×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

ترفندهای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال

خراب شدن مواد غذایی در یخچال

خراب شدن مواد غذایی در یخچال یکی از صحنه‌هایی است که برخی مواقع خانم‌ها در آشپزخانه با آن مواجه می‌شوند. بسیاری از مواد غذایی برای سالم ماندن باید در جای خنک و در دمای یخچال نگهداری شوند؛ اما برخی مواقع شاهد کپک زدن میوه و سبزیجات و خراب شدن مواد غذایی در این دستگاه به دلایل متعدد هستیم. اگر دلیل خراب شدن مواد غذایی در یخچال چیزی غیر از قطعی برق باشد باید هر چه سریع‌تر به دنبال دلیل این مشکل و رفع آن باشید. در این مقاله آچارباز قصد داریم ترفندهایی را برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال بیان کنیم. به یاد داشته باشید که اگر دلیل خرابی مواد غذایی داخل یخچال، خرابی قطعات و بخش‌هایی از این دستگاه است، باید آن را سریع تعمیر کنید تا با مشکلات بزرگ‌تری مواجه نشوید. در این مواقع بهتر است برای راحتی خود از خدمات تعمیر یخچال استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی علت خراب شدن مواد غذایی در یخچال

در بسیاری از مواقع علت خراب شدن مواد غذایی در یخچال، عدم تنظیم دقیق درجه دما به میزان استاندارد است؛ اما برخی خرابی‌های کوچک یخچال هم می‌تواند باعث ایجاد این مشکل باشند.

علت خراب شدن مواد غذایی در یخچال
روش‌های مختلفی برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال وجود دارند.

خراب بودن لاستیک دور درب یخچال

خراب بودن لاستیک دور درب یخچال باعث ورود هوای گرم بیرون به داخل کابین می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مواد غذایی موجود در یخچال سریع فاسد شوند. در صورت مشاهده خرابی و پارگی در لاستیک دور درب بهتر است سریع آن را عوض کنید؛ چون علاوه بر خرابی مواد غذایی به کمپرسور دستگاه هم فشار وارد می‌شود.

دلایل اصلی خراب شدن مواد غذایی در یخچال
خرابی لاستیک و نوار دور درب یخچال، باعث خراب شدن مواد غذایی در یخچال می‌شوند.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال به دلیل باز و بسته شدن زیاد درب آن

شاید برای شما یا سایر اعضای خانواده‌تان پیش آمده باشد که بدون دلیل درب یخچال را باز و بسته کنید. تکرار این فرایند باعث تغییر دمای یخچال و انتقال هوای گرم آشپزخانه به داخل کابین این دستگاه می‌شود و خرابی و فساد مواد غذایی، میوه و سبزیجات را به دنبال خواهد داشت. پس جهت جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال از باز و بسته کردن بیش از حد درب آن بپرهیزید.

باز و بسته شدن بیش از حد درب یخچال علت خراب شدن مواد غذایی
باز کردن بیش از حد درب یخچال می‌تواند باعث فساد مواد غذایی شود.

خراب بودن ترموستات یخچال

ترموستات یکی از قطعات مهم یخچال است. وظیفه این قطعه، روشن و خاموش کردن و تنظیم دمای مناسب برای دستگاه است. در صورتی ‌که این قطعه به درستی کار نکند، سبب افزایش دمای داخل یخچال و در نهایت فاسد شدن مواد غذایی خواهد شد. بنابراین جهت عیب‌یابی و جلوگیری از خسارات جدی‌تر تعمیر یخچال خود را به افراد حرفه‌ای در این زمینه بسپارید.

ترموستات یخچال
برای جلوگیری از فساد مواد غذایی، عملکرد صحیح ترموستات یخچال را چک کنید.

خراب شدن مواد غذایی در یخچال به دلیل آلوده بودن محیط کابین

یکی از اقدامات اساسی برای جلوگیری از رشد باکتری و قارچ‌ها در یخچال، نظافت مداوم آن است. بنابراین سعی کنید میوه و سبزیجات را در صورت سالم بودن، در یخچال نگه دارید تا باعث خراب شدن سایر مواد غذایی نشوند. در صورت مشاهده کپک روی مواد غذایی، سریع آن‌ها را از داخل یخچال خارج و محیط کابین را تمیز و ضدعفونی کنید.

برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال سعی کنید که غذاهای خام و پخته را کنار یکدیگر قرار ندهید

قرار دادن مواد گوشتی و سبزیجات کنار یکدیگر

برای اینکه زمان بیشتری مواد غذایی در یخچال سالم بمانند، بهتر است مواد گوشتی و سبزیجات را کنار یکدیگر قرار ندهید. چرا که انتقال باکتری از گوشت به سبزیجات عامل خرابی آن‌ها خواهد شد. سعی کنید تمام مواد غذایی را درون ظروف درب بسته با فاصله استاندارد در یخچال نگهداری کنید.

ترفندهای نگهداری مواد غذایی در یخچال
مواد گوشتی و سبزیجات را در یخچال کنار یکدیگر قرار ندهید.

لزوم تفکیک مواد غذایی خام و پخته در یخچال

برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال سعی کنید که غذاهای خام و پخته را کنار یکدیگر قرار ندهید. به همین منظور طبقات یخچال را تفکیک کنید. به طوری که غذاهای خام که قرار است مدت بیشتری در یخچال نگهداری شوند را در یک جداگانه طبقه قرار دهید. همچنین غذاهای پخته را در ظروف درب بسته در طبقه دیگری بگذارید.

پیشنهاد مطالعه

عدم تماس دست آلوده با مواد غذایی داخل یخچال

هنگام بسته‌بندی یا خروج مواد غذایی از داخل یخچال حتما دست‌های خود را بشویید. آلوده بودن دست‌ها سبب می‌شود که میکروب و آلودگی به سایر مواد غذایی منتقل شود و منجر به خراب شدن آنها شود.

راهکارهای افزایش ماندگاری مواد غذایی در یخچال
قبل از برداشتن مواد غذایی از یخچال دست‌های خود را بشویید.

عدم تنظیم دما عامل خراب شدن مواد غذایی در یخچال

دمای بیش از حد پایین یخچال نیز می‌تواند سرعت خراب شدن مواد غذایی در یخچال را بیشتر کند. در صورتی که سبزیجات و میوه‌ها در یخچال منجمد شوند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. پس دمای یخچال را به گونه‌ای تنظیم کنید که عمر مواد غذایی افزایش یابد. تنظیم دمای مناسب برای یخچال در زمستان +4 و در فصل تابستان +3 درجه سانتی‌گراد است.

جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال
دمای یخچال را در فصل تابستان و زمستان تغییر دهید.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب و راه اندازی یخچال و همچنین خرابی یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال و فریزر

نحوه جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال

حال که علت خراب شدن مواد غذایی در یخچال را مورد بررسی قرار دادیم، بهتر است چند ترفند کاربردی برای افزایش عمر مواد غذایی هم بیان کنیم:

بهترین ترفندها برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال
برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال، چیدمان درست را رعایت کنید.

برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • جلوگیری از خراب شدن تخم مرغ:

برای جلوگیری از خراب شدن تخم مرغ در یخچال آن را داخل کارتن یا جعبه کاغذی نگهداری کنید. با این کار رطوبت آن حفظ شده و تخم مرغ تازگی خود را از دست نمی‌دهد.

  • پیشگیری از خراب شدن پنیر:

جهت جلوگیری از خراب شدن پنیر در یخچال، آن را در ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید.

در صورتی‌که پنیر در کاغذ پیچیده شود، هوا اطراف آن در جریان خواهد بود و مانع فاسد شدن آن خواهد شد.

  • افزایش ماندگاری شیر:

جهت پیشگیری از خراب شدن شیر در یخچال و رشد باکتری، آن را در قسمت عقب قرار دهید. این بخش از یخچال، سردتر است و با باز و بسته شدن درب یخچال هوای بیرون به آن منتقل نمی‌شود.

  • افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات در یخچال:

برای افزایش عمر میوه و سبزیجات در یخچال، آن‌ها را به صورت جداگانه از یکدیگر نگهداری کنید. چون برخی میوه‌ها باعث افزایش فساد دیگر مواد غذایی می‌شوند؛ مثلا سیب باعث فساد کاهو می‌شود.

برای افزایش ماندگاری بیشتر موز تاج دسته آن را در یک پلاستیک بپیچید. جالب است بدانید که موز مانع رسیدن میوه‌ها می‌شود و سرعت فاسد شدن آنها را کاهش می‌دهد.

فلفل دلمه و توت فرنگی را نیز در یک ظرف پلاستیکی منفذدار قرار دهید.

  • جلوگیری از فساد غذاهای پخته شده:

بهترین ترفند برای نگهداری باقی مانده غذاها در یخچال این است که آنها را در ظروف درپوش‌دار در یخچال نگهداری کنید. با این کار از رشد میکروب‌ها و خراب شدن غذا جلوگیری می‌شود.

  • نگهداری از آبلیمو و آبغوره در یخچال:

برای نگهداری و جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره، ریختن آن‌ها در بطری‌های شیشه‌ای درب‌دار است. ظروف و بطری‌های پلاستیکی با مواد اسیدی سریع واکنش داده و آن‌ها را سرطان‌زا می‌کنند.

جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی در یخچال با تعمیر به موقع
برای رفع مشکل نقص فنی قطعات، یخچال را به تعمیرکار مطمئن بسپارید.

در این مطالب به بررسی علت خراب شدن موادغذایی در یخچال پرداختیم و ترفندهایی را برای جلوگیری از آن بیان کردیم. در بسیاری از موارد خرابی و نقص فنی در قطعات یخچال عامل اصلی خرابی و فساد مواد غذایی موجود در یخچال می‌شوند. بنابراین اگر برای رفع این مشکل به یک تعمیرکار ماهر و مطمئن نیاز دارید، می‌توانید از متخصصان آچارباز کمک بگیرید. برای ارتباط با متخصصان تعمیر یخچال  آچارباز می‌توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن ما مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا