پرینتر

آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان

آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان

یادداشت ویراستار: این مطلب در اسفند 99 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

بعد از مدت‌ها پرینتر جوهرافشان خود را روشن کرده‌اید و فایلی را برای چاپ از سیستم به آن فرستاده‌اید. بعد از انجام فرایند کپی متوجه شده‌اید که، خطوط افقی سفید رنگی روی سند افتاده و متون بسیار کمرنگ هستند. این اتفاق حاصل عدم استفاده طولانی مدت، از پرینتر و در نهایت خشک شدن جوهر روی سوزن‌های نازل هد پرینتر هستند. برای رفع این مشکل، باید تمیز کردن هد پرینتر را امتحان کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به شما، آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان را بگوئیم.

چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم؟

قبل از آموزش تمیز کردن هد پرینترهای جوهر افشان، باید با این قطعه آشنا شوید. هد پرینتر، به انتقال جوهر روی صفحه کمک کرده و این کار را از طریق پاشیدن قطرات بسیار ریز جوهر از طریق نازل‌ها انجام می‌دهد. اما سوال اینجا است که چه زمانی نیاز به تمیز کردن هد پرینتر داریم؟ هنگامی که سر یکی از این نازل‌ها، با جوهر گرفته شود کاغذ‌ها در صورت پر و کامل بودن کارتریج محو و یا سفید چاپ خواهند شد. حتی ممکن است در صورت چاپ اسناد نیز، با خطوط سفید افقی افتاده روی متون مواجه شوید. تمیز کردن هد پرینتر جوهرافشان، یکی از راه‌های افزایش کیفیت پرینت در پرینتر‌های جوهری است. هر وقت با این نشانه‌ها و علائم روبرو شدید، وقت ان رسیده است که به تمیز کردن هد پرینتر بپردازید.

پیشنهاد مطالعه

تمیز کردن هد پرینتر جوهر افشان به صورت خودکار

در اولین قدم شما باید وارد منوی start شده و در قسمت جستجو، control panel را وارد کنید. بعد از آوردن این گزینه، روی آن کلیک کرده و دکمه devices and printers را که با نماد پرینتر نشان داده می‌شود را انتخاب کنید.

مشکل خط انداختن کارتریج جوهر افشان
هد پرینتر از طریق نازل‌ها، اقدام به پاشیدن قطرات بسیار ریز جوهر روی کاغذ می‌کند

حالا از بین فهرست نام پرینتر‌ها، چاپگر جوهرافشانی که مد نظر دارید را انتخاب کنید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه properties را بزنید. بعد از زدن این دکمه، از پنجره جدیدی که برایتان باز خواهد شد، تب hardware را انتخاب کرده و روی نام پرینتر بزنید. اکنون پنجره toolbox باز می‌شود، حالا باید از این منو گزینه clean  یا  clean cartridgesرا انتخاب کنید.

تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر

اگر این گزینه را نمی‌بینید باید به دفترچه راهنمای پرینتر مراجعه کرده و آن را بررسی کنید. زیر بعضی از مدل‌های پرینتر‌های جوهری فاقد نرم افزار تمیز کننده هستند. اگر بعد از انجام تمام این مراحل، هنوز هد پرینتر شما کثیف است باید برای تمیز کردن هد به صورت دستی اقدام کنید.

تمیز کردن هد پرینتر جوهر افشان
اگر سر یکی از این نازل‌ها، با جوهر کارتریج گرفته شود سند‌ها سفید و یا کمرنگ چاپ خواهند شد

نرم افزار تمیز کننده پرینتر در مک

اکنون باید وارد منوی apple  شده و گزینه system preferences را انتخاب کنید. بعد از باز شدن این گزینه، باید دکمه printers & scanners را بزنید.

حالا باید از روی لیست باز شده، در سمت چپ پنجره روی چاپگر مورد نظر خود کلیک کرده و بعد از آن دکمه options & supplies  را بزنید.

حالا در پنجره باز شده تب  utilityرا زده و بعد از آن دکمه open prinyer utility را انتخاب کنید. اکنون پنجره wh printer utility برای شما باز می‌شود، باید از روی فهرست باز شده دکمه  cleaning را انتخاب کنید. در مدل‌های مختلف پرینتر، ظاهر و شکل این گزینه ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی گزینه head cleaning  یا  cartridge cleaning  را مشاهده خواهید کرد. اگر هیچ کدام از این گزینه‌ها را مشاهده نمی‌کنید، به احتمال قوی دستگاه شما از نرم افزار تمیز کننده پشتیبانی نمی‌کند.

تمیز کردن هد پرینتر جوهر افشان
با استفاده از نرم افزار تمیز کننده در مک، کیفیت را به پروسه چاپ دستگاه برگردانید
پیشنهاد مطالعه

تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی

اگر پرینتر شما، از نرم افزار تمیز کننده هد پرینتر برخوردار نیست، می‌توانید آن را به صورت دستی نیز تمیز کنید. فقط کافیست ابزار و لوازم مخصوص این پروسه را تهیه کرده و تمام مراحل آن را با دقت انجام دهید.

در اولین قدم باید، الکل ایزوپروپیل را تهیه کنید. این ماده برای تمیز کردن اجسام الکترونیکی به کار می‌برد و به صورت خشک شده و تاثیر منفی روی دستگاه نمی‌گذارد.

حالا یک کاسه، کمی آب و دستمال کاغذی بردارید و تمیز کردن هد پرینتر به صورت دستی را شروع کنید.

تمیز کردن هد پرینتر جوهر افشان
برای تمیز کردن هد پرینتر جوهر افشان، شما نیاز به الکل، مقداری آب و دستمال کاغذی دارید

مانند هر وسیله برقی دیگری، برای تمیز کردن هد پرینتر باید ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سپس آن را از برق کشیده و بگذارید که خنک شود.

حالا باید محفظه اصلی پرینتر را باز کرده و به آرامی یکی یکی کارتریج‌ها را از دستگاه خارج کنید. قبل از انجام این کار، ابتدا دفترچه راهنمای پرینتر را مطالعه کنید و سپس آن‌ها را با دقت و با آرامش بیرون بیاورید.

پیشنهاد مطالعه

اکنون وقت آن رسیده که هد پرینتر را، نیز خارج کنید. این قطعه به شکل سینی کوچکی است که کارتریج‌ها درون آن قرار می‌گیرند. حالا وقت مخلوط کردن مواد رسیده است، باید به نسبت‌های مساوی نیم لیوان الکل و نیم لیوان آب را با یکدیگر درون کاسه گود مخلوط کنید. ترکیب این دو ماده با یکدیگر، از اثر ساینده الکل می‌کاهد.

حالا هد پرینتر را برداشته و آن را درون مخلوط قرار دهید، توجه داشته باشید که مخلوط آب و الکل باید به خوبی هد پرینتر را بپوشاند. پس در انتخاب کاسه دقت کنید.

اجازه دهید هد دستگاه، برای حداقل دو دقیقه درون پرینتر باقی بماند. در طی این زمان جوهر خشک شده، از هد جدا خواهد شد. بعد از گذشت مدتی، هد را از مخلوط بیرون آورده و آن را با دستمال کاغذی، به آرامی خشک کرده و هرگونه رطوبت و جوهر اضافی را از روی آن پاک کنید.

حالا هد پرینتر را درون دستگاه قرار داده و کارتریج‌ها را جایگذاری کنید. پرینتر را به برق وصل کرده و آن را روشن کنید و دستگاه را امتحان کنید. اکنون پرینتر بدون هیچ مشکلی، از فایل داده شده پرینت خواهد گرفت. اگر قادر به انجام مراحل گفته شده نبودید، می‌توانید برای تعمیر پرینتر اقدام کرده و بعد از عیب یابی و رفع ایراد آن تعویض و یا شارژ کارتریج را نیز انجام دهید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا