×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرویس و تعمیر خودرو

زمان تعویض لنت خودرو| چه وقتی لنت ترمز خودروی خود را تغییر دهیم؟

زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز، امنیت خودرو و مسافرین را تامین می‌کند. باید هر چند وقت یک بار آن را معاینه کنید و از سلامت لنت ترمز مطمئن شوید. اگر سفری طولانی هم در پیش دارید، اهمیت معاینه بیشتر خواهد شد. پس دانستن زمان تعویض لنت ترمز خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

از راه‌های مختلفی می‌توان متوجه نیاز به تعویض لنت شد، که یکی از آن‌ها چراغ هشدار است. اگر معاینه را انجام داده‌اید و لنت خراب است، باید آن را تعویض کنید. اما پاسخ به این سوال که، نحوه تعویض لنت ترمز چگونه است و چه زمانی باید اینکار را انجام داد، از مواردی است که باید به آن توجه کرد. اگر قبل از خواندن مطلب می خواهید لنت ماشین خود را عوض کنید پیشنهاد می کنیم از تعمیر خودرو در محل استفاده کنید.

لنت ترمز چیست؟

برای توقف یک خودرو، انرژی زیادی نیاز است. نیروی محرکه‌ای که از سوی موتور جاری می‌شود، خودرو را به حرکت درخواهد آورد. برای توقف هم نیازمند یک نیروی بازدارنده هستید. لنت ترمز روی دیسک خودرو قرار گرفته است و هنگامی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، دیسک و لنت با هم برخورد خواهند کرد. این برخورد، نیروی مقاومتی ایجاد می‌کند که باعث کم شدن سرعت و توقف خودرو خواهد شد. همین عمل از اهمیت بالایی برخوردار است و باید زمان تعویض لنت ترمز را بدانید که در صورت نیاز، اقدام به تعمیر و تعویض آن کنید.

زمان تعویض دیسک ترمز

چگونه متوجه زمان تعویض لنت ترمز شویم؟

همانطور که گفتیم با فشردن ترمز، نیروی بازدارنده‌ای ایجاد می‌شود، که این نیرو میزان ضخامت یک لنت را کاهش خواهد داد. کاهش ضخامت، مساوی است که با کمتر شدن کارایی لنت ترمز.

زمان تعویض لنت عقب

حال لنت خود را اندازه بگیرید. حداقل ضخامت لنت ترمز باید بین ۵ تا ۶ میلی‌متر باشد. اگر کمتر بود، بهتر است که با یک متخصص تماس بگیرید. همچنین اگر با موارد زیر روبرو شدید، باید لنت خود را چک کنید. شاید زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده باشد.

مشکلات در پدال ترمز: لرزیدن پدال ترمز یکی دیگر از نشانه‌های تعویض لنت ترمز است. اگر در طول رانندگی متوجه شدید که پدال شما می‌لرزد، باید لنت را تعویض کنید.
صدای عجیب و ناآشنا: یک خودرو صداهای مختلفی را از خود ایجاد خواهد کرد. اما اگر مدتی است که با خودرو خود رانندگی می‌کنید، با صداهای معمولی آشنا شده‌اید. اگر در هنگام رانندگی، یا زمان فشردن پدال ترمز، با صدای عجیب و ناآشنا روبرو می‌شوید، شاید مشکل از لنت است.

چرا و چه زمانی لنت ترمز را تعویض کنیم؟

لنت ترمز مانند هر بخش دیگری از خودرو به مرور زمان آسیب می‌بیند و از کار خواهد افتاد. به همین خاطر ضروری است که در بازه‌های زمانی مختلف آن را بررسی کنید. چراغ هشدار ترمز یکی از اصلی‌ترین راه‌های متوجه شدن خرابی است. اما راه‌های دیگری هم وجود دارد.

تعویض لنت جلو

یکی دیگر از راه‌های فهمیدن خرابی لنت، توجه کردن به پدال ترمز است. لرزیدن پدال ترمز در هنگام رانندگی نشانه‌ای از خرابی لنت ترمز است. همچنین اگر ترمز را فشار می‌دهید و صدایی عجیب می‌شنوید، باز هم احتمال بروز مشکل در لنت ترمز وجود دارد. حرکت خودکار فرمان هم یک نشانه دیگر است. ممکن است در هنگام رانندگی فرمان خودرو به صورت خودکار شروع به تکان خوردن بکند.

تمام قطعات یک خودرو، عمر مفیدی دارند. حتی اگر شما در بهترین شرایط از آن‌ها استفاده کنید، با گذشت زمان، روی آنها تاثیرگذار خواهد بود. لنت ترمز هم از این مسئله مجزا نیست. یک لنت ترمز معمولی شاید ۷۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر با شما همراهی کند، پس طبیعی است که نیاز به تعویض داشته باشد. لنت‌های جلو و عقب خودرو عمر متفاوتی دارند و در هنگام تعویض به این نکته دقت کنید. اما دلایل دیگری به جز عمر قطعه وجود دارد که باعث خرابی لنت ترمز خواهد شد. این دلایل عبارتند از:

  • مسیر رانندگی: محیط رانندگی شما روی میزان استفاده از لنت، تاثیرگذار است. لنت ترمز یک راننده بزرگراه دیرتر از یک راننده تاکسی درون شهری از کار می‌افتد..
  • وزن: وزن هر خودرو بر میزان فشار وارده تاثیرگذار است. ممکن است وزن بدنه خودرو شما بالا باشد یا اینکه بار زیادی حمل کنید.
  • جنس قطعه: نسبت به جنس و کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید، نیاز به تعویض زودتر یا دیرتر خواهید داشت. پس تلاش کنید که یک قطعه هماهنگ با خودرو و باکیفیت خریداری کنید.

 

سرویس تعویض لنت ترمز خودرو در محل با آچارباز
خدمت تعویض لنت خودرو در محل آچارباز شامل تعویض لنت انواع خودروهای ایرانی و خارجی می‌شود. مهم نیست خودروی شما از چه برند و مدلی باشد، هر مدل لنتی که شما مدنظر دارید در هر نقطه از شهر تهران، در محل شما تعویض خواهد شد.
درخواست تعویض لنت ترمز خودرو

 

عمر لنت ترمز را افزایش دهید؛ سود کنید!

گاهی می‌توان با کارهایی ساده، مطمئن شد که لنت ترمز بیش از حد معمول عمر می‌کند و یا حداقل از عمر کوتاه آن جلوگیری کرد و یک میزان استفاده معمولی و استاندارد از لنت ترمز داشت. همه چیز به نحوه و میزان ترمز کردن شما بستگی دارد. سعی کنید که فشار وارده به ترمز را کمتر کنید. یعنی به جای اینکه در سرعت بالا ناگهانی ترمز بگیرید، سرعت خود را کمتر کنید و با آرامش بیشتری پدال ترمز را فشار دهید.

زمان تعویض دیسک ترمز

برای اطمینان از سلامت لنت، امکان بررسی فیزیکی هم وجود دارد. لاستیک را باز کنید و لنت ترمز را مشاهده کنید. میزان ضخامت آن را اندازه‌گیری کنید و اگر ضخامت آن از ۵ یا ۶ میلی‌متر کمتر بود، یعنی نیاز به تعویض لنت ترمز دارید.

دلایل دیگری هم برای خرابی لنت ترمز وجود دارد. عمر پایین، نوع رانندگی، مسیر رانندگی، وزنی که یک خودرو تحمل می‌کند و خود جنس محصول، همگی از اهمیت بالایی برخوردارند. شما می‌توانید با بهبود عادات رانندگی خود و رعایت نکات ایمنی از احتمال خرابی لنت ترمز بکاهید. همیشه آرام‌تر پدال ترمز را فشار دهید و سعی کنید که در سرعت بالا، به‌شکل ناگهانی ترمز نگیرید. ترمز در سرعت بالا به لنت فشار می‌آورد، و نیاز به تعویض لنت ترمز خواهید داشت.

اجزای مختلف لنت

نحوه تعویض لنت ترمز خراب چگونه است؟

تعویض لنت ترمز آسان است. در عین سادگی باید توجه زیادی داشته باشید و با دقت فراوان لنت را جدا و سپس تعویض کنید. البته اگر حس می‌کنید که شاید قدمی را اشتباه بردارید، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید. با این کار مطمئن خواهید بود که مشکلی به وجود نمی‌آید. از قدم‌های زیر به صورت کامل پیروی کنید.

1- خریداری لنت مناسب: با در دست داشتن اطلاعاتی مانند سال ساخت و مدل خودرو، به یک فروشگاه مطمئن بروید و با قیمتی که مدنظر شما است یک لنت تازه بخرید. به‌طور قطع، لنت گران‌تر دوام بالاتری خواهد داشت، اما برخی لنت‌ها برای خودروهای رالی طراحی شده و مناسب هر خودرویی نیستند.

2- خودرو خنک: مطمئن شوید که خودرو شما خنک شده و دمای مناسبی دارد. زیر آفتاب داغ یا پس از رانندگی لنت را تعویض نکنید. ممکن است به خاطر داغی خودرو آسیب ببینید.

 

3- شل کردن پیج و جک زدن: با آچار مناسب پیج‌های لاستیک را تا دو سوم شل کنید. همه چرخ‌ها را همزمان شل نکنید و فقط چرخ‌ها طرفی که جک می‌زنید را شل کنید. به آرامی جک بزنید و ماشین را کمی بالا ببرید. سپس امکان جدا کردن لاستیک را دارید.

4- جدا کردن کالیپر: پیج کالپیر را هم شل و جدا کنید. یک کابل وجود دارد که کالیپر را به سیستم ترمز متصل کرده است. کابل را قطع نکنید. آرام کالپیر را در جایی قرار دهید که آسیب نبیند و فشار به آن وارد نشود.

جایگذاری لنت ترمز جدید؛ اصلا نترسید

قدم‌هایی که گفتیم تنها برای جدا کردن لنت ترمز پیشین بود. حالا که لنت ترمز را جدا کردید، باید لنت جدید را جایگزین لنت قدیمی کنید. برای اینکار هم باید از چند قدم زیر پیروی کنید. همه قدم‌ها را باز هم با دقت پیروی کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

1- جدا کردن لنت ترمز: وقتی که کالیپر را جدا کنید، لنت ترمز قدیمی آزاد خواهد شد. آرام لنت را به سمت جلو یا عقب فشار دهید و آن را بیرون بکشید. مواظب باشید که فشاری که وارد می‌کنید به دیگر بخش‌های سیستم آسیب نزند.

2- جا زدن لنت ترمز جدید: یادتان بماند که لنت قدیمی چطور در سیستم جا گرفته بود. وقتی که لنت‌ها را جدا کردید، لنت‌های جدید را همانطور مثل قبل، جا بزنید. هیچ نوع روغن یا مایعی هم به لنت ترمز نزنید. اگر لنت ترمز چرب و خیس شود کارایی خود را از دست می‌دهد.

3- بررسی روغن ترمز: روغن ترمز خودرو را بررسی کنید. مطمئن شوید که محفظه پر از روغن است و اگر خالی بود آن را پر کنید.

4- جا زدن اجزای پیشین: کالپیر را آرامی به جای خود برگردانید و پیچ‌های آن را سفت کنید. همچنین لاستیک را دوباره جا بزنید و پیج آن را هم سفت کنید. در پایان کار جک را پایین بیاورید و از زیر ماشین بیرون بکشید.

برای اطمینان از درستی و سلامت روند تعویض لنت ترمز به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک رانندگی آزمایشی انجام دهید. خودرو را در جایی آرام و خلوت تست کنید تا مطمئن شوید که کل سیستم ترمز به خوبی کار می‌کند. ابتدا با سرعت پایین شروع کنید و کم کم سرعت را بالا ببرید. اگر دوباره صدای عجیبی شنیدید یا فرمان از کنترل شما خارج شد، لنت ترمز باز هم مشکل دارد.

تا اینجای مقاله متوجه شده اید که زمان لنت ترمز خودروی شما چه زمانی است. اما بهتر است برای اینکه از سلامت ماشین خودرو مطمئن شوید پیشنهاد می کنیم حتما به زمان تعویض تسمه تایم هم توجه کنید. در هر زمانی برای خودروی شما مشکل بوجود آمد می توانید با تیم بزرگ آچارباز تماس بگیرید تا در کمترین زمان مشکل شما برطرف شود.

 

تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
درخواست تعمیر خودرو
4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام تیبا من هم همین طوره از قالپاق گرفتن خسته شدم تصمیم گرفتم رینگ اسپورت نصب کنم هم قالپاق نمیخواد هم داغ نمیکنه

  2. سلام ماشین ساینا 98 دارم پیچ چرخهای جلو داغ مکنه باعث افتادن قالپاق میشه ….. لنت عوض کردم… سیلند چرخ شل کردم بازم درست نشد

    1. درود بر شما
      ظفر عزیز،
      پیچ دیسک چرخ جلو با مهره سر پولوس باید بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا