×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

دکوراسیون و ساختمان

هرآنچه باید درباره چاهک آسانسور بدانید

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور، به فضایی گفته می‌شود که زیر طبقه همکف ساختمان قرار دارد؛ برای راه اندازی و آماده سازی این چاهک به تخصص نیاز است. در ادامه همراه ما باشید تا با 8 راه حل در زمینه آماده سازی چاهک آسانسور آشنا شوید: می‌توانید ابعاد چاهک را اندازه گیری کنید، متریال مورد نیاز را خریداری کنید و با استفاده از دیگر روش‌ها راه اندازی چاهک را به اتمام برسانید.

برای دریافت مشاوره یا تعمیر آسانسور می‌توانید از طریق تماس با شماره 02154591616 از تخصص و تجربه بالای تکنسین‌های آچارباز استفاده کنید.

8 نکته ضروری درباره آماده سازی چاهک آسانسور

چاهک آسانسور یا Elevator Pit به فضایی شبیه گودال در زیر اولین طبقه آسانسور گفته می‌شود که وجود این قسمت برای نصب و عملکرد صحیح آسانسور ضروری است. در ادامه، چند نکته ضروری درباره چاهک آسانسور را بررسی می‌کنیم:

1. عوامل موثر در تعیین ابعاد چاهک آسانسور

تعیین اندازه و ابعاد چاهک آسانسور به عوامل متعددی بستگی دارد؛ برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

ظرفیت آسانسور: اولین عامل تاثیرگذار در ابعاد چاهک آسانسور، ظرفیت آن است.

ارتفاع ساختمان: ارتفاع کلی ساختمان نیز در تعیین ابعاد چاله آسانسور تأثیر به‌سزایی دارد. هرچه ساختمان بلندتر باشد، عمق چاهک آسانسور نیز باید بیشتر باشد. با توجه به این موارد به ازای آسانسور پنج نفره به 160 سانتی متر فضا نیاز دارید و به ازای هر نفری که اضافه می‌شود باید ده سانتی متر به ابعاد چاهک اضافه کنید، به عنوان مثال:

  • ظرفیت پنج نفره: 160 سانتی متر
  • ظرفیت شش نفره:  10+160*160 سانتی متر= 170 سانتی متر(عرض در آسانسور)

مشخص کردن دقیق ابعاد چاله آسانسور اغلب به عهده مهندسان ساختمان و طراحان آسانسور است؛ لذا توصیه می‌شود با متخصصان مربوطه مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه

2. آماده سازی چاهک

پیش از شروع هرکاری باید محل اجرای چاهک را انتخاب کنید. بدین منظور می‌توانید از نقشه ساختمان برای تعیین محل دقیق استفاده کنید و عوامل مختلفی نظیر ارتفاع، ابعاد و… را در نظر داشته باشید. ارتفاع کف چاهک تا محل قرارگیری آسانسور یعنی بالای چاهک باید 180 سانتی متر باشد و بعد از شروع بتن ریزی این ارتفاع نباید کمتر از 140 سانتی متر باشد.

3. اصول بتن ریزی چاهک

مراحل بتن ریزی آسانسور عبارتند از:

  • تخلیه چاله: ابتدا باید اجسام اضافی را از داخل چاهک آسانسور خارج کنید.
  • نصب قالب بتن: قالب بتن برای محافظت از دیواره‌ها و کف چاله نصب می‌شود، قالب‌ها را باید با دقت نصب کنید تا سطح بتن صاف و یکنواخت باشد.
  • زیرسازی بتن: بعد از نصب قالب، بتن را باید به صورت یکنواخت در سراسر چاله توزیع و در صورت نیاز با استفاده از ابزارهای خاص آن را صاف کنید.
  • خشک شدن بتن: بتن باید زمان کافی برای خشک شدن داشته باشد. زمان مورد نیاز برای خشک شدن به شرایط جوی، نوع بتن و ضخامت آن بستگی دارد.

موادی که برای ساخت چاهک آسانسور استفاده می‌کنید، باید استاندارد باشند و قابلیت تحمل وزن آسانسور و بارهای دیگر را داشته باشند. موادی نظیر بتن، فولاد، قیر و سیستم‌های ضد حریق بهترین گزینه‌های موجود هستند.

4. ایمنی چاهک آسانسور

برای افزایش ایمنی آسانسور بهتر است از بافر استفاده کنید. اگر آسانسور با سرعت زیادی پایین بیاید یا سقوط کند، بافر از شدت ضربه جلوگیری می‌کند و مانع آسیب دیدن افراد حاضر در آسانسور می‌شود. به همین دلیل این قطعه در قسمت چاهک آسانسور قرار می‌گیرد. در ادامه به نکات دیگری که می‌تواند ایمنی چاهک آسانسور را افزایش دهد، اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از سیم ارت در کف آسانسور
  • نصب چراغ‌ها و پریزها در فاصله 40 سانتی متری از کف زمین (در چاهک)
  • استفاده از سیمان و پلاستر ماسه برای ساخت دیواره چاهک آسانسور
  • عدم استفاده از مواد اشتعال زا در داخل چاهک آسانسور
  • عدم استعمال دخانیات حین آماده سازی چاهک
نصب کردن بافر در چاهک آسانسور
یکی از نکات ایمنی حین نصب کردن آسانسور و آماده سازی چاهک آسانسور، قرار دادن بافر است.

5. نظارت و بازرسی چاهک آسانسور

نظارت دوره‌ای و بازرسی منظم چاهک آسانسور، برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن آن الزامی است. در صورت مشاهده هر نوع نقص یا خرابی، تعمیرات و بررسی‌های لازم را باید به‌طور سریع انجام دهید. مشخصات و نکات مورد نیاز هر چاهک به استانداردها، قوانین و مقررات مکانیکی و ساختمانی هر منطقه بستگی دارد. این استانداردها و مقررات ممکن است شامل حداقل ارتفاع و عرض چاله، فاصله بین آسانسور و دیواره‌ها، نوع پوشش و مواد استفاده شده در چاله و … باشد.

پیشنهاد مطالعه

6. دیوارکشی چاهک آسانسور

باید به صورت اصولی دیوارکشی چاهک را با توجه به شرایط ساختمان و با استفاده از یکی از روش‌های ورق کشی، رابیتیس بندی و آجرکشی انجام دهید. دیوارکشی چاله آسانسور برای ایجاد دیواره‌های محافظتی در اطراف چاله و تأمین ایمنی بیشتر در استفاده از آسانسور انجام می‌شود. قبل از شروع دیوارکشی، باید برنامه و طرح مورد نیاز برای دیوارکشی چاله آسانسور را تهیه کنید. این برنامه‌ریزی شامل اندازه گیری دقیق چاله، طراحی دیوارها و نقشه‌های ساختمانی است.

7. آب‌بندی چاهک آسانسور

با تغییر در شرایط مثل بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی، لوله گذاری‌های جدید آب و فاضلاب شهری یا ساختمان‌های اطراف، افزایش حجم بارش یا اتفاقات پیش بینی نشده مشابه، آب وارد چاهک آسانسور می‌شود. این اتفاق خسارات زیادی به سازه شما وارد می‌کند و امنیت ساختمان را به خطر می اندازد.

بهتر است برای بالا بردن امنیت سازه، آب‌بندی ساختمان را جدی بگیرید. برای آب‌بندی آسانسور می‌توانید از بتن یا ایزوگام استفاده کنید؛ زیرا این مواد در مقابل نفوذ آب به چاهک مقاومت خوبی دارند؛ اما اگر تخصص کافی برای آب‌بندی ندارید، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید.

8. کابل کشی و نصب تابلو سه فاز

اجرای کابل کشی و نصب کردن تابلو سه فاز اهمیت زیادی دارد. برای نصب و کابل کشی باید طبق این مراحل پیش بروید:

  •  (Earth)
  • میلی متر برای آسانسورهای ۸ تا ۱۳ نفره و کابل ۵×۱۰ میلی متر برای آسانسورهای ۴ و ۶ نفره
  • تجهیزات لازم برای نصب کردن تابلو برق سه فاز برای آسانسور

تفاوت چاه و چاهک آسانسور چیست؟

ممکن است چاه و چاهک آسانسور به جای هم به کار برده شوند. چاه فضایی عمودی است که از پی تا انتهای سقف آخرین طبقه ساختمان کشیده می‌شود در حالی که چاله یا چاهک آسانسور فضایی مربع یا مستطیل شکل است که در پایین‌ترین بخش چاه آسانسور و در قسمت پی ساختمان قرار دارد.

تفاوت چاه و چاهک آسانسور
چاه و چاهک آسانسور با یکدیگر تفاوت دارند اما در عمل هر دو برای افزایش ایمنی آسانسور، قرار گیری آسانسور در جهت مناسب و… کاربرد دارند.

نحوه کار آسانسور چگونه است؟

نحوه کار آسانسور مانند قرقره است؛ با این تفاوت که قرقره عملکرد ساده‌ای دارد و سیستم آسانسور، برای توقف در طبقات و به حرکت در آوردن کابین، طبق مکانیزم پیچیده‌تری عمل می‌کند. کابین آسانسور، کابل مقاوم و جعبه کنترل از جمله قطعات تأثیرگذار در عملکرد آسانسور هستند و هرکدام وظایف به‌خصوصی دارند، به عنوان مثال کابین برای حمل مسافر، کابل برای بالا کشیدن کابین و جعبه کنترل برای روشن نگه داشتن آسانسور و بالا یا پایین بردن کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه چیز درباره نحوه کار آسانسور را می‌توانید با کلیک روی لینک بخوانید.

انتخاب محل مناسب، محاسبه ابعاد، آب بندی، دیوارکشی و… از جمله مواردی هستند که حین آماده سازی چاهک اهمیت دارند. انتخاب نادرست هر یک از این موارد، نحوه کار آسانسور را تحت شعاع قرار می‌دهد و منجر به خراب شدن آسانسور می‌شود. اگر آسانسور شما به تعمیر آسانسور نیاز دارد، کافی‌ست درخواست خود را در سایت یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید. از طریق تماس با شماره 02154591616 نیز می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا