×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه لباسشویی چه کاری انجام می دهد؟

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

شاید برای شما هم سؤال شده است که واتر پمپ یا همان پمپ تخلیه لباسشویی چه کاری انجام می‌دهد؟ پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی است و در صورتی‌که دچار آسیب ببیند باید برای تعمیر ماشین لباسشویی اقدام کنید.

اگر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی درست عمل نکند، لباسشویی از کار خواهد افتاد و نمی‌تواند کاری انجام دهد.  در این مقاله از آچارباز قصد داریم مطالب مفیدی برای آشنایی شما با پمپ تخلیه لباسشویی و نشانه‌های خرابی این قطعه  بیان کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

تعمیر ماشین لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به تعمیر آن هستند. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست خود را در اپلیکیشن یا سایت ثبت کنید:
تعمیر ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی چیست؟

موتور به دستگاهی گفته می‌شود که توانایی تبدیل انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دارد. الکتروموتورها نوعی از موتور‌ها هستند.

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی در واقع یک الکتروموتور است که از سیم‌پیچ، بوبین و روتور تشکیل شده است. این پمپ آب وظیفه دارد، درصورتی‌که آب درون ماشین لباسشویی بیش از حد مجاز باشد، آن را از طریق لوله فاضلاب تخلیه کنند.

پمپ تخلیه لباسشویی چطور کار می‌کند؟

پمپ تخلیه لباسشویی برای خارج‌کردن آب و کف کثیفِ حاصل از شستشو درون دیگ تعبیه شده است.

  • در زمان‌بندی‌های برنامه‌ریزی‌شده در برد اصلی یا تایمر، دستور تخلیه آب به پمپ تخلیه لباسشویی ارسال شده و با فعال‌شدن این پمپ، آب حاصل از شستشو از طریق شلنگ خرطومی به لوله فاضلاب تخلیه می‌شود.
  • برای تشخیص میزان آب موجود درون دیگ لباسشویی از سنسوری به نام هیدروستات استفاده می‌شود. این قطعه با قطع و وصل کردن جریان برق، تایمر را از وجود آب یا خالی بودن دیگ مطلع می‌کند.
  • وقتی اطلاعات دریافتی از هیدروستات مبنی پر بودن دیگ لباسشویی باشد، عمل آبگیری متوقف شده و پس از انجام برنامه شستشوی تنظیم شده، آب در زمان‌های مختلف توسط  پمپ تخلیه لباسشویی، از دیگ آبکشی تخلیه می‌شود.
تصویر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
برای رفع ایراد پمپ تخلیه لباسشویی باید از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.
پیشنهاد مطالعه

وظیفه واتر پمپ لباسشویی چیست؟

از دیگر وظایف پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یا واتر پمپ لباسشویی این است که در زمان خشک‌کن ماشین لباسشویی، آب لباس‌ها را گرفته و تخلیه کند. در بعضی از ماشین‌های لباسشویی، از سیستم گردش مجدد برای ترکیب و توزیع مواد شوینده مانند نرم‌کننده لباس استفاده می‌شود.

اگر واتر پمپ لباسشویی مسدود یا خراب شده باشد، باعث ایجاد بسیاری از مشکلات مختلف ماشین لباسشویی می‌شود. ممکن است انسداد یکی از شلنگ‌های متصل به پمپ تخلیه باعث عدم عملکرد درست پمپ تخلیه شود.

تصویر واتر پمپ لباسشویی
برای بررسی واتر پمپ لباسشویی باید قاب دور لباسشویی باز شود.

انواع پمپ تخلیه ماشین لباسشویی کدام است؟

پمپ‌ تخلیه لباسشویی یا همان واتر پمپ انواع مختلفی دارد که بسته به مدل و برند ماشین لباسشویی بستگی دارد. پمپ تخليه با موتور القایی، پمپ تخلیه لباسشویی 8 خار، 3 خار و… از انواع مختلف این پمپ‌ها هستند. در بعضی از برند‌های معروف لباسشویی، اغلب از پمپ تخلیه لباسشویی 8 خار استفاده می‌شود. اما از نظر نوع رانش پمپ تخلیه، دو نوع پمپ تخلیه وجود دارد که عبارتند‌از؛

پمپ تخلیه لباسشویی با رانش (گرداننده) مستقیم

این نوع پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به صورت مستقیم روی موتور نصب می‌شود.

پمپ تخلیه با رانش به کمک تسمه

پمپ تخلیه با رانش به کمک تسمه، روی شاسی نصب می‌شود.

پمپ تخلیه با رانش مستقیم
بسته به مدل و برند لباسشویی ممکن است از پمپ تخلیه با رانش مستقیم یا به کمک استفاده شود.

نشانه خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

از نشانه‌های خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، تخلیه نشدن درست آب از ماشین لباسشویی است. اگر متوجه شدید که آب ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود یا عملیات شستشوی لباسشویی متوقف شده است، باید ماشین لباسشویی را خاموش کنید و برای تعمیر ماشین لباسشویی با تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

در صورت خرابی پمپ تخلیه و عدم تخلیه آب کثیف از ماشین لباسشویی، برنامه شستشوی لباس‌ها ناتمام خواهد ماند.

دلایل  مختلف خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

دلایل اصلی خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی عبارتند‌از؛

گیرکردن پمپ به علت وجود یک شی خارجی

ممکن است در اثر پیچیدن نخ‌های لباس‌ها یا هر چیز دیگری دور پروانه واتر پمپ لباسشویی، پروانه پمپ گیرکرده و درست کار نکند. در این صورت با بازکردن پمپ تخلیه توسط تعمیرکار و تمیزکردن آن دوباره واتر پمپ، اشکال آن برطرف می‌شود.

نفوذ آب داخل سیم پیچ پمپ تخلیه

ممکن است نفوذ آب به داخل سیم‌پیچ پمپ تخلیه، باعث سوختن یا نیم‌سوز شدن واتر پمپ لباسشویی شده باشد. در این صورت باید پمپ تخلیه لباسشویی توسط تعمیرکار تعویض شود.

قطع شدن سوکت برق پمپ تخلیه

ممکن است عدم عملکرد پمپ تخلیه به علت قطع شدن سوکت برق پمپ تخلیه باشد که با اتصال مجدد شروع به کار خواهد کرد. اگر زمانی مشاهده کردید که ماشین لباسشویی طبق برنامه کار خود را تمام کرده، اما آب داخل دیگ لباسشویی تخلیه نشده، حتماً اشکال از پمپ تخلیه است.

جهت بررسی و تعمیر ماشین لباسشویی، باید ابتدا آب داخل لباسشویی را از طریق محفظه فیلتر لباسشویی که در پایین ماشین لباسشویی قرار دارد، خالی شود. اگر آب ماشین تخلیه نشود، لباس‌ها بوی نامطبوع خواهند گرفت. قبل تخلیه آب، حتماً از متصل نبودن ماشین لباسشویی به برق اطمینان داشته باشید و برای رفع مشکل پمپ تخلیه ماشین لباسشویی خود با تعمیرکار لباسشویی تماس بگیرید.

تعمیر کردن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
یکی از راه‌ها برای جلوگیری از خراب شدن پمپ تخلیه لباسشویی این است که مراقب باشید اجسام اضافه و تیز به داخل لباسشویی وارد نشود.

در صورت خرابی پمپ تخلیه و عدم تخلیه آب کثیف از ماشین لباسشویی، برنامه شستشوی لباس‌ها ناتمام خواهد ماند. پس پمپ تخلیه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ماشین لباسشویی بوده و در صورت خراب‌شدن باید تعویض یا تعمیر شود. در مقاله «نحوه تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی (ال جی، پاکشوما و …) به زبان ساده» درباره تعویض آن مفصل توضیح داده شده است. تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یک کار فنی بوده و نیاز به تعمیرکار مجرب دارد. برای تعمیر ماشین لباسشویی خود می‌توانید در سایت آچارباز، درخواست خود را ثبت کنید، همکاران ما دراسرع‌وقت با شما تماس خواهند گرفت.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    لباسشویی من اب را خالی نمیکند و درش رو که باز میکنم اب و کف ها میاد بیرون علتش چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا