×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

9 علت جرقه زدن آبگرمکن + راه حل رفع مشکل

جرقه زدن آبگرمکن

آبگرمکن‌ها نیز مانند هر دستگاه دیگری دچار مشکلات مختلفی می‌شوند و جرقه زدن آبگرمکن یکی از مشکلات رایج آن است. بارهای الکتریکی که توسط برد آبگرمکن تولید می‌شوند باید به درستی از مسیر پرده‌های مشعل تخلیه گاز وارد و خارج شوند. چناچه این فرایند به درستی صورت نگیرد، آبگرمکن روشن نمی‌شود یا به طور مداوم جرقه می‌زند.

دلایل زیادی وجود دارد که عملکرد الکترود جرقه زن را با مشکل مواجه می‌کند. اغلب این مشکل به طور ناگهانی رخ می‌دهد و هیچ نشانه‌ای پیش از بروز آن مشاهده نمی‌شود. در این مقاله آچارباز قصد داریم 9 علت جرقه زدن آبگرمکن را بررسی کنیم و راه حل رفع مشکل آن را ارائه دهیم. از آنجایی که آبگرمکن‌ها با گاز شهری سرو کار دارند، لذا حفظ ایمنی آن‌ها از اهمیت بالایی برخودار است. چنانچه آبگرمکن شما دچار مشکل شده‌است، توصیه می‌کنیم با تعمیرکاران حرفه‌ای آچارباز از طریق شماره 02154591616 برای تعمیر آبگرمکن خود تماس بگیرید.

بررسی 9 علت جرقه زدن آبگرمکن

آبگرمکن‌ها دارای یک یا دو الکترود هستند که بار الکتریکی را به صورت جرقه به مشعل آبگرمکن می‌رسانند، سپس این جرقه‌ها به خروجی گاز برخورد می‌کنند که مجموعه این فرایند موجب روشن شدن آبگرمکن می‌شود. چنانچه الکترودها دچار مشکل شوند، آبگرمکن به طور مداوم جرقه می‌زند. 9 علت در بروز چنین مشکلی نقش دارند که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. کمبود آب در مدار گرمایش
  2. مکش هوا روی مدار گرمایش
  3. ورود آب به شعله
  4. خرابی پمپ سیرکلاتور
  5. الکترود یونی معیوب
  6. کاهش فشار گاز
  7. دودکش نامناسب
  8. آسیب به برد الکترونیکی
  9. تنظیم نامناسب فاصله جرقه زن با بدنه آبگرمکن
بررسی 9 علت جرقه زدن آبگرمکن
چنانچه الکترودهای آبگرمکن با مشکل عملکرد مواجه شوند، شاهد جرقه زدن آبگرمکن هستیم.

در ادامه به بررسی کامل عوامل فوق می‌پردازیم تا در شرایطی که با مشکل جرقه زدن آبگرمکن روبه‌رو شدیم، بتوانیم به راحتی مشکل را شناسایی و آن‌ها را رفع کنیم.

1- کمبود آب در مدار گرمایش

پوسیدگی اتصالات و شیرها، آسیب دیدن منبع انبساط و نشتی در مسیر جریان آب علاوه‌بر آسیب به تمامی قطعات داخلی آبگرمکن، می‌تواند به سیستم جرقه زنی نیز آسیب برساند. همواره باید حداقل نیم بار آب داخل آبگرمکن وجود داشته باشد؛ چنانچه این میزان آب به کم‌تر از نیم بار برسد، دکمه کنترل ایمنی نیم بار فعال می‌شود و از روشن شدن آبگرمکن جلوگیری می‌کند. در چنین شرایطی آبگرمکن به طور یکسره شروع به جرقه زدن می‌کند.

کمبود آب در مدار گرمایش
نشتی در مسیر جریان آب، میزان آب آبگرمکن را کاهش می‌دهد و باعث جرقه زدن آبگرمکن می‌شود.

چنانچه جرقه زدن آبگرمکن به دلیل کمبود آب در مدار گرمایش باشد، باید مشکل پوسیدگی اتصالات یا آسیب احتمالی منبع انبساط بررسی شوند.

2- مکش هوا روی مدار گرمایش

هواگیری غیراصولی باعث می‌شود که هوا وارد مدار گرمایش شود و آب به درستی در آبگرمکن جریان پیدا نکند. در این شرایط پمپ آبگرمکن جریان هوا را به‌جای آب وارد مخزن می‌کند. هنگامی که آب به قسمت‌های داخلی و هوا به قسمت سوخت دستگاه نرسد، منجر به احتراق مداوم آن می‌شود و آبگرمن جرقه می‌زند.

مکش هوا روی مدار گرمایش
هواگیری غیر اصولی هوا را وارد مدار گرمایش می‌کند و باعث جرقه زدن آبگرمکن می‌شود.

یکی از نشانه های ورود هوا به مدار گرمایش، بالا آمدن سوزن روی مانومتر دستگاه است. توصیه می‌شود جهت تعمیر و رفع این مشکل از تعمیرکار مجرب آبگرمکن کمک بگیرید.

3- ورود آب به شعله

ورود آب به شعله آبگرمکن عملکرد عادی سیستم جرقه زنی را با اختلال مواجه می‌کند و سنسورهای ایمنی به کار رفته در این قسمت باعث جرقه زدن آبگرمکن به طور مداوم می‌شود. اگر آب وارد شعله شده باشد، کافی است با یک دستمال خشک و نرم قسمت‌های مرطوب جرقه زن آبگرمکن را خشک و در نهایت با حرارت سشوار تمام رطوبت را از آن خارج کنید.

ورود آب به شعله
ورود آب به شعله سنسورهای ایمنی را فعال می‌کند و باعث جرقه زدن آبگرمکن می‌شود.

4- خرابی پمپ سیرکلاتور

خرابی پمپ سیرکلاتور یکی دیگر از عوامل جرقه زدن آبگرمکن است. چنانچه پمپ دستگاه ضعیف عمل کند یا روشن نشود، آب داخل سیستم آبگرمکن جریان پیدا نمی‌کند و فرایند عادی جرقه زنی با اختلال مواجه می‌شود. در صورتی که پمپ نیم سوز یا به طور کامل سوخته باشد، باید به طور کامل تعویض شود. اغلب تعمیرکاران مجموعه اقداماتی را برای تست عملکرد صحیح پمپ آبگرمکن انجام می‌دهند که مشخص می‌شود پمپ سالم است یا خیر.

خرابی پمپ سیرکلاتور
پمپ معیوب نمی‌تواند آب را به داخل آبگرمکن هدایت کند و موجب جرقه زدن آبگرمکن می‌شود.

5- الکترود یونی معیوب

الکتروید یونی یکی از قطعات سیستم جرقه زنی آبگرمکن است که وظیفه تشخیص شعله را بر عهده دارد. الکترود تشخیص می‌دهد که شعله برای گرم کردن آب وجود دارد یا خیر؛ در صورتی که الکترود معیوب باشد قادر به تشخیص شعله نیست و مدام دستور اشتباه را به برد الکترونیکی دستگاه می‌فرستد.

الکترود یونی معیوب باعث جرقه زدن آبگرمکن به صورت مداوم می‌شود. اگر الکترود یونی خراب شده باشد، برای تعمیر می‌توانید از سمباده استفاده کنید و در صورتی که با سمباده کشی تعمیر نشد، لازم است به طور کلی تعویض شود.

الکترود یونی معیوب
الکترود یونی معیوب مدام دستور اشتباه را به برد الکترونیکی دستگاه می‌فرستد و باعث جرقه زدن آبگرمکن می‌شود.

6- کاهش فشار گاز

جرقه زدن آبگرمکن در اثر کاهش فشار گاز در فصل سرما و زمستان اتفاق می‌افتد. زمانی که گاز به میزان کافی وارد دستگاه شود، شعله تشکیل می‌شود. اگر فشار گاز کاهش پیدا کند، شعله به درستی تشکیل نمی‌شود و در اصطلاح ضعیف است. کاهش فشار گاز باعث می‌شود آبگرمکن مدام جرقه بزند. دراین شرایط باید فشار گاز و هوا متناسب با فشار گاز شهری تنظیم شوند.

کاهش فشار گاز
با سرد شدن هوا فشار گاز کاهش پیدا می‌کند و گاز کافی در آبگرمکن برای تشکیل شعله وجود ندارد که باعث جرقه زدن آبگرمکن می‌شود.

7- دودکش نامناسب

در گذشته اگر تخلیه دود به درستی صورت نمی‌گرفت، شاهد برگشت مونوکسید به داخل خانه بودیم که خسارت جانی جبران ناپذیری را در پی داشت. امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژی، آبگرمکن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت عدم خروج دود، به طور خودکار خاموش شوند.

دودکش نامناسب
چنانچه دودکش به درستی هوا را خارج نکند، آبگرمکن خاموش می‌شود و شروع به جرقه زدن می‌کند.

به دلیل وجود هوا و دود در مسیر برد دستگاه، آبگرمکن شروع به جرقه زدن می‌کند. درواقع یکی از دلایل جرقه زدن آبگرمکن عدم تعبیه دودکش استاندارد و مناسب است.

8- آسیب به برد الکترونیکی

برد الکترونیکی مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه در آبگرمکن به شمار می‌رود که وظیفه کنترل و ارسال دستورات مختلف به تمامی قطعات را بر عهده دارد. چنانچه برد الکترونیکی آسیب ببینید، در ارسال دستورات با مشکل روبه‌رو می‌شود و ممکن است دستور جرقه زدن مداوم را به آبگرمکن بدهد. با توجه به میزان آسیبی که به برد وارد شده‌است، می‌توانید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

9- تنظیم نامناسب فاصله جرقه زن با بدنه آبگرمکن

آخرین علت جرقه زدن آبگرمکن مربوط به تنظیم نامناسب فاصله جرقه زن با بدنه آبگرمکن است. دراین حالت آزاد شدن گاز و تشکیل شعله به درستی صورت نمی‌گیرد. با توجه به حساس بودن این قطعه از آبگرمکن توصیه می‌شود برای تعمیر و تنظیم درست جرقه زن، از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

تنظیم نامناسب فاصله جرقه زن با بدنه آبگرمکن
اگر جرقه زن در فاصله مناسب با بدنه آبگرمکن قرار نگیرد، آزاد شدن گاز و تشکیل شعله به درستی انجام نمی‌شود.

برای رفع جرقه زدن آبگرمکن از خدمات کدام مجموعه استفاده کنیم؟

جرقه زدن آبگرمکن یکی از مشکلات آبگرمکن دیواری است که پیش از هر اقدامی، باید علت آن را بررسی کنیم. دلایل زیادی وجود دارد که منجر به بروز خطا جرقه زدن مداوم در آبگرمکن‌ها می‌شوند. در این مطلب با بررسی 9 مورد از اصلی‌ترین دلایل جرقه زدن آبگرمکن، بهترین راه‌حل رفع مشکل را در اختیار شما قرار دادیم. از آنجایی که آبگرمکن‌ها با گاز شهری سر و کار دارند، لذا ایمنی آن‌ها نیز اهمیت بالایی دارد و چنانچه با مشکلی روبه‌رو شدید، توصیه می‌کنیم با تعمیرکاران حرفه‌ای آچارباز از طریق شماره 02154591616 برای تعمیر آبگرمکن خود تماس بگیرید.

تعمیر آبگرمکن در محل با آچارباز
در صورتی که نیاز به سرویس یا تعمیر آبگرمکن دارید یا با هرگونه مشکل در آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:
تعمیر آبگرمکن

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا