×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

چرا مایکروویو روشن نمیشود؟

علت روشن نشدن مایکروویو

در دنیای پرمشغله امروزی، با توجه به بالا بودن ساعات کاری، زمان کافی برای طبخ و یا گرم کردن غذاهای مختلف وجود ندارد. به همین دلیل بیشتر افراد، به استفاده از انواع تجهیزات آشپزخانه همانند مایکروویو، توستر و… روی آورده‌اند. استفاده از این قبیل تجهیزات آشپزی، علاوه بر داشتن مزایا، معایبی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات رایج مایکروویو خرابی و از کار افتادن آن است.

این مشکل ممکن است در حین گرم کردن یک میان وعده، پخت غذا یا کیک بروز پیدا کند، که در این صورت خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن دستگاه، دردسر ساز خواهد شد. در پاسخ به این سوال که چرا مایکروویو روشن نمیشود؟ باید گفت که دلایل زیادی می‌توانند موجب شوند تا این مشکل بروز پیدا کند. در این مقاله از آچارباز، ادامه برخی از اصلی‌ترین دلایلی که موجب می‌شوند تا مایکروویو روشن نشود را بیان و راهکارهایی برای تعمیر مایکروویو را به شما آموزش می‌دهیم. قبل از هر چیزی یک نکته مهم را در چنین شرایطی در نظر داشته باشید، که هنگام عیب یابی مایکروویو، باید آن را از برق جدا کنید، تا خطر بروز هرگونه پیشامد ناگهانی و خسارات را از بین ببرید.

اختلال در عملکرد فیوز برق علت روشن نشدن مایکروویو

یکی از ساده‌ترین جواب‌ها برای پاسخ به این سوال که چرا مایکروویو روشن نمی‌شود؟ این است که فیوز برق (فیوز سرامیکی) دستگاه به درستی کار نکند. فیوز برق، دستگاه را از بار نوسانات برق حفظ می‌کند و اگر دچار مشکل شده یا بسوزد، مایکروویو به درستی عمل نخواهد کرد. طبیعی است که اختلال در عملکرد فیوز برق، همواره نمی‌تواند موجب روشن نشدن مایکروویو باشد. اما آزمایش عملکرد آن در ابتدای کار ضرری ندارد و فقط یک لحظه طول می‌کشد.

خرابی فیوز برق
به عنوان اولین راه‌حل برای رفع مشکل روشن نشدن مایکروویو، به سراغ فیوز برق بروید، تا بتوانید از سالم بودن آن مطمئن شوید.

روش بررسی فیوز

برای درک این موضوع که فیوز سرامیکی (برق) مایکروویو به درستی عمل نمی‌کند و یا سوخته است، باید قاب مایکروویو را خارج کنید و به سراغ فیوزی که در کنار محفظه سیم‌ها قرار دارد، بروید. برای تست عملکرد این فیوز می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید.

اگر فیوز سوخته باشد، باید علت سوختن آن را نیز پیدا کنید. این مشکل می‌تواند از نوسانات برق ورودی و یا خود مایکروویو نشات بگیرد. اگر منشا آن به نوسانات برق مربوط باشد، می‌توانید به سادگی آن را تعویض کنید، اما در غیر این صورت باید بخش‌های دیگر مایکروویو همانند مگنترون، دیوید ولتاژ بالا، خازن و ترانسفورمر دستگاه را نیز بررسی کنید.

اگر فیوز برق، میکروسوئیچ درب و قفل مایکروویو به درستی کار می‌کنند، اما همچنان مایکروویو روشن نمیشود، باید فیوز حرارتی را بررسی کنید.

خراب شدن سوئیچ درب موجب روشن نشدن مایکروویو میشود

زمانی که شما روی دکمه باز کردن درب مایکروویو ضربه می‌زنید، برق دستگاه قطع شده و چراغ داخل آن نیز خاموش می‌شود. بنابراین اگر مایکروویو شما پس از خاموش شدن، دیگر روشن نشود، اجزا و قطعات به کار رفته در درب دستگاه، باید بررسی شوند. عملکرد سوئیچ درب، می‌تواند در هنگام باز و بسته شدن درب دستگاه، دچار مشکل شود. بنابراین اگر چنین مشکلی رخ دهد و سوئیچ درب دستگاه مایکروویو شما خراب شود، هیچ نشانه بیرونی شما را متوجه این مشکل نمی‌کند و تنها در هنگام روشن کردن دستگاه، می‌توانید به آن پی ببرید. خراب شدن میکروسوئیچ درب، یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی مایکروفر است.

خرابی سوئیچ درب
اگر مشکل روشن نشدن مایکروویو با بررسی فیوز برق برطرف نشد، باید به دقت درب دستگاه و سوئیچ آن را بررسی کنید.

راه حل رفع مشکل روشن نشدن مایکروویو ناشی از  خراب شدن سوئیچ درب

برای بررسی این که آیا قطعه سوئیچ درب معیوب شده یا خیر؟ باید سوئیچ درب را از دستگاه جدا کنید. سوئیچ‌های اینترلاک با کمک چند رشته سیم، به ترمینال متصل شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر، این سوئیچ‌ها را بررسی کنید و اگر هر یک از آن‌ها به درستی عمل نکرد، ریشه مشکلی که موجب روشن نشدن مایکروویو شده است، را پیدا کرده‌اید و باید سوئیچ را تعویض کنید.

در این مرحله، بهتر است یک بررسی سریع دیگر نیز انجام دهید تا مطمئن شوید که زبانه‌های درب، در هنگام بسته شدن درب مایکروویو، به درستی با محرک سوئیچ درگیر هستند. اگر مشکلی وجود داشت، باید زبانه‌های درب را نیز تنظیم یا جایگزین کنید.

بررسی ضامن و قفل درب، راهکار رفع مشکل روشن نشدن مایکروویو

پاسخ سوم به این سوال که چرا مایکروویو روشن نمیشود؟ این است که به احتمال زیاد کیت قفل درب، در عملکرد خود دچار اختلال شده ‌است. توجه کنید که اگر در میکرو سوئیچ‌های درب، مشکلی وجود نداشته باشد، به این معنا نیست که درب مایکروویو نمی‌تواند منشا روشن نشدن مایکروویو باشد.

بیشتر مجموعه‌ها و کیت‌های قفل درب، از ضامن‌های پلاستیکی تهیه شده‌اند، که به محض بستن مایکروویو، درب را قفل و کلید در را درگیر می‌کنند. حال اگر این ضامن‌ها آسیب ببینند، درب مایکروویو دیگر هیچ سیگنالی دریافت نمی‌کند و نمی‌تواند وظیفه خود را در سیگنال دادن به مایکروویو برای شروع به کار، به خوبی انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه

وجود اشکال در ضامن و قفل درب مایکروویو
خراب شدن ضامن و قفل درب مایکروویو، می‌تواند به‌راحتی مشکل ساز شود و موجب روشن نشدن دستگاه شود.

راه حل مشکل خراب شدن ضامن و قفل درب مایکروویو

برای بررسی ضامن و قفل درب، باید پنل داخلی درب که با درزهای پلاستیکی، در جای خود قرار گرفته را از آن جدا کنید و اجزای آن را چک کنید. اگر متوجه شدید که قفل درب آسیب دیده یا فنرهای به کار رفته در آن، کشش لازم را ندارند، باید این قطعه را تعویض کنید، تا امکان روشن شدن دستگاه فراهم شود.

اشکال در عملکرد فیوز حرارتی

اگر فیوز برق، میکروسوئیچ درب و قفل مایکروویو به درستی کار می‌کنند، اما همچنان مایکروویو روشن نمیشود، باید فیوز حرارتی را بررسی کنید. مایکروویو از یک یا چند مورد فیوز حرارتی بهره می‌برد، تا از گرم شدن بیش از حد دستگاه، جلوگیری شود.

وجود اشکال در عملکرد فیوز حرارتی
برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر خرابی در فیوز حرارتی، بهتر است تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید.

راه حل مشکل در عملکرد فیوز حرارتی مایکروویو

فیوزهای حرارتی در داخل جعبه مایکروویو قرار دارند. برای بررسی عملکرد این قطعات باید سیم‌های متصل به آن را از ترمینال‌ها جدا کنید. سپس ترمینال‌ها را با کمک یک مولتی متر چک کرده و در صورت عدم وجود اهم، باید فیوز را تعویض کنید.

همچنین باید مطمئن شوید که فن خنک کننده دستگاه به درستی کار می‌کند و هیچ مانعی در برابر جریان هوا وجود ندارد. چرا که این موضوع نیز می‌تواند موجب اختلال در عملکرد فیوز حرارتی شود.

 

تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل با آچارباز
خدمت تعمیر مایکروفر و مایکروویو در محل آچارباز، شامل عیب‌یابی و تعمیر انواع مایکروفر، مایکروویو و سولاردام است. تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز، دستگاه شما را تحویل گرفته، به تعمیرگاه برده، تعمیر می‌کند و تحویلتان می‌دهد.
درخواست تعمیر مایکروفر

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا