×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر گازی

10 علت آب دادن از پنل داخلی و پنل خارجی کولر گازی

علت نشت آب از کولرگازی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آذر 1398نوشته شده بود و در اسفند 1402 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

در عملکرد کولر گازی به هنگام سرد شدن فن کویل ها به وسیله گاز مبرد داخل کمپرسور، رطوبت و بخار آب موجود در هوا با برخورد با این فن کویل ها، دچار میعان شده و به مایع تبدیل می‌شود. این بخار مایع شده را کولر گازی از یک ناودانی عبور داده و از طریق لوله های دفع آب خروجی یا همان لوله های درین از دستگاه خارج می‌کند. اما این قطرات آب گاهی اوقات از پنل داخلی کولر سرریز می‌شود. در این مطلب آچارباز قصد داریم با 10 علت نشت آب از کولرگازی و راه حل رفع هر مشکل صحبت کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید. در صورتیکه مشکل دستگاه با راهنمایی‌های ارائه شده برطرف نشد باید از یک تعمیرکار بخواهید کولرگازی را از نزدیک بررسی و عیب‌یابی کند.

✔️ برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در قسمت تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی سفارشتان ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره علت نشت آب از کولرگازی

در ادامه برخی از مهم‌ترین سوالات درباره علت نشت آب از کولرگازی را بیان و در متن به آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. چرا از کولر گازی آب میریزه؟
  2. علت اب ریختن اسپیلت از جلو پنل دو تکه چیست؟
  3. علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی چیست؟

10 علت نشت آب از کولرگازی؛ علت چكه كردن كولر گازي

چرا از کولر گازی آب میریزه؟ چنانچه آب تولید شده از فرآیند میعان در کولر گازی از مسیری بغیر از درین خارج شود؛ شاهد مشکل نشتی یا چکه آب از کولر گازی می‌شوید.

  1. بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب (ناودانی کولر)
  2. کثیفی فیلترهای کولر گازی
  3. جاگذاری نادرست لوله درین کولر گازی
  4. کم شدن گاز مبرد کولر گازی
  5. عایق نبودن لوله کولر گازی
  6. خرابی پمپ تخلیه آب کولر گازی
  7. یخ زدن سیم‌پیچ‌ها
  8. برگشت آب باقی مانده در کولر گازی
  9. کثیف شدن کندانسور
  10. سرد بودن هوای بیرون

در ادامه با این 10 علت نشت آب از کولرگازی بیشتر آشنا می‌شویم:

1. بسته شدن خروجی سینی تخلیه آب (ناودانی کولر)

اولین علت نشت آب از کولرگازی، بسته شدن ناودانی دستگاه است. با بسته شدن سینی (استخر کولرگازی) آب از پنل جلوی کولرگازی به بیرون نشت می‌کند. اما علت اب ریختن اسپیلت از جلو پنل دو تکه چیست؟ آب داخل کولرگازی از طریق قطعه‌ای به نام ناودانی به سمت لوله‌های خروجی، هدایت می‌شود. دلیل بسته شدن یا گرفتگی ناودان کولر این است که هوایی که به داخل پنل کولرگازی مکیده می‌شود، حاوی گردوخاک و پرز است؛ همین ذرات معلق با رطوبت روی ناودانی ترکیب شده و به جرم تبدیل می‌شود. در نهایت خروجی این قطعه بسته شده و آب پشت این سد جمع و روی پنل سرزیر می‌شود.

راه حل:

برای رفع مشکل بسته شدن آبریز یا ناودان (استخر) کولر گازی دو روش وجود دارد که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم:

روش اول:

  1. مانند تصویر زیر خارهای زیر پنل کولر را باز کنید.
  2. کولر را با دو دست خود با زاویه 70 درجه بلند کنید.
  3. وسیله‌ای مثل انبر دست یا لیوان یا هر چیز دیگری را به عنوان اهرم زیر پنل بگذارید تا پنل با همان زاویه از دیوار فاصله بگیرد.
  4. از بلند کردن زیاد از حد پنل خودداری کنید چون باعث شکستن آن خواهید شد.
  5. لوله تخلیه و ناودان را تخلیه کنید و کولر را به جای خود برگردانید.
خالی کردن آب ناودانی کولی گازی
ناودانی کولر گازی ممکن است به دلیل تجمع گردو غبار دچار گرفتگی شود و این گرفتگی باعث،آبریزش کولر گازی می شود.

روش دوم:

  • در این روش قاب جلویی کولر گاری را باید باز کرده و لوله تخلیه کولر گازی را بررسی کنید.
  • موقع باز کردن قاب کولر خیلی احتیاط کنید؛ زیرا قاب کولر بسیار حساس است و در صورت شکستن باید با قاب جدید جایگزین شود.
تعمیر کولر گازی در محل با آچارباز
برای تعمیر کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعمیر کولر گازی

2. کثیفی فیلترهای کولر گازی

دومین علت نشت آب از کولرگازی، کثیفی، مسدود یا خراب شدن فیلترهای کولرگازی است. اگر فیلتر کولرگازی ایرادی پیدا کند هوا در آن به‌خوبی جریان پیدا نمی‌کند و کولرگازی دچار یخ‌زدگی می‌شود. با خاموش شدن کولر، یخ آب شده و حرکت می‌کند و از پنل به بیرون نشت می‌کند.

کثیفی فیلترهای کولرگازی
در سرویس دوره‌ای کولرگازی، فیلترها تمیز شده و در صورت آسیب تعویض می‌شوند.

راه حل:

سعی کنید فیلترهای هوا را چند هفته یک بار چک و تمیز کنید. برای اینکار می‌توانید از یک فرچه‌ نرم یا دستمال تمیز استفاده کنید.

بیشتر بدانید: چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم؟

3. جاگذاری نادرست لوله درین کولر گازی

اشتباه نصب کردن لوله درین یا لوله تخلیه، سومین علت نشت آب از کولرگازی است. برای رفع این مشکل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قرار دادن لوله درین در سطل:

بعضی از نصاب‌ها بعد از نصب کولر گازی، لوله خروجی آب را داخل یک سطل می‌گذارند. این سطل بعد از مدتی پر شده و دیگر آب از شلنگ خروجی بیرون نمی‌رود؛ سپس آب در لوله بالا آمده و به کولر برمی‌گردد و باعث ریزش آب به بیرون می‌شود.

  • لوله درین تا خورده است:

تا خوردگی یا پیچیدگی لوله‌های درین نیز باعث بالا آمدن آب از لوله خروجی یا کند شدن سرعت خروج آب از این لوله می‌شود؛ این عامل نیز باعث آبریزی از کولر گازی است.

  • گرفتگی لوله درین :

سختی آب، وجود گردوغبار یا جرم پس از مدتی باعث گرفتگی لوله درین می‌شود. با بسته شدن لوله آب به مرور به داخل یونیت برگشته و به بیرون چکه می‌کند.

  • نداشتن شیب مناسب لوله درین:

لوله درین باید با یک شیب ملایم از کولر خارج شود؛ اگر این شیب میزان درستی نداشته باشد یا بدلیل جابجایی کولر یا هر گونه تغییری از بین برود؛ آب به داخل پنل برمی‌گردد.

نشت آب از لوله درین کولرگازی
لوله خروجی آب کولر گازی یا همان لوله درین باید با یک شیب ملایم از کولر خارج شود، این شیب به خارج شدن صحیح آب از ناودانی کمک می کند.

4. عایق نبودن لوله کولر گازی

چهارمین علت نشت آب از کولرگازی، عایق نبودن لوله‌های زیر یونیت داخلی است. لوله‌های برگشت یا گاز در این دستگاه بسیار خنک هستند و اگر با عایق، کامل پوشانده نشود؛ رطوبت هوا روی آن جمع شده به شکل آب به بیرون می‌ریزد.

5. کم شدن گاز مبرد کولر گازی

کم شدن گاز کولر نیز پنجمین علت نشت آب از کولرگازی است. گاز ممکن است بدلیل نشتی گاز یا در گذر زمان و استفاده کم شود؛ در اینصورت یخ‌زدگی کولر گازی در قسمت‌های پنل و لوله‌های فین پنل بوجود می‌آید.

پس از خاموش شدن کولر گازی، این یخ زدگی‌ها به آب تبدیل شده و به داخل ناودانی می‌ریزد؛در نتیجه از پنل کولر چکه می‌کند. با سرویس بموقع می‌توانید از کمبودن میزان گاز در کولر مطلع شده و آن را شارژ کنید.

سرویس کولر گازی در محل با آچارباز
برای سرویس کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر گازی

6. خرابی پمپ تخلیه آب کولر گازی

پمپ تخلیه آب کولر گازی که در زیر کویل خنک کننده قرار دارد، آب را به منظور جلوگیری از نشت به صورت کامل تخلیه می کند. هنگامی‌که بدلیل تجمع گردوغبار و آلودگی این پمپ خراب شود، منجر به چکه کردن و آب ریختن کولر گازی می‌شود.

7. یخ زدن سیم‌پیچ‌ها

هفتمین علت نشت آب از کولرگازی، یخ زدن سیم‌پیچ‌ هاست. وقتی سیم‌پیچ‌های اواپراتور یخ بزنند، کل سیستم از کار می‌افتد. ذوب شدن یخ این سیم‌پیچ‌ها باعث نشتی آب می‌شود. برای رفع این مشکل با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

8. برگشت آب باقی مانده در کولر گازی

بهتر است بدانید که در داخل سیستم کولر گازی، همیشه مقداری آب وجود دارد و این کولر با فرآیندهای درونی خودش آب را تخلیه می‌کند. درست کار نکردن این فرایند، باعث نشتی آب می‌شود. کولر گازی، همه رطوبت‌ جمع‌شده روی فین‌ها را از طریق یک لوله به بیرون منتقل می‌کند. گاهی این آب از مسیر چرخه خارج می‌شود و از پنل یا دریچه یا قسمت‌های دیگر چکه می‌کند.

9- کثیف شدن کندانسور

علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی چیست؟ با توجه به اینکه کندانسور در فضای خارج است ساختمان نصب می‌شود در معرض آلودگی زیادی است. با گذشت زمان این آلودگی و گردوغبار به داخل کندانسور برای مثال سیم‌پیچ‌ها نفوذ کرده و باعث جمع شدن می‌شود؛ پس نهمین علت نشت آب از کولرگازی کثیفی کندانسور (پنل بیرونی) است.

راه حل:

برای رفع یا جلوگیری از بروز این مشکل باید به صورت دوره‌ای سرویس پنل بیرونی و داخلی را انجام داده و کثیفی‌ها را از بین ببرید.

کثیف بودن کندانسور کولر گازی
برای تمیز کردن کندانسور کولرگازی باید دقت کنید که به قسمت‌های برقی آب نفوذ نکند.

10- سرد بودن هوا

آخرین علت نشت آب از کولرگازی، سرد بودن هوای بیرون است. این مشکل اغلب در فصل‌های پاییز و زمستان بوجود می‌آید. هنگامیکه شما دستگاه را روشن کنید؛ این یخ‌ها آب شده و از پنل به بیرون نشت می‌کند.

آنچه درباره علت نشت آب از کولرگازی آموختیم

در این مطلب با 10 علت نشت آب از کولرگازی آشنا شدیم و راه حل‌ رفع آنها را بیان کردیم. در صورتی‌که برای بررسی و رفع این مشکلات مهارت و ابزار کافی را ندارید پیشنهاد می‌کنیم از یک تعمیرکار کمک بگیرید. تعمیرکاران آچارباز می‌توانند تمامی مشکلات را عیب‌یابی و برطرف کنند. برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در قسمت تعمیر کولر گازی یا سرویس کولر گازی سفارشتان ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تعمیر کولر گازی در محل با آچارباز
برای تعمیر کولر گازی خود کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعمیر کولر گازی
4.5/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    1سال هست اسپیلت ایوولی داریم بعضی اوقات از زیر پنل قطره قطره آب میچکه و دیوار هم خیس شده مشکل چیه با توجه به اینکه نو هست و فکر نمی کنم قطعات مشکلی داشته باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    درضمن از شهرهای جنوبی پیام میدم

    1. با سلام
      سارای عزیز، هرکدام از موارد اعلام شده در مقاله ممکن است اتفاق افتاده باشد و باعث چکه کردن آب شود.

  2. سلام
    کولر گازی بعد از ۲تا ۳ ساعت روشن بودن از پنل داخلی آب قطره قطره می‌ریزه
    روزها دیرتر و شبها این اتفاق زودتر می افته
    راهنمایی میکنید
    نصاب یه بار اومد پنل داخلی رو تراز کرد و چند روز اکی بود ولی بعد چند روز دوباره شروع شد

    1. با سلام
      ابوالفضل عزیز، ابتدا بررسی کنید که محل نصب کولرگازی مجدد بهم نخورده و کولر تراز باشد. سپس می توانید وضعیت فیلترها را بررسی کنید که کقیف نشده باشد.
      همچنین دمای تنطیم شده کولر را بررسی کنید که روی دمای استاندارد باشد.
      چنانچه با این موارد مشکل برطرف نشد، باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را عیب یابی و نظر قطعی را اعلام کند. می توانید درخواست تعمیر کولرگازی را ثبت کنید و از تعمیرکاران آچارباز کمک بگیرید.

  3. سلام وقتتون بخیر،ما توی ساختمان متوجه شدیم سقفمون ی مقدار نم پیدا کرده پرس و‌جو کردیم دیدم که سقف کل ساختمان این شکلیه و به علت اینه که لوله کولر که توکار هست خراب شده،و چند وقتی هم هست کولر اتاق بعد از مدتی روشن شدن صدای شر شر اب میدن بدون اینکه ابی خارج بشه،خواستم بپرسم علت چیه؟ و‌ این نم دادن سقف و‌نشتی لوله میتونه خطر داشته باشه؟

    1. با سلام
      جزایری عزیز، با توجه به مشکل دستگاه شما، بهتر است دستگاه توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند

  4. با سلام
    من کولر گازی نصب کردم .لوله ها رو کار رفته الان لوله ها عرق میکنه چک چک آب خودرو پر کرده . من شمال زندگی میکنم . راهی هست لوله ها رو عایق کرد ک این وضع نباشه

    1. با سلام
      فاضل عزیز، با استفاده از عایق و چسب مخصوص پرایمری این امر امکان پذیر است.

  5. سلام کولر 24هزار مارک بوش دارم از لوله تخلیه خیلی آب میاد مثلاً یک ساعت روشن باشه شاید 2لیتر آب بده میخواستم بدونم عادی هست یا مشکل داره ممنون

    1. با سلام
      مهدی عزیز، با توجه به میزان رطوبت هوا و اندازه ی کوئل، میزان آب خروجی متفاوت است. تعمیرکار باید دستگاه را از نزدیک بررسی و نظر قطعی اعلام کند.

  6. ببینید وقتی کولرو روشن میکنیم حدود ۵ دقیقه بعد کولر از داخل خونه اب میریزه اونم قطره قطره و بعد خاموش کردن اونم پنج دقیقه بعد اب ریزیش قطع میشه ،
    میشه اگه زحمتی نیست میشه بگید مشکلش از کجاس

    1. باسلام
      صدرای عزیز، این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی پمپ تخلیه، گرفتگی لوله درین و یا کمبود گاز مبرد باشد. برای رفع مشکل موارد مذکور را برررسی کنید. اگر مشکل رفع نشد شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

    2. وقتتون بخیر
      کولر اسپلیت گری از پنل خارجی از لوله تخلیه آب چند روز آب خارج نشده الان جدا از لوله خروجی از پایین موتور هم آب چکه میکند علتش چه چیزی می‌تونه باشه

  7. سلام
    من یه کولر پنجره ای دارم که روی لوله های کمپرسورش در حالت فن عرق میکنه، میشه لطفا راهنماییم کنین ایراد از چیه ؟

    1. با سلام
      حسین عزیز، این مورد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد برای حل مشکل باید قسمت های زیر را بررسی کنید:
      ۱- کثیفی فیلتر اواپراتور
      ۲- کثیفی اواپراتور
      ۳- خراب شدن فن اواپراتور
      ۴-زیاد بودن گاز کمپرسور
      ۵- عایق نبودن لوله ها
      همچنین شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر گازی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا