×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

پرینتر

فیوزینگ پرینتر چیست؟

کاربرد فیوزینگ در پرینتر

یادداشت ویراستار: این مطلب در بهمن 99 توسط کارشناسان پرینتر و ماشین‌های اداری فالنیک، بررسی و تایید شده است.

پرینتر دستگاهی است که از اجزا و قطعات مختلف ساخته شده است. یکی از مهم‌‌ترین اجزای دستگاه پرینتر، فیوزینگ است که نقش مهم و حیاتی در فرآیند چاپ ایفا می‌‌کند. از این‌رو، آشنایی با فیوزینگ پرینتر و نقش آن در فرآیند چاپ اهمیت بسیاری دارد و می‎توان به این وسیله، به نگهداری و تعمیر فیوزینگ پرداخت و از ایجاد خرابی در آن پیش‌گیری کرد.

فیوزینگ پرینتر چیست؟

برای بسیاری از افراد که با دستگاه پرینتر کار می‌‌کنند، فیوزینگ پرینتر نام آشنایی است. فیوزینگ قطعه‌‌ای در داخل دستگاه پرینتر است که در فرآیند چاپ، نقش حیاتی دارد و سبب داغ شدن کاغذ پس از خروج از دستگاه می‌‌شود.

نقش فیوزینگ در فرآیند چاپ این گونه است که، درام در مسیر چاپ، تونر را به اندازه موردنیاز روی کاغذ می‌‌ریزد و به کمک فیوزینگ کاغذ حرارت داده می‌‌شود و تصویر و یا متن روی کاغذ چاپ می‌‌شود. در پایان کاغذ به کمک غلطک‌‌های خروجی از دستگاه خارج می‌‌شود. در کارکرد فیوزینگ نکته مهم این است، که سرعت عمل بالای فیوزینگ مانع از آتش گرفتن کاغذ می‌‌شود.

لذا باید گفت که عملیات فیوزینگ یک فرآیند پیچیده و دقیق برای فشار دادن تونر روی کاغذ است. فشردن تونر به کمک گرما و همراه با قطعات مکانیکی و الکتریکی دیگر انجام می‌‌‎گیرد. در دستگاه‌‌های پرینتر جدید، فیوزینگ از یک المنت گرم کننده، فیوز فیلم و پرس رول تشکیل می‌‌شود. با توجه به نقش فیوزینگ در پروسه چاپ، با خرابی آن باید به سرعت برای تعمیر پرینتر اقدام کرد.

اجزای تشکیل دهنده فیوزینگ

با وجود این که فیوزینگ یکی از مهم‌‌ترین قطعات داخلی دستگاه پرینتر است، ولی با این وجود خود قطعه فیوزینگ از قطعات دیگری تشکیل شده است، که در مجموع، قطعه فیوزینگ پرینتر را تشکیل می‌دهند.

کاربرد فیوزینگ در پرینتر

پس فیوزینگ دستگاه پرینتر به صورت یک واحد متحرک و قابل جایگزین در دستگاه چاپ بوده و دارای قطعاتی است که باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. به طور کلی می‌‌توان گفت که فیوزینگ دارای دو غلطک گرمایشی است که موجب می‌شوند کاغذ چاپ شده، زمانی که از سینی بیرون می‌‌آید، گرم و خشک و ترد باشد. ولی با این حال، قطعات فیوزینگ بیشتر از این دو غلطک هستند که با چشم قابل مشاهده‌اند. فیوزینگ به طور کلی از دو بخش عمده و اساسی تشکیل شده است، بخش اول رول‌‌های گرمایی است و بخش دوم مربوط به لامپ تخلیه است.

رول‌‌های فیوزینگ

یکی از مهم‌‌ترین بخش‌‌های فیوزینگ مربوط به رول‌‌های فیوزینگ است. منظور از رول‌‌های گرمایی، دو جفت غلطک در مونتاژ فیوزر هستند که یکی از آنها لوله توخالی بوده و دارای خصوصیات گرمایشی است. غلطک دیگر دارای پشتی لاستیکی و مسئول فشرده سازی و چسباندن بهتر تونر روی کاغذ است. بنابراین هر دو غلطک موجود در فیوزر که به نام رول‌‌های گرمایی شناخته می‌‌شوند، با کمک همدیگر کار چاپ را انجام می‌‌دهند. پوشش سطح هر دو غلطک مانند پوششی که در ظرف‌‌های نچسب استفاده می‌‌شود، لایه‌‌ای از تفلون است. این پوشش که روی رول‌‌های گرمایی فیوزینگ وجود دارد، مانع از چسبیدن تونر و کاغذ هنگام عبور از پرینتر می‌‌شود.

تعمیر پرینتر در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر پرینتر در محل آچارباز شامل ارائه انواع خدمات تخصصی نصب، سرویس و تعمیر انواع پرینترهای لیزری و جوهری می‌شود. در هر ساعتی از روز که نیاز به تعمیر چاپگرتان دارید، در هر محله از تهران که باشید، می‌توانید با قیمت مناسب، از خدمات آچارباز بهره مند شوید.
درخواست تعمیر پرینتر

لامپ تخلیه

بخش دیگر قطعه فیوزینگ در دستگاه پرینتر، مربوط به لامپ تخلیه است. این لامپ به‌عنوان لامپ کوارتز هم شناخته می‌شود، که در اصل یک منبع نور ماوراء‌بنفش است که به‌صورت لوله قوسی شکل طراحی شده و حاوی بخار جیوه است. لامپ تخلیه در قطعه فیوزینگ در داخل غلطک‌‌ها قرار دارد و فرآیند حرارت دهی را آسان‌‌تر و سریع‌تر می‌‌کند.

فیوزینگ در دستگاه پرینتر با استفاده از این دو بخش اصلی، یعنی رول‌‌های گرمایی و لامپ تخلیه به فرآیند چاپ و پرینتر کمک می‌‌کند و نقش مهم و حیاتی در این فرآیند به عهده دارد.

نقش فیوزینگ در فرآیند چاپ

همانطور که در بالا گفتیم، فیوزینگ پرینتر نقش بسیار مهم و موثری در فرآیند چاپ دارد، و به عبارتی عملیات چاپ و پرینتر کاغذ با عملیات فیوزینگ به پایان می‌‌رسد. به عبارت دیگر مرحله پایانی در چاپ که ایجاد تصویر روی کاغذ است، توسط عملیات فیوزینگ انجام می‌شود.

کاربرد فیوزینگ در پرینتر

با وجود این که بخش زیادی از ایجاد تصویر در یونیت درام رخ می‌‌دهد، ولی با این حال رول‌‌های فیوزینگ مسئول خروجی نهایی چاپ هستند. زمانی که کاغذ برای چاپ از بین فیوزینگ عبور می‌‌کند، رول گرمایشی بالایی فیوزینگ به وسیله لامپ‌‌های کوانتومی داخلی (در بالا به عنوان لامپ تخلیه بررسی کردیم) تونر را تا دمای 200 درجه سانتی‌گراد روی کاغذ ذوب می‌‌کند. در این شرایط پلاستیک موجود در تونر ذوب شده و پس از آن به کاغذ متصل می‌‌شود.

سرعت گرم شدن فیوزر در سرعت چاپ تاثیر می‌‌گذارد و هر چقدر فیوزر با سرعت کمتری گرم شود، چاپ هم کندتر خواهد شد. ولی با این حال لازم است که هر دو غلطک فیوزر با دمای یکسانی حرارت داده شوند تا بتوانند با کیفیت بالاتری کار کرده و سرعت بیشتری داشته باشند.

با این وجود باید گفت که زمان گرمایش در پرینترها طوری طراحی شده است که به غلطک‌‌های فیوزر زمان کافی برای گرم شدن می دهد. از این‌رو، در زمانی که فرایند چاپ اتفاق می‌‌افتد، کاغذ با غلطک گرم شده روبرو می‌‌شود و در همان زمان غلطک تونر را می‌‌فشارد و تا تصویر مورد نظر را قبل از خروج کاغذ و رفتن به سینی روی آن ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه

نگهداری از فیوزینگ

با توجه به کارکردی که فیوزینگ در فرآیند چاپ ایفا می‌‌کند، نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد، چرا که می‌توان گفت بدون فیوزینگ، چاپی هم در کار نخواهد بود. ولی با این وجود چاپ‌‌های زیاد و مکرر می‌‌تواند قطعه فیوزینگ پرینتر را مستعد فرسودگی و خرابی کند. چرا که واحد فیوزینگ از گرما و فشار برای فرآیند چاپ استفاده می‌‌کند. از این‌رو، نگهداری از این جزء دستگاه پرینتر اهمیت زیادی دارد و باید به صورت دوره‌‌ای اقدام به تمیز کردن فیوزینگ و در صورت نیاز تعویض قطعات آن کرد.

تعمیر و شارژ کارتریج در محل با آچارباز
سرویس خدمات شارژ کارتریج در محل شامل ارائه تمامی خدمات شارژ کارتریج و تعمیر انواع کاتریج‌ های لیزری مشکی و رنگی می‌شود که با بهترین تعرفه و قیمت در محل مشتری ارائه می‌شود. کارتریج شما را با هر برندی که باشد، استاندارد شارژ خواهیم کرد.
شارز کارتریج در محل
کاربرد فیوزینگ در پرینتر

برای نگهداری از فیوزینگ باید مراقبت‌های لازم و ضروری انجام شود، تا مانع از شکسته شدن و یا بد کار کردن فیوزینگ شود، چرا که فیوزینگ معیوب موجب ایجاد نقص‌‌های متعدد در فرایند چاپ می‌‌شود. برای مراقبت و نگهداری از فیوزینگ باید کاربران مراقب نکاتی باشند:

1- مراقبت و نگهداری از فیوزینگ با توجه به تونر

در یکی مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین مراحل مراقبت و نگهداری از فیوزینگ پرینتر، توجه کردن به تجمع پودر تونر در آن است. چرا که در طول چاپ، تونر نه تنها روی سطح کاغذ بلکه روی قطعات دیگر پرینتر هم پاشیده می‌شود. که این امر سبب تجمع تونر در داخل دستگاه چاپ می‌‌شود. تونرهای تجمع یافته در داخل دستگاه به همراه گردوغبار می‌‌توانند سبب ایجاد آسیب در دستگاه پرینتر شوند. از این‌رو، برای نگهداری از فیوزینگ باید داخل پرینتر را از تونر و گردوغبار تمیز و پاکسازی کرد.

درصورتی که پاکسازی داخل دستگاه به‌صورت مرتب و دوره‌‌ای انجام نشود، آلودگی‌‌های پاک نشده سبب ایجاد خراش در سطح فیوزر شده و منجر به ظاهر شدن خطوط اضافی در خروجی چاپ خواهد شد. در حالی که اگر خطوط اضافی روی کاغذ چاپ شدند، در آن زمان باید فیورز را تعویض کرد. در حالی که می‌‌توان با نگهداری صحیح و تمیز کردن داخل دستگاه، عمر فیوزر را افزایش داد و به‌وجود آمدن خطوط اضافی روی کاغذ را به تاخیر انداخت.

در تمیز کردن و پاکسازی فیوزر توجه به غلطک‌‌های آن ضروری است و باید به صورت هفتگی آن را تمیز کنید. تمیز کردن هفتگی آن موجب می‌‌شود که تونر باقی مانده و گردوغبار به آن نچسبد. برای تمیز کردن رول‌‌های فیوزینگ می‌‌توانید به این صورت عمل کنید.

– در قدم اول اجازه دهید، تا دستگاه پرینتر به صورت کامل خنک شود، چرا که احتمال دارد، بعد از استفاده از دستگاه چاپ، غلطک‌‌های آن بسیار داغ شوند.

– در گام دوم بعد از سرد شدن دستگاه چاپ، باید قابی که امکان دسترسی به رول‌‌های فیوزینگ را فراهم می‌کند، را باز کنید.

تعمیر پرینتر در محل

– در مرحله بعد یا استفاده از پارچه نرم، چربی‌‌ها و گردوغبار روی غلطک‌‌ها را پاک کنید. در زمانی که از پرینتر استفاده می‌‌کنید، ممکن است روغن فیورز روی آن بپاشد.

– بعد از تمیز کردن غلطک‌‌های فیوزر با یک پارچه نرم، با استفاده از جاروبرقی، گردوغبار اضافی که روی آن چسبیده است، را پاک کند.

– بعد از انجام مراحل گفته شده، می‌‌توانید درب فیوزر را ببنید. توجه داشته باشید که هرگز از مواد شیمیایی برای تمیز کردن فیوزر استفاده نکنید. بخار آمونیاک و یا دیگر مواد حلال می‌‌تواند سبب واکنش فیوزر شده و روی کیفیت چاپ تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین برای تمیز کردن غلطک‌‌های فیوزر شما تنها نیاز به یک پارچه نرم و یک جاروبرقی دارید.

2- ایجاد مشکل در گرم شدن

یکی از مهم‌‌ترین بخش‌‌های فیوزینگ غلطک‌های آن است که با گرما کار می‌‌کنند و به وسیله گرمای تولید شده سبب چاپ روی کاغذ می‌‌شوند. اما با این وجود یکی از نکات مهم در نگهداری فیوزینگ توجه به گرمای آن است. چرا که در برخی موارد فیورزها بیش از حد گرم می‌‌شوند و یا اصلا گرم نمی‌‌شوند، که این مشکل در فرایند چاپ و کارکرد فیوزینگ اختلال ایجاد خواهد کرد. از این‌رو، زمانی که بیش از حد از پرینتر استفاده شود، پرینتر پیغامی را نمایش می‌‌دهد که در این صورت برای خنک شدن فیوزینگ باید چاپ را متوقف کنیم. تا از ایجاد آسیب و مشکل بیشتر خودداری شود.

3- مشکل برق

در نگهداری فیوزینگ نکته دیگری که باید به آن توجه و مراقبت کرد برق است. چرا که اگر جریان برق برای گرم کردن رول‌‌های فیوزینگ به حد کافی نباشد، در این صورت منجر به عملکرد ناقص و بد دستگاه چاپ شده و همچین غلطک‌‌های فیوزینگ احتمال دارد، دچار آسیب و خرابی شود. پس برای نگهداری از فیوزینگ باید به جریان برق توجه کرده و سعی کنید، پرینتر را با سایر دستگاه‌ها در یک محافظ برق مشترک وصل نکنید، که سبب آفت فشار برق شود، بلکه آن را به صورت تک و اختصاصی در یک پریز برق وصل کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا