×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خدمات ساختمانی

مشکلات رایج شیر آلات را چگونه رفع کنیم | آچارباز

مشکلات رایج شیر آلات

شیرآلات بخش مهمی در ساختمان‌ها هستند و متأسفانه افراد رسیدگی به آن‌ها را نادیده گرفته و تنها زمانی که دچار مشکل می‌شوند، به دنبال راه چاره برای تعمیر آن‌ها هستند. برخی از مشکلات رایج شیر آلات به راحتی قابل رفع هستند. اما برخی از مشکلات را نمی‌توان به راحتی حل کرد و نیاز به کمک گرفتن از متخصص وجود دارد. در ادامه برخی از رایج‌ترین مشکلات شیر آلات و نحوه برطرف کردن آن‌ها ذکر شده‌اند. با کلیک روی لینک می‌توانید برای تعمیر شیرآلات اهرمی توسط لوله‌کش‌ها و متخصصین ماهر آچارباز اقدام کنید.

مشکلات رایج شیر آلات

 شیر آلات با توجه به نوع، کاربرد و میزان استفاده ممکن است دچار مشکل شوند و جریان آب به درستی برقرار نشود. تهیه شیر آلات استاندارد در این زمینه بسیار مهم است، اما در هر صورت این وسایل پس از مدتی استفاده دچار فرسودگی می‌شوند. برخی از این مشکلات رایج در ادامه ذکر شده‌اند.

زنگ زدگی شیرآلات

یکی از رایج‌ترین ایرادات شیرآلات، زنگ زدگی و فرسودگی بخش‌های داخلی و خارجی شیر است. از آنجایی که شیرآلات به صورت مداوم در معرض جریان آب قرار دارند، دچار زنگ زدگی می‌شوند. این زنگ زدگی می‌تواند بر کیفیت آب نیز تأثیر داشته و طعم آن را تغییر دهد. اگر شیر آلات دچار زنگ زدگی شوند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود و باید آن‌ها را تعویض کنید. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید شیرآلات کاملا ضد زنگ و مقاوم تهیه کنید.

رسوب گرفتگی

آب‌ لوله کشی حتی در صورت تصفیه شدن نیز دارای املاح و رسوبات مختلف است. این موارد باعث رسوب گرفتگی و بسته شدن مسیر عبور آب می‌شوند. در صورتی که امکان باز کردن قطعات مختلف شیر وجود داشته باشد، باید آن‌ها را از یکدیگر جدا کرده و تمام قطعه‌ها و اتصالات را از رسوب پاک کنید تا دوباره جریان عادی آب برقرار شود. برخی از شیرآلات دارای محفظه‌ای خاص برای درگیر کردن رسوبات هستند تا رسوبات در آن‌ها گرفتار شده و کمتر مسیر آب را مسدود کنند.

پیشنهاد مطالعه

فشار کم آب

در تمام شیرآلات مخصوصا مدل‌های قدیمی‌تر، سوراخ‌های کوچکی به منظور هواکش قرار گرفته شده‌اند. این سوراخ باعث برقراری جریان آب با فشار بالا می‌شوند. گاهی اوقات با زباله‌های کوچک یا خاک مسدود می‌شوند و همین موضوع سبب می‌شود، فشار آب کم شود. با تمیز کردن این مسیرها فشار آب بیشتر می‌شود. گاهی اوقات نیز انسداد یا انقباض شیر آب، نشتی لوله‌ها و رسوب گرفتگی لوله باعث کم شدن فشار آب می‌شود. در این شرایط باید هر کدام از موارد گفته شده را به ترتیب بررسی کرده تا مشکل اصلی پیدا و برطرف شود.

رسوب گرفتگی و فشار کم آب

چکه کردن شیر

چکه کردن از مشکلات شیر آلات است که برای انواع مختلف شیر آلات پیش می‌آید. چکه کردن باعث هدر رفت آب می‌شود و باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. علاوه بر آن ممکن است در زمان‌هایی که کسی در منزل نیست، چکه کردن باعث آب گرفتگی آشپزخانه شود و مشکلاتی برای وسایل خانگی نیز ایجاد کند. مهم‌ترین علتی که باعث چکه کردن شیر می‌شود، خرابی یا پاره شدن کامل واشر شیر است. واشرها دارای جنس‌های سیلیکونی هستند که به مرور زمان خورده شده یا بسیار سفت می‌شوند. توصیه می‌شود در مراحل ابتدایی خرابی که میزان چکه کردن شیر کمتر است، آن‌ها را تعویض کنید.

در شیر آلات اهرمی نیز این مشکل وجود دارد و به دلیل خرابی کارتریج به وجود می‌آید. در این شرایط باید کارتریج به طور کامل تعویض شود. تعویض کارتریج نیز کاری کاملا تخصصی است و حتما باید توسط کارشناس باتجربه انجام شود.

سروصدای زیاد شیرآلات

گاهی اوقات هنگام باز و بسته کردن شیر، صداهای عجیبی از آن به گوش می‌رسد. این صداها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات خرابی و فرسودگی لوله‌های آب ساختمان باعث ایجاد صدا می‌شوند. در این حالت چاره‌ای جز تعویض لوله‌ها وجود ندارد. اما گاهی اوقات نیز خرابی واشر باعث ایجاد سروصدا شده و در صورت تعویض صدای ایجاد شده برطرف می‌شود.

دلیل دیگری که ممکن است باعث ایجاد سروصدا هنگام باز و بسته کردن شیر شود، اتصال بخش‌های فلزی به یکدیگر و ایجاد صداست. در این شرایط روغن کاری شیر و اتصالات بسیار کارساز است و صدای ایجاد شده را قطع می‌کند. اگر با وجود بررسی تمام موارد همچنان صدا وجود داشته باشد، باید مغزی شیر به طور کامل تعویض شود.

پیشنهاد مطالعه

سفت شدن دسته شیر

این مشکل که مخصوصا در شیرآلات اهرمی ایجاد می‌شود، ممکن است به دلایل مختلفی مانند خرابی کارتریج یا مغزی شیر، رسوب گرفتن مغزی، پوسیدگی واشر، خشک شدن واشر و … ایجاد شود. اگر با این مشکل روبرو شدید، در قدم اول تمام قطعات را باز کرده، رسوبات آن‌ها را کاملا تمیز کنید و قطعات و اتصالات را روغن کاری کنید. در صورتی که همچنان مشکل وجود داشت، باید برای تعویض قطعات اقدام کنید.

تنظیم نبودن دمای آب

گاهی اوقات شیرآلات با مشکلاتی روبرو شده و امکان کنترل دمای آب خروجی وجود ندارد. مهم‌ترین علت این مشکل خرابی کارتریج شیر آلات است و شیر در کنترل اختلاط آب گرم و سرد دچار مشکل می‌شود. اگر با این مشکل روبرو شدید، باید مغزی یا کارتریج شیر را به طور کامل تعویض کنید.

مشکلات رایج شیرآلات

سخن آخر

شیرآلات به مرور زمان دچار مشکلات مختلفی می‌شوند که روی جریان آب خروجی آن‌ها تأثیر دارد. رسوب گرفتن، خرابی واشر، خرابی کارتریج، سروصدای شیر، فشار کم آب، چکه کردن و … از مشکلات رایج شیر آلات هستند. در صورت مشاهده هر کدام از موارد کفته شده باید ابتدا به فکر پیدا کردن علت مشکل و سپس برطرف کردن آن باشید. معمولا در شیرهای قدیمی می‌توان به سادگی قطعات را از یکدیگر جدا کرده و مشکل شیر را برطرف نمود. اما در شریآلات جدیدتر، این کار سخت‌تر است و باید از متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا