×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

آموزش نحوه تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری به ساده‌ترین روش

تعمیر ترموکوپل آبگرمکن

یکی از مشکلات آبگرمکن دیواری، روشن نماندن شعله در هنگام استفاده از آب گرم است. دلیل اصلی این مشکل خرابی ترموکوپل است. ترموکوپل یکی از قطعات مهم در آبگرمکن دیواری است. این قطعه نقش حفاظتی دارد و  از بالا رفتن بیش از حد دمای آبگرمکن و انفجار آن جلوگیری می‌کند؛  پس با کوچک‌ترین مشکل باید تعمیر ترموکوپل آبگرمکن را انجام داد.

وقتی دمای آبگرمکن بیش از حد بالا می‌رود، ترموکوپل جریان گاز را قطع می‌کند و شعله خاموش می‌شود. با خرابی این قطعه، شعله روشن نمی‌ماند و آبگرمکن درست کار نمی‌کند.

در ادامه این مقاله آچارباز، یک راهنمای کامل برای تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن دیواری آورده شده است. با استفاده از این راهنما می‌توانید ترموکوپل آبگرمکن خود را عوض کنید. اما این قطعه حساسیت زیادی دارد و در صورتی‌که مهارت کافی را در این زمینه ندارد، بهتر است تعمیر آبگرمکن را به یک فرد ماهر بسپارید. تعمیرکاران آچارباز آماده خدمت رسانی به شما هستند، کافیست درخواستتان را ثبت کنید تا در اسرع وقت به محل شما اعزام شوند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اطلاعات مقدماتی برای تعمیر ترموکوپل آبگرمکن

برای تعمیر یا تعویض قطعات آبگرمکن دیواری باید اجزا و قطعات آن را بشناسید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تعویض قطعه را سریع‌تر و بدون آسیب به سایر اجزا انجام دهید؛ پس قبل از تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری، بهتر است اطلاعاتی در مورد این قطعه داشته باشید.

ساختار ترموکوپل آبگرمکن
برای تعویض ترموکوپل باید ابتدا با ساختار و نحوه کار آشنا شوید.

ترموکوپل یک حسگر دماست. این قطعه در بسیاری از وسایل گرمایشی مثل بخاری و آبگرمکن استفاده می‌شود. این وسیله با اندازه‌گیری دما، جریان گاز ورودی به آبگرمکن را کنترل می‌کند. اگر دمای آبگرمکن بیشتر از مقدار تنظیم شده باشد، ترموکوپل با قطع کردن جریان گاز از انفجار و آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند. در واقع باید گفت که ترموکوپل قطعه محافظتی، برای ایمن کار کردن آبگرمکن دیواری است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این قطعه می‌توانید مقاله تست بوبین و ترموکوپل؛ دلیل خاموش شدن شمعک آبگرمکن را بخوانید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

نشانه‌های خرابی ترموکوپل آبگرمکن دیواری

اصلی‌ترین نشانه خرابی ترموکوپل آبگرمکن دیواری، روشن نماندن آبگرمکن در هنگام باز کردن شیر آب گرم است. در این شرایط با باز کردن شیر آب گرم، آبگرمکن روشن می‌شود؛ اما بعد از چند لحظه خاموش و آب سرد می‌شود. در این شرایط، ترموکوپل نمی‌تواند دمای شعله را تشخیص دهد و جریان گاز را قطع می‌کند.

نحوه قرار گرفتن ترموکوپل در کنار مشعل و جرقه زن
برای تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری باید به نحوه قرار گرفتن شمعک و جرقه زن در کنار آن دقت کنید.

اصلی‌ترین نشانه خرابی ترموکوپل آبگرمکن دیواری، روشن نماندن آبگرمکن در هنگام باز کردن شیر آب گرم است.

نحوه تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری چگونه است ؟

ترموکوپل یکی از قطعات مهم و حساس آبگرمکن دیواری است که برای ایمن کار کردن دستگاه در آن قرار گرفته است. اگر این قطعه دچار مشکل شود باید در کمترین زمان ممکن آن را تعمیر یا تعویض کنید. به تعویق انداختن درست کردن ترموکوپل می‌تواند باعث ایجاد خطراتی مثل انفجار آبگرمکن شود. برای تعویض ترموکوپل آبگرمکن دیواری در خانه می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

آموزش گام به گام تعویض ترموکوپل آبگرمکن دیواری

در ابتدا با توجه به مدل آبگرمکن دیواری، ترموکوپل مناسب آن را بخرید. حالا مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا ورودی آب و گاز دستگاه را ببندید.
  2. حالا کاور روی آبگرمکن را بردارید.
  3. در ابتدا باید ترموکوپل را از آبگرمکن جدا کنید.
تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری
مرحله سوم از تعویض ترموکوپل آبگرمکن دیواری
  • برای جدا کردن ترموکوپل، اول نوبت باز کردن مهره پشتی آن است. با یک آچار کوچک، مهره پشتی را کمی شل و آن را با دست باز کنید.
نحوه تعمیر ترموکوپل آبگرمکن
نحوه باز کردن مهره پشتی ترموکوپل آبگرمکن
  • با یک پیچ گوشتی مناسب، پیچ‌هایی رویی را هم باز کنید. قبل از باز کردن پیچ‌ها از نحوه قرار گرفتن جرقه‌زن، شمعک و ترموکوپل یک عکس واضح بگیرید؛ چون هنگام بستن ترموکوپل به آن نیاز دارید.
نحوه تعمیر ترموکوپل آبگرمکن
مرحله پنجم از تعویض ترموکوپل آبگرمکن دیواری
  • حالا ترموکوپل قدیمی را جدا و قطعه جدید را جایگزین آن کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به ترموکوپل، ابتدا پیچ‌های جلویی را ببینید. در این مرحله باید فاصله درست شمعک، جرقه‌زن و ترموکوپل را تنظیم کنید تا عملکرد آبگرمکن دچار مشکل نشود. برای تنظیم درست از عکسی که ابتدا گرفتید، استفاده کنید. اگر این سه قطعه به درستی سر جای خود قرار نگیرند، ممکن است آبگرمکن منفجر شود.
محل درست قرارگرفتن ترموکوپل، شمعک و جرقه زن در آبگرمکن دیواری
برای بستن دوباره ترموکوپل، به نحوه قرارگیری درست آن دقت کنید.
  • حالا به سراغ پیچ پشتی بروید. برای بستن این پیچ، ابتدا مهره را به عقب ببرید و ترموکوپل را به درستی جا بزنید و بعد مهره را ببندید.
  • حالا ورودی آب و گاز را باز و آبگرمکن را روشن کنید.
  • 5 دقیقه صبر کنید، حالا شیر آب گرم را باز کنید تا از سلامت ترموکوپل و تعویض درست آن مطمئن شوید.
  • اگر روشن شدن آبگرمکن دیواری بعد از تعمیر ترموکوپل، حالت انفجاری دارد، نصب ترموکوپل به خوبی انجام نشده است، در این شرایط دوباره مراحل بالا را تکرار کنید یا از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

ترموکوپل قطعه مهمی است و در صورتی که به درستی نصب نشود؛ دمای آبگرمکن خیلی زیاد می‌شود و خطر انفجار وجود دارد. اگر شما تجربه‌ای در زمینه تعمیر وسایل گرمایشی ندارید، بهتر است تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری را به یک شخص ماهر بسپارید. آچارباز با کمک یک تیم ماهر از تعمیرکاران، آماده برطرف کردن مشکل وسایل گرمایشی شماست، برای تعمیر آبگرمکن ، کافیست روی درخواست تعمیر آبگرمکن دیواری در کادر زیر کلیک کنید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

3.2/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام علت روشن شدن شعله در قسمت ترموکوپل چیست
    بجز شمعک اصلی در قسمت کناره ای ترموکوپل هم شعله روشن میشه
    این خطری نداره؟

  2. سلام
    شمعک آبگرمکن روشن نمیشه، مشکل از ترموکوپله یا بوبین؟ لطفا راهنمایی کنید

  3. مدل بوبین ابکرمکن اطلس طوس مخزنی چه شماره ای است ایا بوبین ها شماره بندی دارندچون یک بوبین بستم اذیت می کند خواستم شماره ومدل بوبیین را بدونم درست بخرم تا وقتی لستم اذیت نکند اگر کسی بلد است راهنمایی کند
    تشکر

  4. درجه تنظیم را روی حالت شمعک قرار میدم وشمعک را روشن میکنم وقتی درجه را روی حالت مشعل قرار میدم شمعک خاموش میشه علت چیست

    1. خیرخواه عزیز،
      ایراد از ترموکوبل و از بوبین پشت شیر گاز است.

  5. سلام و عصر بخیر
    آبگرمکن ایران شرق دارم به تعمیر کار دسترسی ندارم موقتی میخوام روشن کنم شمعک روشن نمیمونه
    ممنون

  6. سلام… آبگرمکن آب داغ نمیکنه…. دیافراگم (بوستر) هم عوض کردم امکان داره ترموکوبل خراب باشه ؟

    1. با سلام
      جلال عزیز، با توجه به مشکل دستگاه شما، بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  7. سلام.
    آبگرمکن بوتان آبگرم را که می بندی شمعک هم خاموش میشه لطفا راهنمایی کنید آیا از ترموکوپل هست یا بوبین؟

    1. کسری عزیز،
      فشار گاز و دریچه پیلوت رو بررسی کنید و شعمک را هم سرویس کنید. احتمال بسیار زیاد مربوط به ترموکوپل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا