×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

شارژ کارتریج چیست؟

شارژ کارتریج چیست

یادداشت ویراستار: این مطلب در آذر 1399 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری آچارباز، بررسی و تایید شده است.

یکی از مهم‌ترین وسایلی که امروزه، در تمامی شرکت‌ها و اداره جات یافت می‌شود پرینتر است. پرینتر برای چاپ اسناد و مدارک، نیاز به مواد و ملزومات خاصی دارد. یکی از این مواد که بسته به نوع پرینتری که دارید، تغییر می‌کند کارتریج است.
کارتریج عاملی مهم، برای چاپ اسناد و مدارک محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم، به این قطعه پرداخته و به پرسش شارژ کارتریج چیست پاسخ دهیم.

کارتریج چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد، شارژ کارتریج حرف بزنیم ابتدا باید به پرسش کارتریج چیست پاسخ بدهیم. بسیاری از افراد در شناخت کارتریج دچار مشکل شده و به اشتباه آن را، عامل موثر در چاپ می‌دانند. اما کارتریج در اصل، منبع یا انبار تامین رنگ پرینتر است. به عبارت دیگر عامل موثر یعنی جوهر یا تونر مورد نیاز برای چاپ اسناد، درون کارتریج قرار می‌گیرد. از چه پرینتری استفاده می‌کنید؟ جوهری یا لیزری؟ بسته به نوع پرینتری که برای خود انتخاب می‌کنید، کارتریج‌ها نیز به دو گروه کارتریج تونر و کارتریج جوهر تقسیم می‌شوند.

کارتریج جوهری چیست؟

کارتریج‌های جوهری، همانطور که از اسمشان پیداست، برای پرینتر‌های جوهرافشان به کار می‌روند. این کارتریج‌ها برحسب نوع جوهر به کار رفته درون آن‌ها، به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می‌شوند. دای حاوی مایع رنگی و پیگمنت از رنگدانه تشکیل شده است. به دلیل اینکه عناصر تشکیل دهنده جوهر دای، 95 درصد آب است این جوهر از قیمت و کیفیت کمتری برخوردار بوده و در برابر نور خورشید مقاومتی ندارد. همچنین تماس یک قطره آب، با عکس چاپ شده از این جوهر موجب پخش شدن تمامی رنگ‌ها می‌شود.
اما جوهر پیگمنت ساخته شده از رنگدانه، به دلیل کیفیت بالا از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. اسناد و عکس‌های چاپ شده از این جوهر، کمی تیره تر از حالت عادی هستند. کارتریج جوهری پیگمنت، با مدل‌های مختلفی از پرینتر سازگازی دارد. تمامی این عوامل سبب شده، کاربران پرینتر کارتریج پیگمنت را به نسبت قیمت بالایی که دارد، به کارتریج دای ترجیح دهند.
نکته‌ای که باید همواره بعد از خرید کارتریج جوهری رعایت کنید این است که، بعد از باز کردن پلمپ کارتریج باید به سرعت از آن استفاده کنید. زیرا در صورت عدم استفاده طولانی مدت، به عنوان مثال برای یکماه، کارتریج خشک شده و بلا استفاده می‌شود.

کارتریج تونر چیست؟

کارتریج تونر یا کارتریج لیزری، برای پرینتر‌های لیزری به کار می‌رود. تونر پودری فشرده شده درون کارتریج است و جنس آن بسته به کارخانه تولیدی متفاوت است. اما به طور کلی عناصر تشکیل دهنده آن، پلی استر، پودر کربن، اکسید آهن و رزین هستند. هر چقدر این ذرات تشکیل دهنده کوچک باشند، کیفیت چاپ بهتری هم خواهند داشت.

شارژ کارتریج در محل

اصطلاح شارژ کارتریج بیشتر در مورد پرینترهای لیزری استفاده می شود، شارژ کارتریج پرینترهای جوهری باعث آسیب دیدن آنها می شود.

شارژ کارتریج جوهر افشان

حالا که با کارتریج‌های جوهری آشنا شده‌اید، باید درباره شارژ کارتریج جوهر افشان نیز بدانید. اکثر متخصصان این حرفه، شارژ کارتریج جوهر افشان را پیشنهاد نمی‌کنند، زیرا تنها یک حرکت اشتباه کافیست تا در حین انجام این کار، به قطعات دیگر پرینتر به خصوص هد آسیب سخت افزاری وارد شده و مجبور به تعمیر پرینتر شوید.
اما اگر مایل به شارژ کارتریج جوهر افشان خود هستید، می‌توانید کیت‌های مخصوص شارژ کارتریج را از مغازه‌های این رسته تهیه کنید. ابزار و لوازم مخصوص این کار که شامل پایه شارژ، جوهر و سرنگ و سوزن است در این کیت قرار دارد. کیت را باز کنید تا جوهر مخصوص را بردارید، به یاد داشته باشید هر کدام از این جوهر‌ها تا چهار بار قابلیت شارژ دارند و باید طی هر فرایند شارژ در حدود 5 سی سی از جوهر به کارتریج تزریق شود. در قسمت دیگر کیت، پایه سرنگ و سوزن وجود دارد. دستکش به دست کنید و جوهر را بردارید و سوزن و پایه سرنگ را جوهر جایگذاری کنید. لیبلی که روی کارتریج قرار گرفته است را بردارید، تا جایگاه قرار گیری سوزن را پیدا کنید. در برخی از کارتریج‌ها هرکدام از این جایگاه‌ها، با رنگ همان جوهر مشخص شده‌اند. پس به رنگ هر کدام دقت کنید، تا جوهر درست را انتخاب کنید.
جوهر را که اکنون سوزنی در سر آن قرار دارد را بردارید و به جایگاه خود بزنید. با استفاده از اعداد و اندازه‌هایی که روی جوهر قرار دارد، در حدود 5 سی سی از آن را به کارتریج بزنید. بعد از تزریق جوهر، بدون عجله و خیلی آهسته سوزن را از درون کارتریج به بیرون بکشید. اکنون بعد از تزریق جوهر، باید دوباره لیبل را به پشت کارتریج بچسبانید و هواگیری را شروع کنید.
بسیاری از کاربران پرینتر‌های جوهری، هواگیری کارتریج جوهر افشان را در زمانی که احساس می‌کنند، کیفیت چاپ پایین آمده است انجام می‌دهند. بنابراین اگر متوجه شده‌اید، بعد از قرار دادن کارتریج درون دستگاه، کاغذ سفید چاپ می‌شود و یا خطوطی را روی برگ می‌اندازد، هواگیری را انجام دهید.
کیت را برداشته و پایه هواگیری داخل آن را بیرون بیاورید، کارتریج را با دقت در این پایه هواگیری گذاشته و سرنگ را به آن بزنید. این فرایند به تمیز کردن هد پرینتر کمک خواهد کرد. هنگامی که کمی جوهر وارد سرنگ شود، یعنی عمل هواگیری به خوبی انجام شده است. بعد از انجام این پروسه سرنگ را به آرامی از کارتریج و کارتریج را از پایه بیرون بیاورید. حالا با استفاده از یک دستمال، کارتریج را تمیز کنید. حالا شما می‌توانید به راحتی از کارتریج خود استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

هر کارتریج چند بار شارژ می شود؟

کارتریج‌ها به دو دسته طرح و اصل تقسیم می‌شوند. کارتریج‌های اصل ساخته کمپانی‌های سازنده پرینتر بوده و آن‌ها از کیفیت و قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند. به دلیل قیمت بسیار بالای آن‌ها، کاربران کارتریج‌های طرح را به اصل ترجیح می‌دهند. این کارتریج‌ها از بسیاری از جهات، شبیه به کارتریج‌های اصل هستند، اما از یک نظر باهم تفاوت دارند. آن تفاوت هم، به میزان تعدد شارژ کارتریج بستگی دارد.

ممکن است برای بسیاری از کاربران تازه کار این سوال پیش بیاید که، هر کارتریج چند بار شارژ می شود؟ باید بگوئیم این بستگی به انتخاب کارتریج اصل و طرح و میزان انتظار شما از کیفیت چاپ دارد. اگر کارتریج‌های اصل را انتخاب کنید، می‌توانید پانزده الی سی بار، شارژ کارتریج را انجام دهید. این رقم با در نظر گرفتن بیشترین تعداد دفعات شارژ و با گرفتن پایین‌ترین کیفیت گفته شده است. اما اگر می‌خواهید کارتریج اصل همان کیفیت همیشگی را داشته باشد، بهتر است ده بار شارژ کارتریج را انجام دهید.

بیشترین دفعات برای شارژ کارتریج طرح، دوازده بار است، اما اگر به دنبال بهترین کیفیت هستید بهتر است تا پنج بار شارژ را انجام دهید.

تعداد دفعات شارژ کارتریج چقدر است
اینکه هر کارتریج چندبار شارژ می شود به کیفیت شارز کارتریج نیز بستگی دارد. شارز کارتریج با کیفیت تعداد دفعات بیشتری را هم برای شما پرینت می گیرد.

چرا در هنگام شارژ کارتریج درام هم باید تعویض شود؟

یکی از قطعات تشکیل دهنده کارتریج تونر، که نقش بسیار مهمی را در چاپ ایفا می‌کند، درام است. با تابیدن لیزر پرینتر روی این قطعه فلزی، درام دارای بار شده و ذرات تونر که خود دارای بار‌های الکتریکی منفی هستند با چرخش این قطعه جذب آن شده و تصاویر را روی کاغذ منتقل می‌کنند. درام در پرینتر‌های لیزری، به دو صورت متصل و جدا از کارتریج وجود دارند. درام‌های جدا از کارتریج، دوام و عمر بالایی دارند. به همین دلیل بعد از سه الی چهار بار شارژ کارتریج، باید تعویض شوند. اما تعویض درام‌های متصل بعد از دو بار شارژ کارتریج اتفاق می‌افتد.
درام قبل از استفاده، سطحی براق، بدون خط و خش و صاف دارد. این قطعه نیز به مرور و بعد از استفاده‌های بسیار، خراب شده و روی آن خط و خش می‌افتد. همین خط‌ها که باعث زخمی شدن درام می‌شود، روی کیفیت پرینت نیز تاثیر گذاشته و در چاپ دیده می‌شود.
به یاد داشته باشید، در هنگام شارژ کردن کارتریج اصلی، برای اولین بار باید درام آن را نیز تعویض کنید. زیرا پودری که از آن برای شارژ استفاده می‌کنند، اورجینال نبوده و با درام سازگاری ندارد.
همچنین اگر حجم کاری پرینتر بسیار بالا است، باید برای حفظ کیفیت پرینت، با هر بار شارژ کارتریج، درام را نیز تعویض کنید.

تعمیر و شارژ کارتریج در محل با آچارباز
سرویس خدمات شارژ کارتریج در محل شامل ارائه تمامی خدمات شارژ کارتریج و تعمیر انواع کاتریج‌ های لیزری مشکی و رنگی می‌شود که با بهترین تعرفه و قیمت در محل مشتری ارائه می‌شود. کارتریج شما را با هر برندی که باشد، استاندارد شارژ خواهیم کرد.
شارز کارتریج در محل

کارتریج قابل شارژ (Refillable Cartridge) چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، بسیاری از متخصصان به دلیل آسیب سخت افزاری به دستگاه، شارژ کارتریج جوهری را پیشنهاد نمی‌کنند. اما عده‌ای از کاربران، موافق این پروسه بوده و به همین دلیل ما نحوه شارژ کارتریج جوهرافشان را در قسمت‌های قبل توضیح داده‌ایم.
نکته‌ای که در ابتدا باید بدانید این است که، فرقی نمی‌کند که از پرینتر قدیمی جوهری استفاده کنید یا جدید. زیرا تمامی پرینتر‌های جوهری قابلیت شارژ کارتریج دارند.
اما کارتریج قابل شارژ چیست؟ گاهی اوقات پرینتر‌ها به جای استفاده از کارتریج، از بطری‌های کوچکی که درون آن‌ها رنگ قرار دارد برای چاپ اسناد استفاده می‌کنند. این بطری‌های کوچک سوار پرینتر شده و به اصطلاح پرینتر تانک می‌شود.
پرینتر‌های جوهری اچ پی قابلیت تانک شدن ندارند، مابقی برند‌ها نیز بسته به مدلی که دارند می‌توانند تانک شوند.
تعداد شارژ کارتریچ پرینتر جوهری را در نظر بگیرید، اگر کارتریج بیشتر از حد استاندارد شارژ شود پرینتر دیگر آن را نشناخته و ارور کارتریج می‌دهد. همچنین با شارژ بیش از حد کارتریج، اسناد و مدارک چاپی دیگر کیفیت همیشگی را نخواهند داشت.

شارژ کارتریج چگونه است
شارژ کارتریج های جوهری ممکن است منجر به سوراخ شدن محفظه نگهداری کارتریج شود.

کارتریج را شارژ کنیم یا تعویض؟

در ابتدای مقاله کارتریج‌های طرح و اصل را به شما توضیح داده ویژگی‌های آن را گفته و تعداد دفعات شارژ آن‌ها را نیز توضیح داده‌ایم. حال با توجه به موارد گفته شده، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که، کارتریج را شارژ کنیم یا تعویض؟ اغلب افراد برای پاسخ به این سوال حجم کاری، مبلغ و تجربه خود را در نظر گرفته و سپس از بین گزینه‌های شارژ و یا تعویض کارتریج یک کدام را انتخاب می‌کنند.
اما در عین حال بسیاری از کاربران پرینتر نیز، شارژ کارتریج را به هر گزینه‌ای ترجیح می‌دهند. چرا؟ جواب بسیار ساده است.
کارتریج پرینتر قیمت بالایی دارد و تعویض آن می‌تواند گران تمام شود، بنابراین طبیعی است که کاربران شارژ کردن کارتریج را که کم هزینه‌تر است را انتخاب کنند. برای شارژ کردن به موقع کارتریج تونر، میزان مصرف روزانه پرینتر را در نظر بگیرید، علاوه بر این وقتی کارتریج به حد معینی از میزان خود می‌رسد پرینتر به کاربر پیغام داده و کاربر را از میزان کارتریج با خبر می‌سازد.
اگر جوهر پرینتر لیزری شما نیز رو به اتمام است و به دنبال بهترین متخصص تهران برای شارژ کارتریج خود می‌گردید، کافیست به سامانه یا اپلیکیشن درخواست خدمات آچارباز مراجعه نمائید و با ثبت درخواست خود سرویس خدمات شارژ کارتریج در محل را دریافت کنید. شارژ کارتریج یک کار کاملا تخصصی است، بهتری راه برای انجام آن سپردن به سرویسکار است. اما اگر به هر دلیل خودتان قصد انجام این کار را دارید می توانید مقاله آموزش شارژ کارتریج را مطالعه کنید.

کارتریج چه پرینترهایی قابل شارژ هستند

معایب شارژ کارتریج

در این قسمت به برخی از معایب شارژ کارتریج، اشاره کرده و شما را با این مشکلات آشنا خواهیم کرد.
• مشکلی که اغلب کاربران پرینتر با آن مواجه خواهند شد، کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر بعد از شارژ کارتریج است. اگر بعد از شارژ کارتریج با این مشکل مواجه شدید، باید بدانید تونر ریخته شده درون کارتریج، از کیفیت کافی برخوردار نیست، یا مقدار آن بسیار کم است.
• اگر با ارور خالی بودن کارتریج، بعد از شارژ آن مواجه می‌شوید باید بدانید مشکل از چیپست است. چیپست عامل ارتباط دهنده کارتریج با پرینتر است. اگر بعد از فشردن دکمه ok ارور از بین رفته و پرینتر پرینت می‌گیرد، مشکلی وجود نداشته و می‌توانید به راحتی از کارتریج استفاده کنید. اما اگر دستگاه پرینت نمی‌گیرد، باید چیپست را تعویض کنید. یکی از نشانه‌های ظاهری چیپستی که نیاز به تعویض دارد، وجود سوختگی روی آن است. بسیاری از متخصصان برای اینکه هزینه اضافی از مشتری نگیرند، این قطعه را تعویض نمی‌کنند.
• مهم نیست که چه هزینه‌ای برای شارژ کارتریج پرداخت کنید، در هر صورت بعد از پر کردن منبع رنگ پرینتر، کیفیت چاپ اسناد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
د ظرفیت کارتریج‌ها بسته به مدل آن‌ها دارد، اما در هر صورت بعد از هربار شارژ کارتریج ظرفیت آن نیز کاهش می‌یابد. این کاهش ظرفیت، به دلیل غیر اورجینال بودن پودر درون کارتریج‌ها است. در صورت مشاهده هر گونه مشکل بعد از شارژ کارتریج، بهتر است به سرعت از کارشناسان ماهر در این زمینه کمک گرفته و برای سرویس و تعمیر پرینتر اقدام کنید.

4.6/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. دلیل کمرنگ شدن پرینت بعد از شارژ کارتریج پرینترهای hp چی هست؟ مگه نباید کیفیت رنگ بیشتر بشه؟

    1. درود بر شما
      کمرنگ شدن پرینت بعد از شارژ کارتریج، ریشه در دلایل مختلفی دارد. کیفیت پودر درون کارتریج ممکن است پایین‌تر از حد استاندارد باشد و یا میزان پودر درون کارتریج از حد مشخصی کمتر است. البته استفاده از کاغذ غیر استاندارد نیز، می‌تواند دلیلی برای کمرنگ شدن پرینت باشد.
      کارتریج دستگاه را عوض کنید، اگر هنوز مشکلی در کارکرد پرینتر می‌بینید بهتر است برای سرویس و تعمیر پرینتر در محل اقدام کنید.

    1. درود بر شما
      شارژ کارتریج پرینتر لیزری اچ پی را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید، سپردن این کار به افراد اماتور و بی تجربه تنها باعث آسیب به دستگاه شما خواهد شد. شما می‌توانید سرویس شارژ کارتریج را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

    1. سلام

      کارتریج های لیزری تا 3 الی 4 بار قابلیت شارژ دارند. پس از آن کیفیت خود را از دست می دهند.

    2. درود بر شما. این قابلیت بسته به این دارد که چه نوع کارتریجی برای پرینتر خود انتخاب کرده باشید، کارتریج‌های اصل را می‌توانید پانزده الی سی بار شارز کنید، برای کارتریج‌های طرح این رقم در حدود دوازده بار است.

  2. سلام و درود پرینتر من سامسونگه برای اولین بار هم هست که میخوام شارژ کارتریج انجام بدم. بردمش پیش کسی، گفت باید حتما چیپست کارتریج عوض بشه. چه دلیلی داره اون عوض بشه آخه؟

    1. سلام

      در برخی از کارتریج ها هنگام شارژ باید چیپست هم تعویض شود و اغلب کارتریج های سامسونگ هم همینطور هستند. در غیر اینصورت نمی توان از کارتریج استفاده کرد

    2. دوست عزیز درود بر شما، چیپست و درام کارتریج از جمله قطعاتی هستند که باید هر بار بعد از شارژ کارتریج تعویض شوند. عدم تعویض این قطعات می‌تواند در کار پرینتر و کیفیت پرینت تاثیر بگذارد.

  3. سلام من تازه کارتریجمو شارژ کردم اما الان باز کمرنگ چاپ میکنه!!!!!!!!! چرا اینجوری شده؟

    1. سلام

      این ایراد می تواند از پودر استفاده شده برای شارژ باشد. ممکن است تونر استفاده شده بی کیفیت باشد یا از قطعات کارتریجتان که باید تعویض شوند .

    2. درود بر شما.
      هر کارتریجی چه اصل و چه فرع، به تعداد مشخصی قابلیت شارژ دارد. کارتریج اصل حدود 10بار و کارتریج طرح حداکثر5 بار قابلیت شارژ مجدد با حفظ کیفیت بالا دارند. بیشتر از تعداد دفعات گفته شده، از کیفیت پرینت خواهد کاست و آن را کمرنگ چاپ خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا