×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خدمات ساختمانی

راهنمای نصب آبیاری قطره ای به زبان ساده

یکی از انواع آبیاری گیاهان و درختان، آبیاری قطره‌ای است که به آن آبیاری موضعی یا میکرو هم می‌گویند، در این نوع آبیاری آب با فشار کم از روزنه یا تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه گیاهان می‌رسد. آبیاری قطره‌ای روشی جدید با هدف صرفه جویی در منابع آبی و هزینه هاست. با اجرای آبیاری قطره‌ای آب موردنیاز باغ یا مزرعه شما با واحد گالن بر ساعت تقسیم بندی شده و سپس آب موردنیاز برای هر قسمت ارسال می‌شود، در نتیجه آب هدر نمی رود. به دلیل آبیاری قسمت‌های موردنیاز در سایر قسمت‌ها زمین از رشد علف هرز جلوگیری می‌شود. در این مقاله آچارباز قصد داریم راهنمای نصب آبیاری قطره‌ای را به زبان ساده بیان کنیم، ما را همراهی کنید.

راهنمای نصب آبیاری قطره ای؛ انتخاب روش پیاده سازی

 قدم اول در اجرای آبیاری قطره‌ای انتخاب روش آن است، آبیاری قطره‌ای به 6 روش انجام می‌شود.

  1. آرایش یک طرفه 2- آرایش دو طرفه 3- آرایش لوپ یا حلقه‌ای 4- آرایش کوزه‌ای یا سفالی 5- آبیاری زیر سطحی 6- آبیاری با تیپ
  • روش آبیاری آرایش یک طرفه، برای محصولات ردیفی مثل صیفی جات و گیاهان یک ساله کاربرد دارد، اما اگر از این روش برای آبیاری درختان استفاده می‌کنید، بهتر است فاصله بین درختان کمتر از 2.5 متر باشد.
  • روش آبیاری آرایش دو طرفه، برای آبیاری باغی که درختان جوان و کهنسال دارد یا زمینی که گیاهان آن با فاصله ی کمتر از 3 متر کاشته شده‌اند، مناسب است.
  • روش آبیاری آرایش لوپ یا حلقه‌ای، برای باغی با درختان جوان کاربرد دارد و اگر در میان باغ درخت کهنسال دارید، بهتر است قطره چکان اضافه کنید.
  • روش آبیاری کوزه‌ای یا سفالی، این روش برای گیاهان ردیفی، صیفی جات و درختان جوان کاربرد دارد و به جای قطره چکان از کوزه‌های مخصوص استفاده می‌شود.
  • روش آبیاری زیر سطحی، اگر منطقه شما با بحران کم آبی مواجه است، برای آبیاری از روش زیرسطحی استفاده کنید.
  • روش آبیاری با تیپ، در این روش از لوله‌های فشاری انعطاف پذیر استفاده می‌شود و روش مناسبی برای آبیاری گیاهان یکساله، ردیفی یا بوته‌ها و صیفی جات است. نوارهای آبیاری در این روش سه مدل بغل دوخت، پلاک دار و وسط دوخت هستند.
پیشنهاد مطالعه
راهنمای روش نصب آبیاری قطره ای
استفاده از نوار تیپ یکی از روش‌های اجرای آبیاری قطره ای برای کشت‌ صیفی جات و گیاهان بوته‌ای است.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب سیستم آبیاری قطره‌ای

پس از انتخاب روش آبیاری باید مسیر آبیاری باغ یا زمین خود را متر کنید، سپس لوله، قطره چکان، شیر انشعاب، تایمر، فشارشکن، درب پوش انتهایی، شیرهوا، رابط‌ها و اتصالات در سایزهای متفاوت را تهیه کنید.

برای خرید لوله‌های اصلی سراغ لوله‌های پلی اتیلن بروید، لوله‌های اصلی را از جنس پلی اتیلن چگالی بالا و لوله‌های قطره‌ای را از جنس پلی اتیلن چگالی پایین تهیه کنید.

انواع فشارشکن
فشار شکن یا رگولاتور، فشار آب درون لوله‌ها را کاهش می‌دهد.

قدم به قدم مراحل نصب آبیاری قطره ای

مرحله اول: نصب لوله اصلی و شیر یک طرفه

برای سیستم آبیاری باید از شیر یک طرفه استفاده کنید تا از حرکت برعکس جریان آب به داخل منبع و نفوذ آلودگی به آب آشامیدنی جلوگیری کند.

مرحله دوم: نصب تایمر آبیاری

برای آبیاری باغ، باغچه یا مزرعه به صورت خودکار باید از تایمر استفاده کنید، تایمر آبیاری را در ابتدای سیستم نصب کنید. دقت کنید برای سیم کشی شیرهای برقی از سیم ضدآب استفاده کنید.

تجهیزات مورد نیاز سیستم آبیاری قطره ای
برای انجام خودکار آبیاری قطره ای  استفاده از تایمر بهترین گزینه است.

مرحله سوم: نصب فیلتر

قطره چکان‌ها و لوله‌های قطره‌ای، سیستم آبیاری به وسیله ریشه گیاهان، ذرات معلق در آب مسدود می‌شوند و سیستم آبیاری دچار اختلال خواهد شد به همین دلیل نصب فیلتر در ابتدای سیستم آبیاری اهمیت بالایی دارد. از فیلتری با مش 100 میکرون یا بالاتر استفاده کنید.

مرحله چهارم: نصب فشارشکن

فشار شکن یا رگولاتور، فشار آب درون لوله‌ها را کاهش می‌دهد و آن را تنظیم می‌کند، اگر فشار آب بیش از سه بار است از فشار شکن استفاده کنید.

مرحله پنجم: نصب لوله‌های جانبی

اگر بیشتر از یک خط لوله قطره‌ای دارید، از لوله‌ی اصلی خود، با استفاده از یک سه راهی یا کمربند انشعاب‌های فرعی بگیرید.

مرحله ششم: متصل کردن لوله‌های قطره‌ای

با استفاده از ابزار لوله بر، لوله‌ها را در اندازه‌های مورد نیاز برش بزنید و آنها را به داخل رابط‌های انشعاب فشار دهید و بعد رابط‌ها را به لوله‌های جانبی یا اصلی متصل کنید. لوله‌های قطره‌ای را در سطح باغ و باغچه پهن کنید، دقت کنید که لوله‌های قطره‌ای را نباید زیر خاک دفن کنید، زیرا ممکن است توسط جوندگان از بین بروند و سیستم آبیاری دچار مشکل شود، از مالچ برای پوشاندن لوله‌ها استفاده کنید.

نصب لوله ها در آبیاری قطره ای
برای اجرای آبیاری قطره ای در تمام قسمت‌های زمین باید لوله‌ها را به وسیله رابط‌ها بهم متصل کنید.

مرحله هفتم: محکم کردن لوله‌ها

لوله‌ها را با استفاده از پایه‌های نگهدارنده در زمین محکم کنید.

مرحله هشتم: نصب قطره چکان‌ها

قطره چکان‌ها را با فاصله‌های استاندارد، در طول خط لوله قطره‌ای نصب کنید. از پانچر برای سوراخ کردن لوله‌ها استفاده کنید. از وسیله دیگری برای این کار استفاده نکنید، زیرا باعث نشتی لوله‌ها می‌شود.

مرحله نهم: مسدود کردن انتهای لوله‌ها

برای جلوگیری از خروج آب در انتهای خط لوله باید در انتهای هر لوله قطره‌ای یک درپوش انتهایی نصب کنید. روش دیگر مسدود کردن انتهای خط لوله، خم کردن لوله‌هاست. در بازه زمانی‌های مرتب انتهای لوله‌ها را باز کنید تا رسوبات معلق در لوله از آن خارج شوند.

در ادامه به یکی از روش‌های متداول؛ سیستم آبیاری قطره‌ای را به منبع آب متصل کنید. مثلا ساده‌ترین روش اتصال سیستم آبیاری قطره‌ای به منبع آب، برای زمین کشاورزی یا باغ این است که از شیرهای بیرون با استفاده از لوله 1.2 اینچی به عنوان لوله اصلی استفاده شود. اگر می‌خواهید این کار به صورت خودکار انجام شود از تایمر استفاده کنید.

پس از نصب تجهیزات و اتصال آنها به منبع آب، حالا وقت تست کردن سیستم آبیاری قطره‌ای است.

  • تایمر را روی حالت دستی بگذارید.
  • شیر آب ابتدای خط را باز کنید.
  • شیرهای کنترل را تنظیم کنید تا توزیع آب قطره چکان‌ها به حالت استاندارد برسد.
  • حالا تمام طول مسیر را بازرسی کنید و از سلامت سیستم اطمینان حاصل کنید.

در این مقاله آچارباز سعی کردیم راهنمای نصب آبیاری قطره ای را به زبان ساده بیان کنیم، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این کار به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد. برای صرفه جویی در زمان و هزینه می‌توانید از تخصص کارشناسان آچارباز در اجرای آبیاری قطره ای کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا