×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لپ تاپ و کامپیوترسخت افزار

چگونه قطعات داخلی کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن قطعات داخلی کامپیوتر

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در دی 1397 نوشته شده بود و در مهر 1400 دوباره بررسی و به‌روز شده است. همچنین این مطلب در اسفند 1399 توسط کارشناسان لپ تاپ و کامپیوتر آچارباز، بررسی و تایید شده است.

وجود گردوغبار داخل کیس کامپیوتر، موجب کند شدن عملکرد دستگاه شده و حتی گاهی به قطعات داخلی کیس هم آسیب وارد می‌کند. با انجام چند راهکار ساده قادر هستید به تمیز کردن قطعات داخلی کیس بپردازید و از آسیب احتمالی به دستگاه جلوگیری کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آموزش گردگیری کامپیوتر

نگهداری لوازم دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه نکردن به روش‌های صحیح نگهداری این لوازم موجب آسیب به آنها شده و با گذشت زمان دیگر قادر به استفاده از آن نیستید. فقط کافی است چند راهکار ساده را در پیش بگیرید تا مدت‌های طولانی لوازمتان سالم بمانند.

یکی از این دستگاه‌ها کیس کامپیوتر است که به‌دلیل وجود بدنه‌ی مشبک، گردوغبار زیادی داخل آن تجمع خواهد کرد. در این بحث به شما خواهیم آموخت که چگونه کیس کامپیوتر خود را تمیز کنید. اگر تمیز کردن کامپیوتر را به صورت دوره‌ای در دستور کار خود قرار دهید، شاید دیگر به تعمیر کامپیوتر نیاز پیدا نکنید.

تعمیر کامپیوتر در محل با آچارباز
سرویس تعمیر کامپیوتر در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های کامپیوتری است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار کامپیوتر را ثبت کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر

تمیز کننده کامپیوتر

در ابتدای کار ابزاری که نیاز دارید را آماده کنید.

حتما کیس شما دارای پیچ‌های ریز و درشت روی بدنه است. برای باز کردن این پیچ‌ها باید پیچ‌گوشتی مناسب داشته باشید. حال بسته به نوع پیچ‌ها، پیچ‌گوشتی دوسو و یا چهارسو نیاز دارید.

ابزار دیگری که برای تمیز کردن داخل کیس نیاز دارید، یک اسپری هوای فشرده، بلوور و یک قلموی متوسط کوچک است. با همین چند وسیله‌ی ساده قادر هستید داخل کیس را به‌خوبی تمیز کنید.

از بلوور برای زدودن گردوغبار روی قطعات حساس استفاده کنید، و از اسپری هم برای پاک کردن حجم بالای گردوغبار می‌توان استفاده کرد

تمیز کردن قطعات داخلی کیس
ابزار موردنیاز برای تمیز کردن داخل کیس شامل: اسپری باد، پیچ گوشتی، قلم مو و بلوور است.

چگونه کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟ گردگیری کیس کامپیوتر

حال کامپیوتر را خاموش کنید و دوشاخه را از برق بکشید. تمام اتصالات کابلی را از کیس جدا کنید. از موس و کیبورد و مانیتور گرفته تا کابل شبکه.

برای کار باید یک سطح صاف و مسطح را انتخاب کنید. یک میز بزرگ کاملا مناسب این کار است. البته باید این میز در هوای باز قرار داشته باشد. برای مثال داخل حیاط و تراس کاملا ایدئال خواهد بود، زیرا گردوغبار زیادی در حین تمیز کردن آن ایجاد می‌شود. پیشنهاد می‌شود که برای حفظ سلامت خود از یک ماسک هم استفاده کنید. توصیه‌ی دیگر هم استفاده از دستکش ایمنی است که مانع از آسیب به دستتان خواهد شد.

حال درپوش کیس را باز کنید. این درپوش با چند پیچ کوچک بسته می‌شود، با استفاده از پیچ‌گوشتی درپوش کیس را باز کرده تا فضای داخلی آن را ببینید.

اولین مرحله نظافت کیس، استفاده از اسپری هوای فشرده است. اسپری را برداشته و اقدام به تمیز کردن قطعات داخلی کنید. در این مرحله بهتر است از ماسک استفاده شود. ار قسمت بالای کیس شروع کرده و با اسپری گردوغبار روی قطعات را تمیز کنید.

گاهی دلایل صداهایی از کامپیوتر به گوش می‌رسد، وجود حجم زیادی از گردوغبار روی آنهاست. حتی برای کاهش صدای فن لپ تاپ و کامپیوتر، می‌توانید اقدام به تمیز کردن آنها کنید.

برای تمیز کردن قطعات حساس کامپیوتر بهترین گزینه استفاده همزمان از یک دستمال مناسب و قلمو است.

توصیه می‌شود که قطعات داخلی مانند RAM و CPU را با دست لمس نکنید. زیرا ممکن است الکتریسیته ساکن ایجاد شده و به این قطعات آسیب وارد کنید. پس در این مرحله از دستکش ایمنی استفاده شود.

در حین اسپری کردن به قطعات حساس فشار وارد نکنید، زیرا ممکن است موجب کنده شدن کابل و یا جدا شدن جوش‌ها شوید. باید از فاصله‌ی مناسبی به داخل کیس اسپری شود و خیلی خروجی اسپری را به قطعات نزدیک نکنید.

در حین اسپری کردن باید کابل‌های داخلی را با دست نگه‌دارید. با این کار، تمام قسمت‌ها تمیز خواهند شد.

به این نکته توجه کنید که قبل از استفاده از اسپری، آن را خوب تکان دهید، در غیراینصورت به‌جای هوا از داخل اسپری مایع خارج شده و روی قطعات پاشیده می‌شود.

بعد از اسپری هوا، با یک قلموی متوسط قطعات داخلی را کامل تمیز کنید تا تمام حفره‎‌ها و شیارهای داخلی از وجود هرنوع گردوغباری پاک شوند.

در حین تمیز کردن پردازنده باید دقت کنید که سرد باشد. اسپری را روی آن گرفته و با دقت گردوغبار را از آن بزدایید. از سالم بودن فن پردازنده اطمینان حاصل کنید تا دچار خرابی نشده باشد.

تعمیرات تخصصی کامپیوتر
برای اینکه گردوخاک قطعات بزرگ کامپیوتر را تمیز کنید، می‌توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید.

مادربورد از بخش‌های حساس کیس است، زیرا چیپست‌ها و کابل‌های متعددی به آن متصل است، کوچکترین ضربه‌ی پیش‌بینی نشده و یا فشاری موجب آسیب به آن خواهد شد. این قسمت هم ابتدا با اسپری باد و سپس با قلموی متوسط باید تمیز شود.

در نهایت باید به سراغ فن‌های کیس بروید تا تمام پره‌ها و شیارهای آن را نیز کامل تمیز کنید.

گردوغبار قسمت‌های دور از دسترس را نیز با استفاده از بلوور تمیز کنید. بلوور با داشتن دهانه باریک و کوچک، نقاط ظریف و دور از دسترس را به خوبی تمیز خواهد کرد.

حال که کار نظافت داخل کیس به پایان رسید، باید تمام قسمت‌هایی که از آن باز کرده‌اید را روی هم سوار کنید و همه چیز را سرجای خودش قرار دهید. درپوش کیس را بسته و پیچ‌ها را نیز محکم کنید.

بعد از اتمام کار، کیس را با دستمال تمیز کرده و در جایگاه خود قرار دهید. اتصالاتی که از آن باز کرده بودید را نیز دوباره متصل کنید.

مواردی که به آن‌ها اشاره شد، یکی از ساده‌ترین راه‌های نظافت داخل کیس است. در صورتی که خودتان تمایلی به انجام این فعالیت‌ها ندارید، می‌توانید آن‌ها را به افرادی مجرب بسپارید.

تمیز کردن قطعات داخلی کیس
برای تمیز کردن قطعات با قلم مو، دقت کنید که پایه‌های قطعات آسیب نبینند.

چگونه کیس را باز کنیم؟

این موضوع حیاتی است که تا چند ساعت پیش از باز کردن کیس نباید کیس را روشن کرده باشید و به طور کلی باید مدت زمان حداقل دو یا سه ساعتی از کار با کیس گذشته باشد. باز کردن کیس کامپیوتر کار چندان پیچیده‌ای نیست. اما در طی انجام این کار بهتر است به مواردی دقت کنید.

  • کیس را در ارتفاعی قرار دهید که تسلط لازم روی آن داشته باشید.
  • پیچ‌های تعبیه شده روی بدنه کیس را آرام آرام باز کنید و یک جا نگه دارید تا در حین بستن مجدد درب گم نشود.
  • در آخر با باز کردن کامل پیچ‌ها درب را از بدنه جدا کنید.
تعمیر کامپیوتر در محل با آچارباز
سرویس تعمیر کامپیوتر در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های کامپیوتری است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار کامپیوتر را ثبت کنید.
درخواست تعمیر کامپیوتر

پیچ کیس کامپیوتر

پیچ‌ها بخش مهمی در بستن درب کیس هستند پس از باز کردن کامل و جدا کردنشان تمام آن‌ها را یک گوشه نگه دارید چرا که ممکن است با گم کردن حتی یک پیچ، کار دشواری برای بستن مجدد درب داشته باشید.

چگونه داخل کیس را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کیس کامپیوتر نیازمند رعایت الزامات و مراحلی است که باید دقت ویژه‌ای به آن شود. در ادامه این مطلب به شرح این موارد خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه

اسپری تمیزکننده کیس کامپیوتر

پیش از انجام هر کاری ابتدا اسپری تمیزکننده را تکان دهید. شاید بهتر باشد در اولین مرحله برای تمیز کردن کیس کامپیوتر از اسپری مخصوص استفاده کنید. به کمک اسپری تک تک قطعات کیس را تمیز کنید.

  • توجه داشته باشید که از ماسک برای انجام این کار استفاده کنید.
  • یکی از مواردی که باید آن را در هنگام تمیز کردن کیس کامپیوتر رعایت کنید. عدم وارد کردن فشار یا کشیدن بخش‌های مختلف داخل کیس است چرا که احتمال آسیب رساندن به آن وجود دارد.
اسپری تمیز کننده قطعات کامپیوتر
برای تمیز کردن کیس کامپیوتر بهتر است از اسپری تمیز کننده استفاده کنید.

چگونه فن کیس را تمیز کنیم؟

با توجه به این که استفاده از اسپری در زمان داغ بودن فن ممکن است به آن آسیب برساند، پس بهتر است چند ساعتی از خاموش شدن کیس گذشته باشد. در هنگام تمیز کردن فن کیس دقت داشته باشید که این کار را با حوصله و مرحله به مرحله انجام دهید تا به پره‌های آن آسیبی وارد نشود.

  • اگر فکر می‌کنید که ممکن است این کار را با موفقیت انجام ندهید از گوش‌پاک‌کن برای انجام این کار استفاده کنید. گوش‌پاک‌کن می‌تواند ابزار مناسبی برای کارهای ظریف باشد.
  • از اسپری به اندازه زیاد استفاده نکنید.

خاک‌گیری کامپیوتر

به منظور خاک‌گیری کامپیوتر می توانید از جاروبرقی استفاده کنید. هر چند ممکن است ایده خوبی نباشد، اما اگر این کار با دقت انجام شود موثر خواهد بود. در این مرحله نباید قطعات حساس کامپیوتر از جمله برد اصلی آن را با جاروبرقی تمیز کنید. برای تمیز کردن قطعات حساس کامپیوتر بهترین گزینه استفاده همزمان از یک دستمال مناسب و قلمو است. اگر چند قلمو با نوک پهن یا نازک دارید، کار شما برای خاک‌گیری و گردگیری قطعات داخل کامپیوتر راحت خواهد بود.

تمیز کردن فن کامپیوتر
برای تمیز کردن فن کامپیوتر بهتر است از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید.

اسپری شستشوی برد الکترونیکی

جدا از خاک‌گیری کامل برد اصلی کامپیوتر که پیشنهاد می‌کنیم آن را انجام دهید، تمیز کردن آن به وسیله اسپری، مراحل کار را تکمیل می‌کند. بهترین گزینه برای اسپری‌های شستشو اسپری تینر است که در ادامه مطلب به نحوه کار با آن می‌پردازیم.

شستشوی برد الکترونیکی با تینر

گاهی میزان گردوغباری که روی قطعات داخلی کامپیوتر و برد الکترونیکی آن نشسته، به قدری زیاد است که با روش تمیز کردن که در بالا به آن اشاره شد، از بین نمی‌رود. در این مواقع، بهترین روش، شستشوی برد الکترونیکی با تینر است. به این صورت که یک مسواک را به تینر آغشته کرده و به آرامی قطعه را با آن تمیز کنید.
بعد از شستن قطعه، با استفاده از پمپ باد، آن را خشک کنید.
همچنین شما قادر هستید برای تمیز کردن قطعات، به جای بنزین، از الکل هم استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه


آچارباز با راه‌اندازی سامانه‌ی اعزام تعمیرکار به محل، توانسته پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان خود باشد و از تعمیر سرور و تجهیزات شبکه تا نصب نرم افزار، تعمیر لوازم خانگی و … را در محل مشتری انجام دهد. فقط کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کرده و منتظر تماس کارشناس باشید. لازم است بدانید که تمامی سرویس‌کاران آچارباز، حرفه‌ای و مورداعتماد هستند.
شما هم در صورتی که خودتان تمایلی به نظافت کیس نداشتید یا در حین نظافت متوجه شدید دستگاه آسیب دیده است، مشکل را با کارشناسان ما درمیان بگذارید تا در اولین فرصت به کمک شما بیایند.

منبع: wikihow.com

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا