×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی خانگی

معرفی کامل اجزا و قطعات جاروبرقی

معرفی قطعات و لوازم یدکی جاروبرقی

جاروبرقی از دسته لوازم برقی پر مصرف و کاربردی در منزل است. آشنایی با نحوه صحیح استفاده از جاروبرقی و شناخت قطعات و کارایی‌های هر کدام، باعث می‌شود تا عمر مفید جاروبرقی و همچنین کیفیت عملکرد آن بالاتر رود.  با توجه به اهمیت این موضوع این مقاله از آچار باز را به معرفی قطعات جاروبرقی اختصاص داده‌ایم تا وظایف و نحوه عملکرد قطعات و لوازم جانبی جاروبرقی را بشناسیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت شناخت اجزای جاروبرقی در چیست؟

شاید با مطالعه این مطلب این سوال برایتان پیش بیاید که شناخت قطعات جاروبرقی چه اهمیتی دارد؟ شناخت اجزای جاروبرقی یا هر وسیله دیگری باعث می‌شود تا شما نسبت به آن وسیله و کارایی که دارد، آگاه‌تر شوید. همچنین در هنگام بروز مشکل بتوانید مشکل دستگاه را درست عیب یابی کنید. همچنین در صورت شناخت اجزا می‌توانید اقدامات ابتدایی در جهت رفع مشکل انجام دهید.

برای معرفی قطعات جاروبرقی لازم است دو بخش اجزای اصلی و جانبی جاروبرقی را مورد بررسی قرار دهیم.

اجزای اصلی شامل قطعات مهمی مثل موتور و … هستند و لوازم جانبی هم قطعاتی مانند سری‌های متفاوت  و مواردی از این قبیل تشکیل شده‌اند.

وظایف و نحوه عملکرد قطعات و لوازم جانبی جاروبرقی

اجزا و قطعات جاروبرقی سامسونگ، بوش، ال جی و پارس خزر و دیگر برندها در بیشتر موارد شبیه به هم هستند و کارایی و عملکرد یکسانی دارند. با قرار گرفتن قطعات مختلف جاروبرقی در کنار یکدیگر یک دستگاه کامل و کارآمد به وجود می‌آید. بروز مشکل در هر کدام از قطعات، مختل شدن کارکرد کلی جاروبرقی را در پی خواهد داشت. از جمله قطعات جاروبرقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور
  • دسته جاروبرقی
  • ترموستات
  • فیلتر
  • بدنه و محفظه قرارگیری موتور
  • سیم جمع کن
  • زغال جاروبرقی
  • برد الکتریکی
  • برس و پارویی
  • لوله جاروبرقی
  • کوبل
  • خرطومی
تعمیر جارو برقی در محل با آچارباز
خدمت سرویس و تعمیر جاروبرقی و تعمیر جارو شارژی آچارباز، یک تعمیرکار سیار جاروبرقی است که جاروبرقی و جارو شارژی شما را عیب‌یابی کرده و مشکلاتی که دارد را برطرف می‌کند. اگر در حین کار، جاروبرقی و یا جارو شارژی شما خاموش شد، از طریق اپلیکیشن خدمات سیار آچارباز، درخواست تعمیر جاروبرقی را ثبت کنید.
درخواست تعمیر جاروبرقی
قطعات جاروبرقی
جاروبرقی از قطعات اصلی و جانبی زیادی تشکیل شده است.

آشنایی با موتور یکی از مهم ترین قطعات جاروبرقی

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین قطعات جاروبرقی، موتور آن است؛ چرا که موتور نیروی محرکه‌ی کل قطعات را تامین می‌کند. در جاروبرقی هم اهمیت وجود موتور بسیار بالا است و وجود هرگونه خللی در نحوه عملکرد موتور، کارکرد کلی جاروبرقی را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

عملکرد موتور جاروبرقی در جهت کار اصلی جارو که مکش است، انجام می‌شود. هنگام خرابی موتور می‌توانید بنا به میزان آسیبی که دیده است، برای تعمیر جاروبرقی اقدام کنید.

موتور جاروبرقی در کجا قرار دارد؟

موتور جاروبرقی درون قاب یا بدنه جارو و در داخل یک محفظه قرار دارد. برد الکتریکی هم در نزدیکی محفظه موتور است که شما بعد از باز کردن اتصالات قاب یا بدنه جاروبرقی و برداشتن برد الکتریکی، موتور را مشاهده خواهید کرد.

چه عواملی به موتور جاروبرقی آسیب می‌رساند؟

در معرفی قطعات جاروبرقی، اشاره کردیم که موتور قطعه بسیار مهم و ضروری به شمار می‌آید، پس لازم است که نکات لازم برای سالم ماندن این قطعه را رعایت کنید. برخی موارد که باعث آسیب دیدن و معیوب شدن این قطعه می‌شوند، عبارتند از:

  • برخورد مستقیم آب با موتور
  • تمیز کردن آب روی زمین با جاروبرقی
  • استفاده غیر اصولی و بیش از اندازه از جاروبرقی که داغی موتور را به همراه خواهد داشت

پیشنهاد مطالعه

معرفی موتور جاروبرقی
موتور جاروبرقی قطعه‌ی بسیار مهم و ضروری برای جاروبرقی است که درون محفظه خاصی قرار گرفته است. برخورد با مایعات و موارد دیگری از این قبیل به موتور آسیب می‌رسانند.

معرفی دسته جاروبرقی از قطعات جاروبرقی

دسته جاروبرقی قسمتیست که شما با در دست گرفتن آن، لوله جاروبرقی و پارویی را در مسیر دلخواه خود به حرکت در می‌آورید. در واقع دسته نقش رابط و متصل کننده در بین لوله خرطومی و لوله تلسکوپی جاروبرقی را بر عهده دارد. گاهی اوقات به دسته، زانو هم گفته می‌شود؛ چرا که ساختار و عملکردی شبیه به آن دارد.

ترموستات جاروبرقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترموستات جاروبرقی در واقع یک قطعه محافظ برای موتور جارو است؛ یعنی زمانی که موتور در اثر کار کردن غیراستاندارد و بیش از اندازه گرم شود، ترموستات فرمانی مبنی بر قطع عملکرد را به موتور ارسال می‌کند تا از داغی و خرابی آن پیشگیری کند.

مواقعی که بعد از کار طولانی مدت با جاروبرقی، بویی شبیه به سوختگی به مشامتان رسید، بدانید که این مورد نشان از سالم نبودن ترموستات دارد.

فیلتر جاروبرقی و شرایط نگهداری از آن

در معرفی قطعات یدکی جاروبرقی مورد دیگری که مورد بررسی قرار خواهیم داد، فیلتر جارو است. در واقع فیلتر به عنوان یک سد در مقابل نفوذ ذرات و مواد ریز به قسمت‌های اصلی جاروبرقی عمل می‌کند.

بهتر است فیلتر در فواصل منظم تمیز یا تعویض شود. اگر علامت W روی فیلتر جاروبرقی خود مشاهده کردید به این معنی است که این فیلتر قابلیت شسته شدن دارد. در غیر اینصورت بهتر است با تکان دادن فیلتر آن را تمیز  یا اینکه آن  را تعویض کنید.

یکی از فیلترهای جاروبرقی جلوی ورود ذرات به موتور را می‌گیرد. فیلتر دیگر که با عنوان فیلتر هپا شناخته می‌شود از پخش ذرات ریز در هوای منزل جلوگیری می‌کند.

معرفی بدنه و محفظه قرار گرفتن موتور جاروبرقی

بدنه جاروبرقی قسمتیست که تمام اجزای داخلی دستگاه را پوشش می‌دهد. روی بدنه جاروبرقی قطعات متفاوتی مانند دکمه‌ها، سیم جمع کن و موارد دیگری از این قبیل تعبیه شده‌اند. بدنه جارو به طور معمول از پلاستیک‌هایی با مقاومت بالا ساخته می‌شوند.

محفظه قرار گرفتن موتور قسمتی است که موتور را در خود جای داده و از آسیب دیدن حفظ می‌کند. جنس این قسمت هم اغلب از پلاستیک‌ باکیفیت و بادوام است. بدنه و محفظه در صورت خرابی نیاز به تعویض خواهند داشت.

عملکرد موتور جاروبرقی در جهت کار اصلی جارو که مکش است، انجام می‌شود. هنگام خرابی موتور می‌توانید بنا به میزان آسیبی که دیده است، برای تعمیر جاروبرقی اقدام کنید.

بدنه جاروبرقی
بدنه جاروبرقی به عنوان ساختمان اصلی دستگاه، قطعات بسیار زیادی را درون خود جای داده است.

آشنایی با سیم جمع کن و نحوه عملکرد آن

در معرفی لوازم جانبی جاروبرقی، سیم جمع کن جاروبرقی همانطور که از نامش پیداست برای جمع کردن سیم جاروبرقی کاربرد دارد. سیم جمع کن در اغلب مدل‌های جاروبرقی به صورت یک دکمه روی بدنه جاروبرقی تعبیه می‌شود. شاید عملکرد سیم جمع کن ساده به نظر برسد، اما این قسمت هم اجزای مختلفی مانند قرقره، سیم، اهرم ترمز و موارد دیگری از این قبیل تشکیل شده است.

در استفاده از سیم جمع کن باید محتاط عمل کنید تا باعث خرابی آن نشوید. همچنین کشیدن سیم به بیرون را هم با فشار زیاد انجام ندهید؛ چرا که ممکن است سیم قطع شود و نیروی برق به موتور انتقال پیدا نکند.

آشنایی با اهمیت و کاربرد زغال جاروبرقی

زغال‌ها قطعاتی هستند که ماهیتی رسانا دارند و در جهت منتقل کردن انرژی به کلکتور کار می‌کنند. زغال‌ها در مدت کارکرد خود ممکن است دچار خوردگی شوند و از اندازه اصلی خود کوتاه‌تر شوند که در این صورت احتمال ایجاد جرقه بسیار افزایش می‌یابد.

بروز این جرقه‌ها می‌تواند به خود کلکتور و در نهایت به موتور آسیب بزند. پس لازم است در صورت بروز مشکل برای زغال‌ها سریع آنها را عوض کنید. در انتخاب نوع زغال هم باید دقت زیادی داشته باشید؛ چرا که زغال بی‌کیفیت هم باعث ایجاد جرقه و آسیب‌های دیگر می‌شود.

آشنایی با اهمیت و شرح وظایف کلکتور

در معرفی لوازم یدکی جاروبرقی نوبت به معرفی کلکتور جاروبرقی می‌رسد. این قطعه در واقع جزو قسمت‌های تشکیل دهنده موتور است. کلکتور در انتقال نیرو و انرژی به موتور نقش بسزایی دارد. خرابی کلکتور در نهایت باعث آسیب دیدن موتور می‌شود. همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، نامرغوب یا کوتاه بودن زغال‌ها از جمله دلایلی است که به کلکتور آسیب می‎‌زند و باعث بروز جرقه می‌شود.

علاوه بر آن معیوب شدن آرمیچر، نوسان داشتن جریان ورودی و موارد دیگری از این قبیل هم در آسیب دیدن کلکتور نقش دارند.

برد الکتریکی جاروبرقی و بررسی اهمیت آن در دستگاه

همانطور که می‌دانید قطعه برد در تمام لوازم الکتریکی وظیفه ارسال فرمان به سایر قطعات را برعهده دارد. این قطعه در جاروبرقی هم به همین صورت عمل می‎‌کند. قطعه برد مدارهای زیادی دارد و در صورتی که هر یک از آنها یا سایر اتصالات برد دچار خرابی شوند، تنها راه رفع مشکل تعویض کلی قطعه است.

آشنایی با برس یا پارویی جاروبرقی

در معرفی لوازم یدکی جاروبرقی قسمت دیگری که مورد بررسی قرار خواهیم داد، برس یا پارویی جارو است. برس یا پارویی قسمتیست که در تماس با زمین حرکت می‌کند و با برس‎های ریزی که دارد ذرات، مو و پرز را جمع و به سمت کیسه زباله جاروبرقی هدایت می‌کند. برس‌های مختلفی برای استفاده‌های متفاوت در جاروبرقی‌ها وجود دارد.

معرفی لوازم جانبی جاروبرقی
پارویی و برس جاروبرقی که انواع متفاوتی دارد، برای جمع کردن ذرات، پرز و… از زمین کاربرد دارد.

معرفی انواع لوله جاروبرقی و کاربرد هر یک

لوله‌هایی که در عملکرد کلی جاروبرقی نقش دارند، دو نوع هستند:

  • خرطومی
  • تلسکوپی

لوله خرطومی در واقع همان لوله‌ای است جنس پلاستیکی و منعطفی دارد. لوله تلسکوپی هم همان لوله‌ای است که جنس فلزی دارد و ارتفاع آن هم قابل تنظیم است.

کوبل جاروبرقی چیست؟

قطعه‌ی دیگری که در لیست معرفی لوازم جانبی جاروبرقی قرار می‌گیرد، کوبل است. کوبل در واقع نقش متصل کننده دارد و شکل آن هم تا حدودی شبیه به زانو است. کوبل به طور معمول لوله تلسکوپی و پارویی جارو را به همدیگر وصل می‌کند.

خرطومی جاروبرقی چیست؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم لوله خرطومی، لوله‌ایست که جنس پلاستیک یا لاستیکی منعطفی دارد. این لوله در میزان مکش و عملکرد خوب جاروبرقی بسیار تاثیر گذار است؛ چرا که اگر مسیر آن توسط ذرات مسدود شده باشد، جاروبرقی کارایی و مکش خوبی نخواهد داشت. این لوله قابل تعویض است. خرطومی همچنین باید با موتور و قدرت موتور تناسب داشته باشد تا به موتور فشار اضافی وارد نشود.

نگهداری و استفاده صحیح از جاروبرقی
برای اینکه جاروبرقی مدت‌ها بدون هیچ مشکلی کار کند، لازم است تا از قطعات و لوازم آن به خوبی نگهداری کنید.

نکات استفاده صحیح از اجزا و قطعات جاروبرقی

برای اینکه اجزا و قطعات جاروبرقی سامسونگ، بوش، ال جی، پارس خزر و … تا مدت‌ها سالم باقی بمانند و کارایی خوبی داشته باشند، لازم است تا یک سری نکات را برای نگهداری صحیح از آنها همواره مد نظر داشته باشید و رعایت کنید.

شناخت بدنه به عنوان ساختمان اصلی اجزای جاروبرقی اولین قدم برای نگهداری صحیح از جاروبرقی است. در واقع اگر شما بدنه جارو را صحیح و سالم نگه دارید، به دنبال آن قطعات داخلی جارو هم سالم باقی خواهند ماند.

به عنوان مثال برای اینکه موتور جاروبرقی سالم باقی بماند، باید نسبت به تمیز بودن فیلترها حساس باشید. از نکات مهم دیگر در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگذارید کیسه جارو تا حد زیادی پر شود.
  • از باز بودن مسیر مکش جاروبرقی مطمئن باشید.
  • از جمع کردن آب یا هر مایع دیگری با جاروبرقی اجتناب کنید.
  • فیلترهای جاروبرقی باید در فواصل منظمی تمیز و تعویض شوند. زیرا تمیز نبودن فیلترها موجب آسیب دیدن موتور خواهد شد.
  • پاکت جاروبرقی را هم سعی کنید قبل از اینکه تا اندازه‌ی زیادی پر شود، خالی کنید و آن را تمیز نمایید. اگر پاکت یکبار مصرف استفاده می‌کنید باید آن را عوض کرده و پاکت جدیدی را جایگذاری کنید.
  • لوله‌ها و برس‌های جاروبرقی را هم هر چند وقت یکبار بشویید و تمیز کنید.
  • در واقع هنگام کار با جارو مطمئن شوید که  مسیر مکش و داخل لوله‌های جارو هیچ ماده‌ی مسدود کننده‌ای وجود ندارد.

با رعایت موارد ذکر شده تا مدت‌ها از تعمیر جاروبرقی  بی‌نیاز خواهید شد. البته در صورت بروز مشکل هم بهتر است که از کارشناسان حرفه‌ای کمک بگیرید. اگر برای تعمیر جاروبرقی خود نیاز به کمک دارید، می‌توانید کار را به تعمیرکاران جاروبرقی آچارباز بسپارید. کافیست درخواست خود را در اپلیکیشن یا سایت آچارباز ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگاه شما تعمیر شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا