×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

دکوراسیون و ساختمان

همه چیز درباره نحوه کار آسانسور باید بدانید

نحوه کار آسانسور

آیا با نحوه کار آسانسور آشنایی دارید؟ به نظر شما در پشت صحنه آسانسور تیمی از موجودات قوی وجود دارند که برای بالا و پایین بردن ماشین‌ها طناب را می‌کشند؟ نه کاملاً! هرچند این موضوع خیلی دور از انتظار نیست. فقط تصویر موجودات را با یک عدد موتور قدرتمند جایگزین کنید. دکمه‌های آسانسور یکی دیگر از قطعات آسانسور هستند و شما زمانی‌که آن را فشار می‌دهید به سیستم کامپیوتری آسانسور می‌گویید که می‌خواهید کجا سوار و کجا متوقف شوید. الگوریتم‌های کامپیوتری پیچیده‌ای برای کارآمد کردن سیستم آسانسور استفاده می‌شوند، اگر می‌خواهید با نحوه کار آسانسور آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید و اگر برای تعمیر آسانسور به راهنمایی نیاز دارید با کارشناسان ما از طریق شماره 02154591616 تماس بگیرید.

با نحوه کار آسانسور مدل‌ های مختلف آشنا شوید

آسانسور به عنوان یکی از دستگاه‌های حمل و نقل عمومی، برای جابه‌جایی افراد و بارها در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آسانسور در انواع مختلف هیدرولیک، کابلی وینچ، مغناطیسی و … طراحی شده‌است که نحوه کار آنها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در ادامه نحوه کار آسانسور مدل‌های مختلف را شرح می‌دهیم. با آگاهی از نحوه کار آسانسور بهتر می‌توانید از آن استفاده کنید و همچنین در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید عیب‌های آن را تشخیص دهید و با استفاده صحیح طول عمر آن را افزایش دهید.

نحوه کار آسانسورهای هیدرولیک

آسانسورهای هیدرولیک نوعی آسانسور هستند که با استفاده از نیروی فشار روغن بین طبقات جا‌به‌جا می‌شوند. نحوه کار آسانسورهای هیدرولیک به شرح زیر است:

  • پمپ هیدرولیک: پمپ هیدرولیک آسانسور وظیفه تأمین جریان لازم را در سیستم برای حرکت پیستون جک بر عهده دارد. پمپ هیدرولیک با حرکت الکتروموتور به گردش در می‌آید و با مکش روغن از داخل مخزن آن را به سمت جک هیدرولیک حرکت می‌دهد.
  • سیلندر هیدرولیک: سیلندر هیدرولیک تنها در آسانسورهای هیدرولیک وجود دارد، این سیلندر دارای پیستونی است که در سمت پایین آسانسور قرار گرفته است و وقتی مایع به سیلندر تزریق می‌شود، پیستون حرکت می‌کند و نیروی لازم برای جابجایی آسانسور را ایجاد می‌شود.
  • تابلو کنترل: در آسانسورهای هیدرولیک، تابلو کنترل داخل آسانسور نقش مهمی در کنترل حرکت آسانسور دارد. با استفاده از دکمه‌ها و سوئیچ‌های روی تابلو کنترل، کاربران می‌توانند آسانسور را به طبقه مورد نظر خود منتقل کنند.
پیشنهاد مطالعه

نحوه کار آسانسورهای کابلی

آسانسورهای کابلی یکی از انواع‌ رایج آسانسورها هستند و برای حمل‌و‌نقل عمودی افراد و بار در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. برای اینکه با نحوه کار این آسانسورها آشنا شوید باید بگوییم:

  • کابل‌ها: آسانسور کابلی دارای یک یا چند عدد کابل فولادی است. کابل‌ها به قسمت بالایی و پایینی آسانسور متصل شده‌اند و وظیفه جابه‌جایی آسانسور را برعهده دارند.
  • موتور: آسانسور کابلی دارای موتوری قدرتمند است که به سیستم ترمز و جهت‌دهنده آن متصل شده‌است. این موتور با فعال شدن، کابل‌ها را می‌کشد و آسانسور را به بالا و پایین حرکت می‌دهد.
  • کنترلر: آسانسور کابلی دارای کنترلر هوشمندی است که وظیفه کنترل حرکت و استفاده بهینه از آسانسور را برعهده دارد.
نحوه کار آسانسور هیدرولیکی و کششی
آسانسور هیدرولیکی با استفاده از نیروی فشار روغن کار می کند و اساس کار آسانسور کابلی وجود کابل‌های فولادی است.

نحوه کار آسانسور وینچ

آسانسور وینچ به عنوان دستگاهی مکانیکی شناخته می‌شود که برای حمل و جابه‌جایی اشیا سنگین در طبقات مختلف ساختمان کاربرد دارد. نحوه کار آسانسور وینچ به شرح زیر است:

سیم بکسل: از سیم بکسل در آسانسور برای جابه‌جایی کابین استفاده می‌شود. سیم بکسل به کابین آسانسور متصل است و با انتقال نیرو، حرکت کابین را کنترل می‌کند.

ریل: ریل راهنما، سیستمی است که برای هدایت کابین، بین طبقات استفاده می‌شود، ریل راهنما تضمین می‌کند که کابین در مسیر صحیح حرکت کند.

موتور قدرتمند الکتریکی: موتور آسانسور تأمین نیروی مورد نیاز، آسانسور را در طول ریل‌ها برعهده دارد.

پیشنهاد مطالعه

نحوه کار آسانسور مغناطیسی

برای اینکه آسانسور مغناطیسی بتواند به سمت بالا حرکت کند، باید قطعاتی نظیر سیم بکسل، قرقره، شفت‌های حاوی میدان الکتریکی مغناطیسی، عملکرد مناسب و دقیقی داشته باشند. در واقع سیم پیچ مغناطیسی با ایجاد حرکت در امتداد شفت‌ها و دفع آهنربای داخل کابین، باعث حرکت شفت به سمت بالا می‌شود. شفت‌هایی که در طراحی این آسانسور استفاده شده‌اند، می‌توانند به صورت افقی نیز حرکت کنند. طناب، قرقره و شفت‌های حاوی میدان الکتریکی مغناطیسی، محرک‌های خطی نامیده می‌شوند.

نحوه کار آسانسور کششی

طراحی و عملکرد آسانسور کششی به شکل زیر است:

  • قسمت اصلی آسانسور شامل کابین (فضایی که مسافران و بار در آن قرار می‌گیرد) و مسیر عمودی (شامل ریل‌ها یا تسمه‌های کششی) است.
  • ریل‌ها یا تسمه‌ها با استفاده از موتور و سیستم‌های کنترلی حرکت می‌کنند.
  • داخل کابین آسانسور، دکمه‌هایی برای انتخاب طبقه، توقف و شروع حرکت قرار داده شده‌است.
  • پنل نمایشگر نیز اغلب برای نمایش طبقه فعلی کابین و اطلاعات دیگر نصب می‌شود.
  • هنگامی که مسافران وارد کابین می‌شوند، تعدادی از دکمه‌های طبقات را فشار می دهند تا آسانسور به طبقه مورد نظر حرکت کند.
  • سیستم کنترل آسانسور سیگنال‌های دریافتی را تحلیل می‌کند و به موتور دستور حرکت به سمت بالا یا پایین را می‌دهد.
  • ترمز آسانسور وظیفه متوقف‌کردن آسانسور در طبقات، ایمنی در صورت قطعی برق یا خرابی دستگاه را بر عهده دارد.
  • پس از ورود مسافران، درها بسته می‌شوند و آسانسور به سمت طبقه مقصد حرکت می‌کند.
  • در طراحی این آسانسور از وزنه‌ای برای ایجاد تعادل میان وزن افراد حاضر در کابین و خود آسانسور استفاده می‌شود که با ایجاد بالانس، ایمنی مسافران و صحت عملکرد آسانسور را تضمین می‌کند.
نحوه کار وزنه تعادل آسانسور
در طراحی آسانسور کششی برای بالانس نگه‌داشتن حرکت آسانسور و جلوگیری از لرزش از وزنه تعادل استفاده می‌شود.

نحوه کار آسانسور در مدل‌های مختلف آن متفاوت است. به همین دلیل اگر می‌خواهید با نحوه عملکرد آسانسور منزل یا محل کارتان آشنا شوید، ابتدا نوع آن را بررسی کنید، آگااهی از قطعات و نحوه کار دستگاه‌تان باعث می‌شود تا در صورت بروز خرابی بتوانید مشکل آن را سریع‌تر شناسایی کنید. درصورتی‌که آسانسور شما با مشکل مواجه شده‌است و عملکرد مناسبی ندارد، می‌توانید با کارشناسان ما در آچارباز برای تعمیر آسانسور از طریق شماره 02154591616 تماس بگیرید.

پیشنهاد مطالعه

نکات ایمنی که هنگام استفاده از آسانسور باید بدانید

تا این بخش با نحوه کار آسانسور مدل‌های مختلف آشنا شدید، برای اینکه هنگام استفاده از آسانسور دچار مشکل نشوید، بهتر نکات ایمنی زیر را مدنظر داشته باشید:

  • هنگام سوار شدن به ظرفیت آسانسور توجه کنید.
  • مانع بسته شدن درب‌های اتوماتیک آسانسور نشوید.
  • پیش از سوار شدن، مطمئن شوید آسانسور در طبقه ثابت شده‌است.
  • بهتر است کوکان به تنهایی از آسانسور استفاده نکنند.
  • پیش از استفاده از آسانسور با نحوه کار دکمه‌های آسانسور آشنا شوید.
  • در صورت بروز مشکل، خونسردی خود را حفظ کنید.
پیشنهاد مطالعه

تاثیر سرویس به موقع در نحوه کار آسانسور

یکی از عواملی که ممکن است عملکرد درست آسانسور را مختل کند، عدم سرویس به موقع دستگاه است. انجام بازرسی‌های روزانه، بررسی قطعات و تجهیزات و تعویض آنها در صورت لزوم، تمیز کردن فضای داخلی دستگاه و … از جمله عواملی هستند که در نحوه کار صحیح آسانسور تاثیرگذارند. اگر این عوامل توسط تعمیرکار مجرب و حرفه‌ای انجام شود، از بسیاری از مشکلات پرهزینه بعدی جلوگیری می‌شود. در مقاله چگونه آسانسور را سرویس کنیم؟ با تمام نکات ضروری سرویس و نگهداری آسانسور آشنا می‌شوید.

 در این مقاله آچارباز نحوه کار آسانسور مدل‌های مختلف هیدرولیکی، کابلی، مغناطیسی و … بیان کردیم، اگر دستگاه شما دچار مشکل شده است و با بررسی‌های اولیه نتوانسته‌اید، تعمیر آسانسور را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا تعمیرکاران حرفه‌ای آچارباز را کنار خود داشته باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا