×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

کار NTC در پکیج چیست و چطور سلامت آن تست می‌شود؟

Ntc پکیج ایران رادیاتور

سنسور NTC  یکی از قطعات مهم در پکیج‌ها است که وظیفه اندازه‌گیری دما و ارسال میزان دما به برد پکیج را بر عهده دارد. در برخی مواقع ممکن است با مشکلاتی در پکیج مواجه شوید و علت بروز آن‌ها را نیابید در این صورت، اغلب در حل مشکلات پکیج دیواری، بررسی علائم خرابی ntc پکیج و تست آن پیشنهاد می‌شود. اما آیا با روش تست سنسور NTC، جهت تعمیر پکیج خود آشنایی دارید؟ در این مقاله از آچارباز قصد داریم شما را با نحوه تست و تعویض سنسور ntc  پکیج آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

قطعه NTC در پکیج چیست؟

سنسور ntc یا سنسور دما، یکی از قطعات مهم پکیج است، همانطور که از نامش پیداست، جهت تنظیم دمای پکیج روی آن تعبیه شده است.
نام دیگر سنسور NTC، ترمیستور است. از مزایای این سنسور می‌توان به حساسیت بالا، قیمت پایین، استحکام بالا، اندازه کوچک و حجم کم، اندازه گیری دمای خارجی و … اشاره کرد. همچنین باید بگوییم که این سنسور، از نوع مقاومتی است یعنی با افزایش دما، مقاومت سنسور ntc کاهش پیدا می‌کند. همچنین با توجه به جنس بکار رفته در ساخت سنسور NTC، این قطعه قابل استفاده در دمای ۵۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد است.

تعمیر ntc پکیج
کاربرد سنسور ntc، در پکیج، اندازه‌گیری دما است.
برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

انواع سنسور NTC پکیج

سنسور ntc پکیج دارای دو نوع سطحی و مستغرق است، که نوع سطحی آن بیشتر در پکیج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ntcهای مستغرق، در مسیر جریان آب، یعنی درون لوله‌ها قرار دارند و همین امر، باعث می‌شود که خطای کمتری در اندازه‌گیری دمای آب پکیج دسنسور ntc پکیج دارای دو نوع سطحی و مستغرق است، که نوع سطحی آن بیشتر در پکیج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  ntcهای مستغرق، در مسیر جریان آب، یعنی درون لوله‌ها قرار دارند و همین امر، باعث می‌شود که خطای کمتری در اندازه‌گیری دمای آب پکیج داشته باشند.NTC  سطحی همانطور که از نامش پیدا است، یکی از اجزای تشکیل دهنده پکیج است که به کمک یک بدنه مسی به سطح خارجی لوله مسی، وصل شده و از طریق تغییر دمای لوله مسی، دمای آب پکیج را اندازه گیری می‌کند.

سنسور سطحی
نام دیگر سنسور سطحی، سنسور جداری است.

علائم خرابی ntc پکیج

با توجه به وظایفی که برای ntc یا ترمیستور گفته شد، خرابی آن باعث عملکرد نادرست دستگاه در تنظیم آب گرم و دمای محیط می‌شود. در مهم‌ترین حالت، در صورتی که ntc خراب شود، سنسورهای حفاظتی دستگاه فعال می‌شوند و از روشن شدن پکیج جلوگیری می‌کنند. در حالت دوم، خرابی این سنسور باعث می‌شود که آب گرم خروجی خیلی گرم‌تر یا سردتر از دمایی که تنظیم کردید، باشد.

در حالت سوم، علائم خرابی NTC پکیج مربوط به تنظیم نشدن دمای محیط می‌شود. در این حالت پکیج توانایی شناسایی دمای شعله را ندارد و ممکن است بیش از حد گرما تولید کند. این موضوع باعث می‌شود که رادیاتورها محیط را بیش از حد گرم کنند.

روش تعمیر ترمیستور پکیج

در این بخش از مقاله قصد داریم نحوه تست سنسور ntc پکیج را به کمک اهم متر، به شما آموزش دهیم. در صورت خرابی سنسور ان تی سی، می‌توانید با طی مراحل زیر نسبت به تعمیر آن اقدام کنید:

  • قبل از انجام هرکاری باید ایمنی را رعایت و دستگاه را از برق خارج کنید،
    • سپس به جدا کردن سنسور ntc از لوله بپردازید.
    • پس از اینکه سنسور ترمیستور را باز کردید، بهتر است برای مقایسه یک سنسور سالم تهیه کرده و در کنار آن قرار دهید، توجه کنید، در صورتی که دمای محیط حدود ۲۵ درجه سانتیگراد است، نیاز به سنسور سالم نیست.
    • در مرحله بعد، اهم متر را روی رنج ده کیلو اهم یا بیشتر تنظیم کرده و سپس دوسر آن را به دوسر سنسور که از قبل باز کردید وصل کنید.
    • در این حالت اهم متر، باید مقدار ده کیلو اهم را نمایش دهد. این روش در صورتی است که دمای محیط ۲۵ درجه سانتیگراد باشد، در غیر اینصورت از یک سنسور ntc سالم استفاده کنید و میزان اعداد نمایش داده شده روی اهم متر را پس از بررسی سنسور ntc سالم و سنسور ntc که قصد تست کردن آن را دارید، مقایسه کنید. از این طریق متوجه سالم بودن و یا خرابی آن خواهید شد.
    متاسفانه سنسور NTC قابل تعمیر نیست و در صورتی که متوجه خرابی سنسور NTC شدید، باید آن را تعویض کنید. جهت تعویض سنسور NTC، لازم است مراحل زیر را طی کنید.
    هر سنسور روش خاص خود را جهت تعویض دارد، برای مثال برای تعویض سنسور سطحی:
    • پس از باز کردن پوسته پکیج باید به آرامی پایه‌های سنسور را باز کنید.
    • پس از تست و اطمینان از خرابی آن، ترمیستور سالم را جایگزین آن کنید.
    • جهت تعویض سنسور مستقرق هم باید لوله کشی باز و سنسور ntc مستقرق خارج شود.
    • سپس سنسور سالم را در جای آن قرار داده و سپس لوله کشی را به صورت درست ببندید.
    • در صورتی که تست و تعویض سنسور ntc برای شما کار سختی است، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیر پکیج بسپارید.
پیشنهاد مطالعه
خرابی ntc پکیج ایران رادیاتور
تست و تعویض ntc پکیج یک کار تخصصی است، در صورتی که علم انجام این کار را ندارید، پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از آچارباز مرکز تخصصی تعمیر، عیب یابی و سرویس پکیج است.

حدود قیمت سنسور ntc پکیج

با توجه به راکت بودن بازار این روزها، نمی‌توان قیمت دقیقی برای سنسور ntc پکیج در این سایت نام برد، ولی حدود قیمت سنسور ntc مستغرق، 50 الی 60 هزارتومان است.

متاسفانه سنسور NTC قابل تعمیر نیست و در صورتی که متوجه خرابی سنسور NTC شدید، باید آن را تعویض کنید.

ترمیستور ntc پکیج ایران رادیاتور
نام سنسور ntc مستغرق، برگرفته از کلمه غرق شده است و منظور این است که این قطعه درون لوله قرار گرفته و درون آن غرق است.

توجه کنید که قیمت سایر مدل‌ها، وابسته به جنس آن‌ها تعیین می‌شود، که حدود ۱۰ الی ۷۰ هزارتومان هستند.

پیشنهاد مطالعه

نحوه تعویض ntc پکیج ایران رادیاتور

برای اینکه به قطعه ntc در پکیج ایران رادیاتور دسترسی داشته باشید، ابتدا باید از وصل نبودن پکیج به برق مطمئن شوید.

  • سپس باید در نظر داشته باشید که کدام نوع از قطعه ntc (سطحی، مستغرق) دچار خرابی شده است.
  • اگر سنسوری که باعث ایجاد ارور شده است، سطحی باشد، کار شما به نسبت راحت‌تر خواهد بود و با باز کردن بخش رویی پکیج، می‌توانید به این سنسور سطحی، دسترسی داشته باشید.
  • وقتی که سنسور مستغرق دچار خرابی شود، باید در قسمت داخلی لوله کشی به دنبال این سنسور باشید و کار سخت‌تری است. زمانی که شما سنسورها را از پایه‌ای که روی آن قرار گرفته‌اند، جدا کردید، وقت آن است که با یک قطعه جدید و سالم آنها را جایگزین کنید.
  • اگر به دنبال روشی برای تعمیر ترمیستور یا ntc پکیج، هستید، باید بگوییم که ترمیستورها بعد از خراب شدن لازم است تا تعویض شوند، در واقع تعمیر کردن قطعه، هیچ مشکلی را برطرف نمی‌کند.
  • شما می‌توانید بعد از خارج کردن سنسورها به وسیله اهم سنج در شرایطی که دمای محیط معمولی و در حدود 25 درجه باشد، ترمیستورها را عیب‌یابی کنید، که البته این کار هم نیاز به دانش کافی در این زمینه دارد.

توجه داشته باشید تعمیر و تعویض قطعات پکیج کار بسیار تخصصی است و شما نباید بدون مهارت و تجربه کافی اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات پکیج کنید. در این صورت نه تنها شما به رفع مشکل کمک نمی‎‌کنید، بلکه گاهی موجب صدمات بیشتر و حتی آسیب به خودتان خواهید بود. در چنین شرایطی بهتر از یک تعمیرکار پکیج کمک بگیرید.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
خدمت  تعمیر پکیج در محل آچارباز، شامل ارائه انواع خدمات عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران و در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

4.2/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت بخیر
    دستگاه بوتان مدل پرلا پرو که خطای e02 میدهد
    سنسور حد 105 درجه سالم است
    توری لوله برگشت کثیف نیست
    پمپ سالم است
    مشکل کجا میتونه باشه
    باتشکر

  2. سلام، وقت‌بخیر
    پکیج ایران‌رادیاتور دارم که در حالت گرمایش شوفاژ، مثلا روی دمای ۶۰ درجه تنظیم میکنم و دستگاه روشن میشه و تا چراغ ۶۰ درجه کار میکنه و طبق روال خاموش میشه، ولی به محض خاموش شدن مشعل و پمپ و فن چراغ از ۶۰ درجه میاد رو ۵۰ درجه، همین باعث میشه بعد از سی ثانیه دوباره دستگاه روشن بشه واسه گرم کردن آب تا ۶۰. دما هر چقدر هم که بالاتر تنظیم‌بشه فرقی نداره به همین صورت به اون دما میرسه اتوماتم میکنه ولی تا خاموش میشه یه چراغش کم میشه و باعث میشه فاصله استارت زدن دستگاه ۲، ۳ بار در دقیقه باشه و عملا همش داره کار میکنه و روشنه و حتما آسیب میبینه.
    این مشکل سنسور ان تی سی داره یا مشکل برد داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنی

    1. با سلام
      حمید عزیز، با توجه به مشکل اعلام شده شما باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  3. سلام دوست عزیز مشکل شما از فلومتر هس وقتی که فلومتر معیوب باشد به برد گذارش نمیدهد و شعله تشکیل نمیشد به همین خاطر آب گرم مصرفی گرم نمیشود مسیرش هم در ورودی آب سرد هست.

    1. با سلام
      بهنام عزیز، ممنون از ثبت کامنت شما. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

  4. سلام در دستگاه‌های اسپرسو ساز صنعتی مقاومت سنسور ان تی سی چند کیلو اهم هست و چگونه باید از سلامت آن مطمئن شوم و در صورت خرابی این سنسور از کجا باید تهیه کنم و اینکه اگر برد مشکل داشته باشه شما تعمیر میکنید

    1. با سلام
      حمیدرضا عزیز، با توجه به مشکل اعلام شده شما باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند. شرکت آچارباز امکان تعمیر اسپرسوساز را نیز دارد . جهت تمایل میتوانید سفارش تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

  5. سلام اب شوفاژ داغ هست ولیکن اب مصرفی سر وشعله تشکیل نمیشود در پکیج ایران رادیاتور ایا از سنسور ترمیستور هستواگر از سنسور هست مکانش کجاست وچگونه بازو بست کنیم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا