×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

یخچال و فریزر

علت صدای زیاد یخچال چیست؟

علت صدای بلند یخچال

صدای غیر طبیعی و بلند یخچال گذشته از اینکه آلودگی صوتی در منزل ایجاد می‌کند، حکایت از نقص و یا مشکلی فنی در یخچال دارد. وبلاگ آچارباز قصد دارد این بار در یک مقاله‌ای جامع با عنوان «علت صدای زیاد یخچال» به کمک شما بیاید تا ضمن بررسی انواع صداهای یخچال با نحوه رفع آنها نیز آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

علت صدای تق تق یا به اصطلاح قولنج شکستن یخچال

در یخچال‌های مجهز امروزی، المنت هر از چند گاهی برفک را از بدنه یخچال فریزر، پاک می‌کند. صدای تق تق ایجاد شده، در اثر گرم شدن المنت و آب شدن حجمی از برفک به وجود می‌آید و یک صدای طبیعی است که اغلب در طی روز چندبار شنیده خواهد شد. اما اگر صدا خیلی آزاردهنده شد، بهتر است برای بررسی بیشتر از کارشناس‌های آچارباز کمک بگیرید.

گاهی دلیل صدای غیر طبیعی و بلند یخچال همچون تق تق کردن آن، کیفیت بد لوله‌های داخلی و یا کیفیت بد فوم آنهاست که لوله‌ها از فوم فاصله گرفته و با سرد و گرم شدن آنها صدایی همچون قلنج شکستن از داخل یخچال به گوش می‌رسد.

صدای قولنج شکستن یخچال
کیفیت بد لوله‌ها سبب صدای زیاد یخچال (قولنج شکستن) می‌شود.

صدای کلیک یخچال

علت صدای کلیک یخچال، به حالت دیفراست آن بر می‌گردد. زمانیکه یخچال روی حالت دیفراست یا یخ زدایی قرار می‌گیرد، شما می‌توانید صدای شکستن یخ‌ها و یا صدای آب شدن آنها را بشنوید. این صدا از المنت یا هیتر یخچال نشأت می‌گیرد و به این معنی است که یخ‌های اوپراتور در حال آب شدن هستند. این صدای بلند یخچال طبیعی است و مشکلی ندارد.

پیشنهاد مطالعه
صدای کلیک یخچال
صدای کلیک یخچال اغلب در طی شبانه روز دوبار شنیده می‌شود که یک امر طبیعی است. چنانچه تعداد صدای کلیک بیشتر شد، باید از تعمیرکاران خبره کمک بگیرید.
تعمیر یخچال و فریزر در محل با آچارباز
در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نصب ، راه اندازی و خرابی های یخچال خود، به راحتی می‌توانید در سامانه آچارباز درخواست خود را ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر یخچال

صدای وزوز یخچال

صدای وزوز یخچال شاید یک صدای غیر طبیعی و بلند و گاهی آزاردهنده باشد. اما دلیل شنیدن این صدای نامناسب، وسائلی است که در بالا و یا روی بدنه آن قرار می‌گیرد و یا به آن چسبانده می‌شود. گاهی نیز این صدا به علت تراز نبودن یخچال به وجود می‌آید. در این مواقع دقت کنید که صدا از پایین یخچال شنیده می شود یا نه! اگر صدا از پایین یخچال بود، یخچال فریزر شما تراز نیست و باید روش های تراز کردن یخچال را امتحان کنید.

صدای وزوز یخچال
یکی از راه‌ها برای برطرف کردن صدای وزوز یخچال این است که دست را در دو طرف بدنه گذاشته و یخچال را فشار دهید.

دلیل دیگر این صدای غیر طبیعی و بلند یخچال به قسمت یخ ساز یخچال بر می‌گردد. اگر لوله آب به یخچال متصل نباشد، می‌توانید یخ ساز را خاموش کنید تا صدای وزوز آن شنیده نشود. در صورتی که لوله آب به یخچال متصل باشد، صدای وزوز آن بلندتر می‌شود، در این شرایط باید فشار آب را کاهش دهید. گاهی فرسودگی کمپرسور سبب شنیدن صدای غیر طبیعی و بلند یخچال می‌شود. اگر صدای وزوز زیاد است، باید از تکنسین‌های تعمیر یخچال آچارباز کمک بگیرید.

صدای تیک تیک یخچال

خرابی موتور فن کندانسور، دلیل صدای تیک تیک یخچال است. در این شرایط یخچال به اندازه کافی خنک نمی‌کند و همین امر سبب می‌شود تا هر 5 دقیقه صدای تیک تیک آن را بشنوید.‌ همانطور که اشاره شد، ایراد کار اغلب به موتور فن کندانسور بر می‌گردد که به علت انباشت گرد و غبار دچار مشکل شده و صدا می‌دهد. در این شرایط تمیز کردن موتور فن کندانسور می‌تواند صدای زیاد یخچال را برطرف کند.

خرابی موتور فن کندانسور یخچال
خراب شدن موتور فن کندانسور یکی از دلایل تولید صدای تیک تیک یخچال است که اغلب با تعویض رله استارت معیوب مشکل برطرف می‌شود.

البته تنها خراب شدن موتور فن کندانسور، دلیل صدای زیاد یخچال نیست، گاهی تایمر یخ زدایی یخچال خراب می‌شود. در این صورت تکنسین، تایمر را به مولتی‌متر وصل کرده و به صورت مداوم آن را بررسی می‌کند.

صدای خرخر یخچال

یکی دیگر از انواع صدای زیاد یخچال، صدایی شبیه به خرخر است. اغلب این صدا مربوط به گاز مبرد یا روغن درون کمپرسورهای یخچال بوده و صدایی طبیعی است. البته ممکن است این صدا در اثر فرسودگی لوله‌ها یا جنس بد آنها، رسوبات و یا خوردگی‌های موتور به همراه گاز مبرد ایجاد شود.

صدای کمپرسور یخچال

یکی دیگر از علت‌های صدای زیاد یخچال، صدای کمپرسور آن است که در یخچال‌های امروزی عادی است. کمپرسورهای یخچال‌های امروزی به دلیل بازده بالایشان نسبت به مدل‌های قدیمی، اغلب صدای یکنواخت و بلندی دارند. اما اگر صدای یخچال از اتاق بغلی به مدت طولانی و بیش از یک ساعت شنیده ‌شود، کمپرسور دچار ایراد شده و باید از متخصص تعمیرات یخچال کمک بگیرید.

شل شدن اتصالات موجود در یخچال همچون لرزه گیرها، بست‌های پلاستیکی محافظ و سایر اجزای موتور یا کمپرسور و … سبب صدای غیر طبیعی و بلند یخچال می‌شود.

خرابی کمپرسور یخچال
کمپرسورهای یخچال‌های امروزی نسبت به مدل‌های قدمی بیشتر کار می‌کنند و در عین حال از لحاظ مصرف انرژی کم مصرف‌تر هستند و انرژی را بهتر و بهینه‌تر مصرف می‌کنند.

صدای ویبره یخچال

یکی دیگر از انواع صدای غیر طبیعی و بلند یخچال که گاهی بسیار آزار دهنده است و نمونه‌ای از آن را در مقاله جای داده‎‌ایم، صدای ویبره آن است. اغلب این صدا به دلیل تماس یخچال با کابینت و یا دیوار و گاهی هم به علت گردش نامناسب هوا در قسمت پشتی یخچال و دفع گرما توسط آن شنیده می‌شود. البته صدای ویبره در اثر تراز نبودن و یا ثابت نبودن سطح زیرین یخچال نیز شنیده می‌شود.

صدای ویبره یخچال
تراز نبودن، تماس یخچال با کابینت و یا دیوارهای کناری، عدم گردش هوای درست در قسمت پشتی یخچال‌، همگی سبب صدای زیاد آن به صورت ویبره می‌شوند.

صدای درب یخچال

صدای درب یخچالی که سابیده و یا فرسوده شده بسیار آزاردهنده است. برای رفع این صدای بلند یخچال باید لولا‌ها را به دقت روغن کاری کرد تا صدای درب یخچال قطع شود. اگر با روغن کاری باز هم صدای زیاد یخچال قطع نشد، باید لولا‌های آن را تعویض کنید.

پیشنهاد مطالعه
درب یخچال
صدای درب یخچال یکی از انواع صداهای طبیعی یخچال است که اغلب با استفاده از یک روان کننده، برطرف می‌شود.

صدای قل قل یخچال

گاهی از سمت پایین و کنار کمپرسور یک صدای زیادی از یخچال، می‌شنوید. این صدای غیرطبیعی یخچال شبیه به قل قل است. دلیل آن نیز وجود روغن داخل کمپرسور بوده که به داخل کندانسور یا اواپراتور راه یافته‌است. در این شرایط از تعمیرکار و متخصص یخچال کمک بگیرید تا مشکل را برطرف کنند. این صدای غیر طبیعی و بلند قل قل یخچال، اغلب با تخلیه گاز ، شستشوی مدار یخچال و شارژ گاز یخچال، برطرف می‌شود.

صدای چکه آب از یخچال

یکی دیگر از صداهای غیر طبیعی یخچال، صدای چکه آب و به دلیل نشتی آب یخچال است. در صورتیکه یخچال نشتی آب نداشته باشد، صدای چکه آب طبیعی است. صدای چکه در اثر ریخته شدن آب در سینی و ذوب شدن برفک‌های آن به وجود می‌آید و یخچال نقص فنی ندارد.

صدای بوق زدن یخچال

یکی دیگر از صداهای غیرطبیعی و زیاد یخچال، صدای بوق زدن ممتد آن است. علت بوق زدن مداوم یخچال اغلب دلایل مختلفی دارد که با یکدیگر آنها را بررسی می‌کنیم:

  1. ایراد و مشکل در قسمت یخ‌ ساز یخچال
  2. ایراد در برد الکترونیکی یخچال فریزر
  3. یخ زدن اوپراتور یخچال
  4. گرفتگی دریچه هوا یا فن فریزر
  5. مشکل در لاستیک درب یخچال

بهتر است برای تشخیص و برطرف کردن مشکلات یاد شده از تکنسین و متخصص تعمیرات یخچال کمک بگیرید تا به صورت دقیق و درست مشکل برطرف شود.

چه دلایل فنی باعث صدای غیر طبیعی و بلند یخچال می‌شود؟

در قسمت قبل مقاله ما انواع صداهای زیاد یخچال را با یکدیگر بررسی کردیم. در این قسمت به بررسی دلایل فنی صداهای غیر طبیعی و بلند یخچال می‌پردازیم:

خراب شدن یا درگیر شدن پره‌های فن یخچال

فن یخچال سبب انتقال هوای خنک به داخل محفظه آن می‌شود. زمانی که پره‌های فن، خراب یا شکسته شده باشند، یخچال دچار برفک شده و یا صدای ناهنجار و غیر طبیعی در آن شنیده می‌شود. در این حالت باید فن یخچال تعویض شده تا مشکل برطرف شود.

برفک زدن یخچال
برفک زدن یخچال یا صدای ناهنجار آن به علت درگیر شدن پره‌های فن آن به وجود می‌آید.

خراب شدن موتور فن اواپراتور یخچال

فن اوپراتور یخچال وظیفه گردش هوای سرد را از کویل‌های اوپراتور در کل محفظه‌های ذخیره سازی مواد غذایی به عهده دارد. کویل در پشت یخچال قرار دارد و فن نیز در قسمت جلوی آن قرار گرفته است. زمانیکه فن موتور اوپراتور خراب می‌شود، صدای غیر طبیعی و بلندی از یخچال شنیده می‌شود. البته اغلب این صدا از قسمت فریزر به گوش می‌رسد. علاوه بر صدای بلند یخچالT نشانه‌های دیگر همچون خنک نشدن یخچال و زمان طولانی برای یخ زدایی نیز از جمله نشانه‌های خراب شدن موتور فن اواپراتور است.

  • در صورت خراب شدن موتور فن اواپراتور می‌توان به قسمت فریزر یخچال مراجعه کرده و بدنه محافظ آن را باز کرد. در این شرایط باید برفکی که روی موتور پوشیده شده را تمیز کنید و پروانه فن را بچرخانید. در صورتیکه این کار انجام نشد، فن موتور اواپراتور یخچال خراب شده و نیاز به تعویض دارد.
فن موتور اوپراتور یخچال
گاهی دلیل صدای غیر طبیعی یخچال خرابی فن موتور اوپراتور یخچال است که علاوه بر صدای بلند و نامعقول، خنک نشدن و زمان طولانی برای یخ زدایی نیز از جمله دلایل خرابی فن موتور اوپراتور است.

خراب شدن موتور فن کمپرسور

یکی دیگر از دلایل صدای غیر طبیعی و بلند یخچال، خراب شدن موتور فن کمپرسور است. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، موتور فن کمپرسور در یخچال‌های امروزی وظیفه خنک کردن کمپرسور را به عهده دارد. از آنجا که موتور فن در قسمت زیرین یخچال جاسازی شده، ممکن است در حین جابه‌جایی به یخچال ضربه وارد شده و یا کثیف و دچار گرد و غبار شود، در این صورت شما صدای بلند و آزاردهنده‌ای از یخچال می‌شنوید.

شل شدن اتصالات موجود در یخچال

گاهی شل شدن اتصالات موجود در یخچال همچون لرزه گیرها، بست‌های پلاستیکی محافظ و سایر اجزای موتور یا کمپرسور و … سبب صدای غیر طبیعی و بلند یخچال می‌شود. چنانچه در امور فنی مهارت لازم را ندارید از تکنسین‌های کاربلد و ماهر کمک بگیرید تا مشکل را در کمترین زمان ممکن تشخصیص داده و در جهت رفع آن اقدام کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام وقت به خیر یک برد یخچال امرسان کاملا خاموش بود وتعمیر کردم ولی تمام چراغها باهم روشن میشه و عیب رو نمیتونم پیدا کنم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا