×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

چگونه پکیج را هواگیری کنیم؟

چرا و چگونه پکیج رادیاتور و شوفاژ را هواگیری کنیم

با شروع شدن فصل سرد و تمام شدن روز‌های تابستانی اگر از کاربران پکیج و شوفاژ هستید، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوید، از جمله این مشکلات سرد بودن پکیج و رادیاتورها است که شما را به سوی هواگیری پکیج، هدایت می‌کند. در این مقاله از آچارباز به شما نحوه صحیح هواگیری پکیج، رادیاتور و شوفاژ را آموزش و اطلاعاتی را نیز در رابطه با زمان مناسب هواگیری در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

اگر مشکل سردی رادیاتورهای شما با هواگیری حل نشد، برای تعمیر پکیج باید از یک فرد ماهر و باتجربه کمک بگیرید. آچارباز با داشتن یک تیم از تعمیرکاران باسابقه و مجرب آماده حل مشکلات پکیج شماست. برای استفاده از خدمات ما می‌توانید در سایت یا اپلیکیشن آچارباز ثبت نام کنید.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود:


چرا پکیج هواگیری میشود؟

مهم نیست که پکیج شما از کدام برند ایران رادیاتور، تاچی، بوتان٬ گلدیران یا بوش و … باشد، در پکیج‌ها قطعه‌ای به نام ایرونت مانع از گرفتن هوا توسط پکیج ‌می‌شود. اما اگر این قطعه خراب شده باشد و یا روی پکیج شما نصب نبشد لازم است اقدام به هواگیری کنید. با انجام هواگیری، هوای اضافی در پکیج و رادیاتورها، خارج شده و بهبود عملکرد دستگاه و افزایش عمر و صرفه جویی در مصرف انرژی را شاهد خواهیم بود. در رابطه با هواگیری پکیج، پرسش اصلی اینجا است که، لزوم هواگیری پکیج چیست؟ در پاسخ باید گفت که در اثر وجود هوا، اتصالات و لوله‌های پکیج دچار خوردگی می‌شود و از سویی دیگر عملکرد کلی پکیج را دچار مشکل کرده و در نهایت باعث انفجار پمپ پکیج خواهد شد.

از دیگر مشکلات و خسارات ناشی از عدم هواگیری پکیج موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • عدم امکان گرم شدن رادیاتورها و فضا
  • ایجاد صدا در لوله و اتصالات شوفاژ
  • و ….

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

مزایای هواگیری پکیج

از مزایای هواگیری پکیج موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • افزایش بازدهی پکیج
  • جریان داشتن هوای یکنواخت در اتاق
  • جلوگیری از سرد شدن آب بهداشتی
  • تنظیم فشار و بار آب
  • از بین رفت صداهای اضافی در پکیج و رادیاتور
  • و …

هنگام سرویس پکیج دیواری، هواگیری پکیج نیز انجام می‌شود. بنابراین برای افزایش عمر مفید دستگاه، این برنامه را فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه

زمان هواگیری پکیج به چه مواردی بستگی دارد؟

زمان هواگیری پکیج تابع موارد زیادی می‌تواند باشد. اما مهمترین آنها به موارد زیر بسته است:

  • به میزان سابقه استفاده از پکیج (چند سال است که از پکیج استفاده می‌کنید.)
  • مدل پکیج (پکیج شما تولید کدام برند و چه مدلی از آن است)
  • میزان ارتفاع منزل شما از زمین (در برخی از خانه‌ها که لوله کشی آب رادیاتور از موتور خانه و یا آب مصرفی از پایین به بالا است، فشار آب کمتر بوده و در نتیجه سطح آب در رادیاتور پایین‌تر از طبقه هم کف است و سریعتر نیاز به هواگیری پیدا می‌کنید.)
سرویس ارزان پکیج در زمستان
قبل از شروع فصل سرد و بارش اولین برف اقدام به سرویس پکیج خود کنید
پیشنهاد مطالعه

مراحل گام به گام هواگیری پکیج

با شروع فصل زمستان، باید هواگیری پکیج را در برنامه خود قرار دهید. این پروسه اغلب در سرویس زمستانه پکیج قرار می‌گیرد و باعث افزایش بازدهی دستگاه می‌شود. هواگیری پکیج از پمپ شروع شده و با استفاده از پیچ مخصوص انجام می‌گیرد. برای هواگیری پکیج گام به گام مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در اولین مرحله، باید شیر آب گرم را باز گذاشته تا پکیج روشن و پمپ شروع به کار کند.
  2. یک دستمال بزرگ و خشک برداشته و زیر پمپ پکیج قرار دهید، با اینکار آب خروجی از پمپ محیط را مرطوب نخواهد کرد.
  3. سپس به انتهای پمپ دقت کرده تا پیچ هواگیری را پیدا کنید.
  4. حالا متناسب با نوع پیچ، یک پیچ گوشتی برداشته و آن را از پمپ باز کنید، تا آب و هوا از داخل پمپ خارج شود.
  5. بعد از تخلیه شدن هوا از پمپ، دوباره باید پیچ را به سرجای خود برگردانده و آن را با پیچ گوشتی محکم کنید.
    هواگیری پمپ پکیج، به یکنواخت شدن دمای آب گرم کمک کرده و از سروصدای پکیج می‌کاهد.
هواگیری پمپ پکیج چگونه است؟
با هواگیری پمپ پکیج، دیگر خبری از سروصدا و سرد و گرم شدن ناگهانی آب نخواهد بود

چگونه رادیاتور پکیج را هواگیری کنیم؟

اگر پکیج و سیستم لوله کشی سالم بود ولی قسمتی از رادیاتور سرد و قسمتی گرم بود، همینطور در رادیاتورهای پرده‌ای صدای شور شور آب و در رادیاتور پنلی، صدای تق تق را شنیدید  لازم است اقدام به هواگیری رادایتور و شوفاژ کنید. تصور برخی از هواگیری شوفاژها این است که بعد از باز کردن شیرهواگیری، قرار است فقط هوا از آن خارج شود، اما اینطور نیست! خروج هوا از این شیر همراه با آب رادیاتور بوده و ممکن است این خروج هوا و آب با بوی بد و صدا باشد. پیشنهاد میکنیم مقاله ۷ علت صدای غیر عادی پکیج را اینجا مطالعه کنید.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

در همین راستا توصیه می‌شود قبل از اقدام به هواگیری تجهیزات زیر را آماده کنید:

  • دست کش
  • ماسک
  • پیچ گوشتی و یا پیچ پروانه‌ای هواگیری پکیج
  • سطل آب
  • دستمال

پس از تهیه تجهیزات لازم  دستکش و ماسک را پوشیده و سپس سطل را در زیر پیچ هواگیری قرار دهید تا آب خروجی از آن محیط اطراف را آلوده نکند. (ممکن است هنگام خروج آب با فشار، آب آلوده روی دیوار نیز بپاچد. پس دستمالی را آماده داشته باشید.)

پیشنهاد مطالعه

مراحل هواگیری شوفاژ و رادیاتورها

  1. ابتدا شوفاژ را خاموش کرده و صبر کنید تا خنک شود. روشن بودن شوفاژ باعث افزایش هوا درون آن خواهد شد.
  2. یک پیچ در بالای رادیاتورها قرار دارد، برای هواگیری کردن پکیج با یک پیچ گوشتی و یا انبردست پیچ بالای رادیاتور را باز کنید تا هوای اضافی از آن خارج شود.
  3. برای باز کردن پیچ هواگیری آن را خلاف عقربه‌های ساعت و برای بستن آن در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.
  4. پیچ را به آرامی باز کنید تا آب با فشار زیاد به پیرون پرت نشده و بتوانید به جریان خروجی مدیریت داشته باشید.
  5. اگر مدت زیادی از هواگیری رادیاتورها میگذرد، ممکن است آب به رنگ زد و با بوی نامطبوع خارج شود.
  6. هواگیری پکیج باید تا زمانی که صدای حباب مانند یا شر شر آب قطع شود، ادامه یابد. در این راستا ممکن است لازم باشد چندین بار، سطل را خالی کنید.
  7. پس از قطع شدن صدا پیچ را ببندید و اطراف آن را با دستمال پاک کنید.
  8. هواگیری به اتمام رسیده است.
  9. هواگیری را برای تمام رادیاتورهای منزل انجام دهید.
  10. بعد از اینکه پکیج و رادیاتور ها را هواگیری گردید باید فشار پکیج را هم تنظیم کنید.
چگونه رادیاتور یا شوفاژ را هواگیری کنیم
برای بازکردن پیچ هواگیری می‌توانید از پیچ پروانه‌ای استفاده کنید.

چگونه پس از هواگیری شوفاژها، فشار پکیج را تنظیم کنیم؟

پس از هواگیری وقتی که به فشارسنج دستگاه نگاه می‌کنید، عقربه باید فشار نرمال بین ۱٫۵ تا ۲ بار را نشان بدهد. اگر اینطور نبود، با بازکردن شیر آبی رنگی که در زیر پکیج قرار داده شده است، فشار پکیج بالا می‌رود. توجه کنید که این فشار نباید بالاتر از 2 برود زیرا که ممکن است به پکیج آسیب جدی وارد سازد.

پس از هواگیری اغلب مشکل گرم نبودن آب و صدای رادیاتور و پکیج برطرف می‌شود اما اگر این مشکل همچنان باقی ماند یا چنانچه موفق به انجام هواگیری نشدید٬ توصیه میکنیم برای جلوگیری از آسیب به دستگاه٬ برای سرویس پکیج با یک مرکز تعمیر پکیج جهت هواگیری، عیب یابی پکیج و آبگرمکن، رسوب زدایی پکیج و بررسی رادیاتورها و… تماس بگیرید.

علت سرد بودن رادیاتور بعد از هواگیری شوفاژ چیست؟

همیشه سرد بودن رادیاتورهای شوفاي ناشی از وجود هوا در آن نیست، گاهی پیش می‌آید که پس از هواگیری نیز مشکل سرد شدن رادیاتورها حل نشود. در این موقعیت موارد زیر می‌توانند علت این اتفاق باشند که لازم است توسط کارشناس تعمیر پکیج، بررسی و اقدامات لازم جهت رفع مشکل صورت گیرد:

  • عدم طراحی درست لوله‌ها و یا به کار رفتن لوله‌های غیر استاندارد در سیستم لوله‌کشی پکیج
  • وجود اختلال در سنسور گرمایش پکیج
  • کمبود فشار و یا قطعی گاز ورودی به دستگاه
  • وجود رسوب در مبدل و لوله‌ها
  • کمبود فشار آب
  • و ….

چرا رادیاتورها هوا می گیرند؟

اگر شما هم از رادیاتور‌ها برای گرم کردن خانه خود استفاده می‌کنید، بدون شک با مشکل هواگیری پی در پی رادیاتور‌ها مواجه شده‌اید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا رادیاتورها مرتبا هوا می‌گیرند؟ رادیاتور‌ها، گرمای مطلوب محیط را از طریق گردش آب گرمی که در پکیج موجود شده فراهم می‌کنند. گاهی با وجود جریان آب گرم در پکیج، رادیاتور‌ها محیط را گرم نکرده و قسمتی از بدنه آن‌ها سرد می‌شود. این موضوع به دلیل وجود جریان هوا، در رادیاتور است و می‌تواند باعث سروصدای ناهنجار، مستهلک شدن سیستم و یا گرفتگی پمپ شود.

حالا چرا رادیاتورها مرتبا هوا می‌گیرند؟ بگذارید برای پاسخ به این پرسش ابتدا کمی درباره منبع انبساط پکیج به شما بگوییم. این قطعه که در تمامی مدل‌های پکیج یافت شده، وظیفه ثابت نگه داشتن فشار آب را بر عهده دارد. با بالا رفتن دمای آب، حجم و فشار آب نیز افزایش می‌یابد:

  • اگر منبع انبساط خراب باشد، با افزایش دما، فشار دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند. منبع انبساط، برای جلوگیری از هواگیری رادیاتور، باید از فشار کافی برخوردار باشد.
  • با فشار وارد کردن منبع انبساط به داخل رادیاتور، هوای داخل آن‌ها وارد بلوک چپ هیدرولیکی پکیج شده و در نهایت از طریق ایرونت خارج می‌شود.
چرا رادیاتورها مرتبا هوا می گیرند
اگر منبع انبساط دستگاه خراب شود، مجبور به هواگیری مداوم رادیاتور خواهید بود

نصب درست پکیج و مناسب بودن بار فشار منبع انبساط و کارکرد درست آن از هواگیری دوباره و دوباره رادیاتور‌ها جلوگیری خواهد کرد.

تا اینجای مطلب در مورد نحوه هواگیری پکیج که در اکثر برندهای ایرانی و خارجی چون ایران رادیاتور، تاچی، بوتان٬ گلدیران یا بوش و … یکسان توضیح دادیم. توصیه میکنیم قبل از شروع فصل سرما نسبت به هواگیری پکیج و شوفاژها و سرویس و تعمیر پکیج خود اقدام کنید تا اگر مشکلی در دستگاه وجود داشته باشد زمان کافی برای رسیدگی آن داشته باشید. اگر هواگیری دستگاه برای شما مشکل بود و یا تخصصی در آن نداشتید بهتر است از یک سرویسکار مجرب کمک بگیرید و به بهانه هواگیری کردن دستگاه٬ از صحت و سلامت دستگاه خود نیز باخبر شوید.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات نصب، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. من 4 تا رادیاتور در منزل دارم. دوتای اول که به پکیج نزدیکترن گرمای بیشتری دارن و دوتای آخر تقریبا سرد هستند. با هواگیری از دوتای آخر هم مشکل حل نشد. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. باسلام
      دوست عزیز، فشار آب و عدم وجود رسوب در لوله ها را بررسی کنید.

  2. تقریبا هر دو هفته یه بار دارم پکیج رو هواگیری میکنم٬ علتش چیه٬ دیگه خسته کننده شده

    1. با سلام
      هواگیری پکیج را خودتان انجام میدهید یا سرویسکار؟
      پیشنهاد میکنم از کارشناس متخصص بخواهید یا دستگاه شما را بررسی و سرویس کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا