×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لپ تاپ و کامپیوتر

چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را عیب یابی کنیم؟

بررسی مشکل شارژ نشدن باتری لپ پاپ

یادداشت ویراستار: این مطلب در تیر 1400 توسط کارشناسان لپ تاپ و کامپیوتر آچارباز، بررسی و تایید شده است.

باتری لپ‌تاپ هم مانند دیگر قطعات دارای یک عمر مفید است. به طور متوسط عمر مفید باتری لپ‌تاپ سه الی چهار سال است. بعد از چند سال استفاده دیگر مثل قبل شارژ نگه نمی‌دارد. هنگامی که ظرفیت آن به 15 الی 20 دقیقه کاهش پیدا کرد، زمان تعویض باتری لپ‌تاپ فرا رسیده است. اما اگر باتری لپ‌تاپ خیلی زودتر از پایان عمر مفید آن به درستی شارژ نشود، ممکن است مشکلی پیش آمده باشد. ما در مطلب چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را عیب یابی کنیم؟ درباره تمام دلایل شارژ نشدن باتری، از جمله خرابی کابل شارژر، داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ، ایجاد مشکل در اتصالات باتری و معیوب شدن آن صحبت خواهیم کرد. برخی از دلایل شارژ نشدن باتری لپ تاپ به راحتی عیب‌یابی و رفع می‌شوند. اما در صورت حل نشدن مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا می‌توانید برای تعمیر لپ‌تاپ در محل از طریق ثبت سفارش در سامانه آچارباز، اقدام کنید.

[post_links]

دلیل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ و عیب‌یابی آن

ممکن است برای شما هم این اتفاق پیش آمده باشد که با وجود وصل کردن شارژر لپ‌تاپ به برق، باتری آن شارژ نشود. لازم نیست وحشت کنید؛ زیرا دستگاه شما به انتهای جاده نرسیده است. خوشبختانه در بسیاری از اوقات مشکل جدی نیست و با یک بررسی ساده می‌توان آن را رفع کرد. در ادامه مطلب چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را عیب یابی کنیم؟ به شما کمک می‌کنیم مشکل سیستم خود را از هر برندی که هست به راحتی تشخیص دهید. به طور معمول برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری، موارد زیر را می‌توانید اجرا کنید:

اتصال شارژر را بررسی کنید

در ساده‌ترین حالت ممکن این احتمال وجود دارد که شارژر را به درستی به دستگاه وصل نکرده باشید. بررسی کنید که آیا شارژر لپ‌تاپ به درستی به سیستم وصل شده است یا خیر. همچنین ممکن است عجله کرده باشید و مشکل به خاطر وصل کردن اشتباه شارژر به پریز برق به وجود آمده باشد.

برای تعمیر لپ تاپ از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

خراب بودن پریز برق

قبل از اینکه به خود استرس وارد کنید و نگران تعمیر باتری لپ‌تاپ باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از سالم بودن پریز و قطع نبودن جریان برق مطمئن شوید. اگر ایراد از پریز بود، برای اطمینان از سالم بودن باتری لپ‌تاپ می‌توانید شارژر آن را به یک پریز سالم وصل کنید.

پیشنهاد مطالعه

بررسی عدم وجود آسیب و پارگی کابل شارژر

عدم استفاده صحیح از کابل، می‌تواند باعث آسیب دیدن و پارگی آن شود. بی‌شک یک کابل معیوب قادر به شارژ کردن باتری لپ‌تاپ نخواهد بود. تمام قسمت‌های کابل را بررسی کرده و مطمئن شوید که پارگی، تاب‌خوردگی، فرو رفتگی و … نداشته باشد. برای تست سلامت کابل می‌توانید باتری را جدا کرده و لپ‌تاپ را مستقیم به برق وصل کنید. اگر رایانه شما روشن نشود، ممکن است علت مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ، خرابی شارژر آن باشد. با تعویض کابل شارژر، می‌توانید این مشکل را عیب‌یابی کنید. دقت داشته باشید که شارژر جدید، مناسب دستگاه شما باشد. در غیر این صورت با مشکل شارژ نشدن باتری یا دیر شارژ شدن آن مواجه خواهید شد.

کاهش سلامت باتری

یکی از رایج‌ترین دلایل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ، کهنه و معیوب شدن آن است. مواردی همچون داغ شدن بیش از حد باتری در هنگام شارژ شدن، خالی شدن سریع شارژ و طول کشیدن زیاد شارژ کامل باتری، می‌توانند نشانه‌ای از معیوب و کهنه شدن باتری باشند. خب در اینطور مواقع چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ ‌تاپ را عیب ‌یابی کنیم؟ اگر باتری دستگاه شما قابلیت جابه‌جایی دارد، آن را از جای خود بیرون بیاورید. دکمه روشن و خاموش دستگاه را به مدت 10 الی 15 ثانیه پایین نگه‌ داشته و سپس شارژر را به برق وصل کنید. اگر لپ‌تاپ بدون هیچ مشکلی روشن شد، مشکل از باتری است و باید برای تعمیر یا تعویض آن، اقدام کنید.

خراب شدن باتری لپ تاپ
برای بررسی معیوب بودن باتری لپ تاپ، آن را خارج کرده و دستگاه را بدون باتری روشن کنید.
پیشنهاد مطالعه

داغ شدن بیش از حد باتری لپ تاپ نشانه وجود مشکل در آن

دقت داشته باشید که باتری لپ‌تاپ به گرمای زیاد حساس است. افزایش دما ممکن است باعث از کار افتادن سنسور باتری شود. در صورت داغ شدن بیش از حد باتری برای حل مشکل شارژ نشدن آن، دستگاه خود را خاموش کنید و اجازه دهید تا باتری خنک شود. خرابی و کهنه شدن باتری، عدم استفاده از فن خنک کننده و قرار دادن لپ‌تاپ به طور مستقیم روی فرش یا کاناپه، می‌توانند علت داغ شدن سریع لپ‌تاپ باشد.

به طور متوسط عمر مفید باتری لپ‌تاپ سه الی چهار سال است.

استفاده از درگاه نامناسب

تکنولوژی ساخت لپ‌تاپ‌های مدرن بسیار پیشرفته شده است. برخی از رایانه‌ها دارای دو پورت USB-C هستند که ویژگی‌های عملکردی خاص خود را دارند؛ شاید از آنها بی‌اطلاع باشید. یکی از درگاه‌ها برای انتقال داده و دیگری برای اتصال شارژر در نظر گرفته‌ شده‌ است. قبل از اینکه خودتان را بابت خراب شدن لپ‌تاپ سرزنش کنید، مطمئن شوید که اتصالات به درستی انجام شده باشند.

پیشنهاد مطالعه

اتصال صحیح شارژر به لپ تاپ
با وصل کردن شارژر لپ تاپ به درگاه مناسب، مشکل شارژ نشدن باتری را حل کنید.

تنظیمات نادرست پاور لپ‌تاپ علت بروز مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

گاهی اوقات ممکن است مشکلات نرم‌افزاری وجود داشته باشد. در این طور مواقع چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ ‌تاپ را عیب ‌یابی کنیم؟ با بررسی تنظیمات نرم‌افزر ویندوز می‌توان به راحتی آب خوردن از شر آن راحت شد.

  • ابتدا وارد تنظیمات Control panel شده و Power Option را پیدا کنید.
  • روی گزینه Change plan setting کلیک کرده و سپس به قسمت Change advanced power setting بروید.
  • بعد از آن گزینه battery انتخاب کنید و تنظیمات Low battery level را روی زمان 10 الی 15 ثانیه قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه

اقدام جهت به روز رسانی کردن درایورها

شاید مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ مربوط به عدم آپدیت کردن درایورها باشد. در این طور مواقع برای عیب‌یابی آن، لازم است جهت آپدیت کردن درایورها اقدام کنید.

  • از منوی استارت وارد قسمت کنترل پنل شده و گزینه Hardware and sound را پیدا کنید.
  • سپس روی گزینه Batteries کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
  • سپس روی Driver کلیک کرده و با زدن گزینه Update Driver بروزرسانی درایورها را نهایی کنید.

اگر تمام مراحل گفته شده در بالا را امتحان کردید، اما مشکل شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ همچنان شما را آزار می‌دهد، ایراد از سخت‌افزار رایانه‌ است. برای تشخیص و عیب‌یابی صحیح، باید از کارشناس متخص در زمینه تعمیر لپ‌تاپ درخواست کمک کنید.

تعمیر لپ تاپ در محل با آچارباز
سرویس تعمیر لپ تاپ در محل آچارباز یک تعمیرگاه سیار آنلاین کامپیوتر است که کار آن عیب یابی و رفع ایراد تمامی سیستم‌های لپ تاپ است. در صورت بروز مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، کافیست در اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیرکار سیار لپ تاپ را ثبت کنید.
درخواست تعمیر لپ تاپ
4/5 - (32 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫626 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    لپ‌تاپ من تا وقتی شارژر متصله روشنه و علامت شارژ رو میندازه ولی همیشه صفر هست وقتی از شارژ میکشم خاموش میشه
    باتری و آداپتور شو تازه عوض کردم و پیش تعمیرکار بردم مسیر شارژو درست کرده ولی بازم شارژ نمیشه.
    احتمالش هست راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟!

  2. با سلام و احترام خدمت شما
    یه سوالی داشتم،چرا باتری لپ تاپ شارژ نمیشه? ایا مشکل میتونه از نوسانات ولتاژ باشه؟

  3. سلام وقت بخیر لپ تاپ من تا زمانی ک ب شارژ متصله کار میکنه و روشن میشه ب محض خارج کردن شارژر خاموش و دیگه روشن نمیشه شارژ باطری روی 0 مونده و تکون نمیخوره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  4. سلام باطری لب تاپ میزنی ۱۰۰٪ شارژه اما با باطری اصلا روشن نمیشه، و باطری کار نمیکنه، مارک hp لب تاپ اگه میشه کمک کنید ممنونم

  5. سلام
    لپ تاپم شارژش رو صفر درصد مونده، شارژش اصن پر نمیشه و اگه رو شارژ نباشه روشن نمیشه و وقتی هم که به شارژ میزنم خود به خود روشن میشه. مشکل از چیه؟

    1. با سلام
      کاربر عزیز، مشکل از باتری دستگاه یا منبع تغذیه است. بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  6. سلام خسته نباشید من لب تاپ رو ۳ ساعت خریدم و تو این ۳ سال مشکلی نداشت ولی دیروز شارژر را به لب تاپ وصل کردم و شارژ نکرد به تعمیر کار لب تاپ مراجعه کردم و گفت از شارژر نیس و مشکلی نداره گفت لب تاپ رو بیار هزینه اش چقدر میشه اگر مشکل از لب تاپ باشه؟

    1. با سلام
      مبینای عزیز، تعمیرکار باید دستگاه را از نزدیک بررسی و عیب یابی و اعلام هزینه کند.

      1. سلام لب تاپ من باطری ک داخل هست چراغ پاور چشمک میزنه، و با باطری روشن نمیشود ، تست که میکنم میگه not installed , میشه راهنمایی کنید ،از باطری هست یا مشکل نرم افزاری هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا