×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

آموزش شارژ کارتریج در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چگونه کارتریج لیزری و جوهری را شارژ کنیم؟

یادداشت ویراستار: این مطلب در آذر 1399 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری آچارباز، بررسی و تایید شده است.

گاهی اوقات پیش آمده که کارتریج پرینترتان رو به اتمام است و شما بین تعویض و یا شارژ کردن آن مردد هستید. درنهایت شارژ کارتریج را انتخاب می‌کنید، اما نمی‌دانید در این فرایند چه می‌گذرد. در این بحث مراحل شارژ کارتریج را به شما آموزش می‌دهیم. اگر اطلاعات کافی در زمینه کارتریج و شارژ آن ندارید دو مقاله کارتریج چیست و شارژکارتریج چیست را مطالعه کنید.

اگر از کاربران پرینتر باشید، به خوبی می‌دانید که یکی از تخصصی‌ترین کار‌هایی که باید در مورد این دستگاه انجام شود، شارژ یا تعویض کردن کارتریج است. به محض رو به اتمام بودن کارتریج، پرینتر این موضوع را با نشان دادن کدخطا و آلارم‌هایی به شما اطلاع خواهد داد. در این لحظه شما دو حق انتخاب دارید، یا کارتریج خود را تعویض و یا آن را شارژ کنید. اکثر مردم شارژ کارتریج را انتخاب می‌کنند، زیرا خرید کارتریج اصل یا طرح قیمت بالایی دارد. اگر کارتریج پرینتر شما رو به اتمام است و می‌خواهید خودتان آن را شارژ کنید، در اینجا روش شارژ کردن کارتریج تونر و جوهری را به شما آموزش خواهیم داد.

مراحل شارژ کارتریج جوهرافشان

مشغول چاپ کردن فایل و عکس‌های خود هستید که با آلارمی مبنی بر رو به اتمام بودن کارتریج جوهری مواجه می‌شوید و می‌فهمید که منبع تامین رنگ شما رو به اتمام است. در مقاله‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که، پرینتر جوهرافشان خود قیمت خرید بسیار پایینی دارد، اما این قیمت پایین شامل کارتریج ارزان قیمت نمی‌شود.

در واقع این موضوع یکی از بزرگ‌ترین معایب پرینتر جوهرافشان است، کارتریج‌های جوهری قیمت خرید بسیار بالا و البته ظرفیت بسیار کمی دارند.

شارژ کارتریج جوهری، به دلیل آسیب‌هایی که ممکن است به پرینتر وارد کند توصیه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید درباره شارژ کردن کارتریج جوهری کمی اطلاعات کسب کنید، در اینجا مراحل شارژ کردن کارتریج جوهرافشان را شرح داده‌ایم:

تعمیر و شارژ کارتریج در محل با آچارباز
سرویس خدمات شارژ کارتریج در محل شامل ارائه تمامی خدمات شارژ کارتریج و تعمیر انواع کاتریج‌ های لیزری مشکی و رنگی می‌شود که با بهترین تعرفه و قیمت در محل مشتری ارائه می‌شود. کارتریج شما را با هر برندی که باشد، استاندارد شارژ خواهیم کرد.
درخواست شارژ کارتریج

1- ابتدا ابزار موردنیاز برای شارژ کارتریج را تهیه کنید. این لوازم شامل یه کیت پرکردن جوهر است که می‌توانید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های مرتبط با خدمات پرینتر تهیه کنید.

2- در کنار کیت، یک حوله لطیف یا رول دستمال کاغذی و نوار چسب داشته باشید. همه این لوازم را روی یک سطح صاف و بزرگ قرار دهید.

3- چون ممکن است دستانتان به جوهر آغشته شود، از دستکش یکبارمصرف استفاده کنید. یک دستکش پلاستیکی و ضخیم انتخاب کنید تا مطمئن شوید دستانتان جوهری نمی‌شود. دستکش‌های ساق بلند را انتخاب کرده و قبل از بیرون آوردن کارتریج آن را دست کنید.

4- حالا باید چاپگر را خاموش و آن را از برق بکشید. بعد از خنک شدن دستگاه به سراغ محفظه رفته و آن را باز کنید. سپس مکان قرار گرفتن کارتریج را پیدا کرده و به آرامی و با احتیاط کارتریج خالی را از پرینتر خارج کنید.

شارژ کارتریج لیزری و جوهری
قبل از هرکاری ابتدا باید لوازم مورد نیاز برای شارز کارتریج جوهری یعنی ماسک و یک جفت دستکش را تهیه کنید

5- جوهر باقیمانده درون کارتریج ممکن است به بیرون نشت کند، بنابراین قبل از قرار دادن کارتریج روی زمین، چندین لایه دستمال کاغذی برداشته و کارتریج را روی آن بگذارید تا جلوی هرگونه پخش شدن رنگ را بگیرید.

6- چسبی که روی کارتریج قرار دارد را بلند کنید تا مکان سوراخ شارژ را ببینید. همه کارتریج‌ها برای شارژ مجدد یک مخزن دارند که ممکن است این مخزن، یک یا چندین سوراخ داشته ‌باشند. یک مداد یا یک سوزن نوک تیز بردارید و سوراخ کارتریج را باز کنید.

7- علاوه بر رنگ سیاه از سه رنگ اصلی سرخابی، زرد و آبی نیز برای شارژ کردن پرینتر استفاده می‌شود. پس به علائمی که روی کارتریج قرار دارد دقت کنید تا بتوانید جایگاه هر رنگ را بشناسید و رنگ اشتباهی را به کارتریج تزریق نکنید.

شارژ کارتریج لیزری و جوهری
برای جلوگیری از پخش شدن رنگ جوهر، باید بعد از بیرون آوردن کارتریج روی سطح مورد نظر مقداری دستکال کاغذی قرار داده و سپس کارتریج را روی آن بگذارید

8- درپوش رنگ را با احتیاط باز کنید و سوزن را وارد آن کنید. توجه داشته باشید که حجم زیادی از رنگ را وارد مخزن سرنگ نکنید. اکثر متخصصان در حدود 5 سی سی جوهر به درون کارتریج تزریق می‌کنند. قبل از تزریق رنگ به کارتریج، از عدم وجود هوا درون سرنگ مطمئن شوید. هوا مانع از رسیدن جوهر به چاپگر می‌شود و فرایند چاپ را دچار مشکل می‌کند.

به آرامی جوهر را وارد کارتریج کنید و مراقب باشید تا مخزن را زیاد پر نکنید. اگر دیدید کمی جوهر از مخزن بیرون ریخت، باید به سرعت کار را متوقف کنید. لازم نیست همان ابتدا سوزن را از کارتریج خارج کنید، کمی درپوش سرنگ را به بالا بکشید تا جوهر را خارج کنید. سرنگ را به آرامی از درون کارتریج بیرون بکشید.

پیشنهاد مطالعه

9- اکنون دستمال را به محل اتصال کارتریج به پرینتر، بکشید باید خط جوهر را روی دستمال ببینید. حالا نوار چسب را برداشته و روی سوراخ‌ها را بپوشانید و اطمینان حاصل کنید که هیچ جوهری از سوراخ‌‎‌های کارتریج نشت نمی‌کند. بعد از چسباندن لیبل و یا نوار چسب کارتریج، باید هواگیری را شروع کنید. همانطور که اشاره کردیم، وجود هوا مانع از جریان درست جوهر شده از کیفیت پرینت کاسته و یا باعث سفید چاپ شدن کاغذ می‌شود. در داخل کیتی که از فروشگاه خریداری کرده‌اید، یک پایه هواگیری وجود دارد، آن را از کیت بیرون آورده و کارتریج را درون آن گذشته و سرنگ را به آن بزنید. زمانیکه کمی جوهر داخل سرنگ شود، یعنی هواگیری کارتریج به درستی انجام شده است. سرنگ رابه آرامی بیرون اورده و کارتریج را از کیت خارج کنید. دستمال را برداشته و روی کارتریج بکشید تا اثر جوهر پاک شود. این عمل باعث تمیز شدن هد پرینتر خواهد شد.

این مراحل را برای دیگر رنگ‌های کارتریج انجام دهید. پس از پرشدن کارتریج، انتهای آن را چندبار روی یک دستمال بکشید و رد جوهر را ببینید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا دیگر هیچ خطی از جوهر روی دستمال نیافتد. کارتریج را درون چاپگر قرار دهید و برای اینکه از حسن انجام کار اطمینان یابید، بلافاصله صفحه‌ای چاپ کنید. هرگز کارتریجی که رنگ از درون آن به بیرون می‌ریزد را درون پرینتر قرار ندهید.

زیرا این می‌تواند، سبب نشت جوهر درون پرینتر شود، اشاره کردیم که برای شارژ کارتریج جوهری باید از سرنگ استفاده کنید. سرنگ مخزن نگهداری جوهر یا کارتریج را سوراخ خواهد کرد. بنابراین اگر این کار توسط افراد ناوارد و آماتور انجام شود، می‌تواند باعث نشتی جوهر و در نهایت خرابی و تعمیر پرینتر منجر شود.

شارژ کارتریج لیزری و جوهری
شارژ کارتریج غیر استاندارد جوهری، تنها باعث نشتی جوهر به درون پرینتر خواهد شد

آموزش شارژ کارتریج های لیزری

کارخانه‌های سازنده پرینتر به خاطر قیمت بالای کارتریج‌های اصل تمایل دارند، شما به جای شارژ مجدد آن، کارتریج جدیدی را خریداری کنید. به همین خاطر اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کنند که، شارژ کارتریج لیزری یک راه ارزان و مقرون به صرفه است.

شارژ کارتریج لیزری کاری پیچیده است و باید توسط متخصصین این کار صورت شود. اما اگر می‌خواهید درباره آن کمی اطلاعات کسب کنید، در ادامه این مقاله آموزش شارژ کارتریج های لیزری خواهیم پرداخت.

1- پودر‌های تونر از نظر اندازه دانه‌ها، عناصر سازنده شیمیایی و وزن، با یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین باید پودر تونری انتخاب کنیم که با پرینتر و کارتریج ما سازگاری داشته باشد. این بدین معنی نیست که هر چاپگر پودر تونر مختص به خود را دارد. این پودر‌های تونر هستند که متفاوتند و بیشترین تفاوت آن‌ها نیز در ویژگی‌هایشان است. برای پیدا کردن تونر مناسب پرینتر تحقیق کنید و از فروشنده مشورت بگیرید. پودر تونر اگر به اشتباه انتخاب شود، می‌تواند به دستگاه شما آسیب بزند.

2- این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که پودر تونر می‌تواند محیط را کثیف کند پس فضای کاری خود را برای این کار آماده کنید. روی یک میز مسطح مقداری دستمال کاغذی یا روزنامه بیاندازید. یک ماسک و یک جفت دستکش ساق بلند تهیه کنید. در بهترین حالت در حدود پانزده دقیقه طول خواهد کشید تا پودر تونر، از هوا پاک شود بنابراین ماسک را فراموش نکنید. برای جلوگیری از تحریک پوستی و همچنین عدم کثیف شدن کارتریج تونر، باید از دستکش استفاده کنید. پس پوشیدن آن را فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه

3- پرینتر را خاموش کرده و از برق بکشید، حالا باید محفظه پرینتر را باز کرده و به آرامی کارتریج را از پرینتر به بیرون منتقل کنید. یک پیچ گوشتی چهارسو بردارید و پیچ‌های پوشش‌های کناری را باز کنید. پیچ‌های ریز پوشش را برداشته و کنار بگذارید.

4- حالا که پوشش را برداشته‌اید دید خوبی به درام دارید، درام را از بخش سفید آن بگیرید و آرام بیرون بکشید. هنگام بیرون کشیدن درام دقت کنید که به آن آسیبی نزنید، زیرا افتادن هرگونه خط و خش روی درام می‌تواند باعث جذب تونر به آن و در نهایت باعث افت کیفیت پرینت شود.

5- در زیر درام فوم رول قرار دارد، با برداشتن درام شما فوم رول را مشاهده خواهید کرد. یک انبردست بردارید و نوک فوم رول را بگیرید و به بالا بکشید و آن را خارج کنید.

آموزش شارژ کارتریج های لیزری
افتادن هرگونه خط و خش روی درام باعث افت کیفیت پرینت خواهد شد

6- با یک شی نوک تیز میخ‌ها را از دو سمت کارتریج خارج کرده و بخش بیرونی را جدا کنید. پیچ کنار فنر را باز کرده و فنر را از دستگاه خارج کنید.

7- حالا باید دو بخش اصلی کارتریج یعنی بخش ضایعات و مخزن تونر را از هم جدا کنیم. در هر دو طرف کارتریج دو پیچ قرار دارد که با یک انبردست به راحتی آن را بیرون آورده و این دو بخش را از هم جدا می‌کنیم.

8- به سراغ بخش ضایعات بروید و آن قسمت را به خوبی بررسی کنید. فنر کوچکی را در قسمت راست مشاهده می‌کنید آن را به همراه روکش پلاستیکی بردارید.

9- حال باید پیچ‌های این بخش را باز کنید تا وایپر بلید را جداکنید، سپس جوهر و ضایعات مانده را از این قسمت خارج کنید.

مراحل گام به گام شارژ پرینتر های لیزری
برای جلوگیری از عدم پودرریزی تونر در داخل دستگاه، شارژ کارتریج لیزری باید بسیار با دقت انجام بگیرد

10- حالا یک دستمال نرم بردارید و وایپر بلید را تمیز کنید، یک دستمال لطیف انتخاب کنید زیرا دستمال‌های زبر روی وایپر بلید خش می‌اندازد. سپس وایپر بلید را دوباره روی دستگاه قرار دهید و بعد از آن روکش لاستیکی را نصب کنید. روکش را روی شیار‌ها تنظیم کنید و فنر را در جای خود بگذارید. تا اینجا ما فقط بخش ضایعات را تمیز کرده‌ایم، حالا باید به سراغ شارژ کردن کارتریج برویم.

11- بعد از برداشتن پوشش‌های کناری شما یک روکش سفید می‌بینید، باید آن را برداشته و برای شارژ کردن کارتریج آماده باشید. تونر را برداشته و بر سر آن کلاه نازل بگذارید تا کنترل بیشتری بر هنگام پخش تونر داشته باشید. پودر تونر را درون آن ریخته و روکش را بر سر جایش بگذارید.

12- حالا باید دو بخش جدا شده کارتریج را دوباره بهم متصل کنید. میخ‌هایی که از دو طرف کارتریج برداشته بودید را سرجایشان بگذارید. فوم رول را سرجایش بگذارید و درام را روی آن قرار دهید، حالا پوشش کناری را روی کارتریج گذاشته و پیچ‌ها را به آن متصل کنید. به یاد داشته باشید که مکان قرار گیری پودر تونر در کارتریج در هر مدلی از پرینتر متفاوت است.

آموزش شارژ کارتریج های لیزری
برای عملکرد هرچه بهتر و بیشتر دستگاه، باید شارژ کارتریج لیزری را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید

اشاره کردیم که، شارژ کارتریج جوهری نیاز به تخصص و مهارت کامل دارد. این موضوع در مورد کارتریج تونری نیز صدق می‌کند، بنابراین اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید، بهتر است این امور را به افراد ماهر بسپارید. زیرا شارژ کارتریج تونری غیر استاندارد، تنها باعث پودرریزی تونر و یا نشت آن درون پرینتر خواهد شد.

در این مقاله سعی کردیم عمومی‌ترین روش را به شما آموزش دهیم. شارژ کردن انواع کارتریج نیاز به جابه‌جایی قطعات دارد. هرچه بهتر انجام شدن این فرایند، نیازمند به داشتن مهارت و تجربه در این کار است، اگر تعمیرکاری متخصص برای شارژ کارتریج خود نمی‌شناسید و یا قیمت‌های متفاوت شما را گیج کرده است می‌توانید با مراجعه به سایت آچارباز از بهترین متخصصان این زمینه در تهران بهره‌مند شوید.

5/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام

    پرینتر من یه مدتیه کمرنگ چاپ میکنه! ایراد از کارتریجه یا پرینتر خرابه؟

    1. سلام

      احتمال دارد تونر کارتریج شما به اتمام رسیده باشد. شما می توانید آن را شارژ کنید و یا اینکه کارتریج جدیدی خریداری کنید. برای شارژ کارتریج در محل می توانید درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید.

      https://a4baz.com/cartridge-service

    2. سلام البته کمرنگ زدن دلیلی بر اتمام کارتریج نیست میتونه یک دلیل از چند دلیل باشه حتما باید کارتریج بازدید شه چند مورد در کارتریج باعث کمرنگ زدن میشه یکی تمام شدن تونر یا فرسوده شدن درام فرسوده شدن مگنت یا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا