×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ساندبار و اسپیکر

راهنمای خرید سینمای خانگی

راهنمای خرید سینمای خانگی

علاقمندان فیلم و سریال علاوه بر این که رفتن به سینما و تماشای یک فیلم در سالن سینما را دوست دارند، ترجیح می‌دهند که در منزل خود نیز یک سینمای کوچک یا به اصطلاحی یک “سینمای خانگی” داشته باشند. در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در کنار تلویزیون‌ها دستگاه‌هایی تعبیه می‌شوند که حکم یک سینما در خانه را دارند.

سینمای خانگی، یک سیستم صوتی تصویری است که جهت سرگرمی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم می‌تواند به پخش ویدئو و یا موزیک به صورت کاملا حرفه‌ای و البته در برخی موارد نیمه حرفه‌ای بپردازد.

برای آن که بدانیم یک سیستم سینمای خانگی چگونه می‌تواند پاسخگوی علاقمندی شما باشد، باید برای خرید آن اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشید و شناخت کافی از این نوع سیستم به دست آورید. قبل از این که اطلاعات کاملی در مورد راهنمای خرید سینمای خانگی کسب کنید به تاریخچه کوتاهی از پیدایش این نوع سیستم‌ها می‌پردازیم.

تاریخچه سینمای خانگی

دستگاه‌های پخش ویدئو و صوت از دیرباز به صورت‌های گوناگونی مورد استفاده بوده است اما در دهه 1980 سینمای خانگی به طور رسمی شکل گرفت. نخستین بار این سیستم‌ها به صورت یک دستگاه که توانایی نمایش یک فیلم از پیش ضبط شده یا VHS را داشت با نام Laser Disc  وارد بازار شد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.

این دستگاه به کمک یک تلویزیون می‌توانست فیلم را نمایش دهد. در دهه 2000 نوآوری‌های تکنولوژیکی در سیستم‌های صوتی و تصویری را شاهد بودیم به صورتی که با ورود دستگاه‌های جدید پخش ویدئو و یا پروژکتورهای ویدئویی و همچنین استفاده از تجهیزات جدیدی در نمایش فیلم جهت کاربران خانگی توانستند افق روشنی در این سیستم‌ها ایجاد کنند.

به عنوان نمونه دستگاه‌های گرانی مانند Blu-ray سیستم‌هایی بودند که در سال 2016 وارد بازار شده بودند و کاربران علاقمند به سینمای خانگی را برای خرید این نوع سیستم‌ها وسوسه می‌کردند که در آینده این دستگاه‌ها به Blu-ray 3 تغییر پیدا کردند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کردند از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان استفاده از عینک‌های سه بعدی جهت تماشای فیلم با ابعاد شگفت انگیزی در عمق و سطح اشاره کرد.

گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تا به امروز در این رده نیز تغییرات خوشایندی ایجاد کرده است تا جایی که اکنون بسیاری از مشترکین از سایت‌هایی مانند Netflix می‌توانند فیلم‌های خود را به صورت کاملا حرفه‌ای دریافت و تماشا کنند.

تعمیر سینمای خانگی در محل با آچارباز
خدمت نصب، راه اندازی و تعمیر سینمای خانگی و ساندبار و dvd player آچارباز شامل راه اندازی، عیب یابی و رفع ایراد تمامی برند‌ها می‌شود. پخش نکردن فایل سی دی، خاموش شدن سینمای خانگی در حین کار یا بهم ریختن اطلاعات در صفحه نمایش از جمله مشکلاتی هستند که با ثبت سفارش در اپلیکیشن آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرکار سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر سینمای خانگی

واحدهای تشکیل دهنده یک سینمای خانگی

برای خرید یک دستگاه سینمای خانگی می‌توانید را راهنمای خرید آن پیش بروید و تک تک قسمت‌ها و دستگاه‌هایی که این سیستم را تشکیل می‌دهند را بشناسید. سیستم‌های سینمای خانگی از قطعات و اعضای متعددی تشکیل شده است که بسته به کارایی و مدل آن‌ها در برندهای مختلف، متفاوت است.

ما به طور کلی سینمای خانگی از یک سیستم HDTV یا ویدئو پروژکتور با وضوح بالا که بر روی دی وی دی پخش می‌شود و یک پخش کننده دی وی دی یا دیسک Blu-ray  و همچنین اسپیکرها تشکیل شده است. دستگاه پخش Blu-ray نیز از تقویت کننده یا تعدادی تقویت کننده و چند کانال با بلندگوها و همچنین دستگاه آمپلی فایر جهت استریو سازی صدا یا همان تقویت کننده صدا تشکیل می‌شود. برخی از سیستم‌های سینمای خانگی یک دستگاه ساب وافر نیز دارند که بتواند اثرات فرکانس‌های پایین فیلم را کاهش داده و موسیقی متن فیلم را به راحتی پخش کند.

بخش‌ها و اجزای تشکیل دهنده یک سینمای خانگی:

  • تلویزیون بزرگ یا ویدئو پروژکتور CRT
  • سیستم DLP پردازش دیجیتال نور
  • دستگاه پخش کننده دیسک
  • آمپلی فایر
  • ساب ووفر
  • بلندگو ها

در سیستم‌های جدید بسیاری از قسمت‌ها با یکدیگر ادغام شده‌اند و یک دستگاه وظیفه چندین قسمت را انجام می دهد که به صورت کلی بسته به نوع استفاده و کارایی آن در منزل انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد.

بلندگوها  speakers

اصلی ترین بخشی که یک سینمای خانگی که می تواند در هنگام راهنمای خرید سینمای خانگی به شما کمک کند و این سیستم را  به بهترین و یا بدترین کیفیت طبقه بندی کند بلندگو ها  هستند. اگر از سینمای خانگی خود به عنوان یک دستگاه پخش کننده صدا استفاده کنید یعنی فقط جهت گوش دادن موزیک از آن بهره مند شوید نیز می بایست در انتخاب اسپیکرها بسیار دقت کنید.

در یک سینمای خانگی به طور عادی چهار عدد بلند گو وجود دارد. دو بلندگو رو به روی شما و دو عدد دیگر در پشت سرتان قرار می گیرند. این بخش ها سیگنال های صوتی را به چندین کانال تقسیم کرده و جز به جز اطلاعات صدا را به گوش شما می رسانند. در فیلم ها یا موزیک هایی که به صورت دالبی ضبط شده باشند صدا ها از سمت های مختلف به گوش می رسند که توسط اسپیکرهای قدرتمند قابل شناسایی هستند. علاوه بر این چهار بلند گو یک بلند گوی مرکزی نیز وجود دارد که معمولا در وسط تعبیه می شود.

این بلند گو تمام جلوه های گفتاری و صوتی را پخش می کند. بلند گوهایی که در پشت سر قرار می گیرند معمولا سر و صدای پس زمینه را در فیلم یا موزیک پخش می کنند مانند صدای حرکت آب، صدای حرکت هواپیما یا لرزش سنگ و . . . بلندگوهای جلویی نیز صدا را از سمت جلو به بلندگوهای پشت سر شما هدایت می کنند. به این ترتیب شما در میدانی از صداها به صورت چند بعدی قرار می گیرید تا بتوانید حسی بسیار واقعی تر از یک موزیک یا صدای تک بعدی را تجربه کنید.

بنابراین با راهنمای سینمای خانگی پیش بروید و هنگام خرید بلندگوی سینمای خانگی کانال های منبع پخش را به خوبی مد نظر داشته باشید. راهنمای خرید سینمای خانگی در بخش بلندگوها به این ترتیب است :

بلندگو های 1.5 کاناله : این بلندگو ها معمولا برای پخش بهتر بلوری و SACD مورد استفاده قرار می گیرند.

بلندگوهای 1.6 کاناله : این بلندگو ها بیشتر با سیستم های Dolby Digital Surround EX رمز گذاری شده و برای تعداد کمی از DVD ها مناسب می باشند.

بلندگوهای 1.7 کاناله : این بلندگوها در برخی از دیسک ها بلوری مورد استفاده قرار می گیرند.

آمپلی فایر A/V

از دیگر نکته های راهنمای خرید سینمای خانگی بخش آمپلی فایر است. این دستگاه دقیقا کاری مشابه دستگاه گیرنده و تقویت کننده در تمامی سیستم های استریو را انجام می دهد. این دستگاه سیگنال های دستگاه های ورودی مانند VCR را دریافت کرده و آن را تقویت و سپس به دستگاه های خروجی مانند تلویزیون ارسال می کند. آمپلی فایر ها در واقع ترکیبی از چند اجزای مختلف هستند. برخی از آن ها در واقع یک پخش کننده دی وی دی هستند که بسته به نوع انتخاب خریدار تهیه و به کار گرفته می شوند.

راهنمای خرید سینمای خانگی ، بخش های گیرنده را بررسی کنید

راهنمای خرید سینمای خانگی از شما می خواهد قبل از خرید یک سیستم سینمای خانگی تمامی ورودی ها و خروجی های این دستگاه را کنترل کنید.

  • ورودی های صوتی تصویری جهت پخش ویدئو مانند دستگاه های پخش کننده ویدئو DVD player, DVR
  • آمپلی فایر ها جهت تقویت هر نوع کانال صوتی

معمولا آمپلی فایرها از یک سیستم کالیبراسیون داخلی بهره مند می شوند که با قرار گرفتن صحیح  آن ها در کنار اسپیکرها می توانند عملیات کالیبراسیون صوتی را به خوبی انجام دهند. به همین دلیل است که می بایست آمپلی فایر و بلندگوها در مکانی صحیح قرار گیرند تا میدان چرخش صدا به درستی ایجاد شود در غیر این صورت صدا به صورتی کاملا عادی به گوش شما می رسد. بهتر است قبل از خرید آمپلی فایر، دقت کنید که این ویژگی ها را داشته باشد.

  • پردازش پیشرفته صدا در فرمت هایی مانند Dolby
  • اتصال به کامپیوتر از طریق USB
  • داک مخصوص MP3
  • توانایی اتصال به وای فای
  • توانایی اتصال مستقیم به نت و یا اترنت
  • تنظیم کننده صدا به صورت Dolby
راهنمای خرید سینمای خانگی

تلویزیون

راهنمای خرید سینمای خانگی تنها خرید یک سیستم پیچیده و گسترده نیست بلکه بخش‌هایی مانند تلویزیون نیز شامل این سیستم می‌شود. بزرگ‌ترین تغییر فیزیکی و ظاهری  که شما بعد از خرید یک سیستم سینمای خانگی احساس خواهید کرد، تلویزیون است. شما با داشتن یک صفحه نمایش عالی تمامی تغییراتی که در سینمای خانگی ایجاد می‌شود را مشاهده می‌کنید. تلویزیون‌ها در سال‌های اخیر تغییرات بسیاری داشته‌اند که می‌توانند تکمیل کننده یک سیستم سینمای خانگی باشند.

نکته مهمی که باید بدانید، انتخاب تلویزیون برای سینمای خانگی خود است. سایز و اندازه تلویزیون شما بسیار مهم است. اندازه صفحه نمایش شما باید یک سوم فاصله نشستن باشد.

مکانی که مبل یا صندلی خود را برای تماشای فیلم قرار می‌دهید را تا محل قرار گرفتن تلویزیون اندازه گیری کنید، یک سوم این فاصله اندازه ابعاد صفحه نمایش باید باشد. به این ترتیب شما تصویری مناسب و بدون خطوط اسکن را تماشا خواهید کرد، در غیر این صورت تصاویر یا بسیار بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از حد عادی به نظر می‌رسند و وضوح خوبی نخواهند داشت.

تلویزیون‌ها با کیفیت بالا (HDTV) خطوط عمودی‌تر و همچنین وضوح بهتری را نمایش می‌دهند که البته هر چه نزدیک‌تر به آن بنشینید فرمت تصویری کیفیت کمتری خواهد داشت. اگر هم سالن قرارگیری سینمای خانگی شما یک سالن بسیار بزرگ است، بهتر است که از یک صفحه نمایش  پروجکشن استفاده کنید.

این صفحات به طور تقریبی همانند تلویزیون‌های معمولی هستند ولی بیشتر مانند یک پروژکتور فیلم عمل می‌کنند. در حقیقت در ویدئو پروجکشن‌ها تصاویر را بر روی یک صفحه پارچه‌ای مشاهده می‌کنید. اندازه ویدئو پروجکشن‌ها تا 200 اینچ هم می‌رسد. این دستگاه‌ها معمولا تیونر تلویزیونی داخلی ندارند و همراه با یک تیونر جداگانه مانند دستگاه پخش کننده دی وی دی کار می‌کنند.

دستگاه پخش کننده یا  دی وی دی پلیر

دی وی دی پلیر بدون شک از بخش‌های بسیار مهم و موثر است. بیشتر دی وی دی ها برای فرمت‌های مختلف صدا ضبط می‌شوند و به شما این اجازه را می ‌دهند که تصویر در ابعاد اصلی و با کیفیت عالی نمایش داده شوند.

برخی از دستگاه‌های پخش کننده دی وی دی قادر به ضبط تصویر از دستگاه‌های دیگر مانند ماهواره یا تلویزیون هستند. به این ترتیب شما می‌توانید فیلم یا برنامه مورد نظرتان را به کمک این دستگاه ضبط کرده و تماشا کنید. این نوع دستگاه‌ها به یک هارد دیسک متصل می‌شوند که ظرفیت محدودی دارند البته برخی مدل‌ها به جای هارد دیسک به یک فلش مموری متصل می‌شوند که امکان استفاده از فضای بیشتری را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

در حال حاضر چندین پارامتر در ضبط و پخش دیجیتال در بازار عرضه می‎شود که از بهترین آن‌ها می‌توان در پخش کننده‌های Blu-ray و یا HD-DVD اشاره کرد. در هر دو مدل نام برده از سیستم لیزر و فرا بنفش استفاده می‌شود. راهنمای خرید سینمای خانگی مدل های Blu-ray را به شما پیشنهاد می‌کند چرا که کیفیت بسیار بهتری داشته و البته قیمت بالاتری نیز دارد.

بررسی اتصالات

اتصالات بسیاری از سینمای خانگی به دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود که بهتر است قبل از خرید، آن‌ها را به خوبی بشناسید تا بتوانید سیستم خود را با دیگر دستگاه‌ها به راحتی هماهنگ سازید.

HDMI

درگاه HDMI جهت اتصال تلویزیون به سینمای خانگی است به صورت عادی هر دستگاه سینمای خانگی 3 عدد پورت HDMI دارد اما هر چه تعداد آن بیشتر باشد بهتر است.

Component Video

این درگاه جهت پخش به صورت HD است. دستگاه‌هایی که ورودی HDMI ندارند و یا تعداد کمی دارند بیشتر از این درگاه استفاده می‌کنند.

Composite Video

این درگاه یک اتصال تک کابلی ایجاد می‌کند که در حقیقت برای پخش به صورت SD است.

Digital Audio

این پورت نیز جهت سیگنال‌های دالبی دیجیتال است که در سیستم‌هایی که پورت HDMI ندارند مشاهده می‌شود.

USB

ورودی USB به شما این امکان را می‌دهد که سینمای خانگی خود را به کامپیوتر متصل کنید.

سینمای خانگی مناسب برای یک اتاق

در ادامه راهنمای خرید سینمای خانگی باید گفت قبل از خرید سیستم سینمای خانگی باید محل استقرار آن را مشخص کنید. راهنمای خرید سینمای خانگی از شما می‌خواهد که هر نوع سیستم سینمای خانگی مناسب یک اتاق خواهد بود.  اتاقی که می‌خواهید سینمای خانگی اتان را در آن بگذارید در خرید نوع و مدل آن تاثیر خواهد گذاشت. متراژ اتاق و شکل و همچنین فاصله مبلمان در خرید سینمای خانگی بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه

اتاق های خواب و فضاهای کوچک

در صورتی که قصد دارید سیستم سینمای خانگی خود را داخل یک اتاق، مانند اتاق خواب کوچک قرار دهید، بهتر است به دنبال یک سیستم با اسپیکر‌های کوچک باشید. ساندبارها همان اسپیکرهای مختصر و مفیدی هستند که برای سیستم‌های سینمای خانگی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. سعی کنید در اندازه ساندبارها دقت کنید چرا که این دستگاه را معمولا جلوی تلویزیون قرار می‌دهند و این کار ممکن است مانع حرکت نور مادون قرمز تلویزیون شده و برای روشن و خاموش کردن و حتی کانال عوض کردن به کمک کنترل تلویزیون با مشکل مواجه شوید.

اتاق نشیمن یک آپارتمان

اگر تصمیم دارید سینمای خانگی خود را داخل اتاق نشیمن آپارتمانتان قرار دهید، بهتر است از سیستم‌هایی که مجهز به کامپوننت هستند، استفاده کنید. کامپوننت‌ها به طور معمول بلندگوهای گرد و قوی با قدرت 16 باندی هستند که به آمپلی فایر‌ها متصل می‌شوند. این دستگاه ها معمولا در کیفیت پخش DVD ها بسیار تاثیرگذار هستند.

اتاق های بزرگ نمایش فیلم

انتخاب یک سیستم سینمای خانگی برای اتاق‌های بسیار گسترده نمایش فیلم، متنوع خواهد بود. مدل‌های جدید و بسیاری است که می‌توانید برای این مکان‌ها انتخاب کنید فقط توجه داشته باشید که بهتر است در اتاق‌ها بزرگ به جای استفاده از انواع تلویزیون‌ها حتی در سایزهای بزرگ یا صفحات گسترده از ویدئو پروجکشن‌ها استفاده کنید تا تصویری بسیار واقعی‌تر و نزدیک‌تر به سینما را برای خود تداعی کنید.

منابع:

electronics.howstuffworks.com
digitaltrends.com

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا