لوازم کوچک آشپزخانه

مشکلات رایج توستر چیست؟

مشکلات رایج توستر

توستر یکی از وسایل خانگی‌هایی است که اغلب کسانی که نان را فریز می‌کنند، بیشتر از آن استفاده می‌کنند و بیشتر در رستوران‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرم کردن نان در این دستگاه به کمک تبدیل جریان الکتریکی به انرژی گرمایشی انجام می‌شود. از آنجایی که توستر نیز از وسایل مصرفی خانه است، در بعضی مواقع ممکن است توستر دچار مشکلاتی شود که به راحتی برطرف نشود و نیاز به تعمیر توستر داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در رابطه با شایع ترین مشکلات توستر اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم، با ما در آچارباز همراه باشید.


تعریف توستر و ویژگی های آن

توستر یک وسیله برقی است که جریان برق را به انرژی گرمایشی تبدیل کرده و نان را در مدت زمان یک الی سه دقیقه گرم می‌کند. اکثر افراد توستر را یک وسیله غیر ضروری و غیر کاربردی میدانند و گاها ترجیح میدهند که از آون توستر استفاده کنند. اما باید بدانید برای کسانی که نان را فریز می‌کنند وسیله بسیار مناسب و کاربردی است. میتوانید تفاوت توستر با آون توستر را در مقاله بخوانید و اما توستر به این شکل کار میکند:

  • پس از عبور جریان الکتریکی از مقاومت های سیمی تخت گرمای مورد نیاز برای تست کردن نان تولید می‌شود.
  • برای استفاده از توستر، نان را در جایگاه خود قرار می‌دهید و سپس برق دستگاه را وصل می‌کنید و درجه دمای دستگاه را تنظیم می‌کنیم
  • بعد اهرم دستگاه را پایین می‌کشید تا دستگاه کار خود را انجام داده و نان را تست یا برشته کند.
  • همچنین می‌توان گفت این دستگاه برق زیادی مصرف نمی‌کند (به اندازه یک بخاری برقی خیلی کوچک برق مصرف می‌کند.)
تعریف توستر و ویژگی های آن
از مجموع ویژگی‌های توستر می‌توان به گرم کردن نان در مدت زمان کم اشاره کرد بدون اینکه نان سوخته شود.

معرفی اجزای توستر نان

در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با اجزای مختلف توستر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.
اجزای توستر شامل:

  • ترموستات
  • فیوز حرارتی
  • سینی زیر توستر
  • المنت
  • مقاومت
  • مدار داخلی
  • و … هستند

در صورتی که دستگاه نتواند به درستی کار کند، برای مثال نان را گرم نکند، روشن نشود و یا اینکه نان را بسوزاند و … یکی از قطعات گفته شده، دچار مشکل شده است که نیاز به تعمیر توستر دارد.

علت خارج شدن دود از توستر فقط می‌تواند سوختگی نان درون آن باشد.

اجزای توستر
در صورتی که قصد تعویض هر کدام از قطعات توستر را داشتید، باید قطعه دیگر را شبیه به همان قطعه تهیه کنید.
پیشنهاد مطالعه

چرا توستر روشن نمی‌شود؟

دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

خرابی پریز برقی که توستر به آن متصل است

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید و توستر روشن نشد، ابتدا پریز را به کمک یک فازمتر بررسی کنید. از دیگر راه‌های بررسی پریز این است که یک وسیله برقی دیگر به این پریز وصل کنید در صورتی که مشکل از پریز باشد متوجه خواهید شد که آن دستگاه هم روشن نخواهد شد و اما در صورتی که مشکل از توستر باشد دستگاه دیگری روشن می‌شود. همچنین به کمک ولت‌متر هم می‌توانید پریز را بررسی کنید و در صورتی که ولتاژ برق 220 ولت را نمایش داد، مشکل از توستر است و باید خود دستگاه بررسی شود.

خرابی دو شاخه و یا سیم رابط آن

پس از اینکه متوجه شدید مشکل از دستگاه است ابتدا باید اتصالات بیرونی آن را بررسی کنید. دوشاخه را بررسی کنید و مطمئن شوید که آسیب ندیده است پس از بررسی آن در صورتی که مشکل نداشت سیم رابط را بررسی کنید اگر شکستگی یا له شدگی نداشتند باید به کمک یک اهم متر بررسی شوند.
اهم متر را به دوسر دوشاخه متصل کنید، در صورتی که عقربه دستگاه تکان خورد، باید بدانید که هیچ مشکلی ندارد، اما در صورتی که هیچ علائمی نشان نداد، سیم رابط و دوشاخه دچار مشکل شده‌اند.

قطع شدن و یا خرابی المنت ها

توستر یک وسیله با ساختار ساده است که اغلب همه المنت‌های آن به صورت همزمان خراب ‌نمی‌شوند و خراب شدن آن‌ها در اثر ضربه دیدن است.
در برخی موارد علت روشن نشدن دستگاه قطع شدن و یا خرابی المنت‌ها و یا مدارات آن است که پس از بررسی آن‌ها متوجه خرابی خواهید شد.

خرابی و یا سوختن فیوز محافظ

در برخی موارد هم علت روشن نشدن توستر خرابی فیوز محافظ است. فیوز محافظ یک قطعه شیشه‌ای است که به منظور محافظت از توستر روی آن تعبیه شده است. برای اطمینان از خرابی فیوز محافظ باید آن را بررسی به کمک یک آوومتر بررسی کنید.

یکی از سیم‌های آوومتر را به یکی از پایه‌های فیوز محافظ وصل می‌کنیم و دیگری را به پایه دیگر آن در صورتی که آوومتر عدد صفر را نمایش داد فیوز محافظ سالم است، در غیر این صورت، سوخته است و باید یک فیوز محافظ شبیه به آن جایگزینش شود.
یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان تشخیص داد که فیوز محافظ سوخته است این است که فیوز محافظ سیاه شده باشد.

عیب یابی توستر
برای برطرف کردن مشکل توستر ابتدا باید آن را عیب یابی کنید.

چرا با روشن کردن توستر، فیوز برق قطع می‌شود؟

اگر فیوز برق شما هم با روشن کردن توستر می‌پرد، به دو دلیل متفاوت، ممکن است این مشکل، در دستگاه توستر شما بروز کند که هر دو دلیل مربوط به سیم کشی دستگاه است.

  1. سیم کشی داخلی توستر دارای یک عایق محافظ است که ممکن است پس از استفاده طولانی مدت به دلیل گرم بودن محیط توستر عایق‌ها از بین بروند. در صورتی که عایق‌های سیم‌ها از بین بروند اتصال کوتاه در سیستم به وجود ‌می‌آید و پس از روشن شدن دستگاه فیوز برق قطع خواهد شد که با تعویض سیم‌ها به صورت کلی و یا تعویض هادی‌ها و عایق‌های جریان برق می‌توان این مشکل توستر را برطرف کنید.
  2. در برخی موارد ممکن است توستر آسیب دیده باشد. برای مثال از روی کابینت افتاده باشد که همین ضربه باعث شده که یکی از سیم‌های اصلی آن به سیم‌های دیگر متصل و باعث قطع برق از فیوز شود.
    در این حالت باید: دستگاه را باز کرده و سیم کشی آن را بررسی کنید و هر کدام در محل مناسب خود وصل کنید تا مشکل دستگاه برطرف شود.

چرا سیلندر توستر هنگام داغ شدن نان بالا نمی‌رود؟

یکی از شایع ترین مشکلات توستر، مشکل بالا نیامدن سیلندر توستر پس از گرم شدن نان است که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم. این احتمال وجود دارد که سیم پیچ رله مکانیکی سیلندر دچار مشکل شده باشد.
برای بررسی آن:

  1. درپوش زیر توستر را باز کنید و سیلندر را به کمک فشار دست، در زبانه مخصوص خود بگذارید.
  2. در مرحله بعدی به کمک سیم رابط به برق مستقیم 220 ولت متصل کنید.
  3. در صورتی که شروع به کار کرد، زبانه به سیلندر وصل می‌شود و به سمت بالا کشیده شد، پس مشکلی ندارد، ولی اگر کار نکرد، مشکل از سیم پیچ رله مکانیکی است و باید تعویض یا تعمیر شود.

رفع مشکل بالا نرفتن سیلندر توستر

این مشکل می‌تواند از قسمت مکانیکی دستگاه باشد که برای برطرف کردن آن:

  1. ابتدا باید توستر را از برق جدا کنید.
  2. قسمت زیر توستر را باز کنید
  3. سیلندر را در زبانه خود قرار دهید و با دست آن را بکشید
  4. در این حالت متوجه خواهید شد که فنرها سیلندر را بالا می‌آورند.
  5. اگر مشکل توستر اینگونه رفع نشد، می‌توانید از نمایندگی تعمیرات تخصصی توستر کمک بگیرید.
پیشنهاد مطالعه
خاموش شدن ناگهانی توستر
اتصال کوتاه شدن سیم کشی دستگاه علت اصلی پریدن فیوز است.

علت دود از توستر چیست؟

علت خارج شدن دود از توستر فقط می‌تواند سوختگی نان درون آن باشد. البته باید بگویم که توستر به دلیل داشتن ترموستات هیچوقت نان را نمی‌سوزاند. علت سوختن نان مورد دیگری است، برای رفع این مشکل:

هر چند وقت یکبار باید سینی زیر توستر را خالی کنید چرا که پس از مدتی تکه نان‌های که درون آن ریخته شده‌اند روی هم تلنبار شده و می‌سوزند و در نتیجه موجب تولید دود و خروج آن از دستگاه می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید پس از چندبار استفاده از توستر سینی را تمیز کنید.

در صورتی که سینی توستر خالی بود ولی بازهم این مشکل را داشتید، بدانید که تکه‌ نان به المنت چسبیده است.
در این حالت باید دستگاه را خاموش کنید و المنت‌ها را تمیز کنید تا مشکل دستگاه برطرف شود.

دود کردن توستر
از راه‌های جلوگیری از دود کردن توستر تمیر کردن المنت‌های توستر است.

علت بوی سوختگی لاستیک از توستر چیست؟

یکی از پاسخ‌ها به سوال شایع ترین مشکلات توستر چیست؟ بوی سوختگی لاستیک از توستر را می‌توانیم مطرح کنیم. بوی سوختگی لاستیک اغلب در اثر سوختگی عایق سیم و خود سیم است که ممکن است در اثر گرم شدن زیاد دستگاه این مشکل به وجود بیاید.

روش رفع مشکل:

پس از استشمام کردن بوی سوختگی لاستیک باید سریعا دستگاه را باز کرده و سیم‌های آن را تعویض کنید. چرا که باعث اتصال کوتاه شدن دستگاه خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه

نکات مهم در استفاده از توستر

در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با نکات مهمی آشنا کنیم که در صورت رعایت آن‌ها دیگر نیاز به تعمیر توستر ندارید.

  • پس از هربار استفاده از دستگاه تکه نان‌های موجود در دستگاه را خارج کنید.
  • نان‌ها را متناسب با سایز توستر برش بزنید و درون آن قرار دهید و تکه نان‌های بزرگتر از آن درون دستگاه قرار ندهید.
  • سینی توستر را پس از هر بار استفاده خالی کنید.
  • قبل از اینکه اهرم دستگاه را به پایین بکشید درجه دمای آن را تنظیم کنید.
  • در صورتی که بوی لاستیک را حس کردید، قطعات داخلی دستگاه را بررسی کنید و اتصال کوتاه را جدی بگیرید.
  • زمانی که دستگاه روشن است هیچگونه شئ خارجی مانند جاقو، قاشق و … را وارد آن نکنید، چرا که بسیار خطرناک است.
تخلیه سینی توستر
تخلیه به موقع سینی توستر باعث جلوگیری از دود کردن توستر خواهد شد.
تعمیر توستر در محل با آچارباز
عیب یابی و تعمیر توستر در محل، یکی از خدمات آچارباز است. خرابی المنت و سوختن فیوز محافظ توستر یا آون توستر شما از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر توستر


لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر من یه آون توستر خریدم متاسفانه المنت بالاییش روشن نمیشه ولی پایینیش روشن میشه کلیدارم چک کردم بنظرتون مشکل از کجاست؟ آیا المنت ایراد دارد

    1. با سلام
      حامد عزیز، اغلب همراه توستر و در جعبه دستگاه یک دفترچه راهنما وجود دارد که نحوه کار با دکمه های دستگاه و تنظیمات المنت بالا و پایین را آموزش می دهد. در صورتی که به این دفترچه راهنما دسترسی ندارید، لطفا مدل دقیق دستگاه را اعلام کنید تا راهنمایی دقیق تر درباره نحوه کار با دستگاه خدمتتان اعلام شود.

  2. سلام من به تازگی توسترخریدم چراوقتی المنت بالاوپایین راهمزمان روشن میکنم بعدازمدتی خاموش میشوند وروشن نمیشوند؟

  3. سلام،وقت بخیر،یه توستر نون داریم تا می‌زنیم پایین زود میاد بالا ،میتونید راهنمایی بفرمایید.ممنون میشم.

  4. سلام وقت بخیر المنت تستر بصورت میله ای است و مانند قبل قرمز نمیشود ۴ ماه بیش تر استفاده نکردم لطفا علت و راه حل را بفرمایید ممنون

  5. سلام .وقتی میخوام یچیزی داخل توستر بپزم و تایمش رو مشخص میکنم مثلا میزارم روی ۱۵ دقیقه المنت ها روشن میشن بعد چند دقیقه خاموش میشن و باز هم روشن میشن مثل حالت اتوماتیک این طبیعیه یا توستر من مشکل داره تازه خریدمش .و اینک حین کار خیلی داغ میشه .لطفا جواب بدین میترسم خراب بشه

  6. سلام,موادم کیکم از قالب بالا اومد و ریخت داخل توسترم,مواد رفته داخل سوراخهای توستر و نمیتونم تمیزش کنم,اگه همینجوری بمونه و دوباره ازش استفاده کنم برای توستر مشکلی پیش نمیاد

  7. من تازه توستر خریدم، در اولین استفاده، فیوز برق حین پخت کیک پرید و چراغ داخل توستر دیگه روشن نشد، ولی خود توستر دوباره روشن کردم، و کیک را پخت، ولی چراغش روشن نمی شود، فعلا روشن نکردم، نمیدونم خراب شده جایی از دستگاه یا از اول مشکل داشته، راهنماییم کنید لطفا

    1. باسلام
      نرگس عزیز احتمال دارد در داخل توستر اتصالی وجود داشته باشد که مربوط به لامپ توستر بوده است. برای رفع مشکل باید اتصالات بررسی و لامپ آن تعویض شود. برای رفع مشکل شما می‌توانید درخواست تعمیر توستر در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  8. سلام.من یه اون توسترخریدم اولش روشن کردم دود کردبعددودش قطع شد بعدیخورده بومیده دلیلش میتونه چی باشه من تازه خریدمش اولین باره روشنش میکنم راهنماییم کنیدلطفا

    1. باسلام
      زهرای عزیز ممکن است این دود ناشی از نو بودن قطعات و سوختن پلاستیک‌های بسته بندی آن باشد یک مدت از آن استفاده کنید. اگر این مشکل رفع نشد لازم است المنت دستگاه شما بررسی شود. شما می‌توانید درخواست تعمیر آون توستر در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا