×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

سرویس و تعمیر خودرو

تمام چیزهای که باید در مورد کوئل ماشین بدانید!

خرابی کویل خودرو

این روزها همه به دنبال این هستیم که خودروی خود را در بهترین شرایط و سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر کنیم. یکی از بهترین گزینه‌ها برای زمانی که اتومبیل خراب می‌شود، تعیر خودرو در محل است که این روزها توسط سامانه‌های ارائه خدماتی همچون آچارباز اراده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی، سیستم برق آن است که موجب عملکرد بیشتر قطعات می‌شود. این سیستم برق هم خود از بخش‌ها و قطعات متعددی تشکیل شده است که یکی از این قطعات، کوئل ماشین است. در اینجا می‌خواهیم تمام چیزهای که باید در مورد کوئل ماشین  بدانید را به شما بگوییم.

 

تعمیر خودرو در محل با آچارباز
در صورتی که خودرو شما دچار هرگونه خرابی شد و یا اینکه نیاز به تعویض روغن خودرو داشتید، کافیست درخواست خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید. کارشناسان ما در محل، مشکلات ماشین شما را برطرف خواهند کرد.
درخواست تعمیر خودرو

 

کوئل خودرو چیست؟

سیستم برق خودرو از اجزای متعددی تشکیل شده است که کوئل هم یکی از این قطعات است. کوئل ماشین وظیفه برق رسانی و تولید انرژی؛ جهت جرقه زدن و در نهایت احتراق را برعهده دارد.

موتور خودرو برای اینکه روشن شود به چهار عمل اصلی نیاز دارد. مکش هوا، متراکم کردن سوخت و هوا، احتراق سوخت و در نهایت تخلیه مواد حاصل از احتراق، از اگزوز.

برای اینکه این چهار عمل به درستی انجام شوند و موتور هم شود، باید برق گرفته شده از باتری چند هزار برابر شود که کوئل این کار را انجام می‎دهد. زیرا جریان برقی که از باتری خارج می‌شود قادر نیست شمع‌ها را روشن کند و یا موجب احتراق داخل سیلندر شود. پس اینجاست که کوئل خودرو وارد عمل می‌شود. علاوه بر خرابی کوئل اختلال در انژکتور نیز باعث روشن نشدن ماشین می‌شود. برای آشنایی با انژکتور مقاله «انژکتور خودرو چیست و چگونه عمل می‌کند؟» را مطالعه کنید.

انواع کویل خودرو

کویل‌ها بسته به نوع خودرو متفاوت هستند. برخی از خودروها مانند پژو 206، ال 90 و … روی هر سیلندر یک کویل بسته می‌شود که در صورت خرابی هر کویل، نیاز نیست که بقیه کویل‌ها هم تعویض شوند. درنتیجه خرابی کویل صدمات جدی برای سایر بخش‌ها ایجاد نمی‌کند.

در برخی از خودروها از جمله پراید، فقط یک کویل روی سیلندر بسته می‌شود و در صورت خرابی آن، آسیب جدی به موتور وارد می‌شود.

نقش کویل در سیستم برق
خرابی کویل پراید، موجب آسیب به موتور خواهد شدر

برق کوئل خودرو از کجا تامین می‌شود؟

باتری و دینام، منبع اصلی تامین برق خودرو است و تمامی برق موردنیاز خودرو از آن گرفته می‌شود. کوئل نیز مانند کمپرسور کولر خودرو برق را از باتری گرفته و آن را چند هزار برابر می‌کند و در نهایت به سایر قطعات منتقل خواهد کرد. در واقع برقی که توسط باتری ایجاد می‌شود 12 ولت است، اما برق موردنیاز برای جرقه زدن شمع‌ها، چیزی در حدود 7000 ولت است که توسط کوئل انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

علائم خرابی کوئل پراید و سایر خودروها چیست؟

خرابی کوئل خودرو، منجر به خرابی سایر قطعات از جمله موتور آن می‌شود. پس باید قبل از هر چیزی نشانه‌های خرابی کوئل خودرو را بشناسید تا هر زمانی که با آنها مواجه شدید، قادر به رفع آنها باشید.

استارت نخوردن خودرو

اولین نشانه در زمان خرابی کوئل، استارت نخوردن و یا بد استارت خودرن خودرو است. هر زمانی که کوئل برق را به شمع‌ها برساند، شمع‌ها جرقه خورده و در نهایت مخلوط سوخت و هوا مشتعل می‌شود. در واقع فرایند احتراق صورت می‌گیرد.

حال اگر کوئل دچار مشکل شود، برق موردنیاز برای جرقه زدن شمع‌ها و روشن شدن خودرو تامین نشده و خودرو روشن نمی‌شود و یا بد روشن می‌شود.

افزایش مصرف سوخت

با هر بار جرقه زدن شمع‌ها، مقداری سوخت مکش می‌شود. حال اگر احتراق صورت نگیرد، هر بار مقداری سوخت به هدر می‌رود. در صورت خرابی کویل، به همین صورت مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد.

علائم خرابی کودل خودرو
یکی از نشانه‌های خرابی کویل خودرو، استارت نخوردن است

لرزش شدید خودرو

گاهی ممکن است در حین گاز خوردن و افزایش سرعت و یا حتی در زمانی که خودرو بی حرکت است، متوجه لرزش و کوبیده شدن اتومبیل شوید که این مشکل، یکی از نشانه‌های خرابی کوئل است. در صورت مشاهده این موارد، با تعمیرکار خودرو مشورت کنید.

روشن شدن چراغ چک خودرو

خوشبختانه یکی از ویژگی‌های مثبت خودورهای جدید، دارا بودن چراغ چک است. هر زمانی که مشکلی در خودرو ایجاد شود، از طریق چراغ چک به شما نشان داده می‌شود. پس در صورت مشاهده چراغ چک که نشان از خرابی کوئل خودرو می‌هد، نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

کار نکردن درست خودرو

گاهی هم دلیل درست کار نکردن خودرو به خرابی کوئل آن برمی‌گردد. هر زمانی که حس کردید عملکرد خودرو دچار مشکل شده، بررسی کوئل را در لیست کارهای خود قرار دهید.

محل قرارگیری کویل
کویل خودرو روی سیلندر بسته می‌شود

دلایل خرابی کوئل ماشین چیست؟

خرابی کوئل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که همگی از عملکرد نادرست سایر قطعات نشات می‌گیرند. اینجاست که باید یک تعمیرکار ماهر وارد عمل شود. اما بهتر است در نگهداری از خودرو بیشتر توجه کنید که یک خرابی کوچک منجر به آسیب سایر بخش‌ها نشود. توجه به عمر باتری، کثیف بودن فیلتر هوا، زمان تعویض روغن و لنت، سیستم برق خودرو و سایر موارد، همیشه باید در دستور کار دوره‌ای نگهداری از خودرو باشند.

قیمت کوئل پراید و قیمت کوئل 206 در چه رنجی است؟

قیمت کویل خودرو، به مدل آن بستگی دارد، اما قیمت کوئل خودرو برای پراید در حدود 160 تا 250 هزار تومان است. اما قیمت کوئل پژو 206 کمی گران‌تر و در حدود 400 تا 700 هزار تومان است. البته این رنج قیمت با توجه به برند سازنده، متغیر است.

 

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام باتوجه به قیمتهای خیلی بالای قطعات ریو آیا ازکویل پراید برای ریو میتوانیم استفاده کنیم ممنون

    1. درود بر شما
      غلامعلی عربی عزیز،
      خیر، بهتر است که از قطعات خود ریو استفاده شود تا سیستم برق ماشین شما دچار مشکل نشود.

  2. تشکر بابت توضیحات مفید شما،خواستم تجربیات خودمو بگم،ماشین پژو۴۰۵دارم..چند روز درگیر مکانیکی بودم،اصطلاحا ماشینم سه کار میکرد،یه عالمه خرج شمع وایر.شستشوی سوزن انژکتور.دیاگ..و….کردم.اخرش ماشین درست کار نمیکرد،یعنی دائم تپ تپ میکرد،از لوله اگزوز بوی دود وبنزین وصدا می اومد.تا اینکه پیش مکانیک واردی رفتم،به محض چک کردن ماشین سراغ کویل رفت،وایر سر شمع هارو برداشت،وبا اتصال کوتاه با دنه،برقشونو چک کرد،کمتراز یک دقیقه گفت کویل سوخته،کویل خردیدم۵۰۰۰۰۰هزارتومان،ولی خدا میدونه چقدر دعاش کردم،ماشینم درست شد،در حالیکه مکانیکهای قبلی احتمال سوختن سوپاپ رو میدادن،ونسخه ده میلیونی تا پانزده میلیونی برام پیچیدن،خلاصه گفتم تجربیاتمو باهاتون به اشتراک بگذارم،شاید بدردتون بخوره.امیدوارم هر موقع مکانیکی رفتین،با کمترین هزینه بیایین از تعمیرگاه بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا