع و وصل کردن و کنترل جریان آب دستگاه را برعهده دارد.

هنگامی که دستگاه را روشن و برنامه شست‌وشو را انتخاب می‌کنید، برد الکتریکی به شیر برقی فرمان ارسال می‌کند. هنگامی که آب در دستگاه، به حد استاندارد می‌رسد، این قطعه با کمک هیدروستات جریان آب را قطع خواهد کرد. اگر به هر دلیلی شیر برقی خراب شود، آب وارد ماشین لباسشویی نمی‌شود. البته ممکن است خراب بودن شیر برقی با نشانه هایی مثل کم یا زیاد وارد شدن آب به دستگاه هم خود را نشان دهد.  

شیر برقی مهم ترین علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی است.

شیر برقی برای کار کردن نیاز به برق و فشار آب مناسب دارد، در نتیجه اگر هر کدام از این موارد مشکلی داشته باشد، شیر برقی درست کار نمی‌کند.

راه حل

برای تست کردن وضعیت شیر برقی کافیست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از فشار آب ورودی به دستگاه مطمئن شوید.
  • به کمک یک مولتی متر از رسیدن برق به شیر برقی مطمئن شوید.
  • از سالم بودن برد الکترونیکی، سوئیچ سطح آب و … اطمینان حاصل کنید.
خرابی شیر برقی علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی ارج
تست کردن شیر برقی دستگاه کار خطرناکی است و احتمال برق گرفتگی دارد، در نتیجه بهتر است توسط تعمیرکار انجام شود.

 کثیف بودن جاپودری ماشین لباسشویی

کثیف بودن جاپودری ماشین لباسشویی نیز می‌تواند علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی باشد. آب ورودی به لباسشویی پس از عبور از شیربرقی از طریق سوراخ‌های ریزی به داخل جاپودری هدایت می‌شود. سپس با پودر یا مایع مخلوط شده و به دیگ ماشین وارد می‌شود. چنانچه این سوراخ‌های ریز در اثر کثیفی بسته شده باشد، آب به مخزن (دیگ) وارد نمی‌شود.

راه حل

برای از بین بردن این مشکل کافیست جاپودری را از جای خود خارج کنید، سپس به کمک آب گرم، مسواک و مواد شوینده آن را کاملا تمیز و در جای خود نصب کنید.

از بین بردن کثیفی جا پودری
علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی آبسال شما می‌تواند کثیف بودن جاپودری باشد.
پیشنهاد مطالعه

مشکل داشتن مشکل سوئیچ سطح آب

مشکل داشتن سوئیچ سطح آب لباسشویی نیز می‌تواند علت آبگیری نکردن لباسشویی باشد. ماشین لباسشویی دارای چند سنسور مختلف است که وظیفه عملیات‌های مختلفی را در دستگاه دارند. یکی از این سنسور‌ها سوئیچ سطح آب است. این سوئیچ وظیفه کنترل میزان آب در دیگ دستگاه را دارد. اگر این سنسور دچار مشکل شود، دستور قطع شدن آب ارسال نمی‌شود و دیگ ماشین لباسشویی بیش از حد پر می‌شود یا اصلا آب به ماشین وارد نمی‌شود.

راه حل

برای بررسی وضعیت سوئیچ سطح آب، باید قطعه توسط یک مولتی متر بررسی شود و در صورت خرابی با قطعه جدید تعویض شود. با توجه به تخصصی بودن این کار، بهتر است مراحل تست و تعویض کردن سوئیچ سطح آب را به یک تعمیرکار فنی بسپارید.

بررسی خرابی سنسور سطح آب لباسشویی
خرابی سوئیچ سطح آب علت خوب آبگیری نکردن ماشین لباسشویی است.

مشکل داشتن تایمر یا برد ماشین لباسشویی

هشتمین علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی ، مشکل داشتن تایمر یا برد ماشین لباسشویی است. تایمر یا برد الکترونیکی مانند مغز دستگاه است و مشخص می‌کند که آیا برق وارد دریچه ورودی می‌شود یا خیر. تایمر مکانیکی دارای یک سری کانتکت های الکتریکی است که با استفاده از یک موتور کوچک کار می‌کند. خرابی این قطعه باعث مشکل در دریچه و شیر برقی خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه

راه حل

برای عیب یابی تایمر یا برد لباسشویی کافیست اقدامات زیر انجام شود:

  • دستگاه را از برق جدا کنید.
  • تایمر را پیدا کرده و از دستگاه جدا کنید.
  • مراقب باشید که هیچ سیمی متصل نماند.
  • با استفاده از مولتی به بررسی وجود جریان و تغییر آن بپردازید.
  • اگر اتفاقی نیافتد، قطعه خراب شده است.
خراب بودن تایمر، علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی کرال
با توجه به حساسیت بالای برد دستگاه، اگر تجربه تعمیر دستگاه را ندارید آن را دستکاری کاری نکنید و از یک تعمیرکار فنی کمک بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم 8 علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی برندهای مختلف را به زبان ساده بیان کنیم. چنانچه با راه حل های اعلام شده، مشکل برطرف نشد، برای تعمیر ماشین لباسشویی خود از یک تعمیرکار کمک بگیرید. در غیر اینصورت ممکن است خرابی دستگاه بیشتر شده و هزینه های بالاتری را به شما تحمیل کند.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا