×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

چگونه بهترین محل برای نصب کولر گازی را انتخاب کنیم؟

بهترین محل نصب کولر گازی

وقتی برای خانه‌تان کولر گازی انتخاب می‌کنید، آن هم در این تابستان خیلی گرم، به‌طور قطع به دنبال خنک کردن بزرگ‌ترین فضای ممکن هستید و تحقیقات زیادی هم در این مورد داشتید. در هنگام تحقیق در مورد خرید کولر احتمالا به این سوال برخوردید که کولر گازی بهتر است یا آبی؟ کدام یک را بخرم؟ اگر انتخاب شما کولر گازی بوده است پس برای نصب آن در بهترین مکان خانه برای بازدهی بیشتر باید تا انتهای این مقاله را بخوانید.
اگر کولر گازی درست و در جای مناسبش نصب نشود، محیطتان به اندازه‌ای که می‌خواهید خنک و آرامش‌بخش نخواهد شد، و مقدار زیادی هم هزینه صرف این موضوع کرده‌اید که به هدر خواهد رفت.

بهترین مکان نصب کندانسور ( پنل خارجی) کولر گازی

وقتی کار به نصب کولر گازی می‌رسد، خیلی از افراد و حتی نصاب‌ها، تنها به پنل داخلی توجه می‌کنند و جاگیری مناسب و فضای مناسب نصب کمپرسور کولر گازی به طور کل فراموش می‌شود. در حالی که توجه نکردن به این فضا می‌تواند کولر سالم شما را در مدت کوتاهی مستهلک کرده یا بعضی از قطعات آن را از کار بیندازد. محل نصب کندانسور کولر گازی باید جادار باشد تا گردش هوا به خوبی انجام شود. اگر این گردش انجام نشود، هوای گرمی که کولر از اتاق شما گرفته، در داخل آن می‌ماند و چرخه خنک‌کنندگی با مشکل مواجه می‌شود. پس به این موضوع توجه کنید، تا اتاق خنک باقی بماند. در هنگام نصب کولر گازی در بالکن یا پشت بام به فضای بیرون دقت کنید. اگر تابش آفتاب روی کمپرسور کولر گازی شدید است، بهتر است برای آن قسمت سایبان نصب کرده یا روی یونیت را بپوشانید. وقتی نور مستقیم آفتاب به یونیت نتابد، راندمان کار کندانسور دستگاه بالاتر می‌رود و همچنین مصرف برقش کاهش پیدا خواهد کرد.
سعی کنید تا نیم متر اطراف کندانسور فضای خالی ایجاد کنید تا امکان رد و بدل کردن هوا و گرما برای دستگاه فراهم باشد. اگر اطراف دستگاه را شلوغ کنید یا بیش از حد به دیوار نزدیک کنید به دلیل عدم جابجایی هوا، کولر گازی برق بیشتری را برای دفع گرما و جذب هوا به کار می گیرد، کمپرسور داغ می شود و همین مورد مصرف برق شما را بالا می برد. برای اطلاع بیشتر از مواردی که باعث گرم شدن کمپرسور می شود می توانید مقاله علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟ را مطالعه کنید. همچنین سعی کنید کندانسور کولر گازی از محلی که آلودگی هوا در آن بیشتر است دور بماند، تا هم هوای مطبوع تری را تجربه کنید و هم آلودگی کمتری به داخل منتقل شود و هزینه کمتری هم بابت تعویض فیلترها بپردازید.

مکان نصب کمپرسور
پنل بیرونی کولر گازی،کندانسور یا موتور،باید از سطح زمین به وسیله پایه،قفس یا گیره فاصله بگیرد تا امکان تبادل هوا در آن وجود داشته باشد.

استفاده از قفس کولر گازی یا سایبان

بهترین مکان برای نصب کمپرسور کولر گازی یا پنل خارجی کولر گازی چه در پشت بام یا تراس یا پشت پنجره، محلی است که از نور و گرمای آفتاب دورباشد. هر چه میزان سایه در محلی که کندانسور در آنجا قرار داده می شود، بیشتر باشد فشار کمتری به موتور کولر وارد می شود، به این دلیل که گرمای کمتری وارد موتور میشود. در نتیجه سعی کنید حتی اگر مجبور هستید کمپرسور کولر گازی را روی دیوار نصب کنید، سایبان کولر گازی را برای خنک کردن موتور تعبیه کنید. همچنین قفس کولر گازی به جابجایی هوا در اطراف کولر کمک میکند، ایده خوبی برای ایجاد فضای نگهدارنده کولر گازی است. قفس کولر گازی به محفظه فلزی گفته می شود که روی زمین قرارداده می شود و یا روی دیوار خارجی نصب می شود. اگر پنل خارجی را روی پشت بام و زمین نصب می کنید استفاده از قفس کولر گازی برای فاصله گرفتن دستگاه از روی زمین و جلوگیری از فرسودگی و پوسیدگی کف آن بسیار موثر خوهد بود. همچنین از باران خوردگی و آسیب های کولر گازی زیر باران با همین کار ساده جلوگیری می کنید، در بیشتر مدل های این قفس ها سقف هم تعبیه شده است و خود به خود سایبان کولرگازی شما فراهم شده است.

نصب و راه اندازی کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
نصب و راه اندازی کولر آبی

حداکثر فاصله دو یونیت کولر گازی (پنل بیرونی و پنل داخلی)

موردی که در نصب کولر های گازی باید حتما در نظر گرفته شود، حداکثر فاصله بین پنل بیرونی کولر گازی یا کندانسور و پنل داخلی کولر گازی یا اواپراتور است. بهترین و کم دردسر ترین راه برای در نظر گرفتن فضای مناسب نصب کولر گازی این است که در معماری ساختمان فضای مناسب برای این کار در نظر گرفته شده باشد. چرا که در ساختمان هایی که فاصله بالکن و تراس یا پشت بام با محل نصب اواپراتور زیاد است ممکن است کولر گازی کارایی اصلی خود را از دست بدهد. دانستن این موضوع برای تهیه لوازمی مانند لوله مسی بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل خیلی کوتاه به این مورد می پردازیم:

  • در مورد کولرهای گازی با ظرفیت های 9000 و 12000 بی تی یو، حداکثر میزان لوله مورد استفاده 14 متر است، که نیمی از آن یعنی 7 متر می تواند به صورت عمودی لوله کشی شود.
  • در مورد کولرهای گازی با ظرفیت های 18000 بی تی یو، حداکثر میزان لوله مورد استفاده 20 متر است، که حدود 8 متر از آن می تواند به صورت عمودی لوله کشی شود.
  • در مورد کولرهای گازی با ظرفیت های 24000 و 30000 و 36000 بی تی یو، حداکثر میزان لوله مورد استفاده 30 متر است، که بیش از نیمی از آن یعنی 16 متر می تواند به صورت عمودی لوله کشی شود. که معادل چهار الی پنچ طبقه است.
پیشنهاد مطالعه

محل نصب مناسب پنل داخلی

شاید به این نکته خیلی توجه نکرده باشید، اما قرار گرفتن کولر در نزدیکی منبع گرما می‌تواند علاوه بر داغ شدن بیش از حد، برای سیستم مشکلات فنی ایجاد کند. وقتی لامپ یا یک منبع گرما مثل میکسر یا هیتر نزدیک کولر گازی باشد، دمای اطراف سیستم بالا خواهد بود، در نتیجه حسگر کولر گازی شما افت دما را احساس نمی‌کند و بی‌وقفه به کار ادامه خواهد داد. این یعنی اتاق شما بیش از حد سرد می‌شود و هر چند دقیقه یک بار باید به صورت دستی، کولر گازی خودتان را خاموش کنید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، هنگام نصب دستگاه را جایی قرار بدهید که از لامپ، لوستر و منابع گرما دور باشد.

دریچه کولر گازی باید نزدیک به محل خواب یا نشیمن باشد

بیشتر ما کولر گازی را برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن خانه‌هایمان می‌گیریم، این دو ناحیه به دلیل حضور زیاد اعضای خانواده نیاز بیشتری به خنک شدن دارند. بنابراین مهم است که دستگاه طوری نصب شود که روبروی محل نشستن یا خواب شما باشد. عده‌ای معتقدند که فرقی ندارد دستگاه کجا نصب شود، زیرا هوا را می‌چرخاند و کل  اتاق را خنک می‌کند. این اعتقاد درست است اما نقاط مقابل کولر گازی، خنک‌ترین نقاط و نقاط نزدیک به پنجره‌ها گرم‌ترین جای خانه هستند. قدرت پرتاب باد هم بین 5 تا 10 متر بسته به نوع کولر متفاوت است. بنا براین باید پنل را در شرایطی تعبیه کنید که طول مورد نیاز را پوشش دهد و در ضمن باد به راحتی وارد اتاق شود و مانعی بر سر راه باد نباشد.

محل نصب دریچه کولر گازی
پنل داخلی کولر گازی یا اواپراتور نباید روبروی درب ورودی با پنجره نصب شود.
پیشنهاد مطالعه

فضای سرویس یا تعمیر احتمالی را در نظر بگیرید

شاید به نظرتان برسد که با نگهداری صحیح از کولر، هیچوقت نیاز به تعمیر پیدا نخواهید کرد. این نکته تا حدود زیادی صحیح است اما گاهی به دلایل پیش‌بینی‌‍‌ناپذیر مثل تغییرات ناگهانی آب و هوا، افتادن قطعات یا حتی زلزله، کولرهای گازی نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند و همیشه باید جایی نصب شوند که تعمیرکار بتواند به شیوه‌‍ای امن و راحت بنشیند یا بایستد و سرویس کولر گازی را انجام دهد.

ارتفاع مناسب کولر گازی
در اطراف کولر گازی چه پنل بیرونی و چه پنل داخلی فضای کافی برای سرویس و تعمیر دستگاه توسط تعمیر کار ایجاد کنید.

کولر گازی را در ارتفاع نصب کنید تا خوب فضا را خنک کند

این یک قانون ساده گردش گاز است، که در فضا هوای گرم رو به بالا حرکت می‌کند و هوای سرد پایین می‌‌رود. زمان نصب کولر گازی به این نکته توجه کنید و ارتفاع مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. اگر کولر گازی خیلی پایین نصب شود، فقط فضای پایین خودش را خنک می‌کند و اتاق گرم باقی می‌ماند، البته هوای سرد و گرم بالاخره در فضای شما به تعادل خواهند رسید، اما با صرف زمان بسیار زیاد و حتی هزینه نصب مجدد. پس از همین اول، مراقب مکان نصب باشید و از تعمیرکار یا نصاب بخواهید که دستگاه را در ارتفاع بالا و حداقل یک و نیم متر از سطح کف نصب کند.  همچنین وقتی ارتفاع کافی را در نصب در نظر بگیرید، همیشه برای لوله‌ها و داکت‌ها فضا خواهید داشت تا راحت‌تر نصبشان کنید.

تراز بودن مکان نصب کولر گازی

برای توزیع صحیح گاز مبرد در کویل کولر گازی، تخلیه شدن آب تقطیر شده و چکه نکردن قسمت‌های مختلف کولر گازی باید کولر را در سطحی کاملا تراز و به درستی نصب نمایید برای اینکه پرتاب هوا و توزیع هوا به شکل مناسب انجام شود لازم است فاصله زمین تا پنل داخلی به درستی حفظ شود تا عمل سرمایش و گرمایش کولر گازی بطور صحیح صورت گیرد.

تراز بودن کولر گازی و اسپلیت
پنل داخلی کولر گاز باید حداقل 40 تا 50 سانت از سقف فاصله داشته باشد.

روبروی یونیت داخلی را خلوت نگه دارید

آخرین نکته‌ای که بعد از نصب باید به آن توجه کنید، خلوت نگه داشتن فضای جلو کولر گازی است. پنل داخلی کولر، در واقع دریچه واردکننده هوای خنک به اتاق شماست. وقتی اشیا و لوازم زیادی در جلو آن قرار بگیرند، جریان هوای وارد شده به اتاق نمی‌تواند گردش لازم را داشته باشد. در این حالت هم مصرف برق بالا می‌رود و هم اتاق به میزان لازم خنک نخواهد شد. همچنین وسایل روبروی کولر مثل صندلی، کیف و کفش یا تلویزیون، باعث می‌شوند کولر نتواند گرما را از محیط بگیرد و همین موضوع عمر کولر گازی شما را هم کم خواهد کرد و نیاز به تعمیر کولر گازی بیشتر می شود.

نصب و راه اندازی کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
نصب و راه اندازی کولر آبی
5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    خدا قوت
    کمپرسور کولر گازی واحد در تراس نصب شده و گرمایی که در زمان روشن بودن کولر از اون خارج میشه گلهای تراس را میسوزونه
    اگه لطف بفرمایین یه ترفندی رو معرفی بفرمایین چطور میشه مسیر گرمای اونو منحرف کرد و به سمت بیرون تراس فرستاد بدون اینکه به دستگاه هم فشار مضاعفی وارد نشه
    ممنون میشم

  2. سلام،پنل خارجی کولرگازی رو میشه داخل تراسی که بسته هست بذاریم؟ دوتا پنجره داره که اگه باز بذاریم،همین دو پنجره راه رد و بدل شدن هواست

  3. سلام میخاستم ببینم یه‌ اسپیلت در داخل پذیرایی برای واحد ۵۶متری کافیه و اتاق خاب هم خنک میکنه

  4. سلام ما اسپلیت کولرمونو تراس لبه پنجره تراس قرار دادیم آیا میشه اطرافش فنس چمنی بزنم؟؟؟

    1. با سلام
      زهرای عزیز، اگر کمپرسور امکان رد و بدل شدن هوا داشته باشد مشکلی ندارد.

  5. سلام وقت بخیر میخواستم بگم موتور بیرونی با دیوار روبروش فاصلش کمه ولی کنار موتور فضای ازاده بالکن هست ایا اشکال دارد؟

    1. با سلام
      مهرداد عزیز، اگر تنها راه رد و بدل شدن هوا از روبرو باشد، مشکل ساز می شود.

  6. سلام مغازه من چهار متر ارتفاع دارد پنل داخلی رو درچه ارتفاعی نصب کنم بهتره ممنون

    1. با سلام
      کوروش عزیز، استاندارد نصب پنل داخلی، ارتفاع حداقل 1.5 متری است اما ارتفاع مناسب برای بهترین بهره وری، به مساحت داخلی مغازه بستگی دارد.

  7. سلام منزل ما منفی ۶۰ میباشد و از کولر ابی استفاده میکر دیم و شرجی میشد من اکنون اگر از کولر گازی استفاده کنیم مشکل حل می شود

    1. با سلام
      کاربر عزیز، معمولا استفاده از کولر گازی برای محیط های با رطوبت زیاد توصیه می شود.

  8. سلام
    میخواستم بدونم ما که طبقه آخر هستیم، میتونیم پانل کولر گازی رو روی پشت بوم بگذاریم و از کانال کولر آبی لوله ها رو وارد واحدمون بکنیم که تخریب نداشته باشه؟ امکانش هست؟ منطقیه؟ اگر نه آیا نصاب های کولر مسیر تخریب رو بازسازی میکنند یا اینکه باید خودمون بعدا بازسازی کنیم؟

    1. باسلام
      حامد عزیز، این مورد نیاز به بررسی کارشناس دارد، اما رد کردن لوله‌ها از دریچه کولر آبی توصیه نمی‌شود. همچنین لوله‌کشی کولر اغلب توسط نصاب انجام نمیگیرد.

  9. با سلام ضمن تشکر از مطالب آموزنده شما اگر ممکنه لطفا به این سوال من پاسخ بدین که دمای هوای خروجی از پنل داخلی کولر در بالاترین راندمان کاری باید چند درجه باشد. ممنون

    1. باسلام
      اکبر عزیز، لطفا اطلاعات کولر خود را بفرمایید؟

  10. سلام خونه ما شمالی است واتاق خوابها پنجره ندارد دواتاق دوازده متری روبروی هم ونورگیر بین دواتاق هست ما یک کولر ۱۸۰۰۰ تو پذیرایی داریم ولی بدای اتاق جوابگوی اتاق خوابها نیست نصب یک کولر بین دو اتاق برای خنکی وتهویه هوای اتاقها ایا کمک کننده هست؟واگر بله چند هزار بگیرم ممنون

    1. باسلام نادر عزیز
      نصب کولر گازی بین دو اتاق باعث گردش هوا خواهد شد، اما نباید انتظار داشته باشید که به خوبی پذیرایی، اتاق‌ها خنک شوند. میتوانید بسته به مدل و مارک کولر گازی انتخابی خود، یک کولرگازی 9000 و یا 1200 تهیه کنید.

  11. با سلام و عرض خسته نباشید ..
    اگر کمتر از پنج متر بخواهیم لوله کشی انجام دهیم ..در کولر های دو تیکه چه اتفاقی پیش خواهد آمد .؟؟؟مثلا دو متر فقط استفاده کنیم ؟؟

    1. با سلام
      سعید عزیز، با توجه به محل نصب و سایز لوله کولر ممکن است اندازه لوله کشی کولر متفاوت باشد. پیشنهاد می کنیم برای اظهارنظر دقیق درخواست خود را در قسمت تعمیر کولر گازی ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان فنی نظر دقیق‌تر را خدمتتان اعلام نمایند.

  12. سلام
    بنده می خواهم 3 عدد اسپیلت در منزل نصب کنم یک 24 هزار که نصب شده است و دو دستگاه 13 هزار ٬ جهت نصب دو 13 هزار بطور مجزا از چه کابلی استفاده کنم طبق راهنمائی های سایتها 1.5 مناسب است ولی جهت اطمینان بهتر نیست از 2.5 استفاده کنم ٬ ضمنن این 3 دستگاه به یک کابل متصل خواهد شد که نمره4*2 است و باید این کابل به 3 پریز تبدیل شود تا هر کولر مجزا به یک پریز وصل گردد ٬ این روش بهتر است یا یک سه راهی در آخر کابل قرار دهم ضمنن بهتر نیست کابل 4*2به 6*2 تبدیل گردد ٬ ضمنن قبل از سه راهی یک محافظ بگذارم یا هر کولر را به یک محافظ وصل کنم

  13. سلام خسته نباشیدمیخواستم بدونم که میشه ازیک پکیج کولرگازی‌بجز پذیرایی برای اتاق خواب ها استفاده کرد منظورم دستگاهی که بیرون قرارداده میشه اگه میشه لطفاراهنمایی کنید

    1. باسلام
      شبنم عزیز، بله میشود، فقط لازم است که کولرگازی شما، توان بالایی داشته باشد، اما این مورد را پیشنهاد نمیکنیم، زیرا باعث افزایش هزینه‌های تعمیر، نگهداری و برق میشود، پیشنهاد میشود برای صرفه جویی بیشتر در دراز مدت از یونیت‌های مستقل مناسب هر فضا، استفاده کنید.

  14. سلام میخوام امسال با پول عیدیم برای خونه کولر بخرم، موندم کولر آبی بخرم یا کولر گازی و اینکه مصرف برقش خیلی زیاد میشه ؟

    1. باسلام
      سحر عزیز، لازم است با توجه به منطقه جغرافیا، هزینه کولر، متراژ منزل کولر را انتخاب کنید . مصرف برق کولر گازی از کولر آبی بالاتر است ولی می توانید از کولرهای گازی با گرید بالا استفاده کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله «کولر گازی بهتر است یا آبی؟ کدام یک را بخرم» را قبل از تصمیم گیری مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا