×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

روش های جلوگیری از یخ زدگی پکیج و لوله ها و راه رفع یخ زدگی

جلوگیری از یخ زدگی پکیج؛ روش های یخ زدایی پکیج و لوله آب

در فصل زمستان پکیج‌های دیواری به راحتی منزل شما را گرم می‌کنند. پکیج و بسیاری از وسایل گرمایش که دارای لوله کشی آب هستند، امکان دارد در فصل زمستان دچار مشکل یخ زدگی شوند. در نتیجه در فصل‌های پاییز و زمستان یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم موضوع یخ زدگی پکیج و لوله‌های آن است. با ما همراه باشید تا در این مقاله اطلاعاتی در زمینه جلوگیری از یخ زدگی پکیج و روش رفع یخ زدگی آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

اگر یخ‌زدگی آب به پکیج و مبدل آن آسیب وارد کرده است و با یخ‌زدایی هم دستگاه شما روشن نمی‌شود می‌توانید از برای تعمیر پکیج شبانه روزی از خدمات آچارباز استفاده کنید. برای ثبت درخواست می‌توانید به سایت یا اپلیکیشن ما مراجعه کنید.


وضعیت زمستانه پکیج

پکیج‌ها اغلب دارای دو برنامه تابستانه و زمستانه هستند. برای فعال کردن حالت زمستانه کافی‌ست، کلید چرخشی را از صفر در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. اینکه در چه درجه‌ای این کلید را قرار دهید به میزان دمای مورد انتظار شما بستگی دارد. اما برای جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن پکیج، کلید آن را تا انتها نچرخانید.

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

پکیج در زمستان چگونه کار می کند؟

در حالت زمستانی علاوه بر گرم کردن آب مصرفی باید رادیاتورها هم گرم شوند. در این سیستم اولویت با تهیه آب گرم مصرفی است و با باز شدن شیر آب گرم مصرفی و عبور آب از سنسور فشار میکروسوئیچ، سنسور برقی فعال شده و با ارسال فرمان به برد مدار، رادیاتور را تا زمانی که آب گرم مصرفی باز است، قطع می‌کند و آب گرم برای مصارف خانگی منتقل می‌شود. اما پس از بسته شدن شیر آب گرم مدار آب گرم رادیاتور مجدد برقرار می‌شود.

گاهی ممکن است هنگامی که در فصل زمستان به مسافرت می‌روید و یا به هر دلیلی مدت زیادی پکیج روشن نشود و این موضوع باعث یخ زدگی آن شود. یخ زدگی لوله پکیج به خصوص در پکیج‌هایی که در فضای باز مانند حیاط و بالکن نصب و بیشتر در معرض هوای سرد قرار دارند، دیده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

راه های جلوگیری از یخ زدگی پکیج در زمستان

روشن گذاشتن پکیج

می‌توانید دستگاه پکیج خود را روشن گذاشته و برق و گاز آن را قطع نکنید. سپس یکی از رادیاتورها را باز گذاشته و دمای پکیج را روی کمترین حالت تنظیم کنید. با این کار در یک فاصله زمانی مشخص به صورت خودکار پمپ و شعله پکیج وصل شده و مانع از یخ زدن پکیج و لوله‌ها می‌شوند. البته این مورد برای افرادی که قبل از خروج از منزل تمامی اتصالات همچون برق و گاز را قطع می‌کنند، پاسخگو نیست.

تخلیه کامل آب پکیج

اما روش دومی که برای جلوگیری از یخ زدگی پکیج به شما آموزش می‌دهیم، پاسخگوی تمامی افراد است. با تخلیه کامل آب در پکیج و لوله‌های آن می‌توانید از یخ زدگی جلوگیری کنید. وقتی آبی در لوله‌های پکیج نباشد پس یخ زدگی نیز در کار نیست.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود نحوه تخلیه آب درون لوله‌های پکیج است؟ برای این کار پس از بستن آب سرد ورودی به پکیج، اقدام به باز کردن شیر پرکن پکیج کنید. سپس یکی از شیرهای آب گرم را باز کنید و منتظر بمانید تا عقربه فشار پکیج عدد صفر را نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه

برنامه‌های سیستم پکیج

سیستم پکیج دارای برنامه‌هایی برای جلوگیری از یخ زدگی است، با مطالعه دفترچه پکیج خود متوجه خواهید شد که پکیج شما این سیستم را دارد یا خیر؟ همچنین پکیج‌های آنالوگ و دیجیتال سیستم‌های ضدیخ زدگی متفاوتی دارند. اما در هر صورت به دلایلی که گفته شد در هوای سرد ممکن است با لوله های یخ زده پکیج مواجه شوید.

استفاده از ضدیخ

با تزریق محلول ضد یخ درون پکیج از یخ زدگی و تشکیل رسوب در آن جلوگیری و باعث افزایش راندمان آن می‌شوید. اما قبل از انجام این کار از عدم وجود نشتی در دستگاه اطمینان حاصل کنید. از آنجایی که این کار تخصصی است بهتر است برای انجام آن از یک تکنسین تعمیر پکیج کمک بگیرید. در مورد روش استفاده از محلول نشتی گیر پکیج اینجا بیشتر بخوانید.

آموزش رفع مشکل یخ زدگی پکیج

  1. شیر گاز را به صورت باز گذاشته و دو شاخه دستگاه را به پریز برق بزنید. بیشتر پکیج‌ها با همین کار آرام آرام به سیکل طبیعی خود برمی‌گردند و یخ لوله‌ها به آرامی باز می‌شود.
  2. راه حل دوم اضافه کردن ماده ضد یخ زدگی به رادیاتور شوفاژ است. گردش این محلول یخ‌ لوله‌ها را باز خواهد کرد. بهتر است دستگاه را در حالت ظرفیت پایین آن قرار دهید تا کمترین فشار به آن وارد شود. بعضی افراد به جای محلول ضدیخ شوفاژ از موادی مثل ضدیخ ماشین استفاده می‌کنند، این کار آسیب جدی به دستگاه وارد می‌کند.

این روش‌ها تنها در صورتی پاسخگو خواهند بود که پکیج شما سالم، به برق و گاز متصل بوده و فشار پکیج به درستی تنظیم باشد.

ترکیدگی لوله های آب پکیج پس از یخ زدگی
یخ زدگی لوله‌های آب پکیج را قبل از آنکه به دستگاه شما فشار وارد کنند، بررسی و رفع کنید.

سیستم یخ زدایی در پکیج دیواری دیجیتال چگونه عمل می کند؟

برای یخ زدایی این پکیج‌ها، شیر گاز دستگاه را باز کنید، سپس دوشاخه برق را به پریز وصل کنید، سپس کلید انتخاب فصل را در حالت 0 قرار دهید. بعد از این مراحل صبر کنید تا عقربه فشار سیستم، بین اعداد ۱ تا ۱٫۵ بار بایستد.

سیستم یخ زدایی در پکیج دیواری آنالوگ یا  B.M.E چگونه است؟

برای یخ زدایی این پکیج‌ها، شیر گاز دستگاه را باز کنید، صبر کنید تا عقربه فشار دستگاه روی عدد ۱ تا ۱.۵ بار قرار بگیرد. همزمان کلید دستگاه را روشن کنید و سپس کلیدهای مربوط به آب گرم و شوفاژ را در وضعیت ۰ قرار دهید. ممکن است در این زمان با کد خطا مواجه شوید، دفترچه را مطالعه کنید و یا با کارشناس تعمیر پکیج تماس بگیرید.

سرویس پکیج در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

چگونه لوله یخ زده پکیج را باز کنیم؟

هوای سرد و مهم‌تر از آن عایق نامرغوب لوله‌ها، عامل مهم یخ زدگی لوله‌‌ها و پکیج هستند. دمای بسیار سرد بیرون و ترموستات معیوب نیز از عوامل یخ زدگی پکیج هستند. متاسفانه مشکل لوله و پکیج یخ زده در صورتی که به موقع برطرف نشود، هزینه‌های سنگینی را به دنبال دارد.

روش‌های زیر را می‌توانید برای کنترل جریان آب انجام دهید:

 لوله ها را لمس کنید

به دنبال بخش یخ زده در جای بسیار سرد لوله‌ها باشید. بیشتر مواقع بخش یخ زده لوله‌ها در مکانی قرار دارد که دمای هوا در آنجا کمتر است. مکان‌هایی مانند: سقف پارکینگ، موتور خانه‌ها و زیرزمین.

بررسی علت خرابی لوله

هنگام یخ زدن آب حجم آن افزایش پیدا می‌کند. این انبساط باعث ایجاد فشار در قسمتی از لوله و حتی آسیب و ترکیدگی در آن می‌شود. سلامت لوله‌ها را بررسی کنید و در صورت وجود شکستگی در آن با یک تکنسین مجرب تماس گرفته و اقدام به تعمیر لوله‌ها کنید. شکستگی در یک قسمت، شکستگی در نقاط دیگر را در پی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه

جریان آب داخل لوله را قطع کنید و شیر آب را باز کنید

با قطع جریان آب ورودی به شیری که دچار یخ زدگی شده است و باز گذاشتن شیر آب باعث می‌شوید، آب یخ زده از شیر خارج شود.

گرفتن سشوار روی لوله های یخ زده

با یک سشوار به آسانی‌ می‌توانید اقدام به آب کردن یخ لوله‌ها کنید. کافی است آن را به نزدیکترین پریز برق زده و به صورت مستقیم به سمت قسمت یخ زده بگیرید. ایجاد جریان هوای گرم با سشوار در این نقطه باعث گرم شدن لوله و ذوب یخ درون آن خواهد شد.

 لوله های پکیج با حوله گرم بپوشانید

در صورتی که سشوار دم دست نبود و یا پریزی در آن نزدیکی وجود نداشت، برای باز کردن یخ لوله‌ها حوله را در آب گرم گذاشته و آن را خیس کنید. سپس حوله گرم را به دور لوله‌ها ببندید تا یخ لوله‌ها باز شود.

آب کردن یخ لوله پکیج با سشوار

حوله را به خوبی داغ کنید و دور لوله‌ها بپیچید، یا حوله را به دور لوله ببندید و روی آن سشوار بگیرید.

نوارهای گرمایشی لوله

نوارهایی در بازار وجود دارند که با پیچاندن آن به دور لوله‌ها، می‌توانید از یخ زدگی لوله جلوگیری کنید. کافی‌ست نوار گرمایشی را به صورت تکی به دور لوله‌ها بپیچید و انتهای آن را به پریز متصل کنید.

استفاده از بخاری

از یک بخاری برقی مخصوص گرم کردن هوای‌ آزاد استفاده کنید. بخاری را نزدیک به محل یخ زدگی گذاشته و پس از یکی دو ساعت شیرآب را باز کنید. این کار را تا زمانی که یخ زدگی برطرف شود ادامه دهید. رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از بخاری برقی فراموش نشود.

نوار گرمایشی لوله های یخ زده
نوارهای گرمایشی نوعی هیتر هستند که با وصل کردن به برق، گرمای زیادی را ایجاد می‌کنند از این نوارها برای باز کردن لوله‌ها می‌توانید استفاده کنید.

پوشاندن پکیج در بالکن

در زمان‌هایی که هوا خیلی سرد است و پکیج در هوای بیرون مانند بالکن یا حیاط قرار دارد، بهتر است لوله‌های بیرونی را با پشم شیشه بپوشانید تا یخ نزنند. برای پوشاندن پکیج در بالکن می‌توانید از کاورهایی که مخصوص پکیج هستند استفاده کنید و  پکیج را کامل پوشش بدهید.

قرار دادن پکیج داخل کابینت‌های چوبی عایق دار هم به شما در یخ نزدن دستگاه در سرما کمک می‌کند. کابین‌های نگهدارنده پکیج علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی، از باد و باران و نور مستقیم آفتاب محافظت می‌کند. فراموش نکنید که هوا در این کابینت باید در جریان باشد، یعنی راه‌های ورود و خروج هوا در آن وجود داشته باشد تا مشکلی برای پکیج ایجاد نشود.

پوشاندن لوله ها با پشم شیشه
یکی از راهکارهای قدیمی و موثر در جلوگیری از یخ زدگی لوله‌های آب، پوشاندن آنها با پشم شیشه است. عایقی که لوله‌های شما را از آسیب در امان نگه می‌دارد.

راه جلوگیری از یخ زدن کپسول گاز چیست؟

علاوه بر پکیج‌ها یا آبگرمکن‌ها، کپسول‌های گاز هم که بعضا برای روشن کردن پکیج و آبگرمکن استفاده می‌شوند، یخ می‌زنند. در زمستان فشار کپسول‌های گاز کم می‌شود و حتی امکان دارد قطع شود. اما به این معنی نیست که کپسول های گاز منجمد شوند. دمای انجماد کپسول‌های گاز نزدیک به ۱۳۰ درجه سانتی گراد است که حتی  از رکورد ثبت شده در قطب جنوب هم حدود ۵۰ درجه گرم تر است. این مشکل مربوط به نقطه جوش گاز است.

گاز کپسول از بوتان تشکیل شده است و دمای جوشی تقریبا معادل ۱ درجه سانتی گراد دارد. این به این معنی است که اگر کپسول گاز در این دما قرار گیرد حتی بدون وجود کپسول هم به صورت مایع باقی می‌ماند بنابراین با باز کردن شیر هیچ گازی خارج نمی‌شود و تنها راه حل این است که کپسول را گرم کنید تا شروع به تبخیر کند. این کار را با یک حوله گرم انجام دهید و از قرار دادن کپسول در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا حرارت خودداری کنید.

تا این مرحله در مورد یخ‌زدگی لوله های پکیج نوشتیم و راههای جلوگیری از یخ زدگی را توضیح دادیم. لازم است اضافه کنیم که اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی میکنید باید نسبت به تعمیر پکیج به شکل دوره ای اقدام کنید تا با رسیدگی های مداوم از آسیب به دستگاه و خسارت مالی جلوگیری کنید.

سرویس پکیج در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

    1. درود بر شما
      رسولی عزیز،
      باید تنظیمات مربوط به زمستان همیشه روشن «on» باشد.

  1. من چند وفت بود خونه مامانم قرنطینه بودم الان بعد سه هفته اومدم خونه،پکیج رو روشن میکنم اصلا رادیاتورهاگرم نمیشه، هوام سرده تروخدا راهنماییم کنین

    1. باسلام
      آقای حسینی عزیز، بررسی کنید که مدار گرمایشی یخ نزده باشد. این کار را می‌توانید با باز کردن شیر آب گرم چک کنید. در صورتی یخ زدگی شیر گاز را به صورت باز گذاشته و دو شاخه دستگاه را به پریز برق بزنید و یا ماده ضد یخ زدگی به رادیاتور شوفاژ اضافه کنید.
      هواگیری رادیاتورها نیز مشکل گطم نشدنشان را حل خواهد کرد. اما در صورتی که مشکل رفع نشد، شما می‌توانید برای تعمیر پکیج درخواست خود را از طریق سایت آچارباز یا تماس با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

    1. باسلام
      رضای عزیز، بله می‌توانید برای عایق بندی مدار گرمایش از پشم شیشه استفاده کنید.

    1. باسلام
      سید رضای عزیز توجه کنید که برای تزریق ضد یخ لازم است از ضد یخ مخصوص پکیج استفاده شود و لوله‌های مبدل نشتی نداشته باشد، بله لازم است این کار توسط تعمیر کار صورت گیرد با این حال اگر تمایل به انجام این کار دارید در صورتی که مشکل حل نشد شما می‌توانید برای تعمیر پکیج درخواست خود را از طریق سایت آچارباز یا تماس با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  2. خسته نباشید. گرمایش خونه من از کف هست.با توجه به اینکه لوله ها پایین تر از شیر تخلیه کلکتور هستند، اگر زمستان را در منزل نباشیم باید اب مدار رو تخلیه کنیم ؟ اینجا هم یخ میزنه؟

    1. سلام
      صفورا عزیز؛ مچکریم. بله پیشنهاد می‌شود اگر سیستم‌های گرمایشی را خاموش می‌کنید، این کار انجام گیرد. ولی میتوانید سیستم را در وضعیت زمستانه قرار داده و از برنامه‌هایی که سیستم کرمایش از کف شما برای جلوگیری از یخ زدگی دارد، استفاده کنید.

  3. ما تو محله درکه زندگی میکنیم, اینجا هم زمستونای سردی داره. شوهرم یه بار زحمت کشیدنو ضد یخ ماشینو ریختن تو دستگاه … نتیجه رو نگم بهتون که تا درست شدن دستگاه بیچاره شدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا