×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خدمات ساختمانی

اشتباهات رایج در آبیاری قطره ای و راه‌ اجتناب از آن‌ها

اشتباهات رایج آبیاری قطره ‌ای

آبیاری مزارع و باغ‌ها به روش سنتی سبب هدر رفتن آب، زمان و هزینه کشاورزان و باغداران می‌شود، کمبود آب علاوه بر کشاورزان و باغداران، همه مردم را در سراسر دنیا آزار می‌دهد، همه ما می‌دانیم که آب مایه حیات است و کمبود آن زندگی را دشوار می‌کند. برای همین روش‌های جدید آبیاری مانند انواع مختلف آبیاری قطره‌ای جایگزین روش‌های سنتی شده‌است. آبیاری قطره‌ای، آبیاری تحت فشار و موضعی است که با نصب دقیق تجهیزات آن به‌خوبی می‌توانیم از آن بهره برداری کنیم. اما ممکن است هنگام اجرای آبیاری قطره ای اشتباهاتی هم پیش بیاید، برای جلوگیری از رخ داد این اشتباهات بهتر است قبل از اجرای طرح، محتوای این مقاله آچارباز را با دقت بخوانید.

5 اشتباه رایج آبیاری قطره ای و راه‌ های جلوگیری از آنها

1. عدم نصب فیلتر در ابتدای سیستم آبیاری

نصب فیلتر در ابتدای سیستم آبیاری، عملی الزامی است. شاید فکر کنید کیفیت آب منطقه شما بالاست و نیازی به نصب فیلتر ندارید، اما توصیه ما به شما نصب فیلتر است، زیرا ذرات معلق در آب، رسوبات و جلبک‌ها معضل بزرگی برای سیستم آبیاری شما خواهند شد. قطره چکان‌های سیستم آبیاری ریز هستند و به سرعت با رسوبات یا ذرات معلق و جلبک‌ها مسدود شده و طرح آبیاری قطره‌ای شما را با شکست مواجه می‌کنند. بهترین نوع فیلتر برای این کار هم فیلتر دیسکی است.

2. عدم توجه به فشار آب ( فشار آب کمتر از حد مجاز)

برای صرفه جویی در زمان و انرژی از تایمر آبیاری استفاده کنید، تایمر آبیاری در زمان مشخصی عمل آبیاری را انجام می‌دهد و پس از انجام آبیاری به صورت اتوماتیک جریان آب را قطع کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری می‌کند.

البته دقت کنید که تایمر آبیاری نیاز به مقدار مشخصی منابع آبی دارد که در صورت نداشتن منابع آبی یا فشار پایین آب این تایمر هم عمل نمی‌کند. هنگام خریدن تایمر آبیاری دفترچه راهنمایی به شما داده می‌شود که میزان کمترین و بیشترین فشار را مشخص کرده‌است.

عدم توجه به فشار آب
یکی از اشتباهات رایج آبیاری قطره ای، عدم توجه به فشار آب است که موجب آبرسانی نادرست می‌شود.

3. عدم نصب فشار شکن در ابتدای مسیر آبیاری

ممکن است فشاری که توسط پمپ در سیستم آبیاری قطره‌ای ایجاد می‌شود بیش از حد بوده و تایمر آبیاری، بست و اتصالات نتوانند آن را تحمل کنند و در نهایت سیستم آبیاری دچار اشکال شود، پس بهتر است در ابتدای مسیر آبیاری فشارشکن نصب کنید، کاربرد دیگر فشار شکن در مسیرهایی است که اختلاف ارتفاع زیادی دارند و باید بار فشار انتهای شیب کاهش یابد.

4. عدم توجه به حجم آب

حجم آب مناسب برای آبیاری قطره‌ای با توجه به قطر کم لوله‌ها، چیزی معادل 1000 لیتر بر ساعت است، دقت کنید که حجم آب بیشتر از ظرفیت سیستم به آن آسیب زده و همچنین باعث اختلال در رشد گیاهان و درختان می‌شود. حجم آب موردنیاز آبیاری قطره‌ای به اندازه حجم آب موردنیاز سیستم تأمین آب شهری برای منازل مسکونی است.

5. عدم تامین قطعات یدکی

از اشتباهات رایج آبیاری قطره ‌ای، عدم تأمین قطعات یدکی را می‌توان نام برد. زیرا به مرور زمان قطعاتی از سیستم آبیاری نیاز به تعویض و تعمیر دارند که بهتر است از قبل آنها را تهیه کنید.پس بهتر است ابتدا لوله، رابط، سه راهی، زانو و قطره چکان یدکی تهیه کنید. عدم تامین قطعات یدکی برایتان دردسر ساز می‌شود و باید سیستم آبیاری را خاموش و وقت و هزینه صرف پیدا کردن قطعات کنید. دقت کنید که خریدن لوازم سیستم آبیاری قطره‌ای کمی زمانبر است، زیرا قطعات آن را باید از فروشگاه‌های متفاوتی تهیه کنید.

به‌طور کلی هنگام اجرای آبیاری قطره‌ای در ابتدای مسیر آبیاری فیلتر و فشار شکن نصب کنید، به فشار آب توجه کنید که بیشتر یا کمتر از حد مجاز نشود زیرا در هر دو حالت آسیب می‌زند. همچنین هنگام خریدن تجهیزات لازم برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای حتما تعدادی لوازم مصرفی اضافه تهیه کنید.

پیشنهاد مطالعه

اشتباهات رایج آبیاری قطره ‌ای در آپارتمان

امروزه آبیاری قطره‌ای فقط مختص مزارع و باغ‌ها نیست و از آن در آپارتمان‌ها و منازل مسکونی هم استفاده می‌شود. وجود گل و گیاه در زندگی شهری از بهترین گزینه‌ها برای کمک به پاکیزگی هوای محیط و هم چنین روحیه بخشی به افراد است. سیستم آبیاری قطره‌ای که در منازل استفاده می‌شود در واقع کوچک شده همان سیستمی است که در مزارع بزرگ استفاده می‌شود. استفاده از آبیاری قطره‌ای برای آبیاری گیاهان و گل‌های آپارتمانی از نظر صرفه جویی در آب، زمان و هزینه بسیار کارآمد است.

اجرای سیستم آبیاری قطره ای در آپارتمان
اشتباهات رایج آبیاری قطره ای در سیستم آبیاری آپراتمان نیز وجود دارد و برای داشتن سیستم بدون عیب باید به آنها توجه کنید.
پیشنهاد مطالعه

داشتن تایمر آبیاری برای این سیستم ضروری است تا اگر در طی روز زمانی برای آبیاری گیاهان ندارید یا ممکن است این کار را فراموش کنید، بدون اختلال آبیاری انجام شود و گیاهان از کم آبی آسیب نبینند. همچنین آپارتمان شما باید دارای پمپ آب مناسب باشد تا آب لازم برای آبیاری با فشار مناسب تامین شود. اگر فکر می‌کنید فشار آب بیش از حد مجاز است، حتما فشار شکن تهیه کنید.

اشتباهات رایج آبیاری قطره ای در آپارتمان نیز مشابه مزارع است و چک کردن فشار آب، عدم نصب فیلتر، نداشتم فشار شکن و نادیده گرفتن حجم آب می‌تواند سیستم را با اختلال روبرو کند. در صورت نیاز به مشاوره جهت اجرای آبیاری قطره ای می‌توانید از تجربه و تخصصی کارشناسان آچارباز کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا