×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

راهنما مشکلات رایج بخارشو

راهنما مشکلات بخارشو

مشکلات رایج بخارشو در هنگام استفاده، مطلبی است که این بار وبلاگ آچارباز قصد دارد به آن بپردازد. بخارشو، این وسیله کارآمد و مدرن که استفاده از مواد شوینده شیمیایی را در خانه‌ها، بسیار کاهش داده، گاهی دچار مشکلات مختلف می‌شود و کارایی قبلی خود را ندارد. مشکلاتی همچون تمیز نشدن سطوح در استفاده از بخارشو، گرم نشدن آب در دستگاه، روشن نشدن بخار شو، وجود رسوبات و گرفتگی در نازل و… با ما در وبلاگ آچارباز همراه باشید تا به بررسی و عیب یابی مشکلات رایج در این دستگاه و تعمیر بخارشو بپردازیم:

تمیز نشدن سطوح در استفاده از بخارشو

شما از یک بخارشوی چه توقعی داریم؟ به احتمال زیاد، تمیز کردن و برق انداختن سطوح، اولین خواسته‌تان از بخارشوی‌هاست. اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد و  بخارشو قابلیت تمیز کردن سطوح را ندارد. این اتفاق اغلب به دلایل زیر رخ می‌دهد

1. خالی بودن دیگ بخار

یکی از دلایل تمیز نکردن سطوح در بخارشو، نبودن آب در مخزن آن است. بنابراین قبل از استفاده بررسی کنید که آب داخل آن باشد.

2. آلوده بودن آب داخل بخارشوی

مسئله بعدی که باعث تمیز نکردن سطوح می‌شود، آلوده بودن آب داخل مخزن است.

بخارشوی
آب مخزن بخارشوی را با از آب مقطر و یا آب جوشیده شده سرد شده پرکنید.

3. وجود رسوبات و گرفتگی در نازل ها

رسوبات داخل نازل‌ها هم سبب اختلال در تمیز کردن سطوح بخارشو، می‌شود. برای حل این مشکل، باید اتصالات و نازل‌ها را جدا کرده و با کمک شلنگ، آب پرفشار را از درون آنها، عبور دهید.

4. وجود نشتی در مخزن یا دیگ بخار

در صورت وجود نشتی در مخزن، نیز بخارشوی سطوح را درست تمیز نمی‌کند. برای حل این مشکل، باید مخزن را تعویض کنید. علاوه براین کلاهک زیرمخزن را بررسی کنید که به سفتی بسته شده باشد و شل نباشد.

روشن نشدن بخارشو

چرا بخارشو روشن نمی شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یکی دیگر از مشکلات رایج بخارشو، روشن نشدن آن است. روشن نشدن بخارشو اغلب به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

1. بهتر است جریان برق را بررسی کنید.

اولین دلیل روشن نشدن بخارشو قطعی جریان برق در آن است. این مسئله اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • دوشاخه خراب است.
  • پریز برق خراب است.
  • اتصالات سیم‌ها، قطع شده‌اند.

2. خرابی دکمه روشن و خاموش یا on/off بخارشو

از جمله دلایل دیگر روشن نشدن بخارشو، خرابی دکمه خاموش/روشن کردن بخارشو است که در اینصورت باید آن را تعویض کنید.

3. تمام شدن آب مخزن

نبود آب درون مخزن نیز یکی دیگر از دلایل روشن نشدن بخارشو است که لازم است قبل از استفاده، آن را بررسی کنید.

4. مسدود شدن بخارشو با املاح

وجود رسوب املاح درنازل‌ها نیز از جمله دلایل روشن نشدن بخارشو است. برای حل این مشکل همانطور که پیشتر هم اشاره شد، نازل‌ها را جدا کرده و انسداد نازل‌ها و دیگ بخارشو را برطرف کنید. بهتر است ابتدا با آب پرفشار، گرفتگی نازل‌ها را برطرف کنید. پس از آن با مایع شوینده تمامی نازل‌ها را بشویید تا تمیز شوند.

5. خراب شدن تسمه

بهتر است قبل از اینکه به بررسی تسمه بخارشو بپردازید، بخارشوی را از برق بکشید. سپس به بررسی تسمه بپردازید. در صورتیکه تسمه پاره شده باید آن را تعویض کنید.

گاهی به دلیل استفاده مداوم و طولانی مدت از بخارشوی، میزان بخار دستگاه کم می‌شود. در این شرایط به المنت آن فشار وارد شده و به مرور المنت دستگاه نیم‌سوز می‌شود.

روشن نشدن بخارشوی
یکی از مشکلات رایج بخارشو، روشن نشدن آن است.

بخار نکردن بخارشو

گاهی دستگاه روشن می‌شود و آماده به کار است، اما بخاری تولید نمی‌شود. بخار نکردن بخارشو، اغلب دلایل مختلفی دارد که در ادامه در مورد آن با یکدیگر صحبت خواهیم کرد.

  1. خالی بودن مخزن آب بخارشو.
  2. مخزن دستگاه دچار نشتی است.
  3. کلاهک زیرمخزن شل بوده و باعث آب دادن دستگاه می‌شود.
  4. آب مخزن به میزان کافی داغ نمی‌شود.
  5. منافذ بخار دستگاه، مسدود شده‌است.
  6. فیلتر دستگاه مسدود است.
تعمیر بخارشو در محل با آچارباز
تعمیر بخارشو در محل در دسته خدمت تعمیر لوازم خانگی کوچک قرار می‌‌گیرد. خراب شدن المنت، قطعی سیم برق و کثیف بودن مخزن از مشکلاتی است که برای این وسیله پیش آمده و شما می‌توانید با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز آن‌ها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر بخارشو
بخار نکردن بخارشو
یکی از روش‌هایی که می‌توان مشکل بخار نکردن بخارشو را برطرف کرد، تعویض یا تمیز کردن فیلتر و پاک کردن منافذ دهانه بخارشو است.
پیشنهاد مطالعه

کم بودن بخار دستگاه یا کم شدن مکش بخارشوی

گاهی در حین کار کردن با بخارشوی متوجه می‌شوید، میزان بخار یا مکش دستگاه کاهش یافته است. دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌شود، عبارتند از:

1. خراب بودن نازل‌ها

در صورت خرابی نازل‌ها باید آنها را تعویض کنید.

2. خراب یا پوسیده شدن

اگر واشر خراب یا پوسیده شده باشد، بهتر است آن را تعویض کنید. در صورتی که واشر شکسته باشد یا از جای خود در آمده باشد، باید واشر را به دقت سرجای خود قرار دهید.

3. گرفتگی یا انسداد اتصالات و لوله‌ها

یکی از دلایل کم شدن بخار دستگاه، انسداد و یا گرفتگی است که در اتصالات و لوله‌ها اتفاق می‌افتد.

4. بررسی درب مخزن

اگر درب مخزن بخار دستگاه به درستی بسته نشده باشد، بخار دستگاه کم می‌شود.

5. بررسی چفت و بست بودن تمانی اتصالات بخارشوی

یکی دیگر از دلایل کم شدن بخار دستگاه، چفت نشدن اتصالات بخارشو است. بهتر است تمامی اتصالات بخارشوی بررسی شود که به یکدیگر چفت و بست شده‌باشند.

6. پر بودن مخزن آب

بهتر است قبل از بررسی کردن قطعات و … از پر بودن آب مخزن دستگاه مطمئن شوید.

کم شدن بخار بخارشوی
گاهی کم شدن بخار دستگاه دلیل ساده‌ای همچون چفت نشدن اتصالات دستگاه دارد که با بررسی و چفت کردن آنها می‌توان به راحتی مشکل بخارشو را برطرف کرد.

7. استفاده طولانی مدت و مداوم از بخارشوی

گاهی به دلیل استفاده مداوم و طولانی مدت از بخارشوی، میزان بخار دستگاه کم می‌شود. در این شرایط به المنت آن فشار وارد شده و به مرور المنت دستگاه نیم‌سوز می‌شود. المنت دستگاه وظیفه قطع و وصل کردن ولتاژ ورودی المنت‌ها را به عهده دارد. هنگامی که المنت نیم‌سوز می‌شود، دستگاه یا کم بخار می‌کند و یا زیاد که باعث انفجار بخارشوی می شود!

دلیل قطع نشدن بخار بخارشوی

یکی دیگر از مشکلات رایج بخارشو، قطع نشدن بخار آن است. اغلب دلیل قطع نشدن بخار سه دلیل جامع دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

1. اختلال در شیر برقی بخارشو

شیر بخار برقی، وظیفه قطع و وصل بخار خروجی را به عهده دارد. زمانیکه عملکرد آن دچار اختلال می‌شود، ممکن است بخار دستگاه قطع نشود.

2. پمپ دسته دچار اختلال شده

در بعضی از مدل‌های بخارشو یک پمپ در دسته آنها وجود دارد که به کمک آن میزان بخار دستگاه کنترل می‌شود. با فشار دادن کلید روی دسته، بخار از پشت پمپ خارج می‌شود. زمانیکه این پمپ دچار مشکل یا رسوب شده باشد، بخار خروجی قطع نمی‌شود.

3. برد بخارشو

یکی دیگر حالت‌هایی که امکان دارد بخار بخارشوی قطع نشود، مشکل در برد دستگاه است. برد دستگاه فرمان قطع و وصل شدن بخار را صادر می‌کند. زمانیکه برد توانایی تشخیص دستورهای ارسالی از سنسورهای کف بویلر را نداشته باشد، دستگاه به صورت یک سره کار می‌کند و بخار تولید شده پمپ دسته را خراب می‌کند.

قطع شدن بخار دستگاه
یکی دیگر از مشکلات رایج بخارشو در هنگام استفاده، قطع نشدن بخار دستگاه است.

خرابی اسپری بخارشو

کار نکردن اسپری بخارشو نیز یکی دیگر از مشکلات رایج بخارشو در هنگام استفاده است. این مشکل نیز دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

1. تسمه  پاره یا شل شده است.

در صورتیکه علت خرابی اسپری بخارشو، خرابی تسمه آن باشد، باید تسمه را تعویض کنید. ابتدا تسمه را بررسی کنید، اگر شل شده باشد آن را سفت کنید. چنانچه پاره شده باشد باید آن را با نمونه مرغوبش تعویض کنید.

2. دکمه اسپری بخار خراب شده است

چنانچه دکمه اسپری بخار دلیل خرابی اسپری بخارشو باشد، باید یک دکمه دیگر را جایگزین آن کنید

3. اتصلات بخارشو انسداد پیدا کرده است.

رسوب‌زدایی از مخزن و سایر اتصالات، تمیز کردن و در صورت لزوم تعویض فیلتر از جمله روش‌ها برای جلوگیری انسداد در اتصالات بخارشو است.

پیشنهاد مطالعه
اتصالات بخارشو
یکی از روش‌های بسیار موثر برای جلوگیری از انسداد اتصالات، خالی کردن آب بخارشو پس از هربار استفاده است.

مسدود شدن نازل بخار

مسدود شدن نازل بخار، یکی دیگر از مشکلات رایج بخارشو در هنگام استفاده است. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، رسوب گرفتن نازل بخار است که در صورت استفاده از آب مقطر، این مشکل ایجاد نمی‌شود. آب معمولی دارای هیدروژن، اکسیژن و مواد معدنی دیگر است. هنگامی که آب جوش می‌آید و به بخار تبدیل می‌شود، مواد معدنی آن در دستگاه باقی می‌ماند و باعث رسوب در بخارشوی می‌شود.

استفاده از آب معمولی در دستگاه
اگر از آب معمولی در بخارشوی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار نازل آن را تمیز کنید. این کار مانع رسوب در نازل و دستگاه می‌شود.

گرم نشدن آب در دستگاه

گاهی بدون آنکه صبر کنیم بخارشوی گرم شود، به محض اتصال آن به پریز برق، توقع داریم بخارشو داغ شده و سپس به تمیز کردن سطوح با آن بپردازیم. بنابراین بعد از روشن کردن بخارشوی باید مدتی صبرکنید تا آب آن به دمای100 درجه سانتی‌گراد برسد.

مدت زمان گرم شدن بخارشوی
مدت گرم شدن آب بخارشو در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. بخارشوی‌های گران‌تر این زمان بسیار کمتر خواهد بود.

نشت آب و بخار دستگاه بخارشوی

نشتی آب و بخار دلایل متفاوتی دارد. همانطور که می‌دانید، دستگاه بخارشو با فشار بخار آب تولید شده به سمت بیرون کار می‌کند. اگر این فشار بخار آب از دستگاه به بیرون نشت پیدا کند، فشار بخار در بخارشوی کاهش می‌یابد و دستگاه کیفیت قبل را ندارد. عوامل متعددی باعث نشت آب و بخار در دستگاه می‌شوند. عواملی همچون ضربه، سختی آب، پارگی قطعات، سوراخ شدن دیگ و یا مخزن بخارشوی و…

باز نشدن درب مخزن بخارشو

یکی دیگر از مشکلات رایج بخارشو، باز نشدن درب مخزن آن است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما از آب معمولی در دستگاه استفاده کرده باشید و رسوب در بویلر و دهانه بویلر ایجاد شده‌باشد. برای حل این مشکل بهتر است درب مخزن را به سمت پایین فشار داده و سپس آن را بچرخانید.

در مقاله راهنما مشکلات رایج بخارشو سعی براین داشتیم تا مشکلات متعددی که در بخارشوی رخ می‌دهد را با یکدیگر بررسی کنیم. برای حل برخی از این مشکلات و تعمیر بخارشو، نیاز به تعمیرکار متخصص است که می‌توانید از تنکنسین‌های فنی آچارباز کمک بگیرید. کافی است سفارش‌تان را از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن به صورت آنلاین به ثبت برسانید. متخصصین ما در کمترین زمان به کمک شما خواهند آمد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا