×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خدمات ساختمانی

صفر تا صد راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای به زبان ساده

تجهیزات آبیاری قطره ای

آبیاری قطره‌ای، یکی از روش‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی است که توسط کشاورزان در سراسر دنیا استفاده می‌شود و مزایای زیادی را به همراه دارد. نصب و اجرای آبیاری قطره‌ای به انواع مختلفی از تجهیزات نیاز دارد که قبل از راه اندازی باید تمام آن‌ها را تهیه کنید. اگر شما هم برای خریدن تجهیزات آبیاری قطره ای دچار سردرگمی شده‌اید، با آچارباز همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین اجزا برای راه اندازی یک سیستم کامل بپردازیم.

ضروری ترین تجهیزات آبیاری قطره‌ ای

برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای به وسایل و تجهیزات مختلفی نیاز است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. این تجهیزات ممکن است باتوجه به نوع باغ و یا متراژ، متفاوت باشند، اما در کل اساس و پایه تمام آن‌ها یکسان است.

ایستگاه پمپاژ

مهم‌ترین کاری که برای اجرای آبیاری قطره‌ای باید انجام شود، به جریان انداختن آب درون سیستم‌های لوله کشی و انتقال آب است. از این رو به دستگاه پمپ یا ایستگاه پمپاژ، نیاز است تا فشار آب و آبیاری موردنیاز را تأمین کند. این دستگاه به‌ عنوان نیروی محرکه‌ای برای حرکت آب به حساب می آید.

موارد مختلفی در انتخاب ایستگاه پمپاژ تأثیر دارد. از جمله انها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد زمین
  • شیب بندی زمین
  • فاصله منبع آب تا زمین کشاورزی
  • فشار موردنیاز
  • قطر لوله‌ها
  • تعداد قطره چکان‌ها
  • و …

در ایستگاه پمپاژ، از منبع تغذیه‌ای به عنوان منبع تأمین کننده انرژی نیز استفاده می‌شود. استفاده از برق یا نیروی تأمین شده از بنزین، گازوئیل و … برای تأمین انرژی موتورها لازم است. امروزه، اغلب از موتورهای بنزینی در این زمینه استفاده می‌شود.

لوازم آبیاری قطره ای
برای داشتن یک جریان آب ثابت داشتن ایستگاه پمپاژ ضروری است.

لوله‌های اصلی و فرعی موردنیاز

لوله، دومین وسیله ضروری است که از منبع تا زمین متصل شده و هدایت آب از طریق آن صورت می‌گیرد. اغلب از لوله‌های پلی اتیلن برای اینکار استفاده می‌شود. این لوله‌ها مقاومت و استحکام بالایی دارند و انعطاف پذیر هستند. به علاوه در مقابل آفتاب پوسیده نمی‌شوند و سرما و یخ زدگی نیز به آن‌ها آسیب نمی‌رساند. تهیه لوله را می‌توان پرهزینه‌ترین بخش راه اندازی سیستم آبیاری قطره‌ای دانست.

لیست تجهیزات آبیاری قطره ای
لوله های اصلی و فرعی و اتصالات مناسب برای راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای را قبل از اجرای سیستم باید تهیه کنید.

فیلتر

سیستم آبیاری، ممکن است با ورود ذرات مانند خاکریزه یا ذرات دیگر دچار گرفتگی شود، به همین دلیل استفاده از فیلتر در آن بسیار اهمیت دارد. استفاده از فیلتر می‌تواند عمر سیستم آبیاری را زیاد کند، به‌خصوص اگر آب مورد استفاده دارای خاکریزه، لجن، املاح یا هر ذره دیگری باشد که می‌تواند باعث بسته شدن لوله شود، باید حتماً از فیلر برای آبیاری استفاده شود.

اگر از سیستم آبیاری در منزل استفاده می‌کنید و آب موردنیاز آب لوله کشی شهری است، نیازی به استفاده از فیلتر ندارید، زیرا آب شهری تصفیه شده و تمیز و شفاف است. نکته دیگر درباره فیلترها این است که هر چند وقت یکبار باید فیلترها را تمیز یا کلا تعویض کنید زیرا فیلتر پس از مدتی استفاده ممکن است کثیف شده یا قابلیت تصفیه خود را از دست بدهد.

فیلتر یکی از تجهیزات آبیاری قطره ای
برای آنکه سیستم آبیاری قطره ای بدون نقص آب رسانی را در طول دوره زمانی موردنیاز انجام دهد باید از یک فیلتر مناسب استفاده کنید.

قطره چکان یا دریپر

یکی دیگر از لوازم آبیاری قطره‌ای، قطره چکان یا دریپر است که نقش مهمی در سیستم آبیاری، ایفا می‌کند. تمام قسمت‌های گفته شده باید به‌درستی کار خود را انجام دهند تا آب به قطره چکان برسد، سپس قطره چکان وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده و آب را به صورت قطره‌ای به ریشه گیاه یا درخت انتقال می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه

قطره چکان باید با کیفیت باشد، به همین دلیل در انتخاب و خرید آن عجله نداشته باشید. هم چنین سعی کنید از محصولات ارزان قیمت و بی کیفیت در این زمینه استفاده نکنید، زیرا قطره چکان بخش بسیار مهم و حیاتی در سیستم آبیاری است. قطره‌ چکان‌ها در انواع مختلف تنظیم شونده و خود تنظیم وجود دارد. برخی از آن‌ها به‌صورت اتوماتیک میزان خروجی آب را تنظیم می‌کنند و برخی دیگر، این میزان باید به‌صورت دستی مشخص شود.

اتصالات و شیر آلات

قطره چکان تجهیزات آبیاری قطره ای
در تجهیزات آبیاری قطره ای نباید خریدن قطره چکان مناسب و باکیفیت را فراموش کنید.

برای اتصال لوازم آبیاری قطره ای ذکر شده به یکدیگر و همچنین اتصال لوله‌ها، باید از بست‌ها و شیرآلات مناسب استفاده شود، این اتصالات، از نشتی و هدر رفت آب جلوگیری می‌کنند. سه راهی‌ها، زانوها و رابط‌های مورد استفاده برای اتصال لوله‌ها، از اتصالات مهم و کاربردی در این زمینه هستند. شیر آلات نیز انواع مختلفی دارند و برای قطع و وصل آب استفاده می‌شوند.

اتصالات موردنیاز لوازم آبیاری قطره ای
نکته‌ای که در اتصالات آبیاری قطره ای باید به آن دقت کنید بررسی عدم وجود نشتی در سیستم است.

میخ‌های مهار کننده نیز، وسیله‌ای کاربردی در این سیستم هستند. لوله‌ها ممکن است در طول زمان جابجا شوند و سیستم آبیاری بهم بریزد. برای جلوگیری از این مشکل از میخ مهار کننده استفاده می‌شود، به کمک این میخ لوله‌ها در جای ثابت قرار گرفته و جابجا نمی‌شوند.

در این مقاله آچارباز لیست تجهیزات آبیاری قطره ‌ای معرفی شده‌اند، موارد گفته شده ضروری‌ترین تجهیزات برای راه اندازی این سیستم هستند، اما در برخی موارد ممکن است به وسایل جانبی دیگری نیز احتیاج داشته باشید. سعی کنید از بهترین وسایل در این زمینه استفاده کنید تا سیستم آبیاری اصولی و بدون مشکلی راه اندازی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا