×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

اجاق گاز و فر

فر گازی یا برقی، کدامیک مناسب من است؟

تفاوت فر برقی و گازی

فر گازی یا برقی، کدامیک مناسب من است؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است که نگاهی به گذشته‌های نه‌چندان دور بیاندازیم، زمانیکه خبری از فر نبود و اجاق‌های گاز تنها دو یا چهار شعله داشتند، غذاها سنتی و ساده بودند اما طعمی دلپذیر داشتند. آنچنان که بویشان از سر هر کوی و برزن می‌آمد و حکایت از طعم نابشان داشت. اما به تدریج که تکنولوژی‌های مدرن وارد بازار شدند، ظاهر اجاق‌های گاز تغییر کرد و فرهای گازی وارد بازار شدند. با آمدن فرهای گازی غذاهای جدید و متنوع به میدان آمدند و سبک غذاها تغییر کرد و همگی شاهد پخت انواع کیک و غذاهای مدرن و خارجی همچون لازانیا و پیتزا و … در خانه‌ها شدیم.

اما اینک دوباره تکنولوژی گسترده‌تر و پیشرفته‌تر شده و فرهای توکاری به خانه‌ها آمده‌اند که می‌توانند گازی یا برقی باشند و قدرت انتخاب ما را وسیع‌تر کرده است. وبلاگ آچارباز قصد دارد که در این مقاله ابتدا شما را با هرکدام از فرهای جدید آشنا کرده و سپس به بررسی تفاوت فر گازی و برقی بپردازد و در نهایت مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها را بررسی کند.

فر گازی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فر گازی توکار وسیله‌ای است که برای روشن شدن نیاز به گاز و شعله دارد. اغلب فرهای گازی دو شعله دارند یکی شعله‌ای است که در پایین فر قرار دارد و شعله‌ دیگر که در بالای فر طراحی شده و برای گریل کردن غذا از آن استفاده می‌شود.

مزایای فر گازی چیست؟

فر گازی توکار، سریع‌تر گرم می‌شوند و البته سرد شدن آنها نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد. این فرها، حرارت بیشتری دارند در نتیجه گرما را سریع‌تر به غذا منتقل می‌کنند. در حین اینکه حرارت از پایین به غذا وارد می‌شود، گازی نیز در هوا متصاعد می‌شود که فضا را کمی مرطوب‌تر کرده و در نتیجه غذای پخته شده با فر گازی آبدارتر است.

قابلیت فرگازی
فرهای گازی به دلیل رطوبت اندکی که از خود پخش می‌کنند، غذاها را کمی آبدار می‌کنند.

معایب فر گازی چیست؟

مهم‌ترین ایرادی که به فرگازی گرفته می‌شود، ثابت نگه نداشتن فرآیند پخت و پز در آن است. فرهای گازی امکان تجمع گاز در خود را دارند که این امر ممکن است، خطرساز باشد.

فرهای گازی بسیار کم دچار خرابی می‌شوند، اما خرابی آنها می‌تواند بسیار خطرناک باشد برای تعمیر اجاق گاز و فرهای گازی، کافی است سفارش‌تان را در آچارباز به صورت آنلاین به ثبت برسانید. همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

فر برقی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که از نامشان مشخص است، فرهای برقی با برق کار می‌کنند. این فرها توسط چند المنت و سیم‌پیچ‌های بزرگ گرمای مورد نیازشان را تأمین می‌کنند. المنت‌ها در فرهای برقی نیز همچون فرهای گازی، در قسمت پایین قرار دارند و گرما به صورت تابشی به تمام سطوح غذا می‌تابد.

در فرهای برقی المنتی در قسمت بالای فر وجود دارد که برای گریل کردن از آن استفاده می‌شود. علاوه‌براین، اگر فر شما گزینه کانوکشن داشته باشد، یک المنت دیگر در داخل و پشت فر قرار دارد که حرارت را به صورت یکسان در سطح غذا به گردش در می‌آورد. در مقاله راهنمای استفاده از فر برقی یا گازی بطور کامل استفاده از آن را یاد بگیرید.

فر برقی
فرهای برقی قابلیت پختن و گریل کردن غذا را دارند، حال اگر قابلیت کانوکشن کردن نیز داشته باشند، دارای سه المنت در خود هستند.

معایب فر برقی چیست؟

فرهای برقی در ظاهر ابعاد بزرگی دارند، اما در مقایسه با فرهای گازی ابعادشان کوچک‌تر است. بنابراین در هنگام خرید فر برقی حتما به اندازه آن توجه کنید و تصور کنید، بزرگ‌ترین ظرفی که در فر می‌خواهید بگذارید، درون آن قرار می‌گیرد یا خیر!

نکته دیگر تعویض المنت‌های فر برقی است که هرچند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند. چنانچه فر برقی شما دچار مشکل شد، کافی است با یک تکنسین تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

مقایسه ۵ فاکتور در فر برقی و گازی

حال، پس از اینکه به طور کامل در مورد فرگازی و برقی و مزایای آنها آشنا شدید، نوبت آن است که به تفاوت فر گازی و برقی، مزایا و معایب آنها بپردازیم:

۱- تفاوت دمای فر برقی و گازی

در فرایند گرم کردن غذا با فر گازی برخی قسمت‌های غذا گرم و قسمت‌های دیگر سرد باقی بماند. غذاهایی که در قسمت پایین فرگازی قرار می‌گیرند زودتر گرم می‌شوند. اگر فر گازی شما فن نداشته باشد، غذاهای طبقه پایین گرم و قسمت‌های بالا سرد باقی می‌مانند.

فر گازی
در حین خرید فر گازی به این نکته توجه کنید که فر گازی فن داشته باشد تا بتواند گرما را در تمام فر حرکت دهد.

فرهای برقی توکار زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند و در عین حال پس از خاموش کردن فر، فضای داخل فر، دیرتر سرد می‌شود. غذا در داخل این فرها، زمان بیشتری گرم باقی می‌مانند.

در نهایت این شما هستید که با توجه به روش و سبک زندگی‌تان می‌توانید تصمیم بگیرید که فر گازی برای شما بهتر است یا فر برقی!

۲- روش پخت در فر گازی و برقی

غذا در فرهای گازی توکار اغلب آبدار هستند. اما غذاهایی که در فر برقی تهیه می‌شود، خشک‌ می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید کلوچه ترد و ساندویچ تهیه کنید یا به کباب کردن غذا فکر می‌کنید، بهتر است از فر برقی استفاده کنید. اما اگر قصد تهیه غذاهایی همچون لازانیا دارید، فر گازی گزینه مناسب‌تری است.

تفاوت فر برقی و گازی
در بررسی تفاوت فر گازی و برقی می‌توان در کل این گونه گفت که در فر برقی می‌توان غذاهای مختلف و متنوع‌تری تهیه کرد.

۳- سرعت گرم کردن و پختن غذا در فر گازی و برقی

فرگازی به نسبت فر برقی زودتر گرم می‌شود و سریع‌تر هم به دمای مورد نظر برای پخت می‌رسد. علاوه براین کنترل دمای پخت در آن بسیار راحت است، کافی است به شعله نگاه کرده و آن را کم یا زیاد کنید. اما فر برقی دیرتر گرم می شود، اما به محض گرم شدن حرارت خود را از دست نمی‌دهد و به نسبت فر گازی دیرتر نیز سرد می‌شود.

۴- سهولت کار با فر گازی و برقی

فرهای برقی کار با آنها راحت‌تر است. فرهای گازی روشن کردنشان راحت نیست و نیاز به چندین بار امتحان دارند. علاوه براین باید مراقب ایمنی کار با آنها بود. در حالیکه فرهای برقی ایمنی بیشتری دارند و خطری نیز هنگام کار با آنها شما را تهدید نمی‌کند. از طرفی دیگر روشن کردنشان راحت‌تر است.

۵- میزان حرارت فر برقی و گازی

فرهای گازی این قابلیت را دارند تا در حین فرایند پخت حرارت آنها را کنترل و کم و زیاد کرد. اما فرهای برقی این قابلیت را نداشته و نمی‌توان دمای فر برقی را تغییر داد.

پیشنهاد مطالعه
سهولت کار با فر برقی
سهولت کار با فرهای برقی بسیار بالاست. کافی است دوشاخه را به پریز بزنید و پس از مدتی که در دفترچه راهنما ذکر شده، فر شما گرم شده و آماده استفاده است.

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا مزایا و معایب فرهای برقی و گازی را نیز با شما در میان گذاشتیم. اما واقعیت مطلب این است که در نهایت این شما هستید که با توجه به روش و سبک زندگی‌تان می‌توانید تصمیم بگیرید که فر گازی برای شما بهتر است یا فر برقی!

بررسی و واکاوی سبک طبخ غذای شما در خانواده، می‌تواند در تصمیم گیری نهایی شما بسیار موثر باشد.

تعمیر اجاق گاز و فر در محل با آچارباز
آچارباز، در زمینه خدمات و تعمیرات انواع گاز و فر آماده ارائه خدمت به مشتریان خود است. شما می‌توانید جهت ثبت درخواست در سامانه آچارباز از طریق این لینک اقدام کنید، تا کارشناس با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت گیرد:
درخواست تعمیر اجاق گاز و فر


لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا