×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

چگونه خرابی بک لایت تلویزیون را تشخیص دهیم؟

اهمیت تعمیر بک لایت تلویزیون

خرابی و از کار افتادن بک لایت در تلویزیون یکی از ایرادات متداول در بین انواع تلویزیون‌ها با برندهای گوناگون است، که موجب عدم وضوح تصویر و اختلال در نمایش آن می‌شود. اگر بک لایت تلویزیون دچار خرابی شود، می‌تواند بخشی از تصویر را کم نور و تاریک نشان دهد. طبیعی است که هر قطعه‌ای، دارای عمر مفید و استهلاک غیر قابل انکاری است و در مدت زمان طولانی، می‌تواند دچار نقص و خرابی شود.

برای تعمیر تلویزیون و برطرف کردن مشکلات مربوط به بک لایت، باید ایرادات موجود را به صورت اصولی برطرف کنید. چرا که اگر این مشکلات حل نشده باقی مانند، تعویض قطعه جدید نیز کارساز نخواهد بود و پس از مدتی از کار می‌افتد. با آچارباز در ادامه این مطلب همراه باشید، تا هر آنچه باید در مورد بک لایت تلویزیون بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.


بک لایت تلویزیون چیست؟ و چه وظیفه ای در تلویزیون دارد؟

بک لایت، قطعه‌ای است که با ظهور تلویزیون‌های LCD و LED در ساختار آنها دیده شد و در تلویزیون‌های قدیمی دیده نمی‌شود. اما اهمیت وجود این قطعه در چیست؟ تصویر دریافتی از گیرنده، ابتدا روی پنل دستگاه ایجاد می‌شود. اما برای اینکه قابل مشاهده باشد، به منبع نور نیاز دارد. تلویزیون‌های LCD و LED، منبع نور ندارند و از نورهای پس زمینه‌ برای این منظور استفاده می‌کنند. بک لایت، قطعه‌ای است که این نور پس زمینه را فراهم کرده و تصویر را به درستی نمایش می‌دهد. درست همانند نور سفید رنگی که به مشاهده عکس‌های رادیولوژی کمک می‌کند!

پیش از وجود این قطعه، از لامپ‌های فلورسنت برای این منظور استفاده می‌شد. اما از آنجا که این لامپ‌ها توان مصرفی بالایی داشته و حرارت زیادی ایجاد می‌کردند، استهلاک بالاتری نیز دارا بودند و به مرور زمان نور ساطع شده از آنها تغییر می‌کرد و باید تعویض می‌شدند.

انواع بک لایت تلویزیون

بک لایت تلویزیون می‌تواند شامل لامپ‌های LED یا فلورسنت باشد

  • نور بک لایت در تلویزیون‌های LCD، توسط لامپ فلورسنت تامین می‌شود. اما در تلویزیون‌های LED از لامپ LED برای این منظور استفاده شده، تا توان اتلافی بک لایت از بین رفته و میزان خرابی این قطعه نیز کاهش پیدا کند.

نحوه قرار گیری بک لایت در تلویزیون به دو شکل است:

  • مستقیم: این قطعه که شامل چندین لامپ LED است، می‌تواند پشت پنل و در فاصله خاصی قرار داده ‌شود تا پنل در معرض نور مستقیم باشد.
  • در لبه‌ها: می‌توان بک لایت را به شکل فشرده و با ساختار ردیفی در لبه‌ها تعبیه کرد، تا نور آنها از طریق پدیده شکست نور به پنل برسد. البته این روش تنها در دستگاه‌هایی که ضخامت کمتری دارند دیده می‌شود.

بیشترین آمار خرابی بک لایت تلویزیون ال جی، سامسونگ و سونی

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از میان انواع برندهای مطرح بازار شامل ال جی، سامسونگ و سونی، چنین به نظر می‌رسد، که بیشترین میزان خرابی بک لایت در تلویزیون‌های مختلف و با برندهای گوناگون به صورت زیر است:

  • تلویزیون‌های ال جی: مدل‌های LS، LY، LB، LM، LN و LF
  • تلویزیون‌های سامسونگ: مدل‌های EH، J، F و H
  • تلویزیون‌های سونی: مدل‌های W650 و W600

توجه کنید که علائم خرابی بک لایت در دستگاه‌های مختلف، از برندهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه

علت سوختن بک لایت تلویزیون چیست؟

حتما شما هم فکر می کنید که چرا بک لایت تلویزیون‌ می‌سوزد و یا دچار خرابی می‌شود؟

علل خرابی بک لایت تلویزیون

بک لایت تلویزیون به دلایل گوناگونی از جمله جدا شدن لامپ‌های آن از شاسی دچار خرابی می‌شوند.

علل خرابی این قطعه به خصوص در تلویزیون‌های ال جی شامل موارد زیر است:

استفاده از قطعاتی با کیفیت پایین

بک لایت تلویزیون‌های میان رده، دارای کیفیت پایین و عمر مفید کوتاهی هستند، که در نهایت می‌توانند حدود 5 سال کارکرد مناسب داشته باشند.

جدا شدن لامپ بک لایت از شاسی

در برخی از مدل‌های تلوزیون بک لایت به عنوان خنک کنده لامپ‌ها نیز عمل می‌کند. پس از گذشت مدتی ارتباط چسبی که بین لامپ و هیت سیتک وجود دارد از بین می‌رود، در نتیجه لامپ‌ها بیشتر گرم شده و سریع‌تر خراب می‌شوند.

بالا بودن ولتاژ بایاس در هنگام روشن شدن تلویزیون

هنگامی که تلویزیون روشن می‌شود، لوگوی برند تلوزیون به صورت شفاف و با بیشترین میزان نور نمایش داده می‌شود. این بدان معناست که بیشترین میزان نور از بک لایت، ساطع شده و این جریان، به مرور زمان موجب خرابی بک لایت می‌شود. اگر متوجه تغییراتی در شفافیت تصویر شد تا قبل از آسیب بزرگتر، از یک تعمیرکار برای تعمیر تلویزیون ال جی اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه

تنظیمات نامناسب

در بسیاری از تلویزیون‌ها، تنظیمات پیش فرض به گونه‌ای است که نور بک لایت را در بیشترین حالت قرار می‌دهد. بنابراین این لامپ‌ها با حداکثر توان خود عمل می‌کنند و به‌طور طبیعی، عمر مفید کوتاه‌تری خواهند داشت. شما می‌توانید این تنظیمات را تغییر دهید. اما با ریست شدن تلویزیون، این تنظیمات دوباره به حالت کارخانه باز خواهد گشت.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون

علائم خرابی بک لایت تلویزیون چیست؟

سوختن بک لایت، نشانه خاصی ندارد و تنها با تغییر در نحوه نمایش تصویر قابل درک است. به عبارت بهتر، خرابی بک لایت موجب قطع شدن تصویر تلویزیون یا تیره و کم نور شدن آن می‌شود.

بنابراین اگر بخشی از صفحه نمایش، تیره و یا خاموش به نظر برسد، ولی پخش صدا همچنان بدون مشکل انجام شود، به احتمال زیاد، بک لایت دچار سوختگی شده است.

برای تشخیص خرابی بک لایت، کافی است تا نور یک چراغ قوه را به صورت مورب روی صفحه نمایش بتابانید، اگر تصویر موجود باشد اما نور پس زمینه دیده نشود، بک لایت دستگاه شما خراب شده است.

نشانه‌های خرابی بک لایت

خرابی بک لایت می‌تواند به صورت تاریکی بخشی از صفحه، نمود یابد.

برخی دیگر از علائم و نشانه‌‌های خرابی بک لایت عبارتند از:

  • مشاهده لکه‌های تیره یا نقطه‌های روشن روی صفحه نمایش
  • خاموش شدن خود به خودی تلویزیون پس از یک مدت کوتاه
  • خاموش شدن تلویزیون پس از نمایش لوگوی برند آن
  • چشمک زدن تصویر یا قطع و وصل شدن آن
  • یکسان نبودن شدت نور و روشنایی صفحه نمایش

در تلویزیون‌های سامسونگ، اگر قسمت بالایی یا پایینی تصویر تاریک شود، نشان از خرابی بک لایت است. در برخی از مدل‌های تلویزیون‌های سونی نیز در صورت خرابی بک لایت، پس از چند دقیقه تصویر قطع شده و دستگاه خاموش می‌شود. البته 6 بار چشمک زدن چراغ جلوی تلویزیون سونی نیز نشانه‌ای از خرابی بک لایت است. بنابراین، باید پس از تشخیص خرابی بک لایت، به‌سرعت تلویزیون را خاموش کرده و از برق بکشید. چرا که با روشن نگه داشتن تلویزیون، ممکن است برد پاور بسوزد.

پیشنهاد مطالعه

چطور عمر مفید بک لایت تلویزیون را افزایش دهیم؟

عمر مفید بک لایت تلویزیون‌های مختلف از برندهای گوناگون با یکدیگر متفاوت است. با این حال، شما می‌توانید با رعایت مواردی، تا حدی از خرابی بک لایت جلوگیری کنید و عمر مفید دستگاه را نیز افزایش دهید:

  • کم کردن نور بک لایت و تنظیم آن به تناسب نور محیط و محل قرار گیری تلویزیون در منزل
  • فعال کردن گزینه صرفه جویی در مصرف انرژی
  • خاموش کردن تلویزیون به مدت 15 دقیقه، پس از بازه زمانی 2 تا 3 ساعت استفاده مداوم
  • استفاده از شیوه صحیح برای تعمیر بک لایت تلویزیون
تعمیر بک لایت تلویزیون

 

تعمیر بک لایت دستگاه‌های خود را به افراد متخصص بسپارید

تعمیر خرابی بک لایت تلویزیون با تعویض کل یا شاخه ای از لامپ های LED انجام میشود

پیش از آن که به بررسی نحوه تعمیر بک لایت در تلویزیون‌های گوناگون بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که بک لایت قطعه‌ای است که عملکرد آن در تلویزیون‌های LCD از برندهای گوناگون یکسان بوده و کارکرد مشابهی دارد.

به طور کلی، انواع بک لایت در تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی شامل بک لایت شاخه‌ای و لبه است. برخی از انواع بک لایت در تلویزیون‌های LED نیز عبارتند از:

  • Direct LED
  • Full array
  • (Edge LED (UP and DOWN
  • Edge lite

برای تعمیر تلویزیون و تعویض بک لایت‌هایی که دچار خرابی یا سوختگی شده‌اند، باید از افراد متخصص و تکنیسین‌های خبره کمک بگیرید، تا هیچ گونه آسیب و خرابی جانبی برای دستگاه به وجود نیامده و پاور برد دستگاه آسیب نبیند. برای تعمیر این دستگاه‌ها، می‌توان کل لامپ‌های LED یا شاخه‌ای که دچار خرابی شده‌اند را تعویض کرد.

توصیه ما به شما این است که هیچگاه از بک لایت کارکرده، برای تعمیر تلویزیون استفاده نکرده و در صورت خرابی بک لایت، تنها یک LED را تعویض نکنید. چرا که با این کار، پس از مدت زمان کوتاهی، دوباره تلویزیون شما از کار می‌افتد و نیاز به تعمیر خواهد داشت.

تعمیر تلویزیون در محل با آچارباز
سرویس و تعمیر تلویزیون در محل آچارباز، شامل نصب، سرویس و تعمیر تضمینی تلویزیون می‌شود. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که شما بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
درخواست تعمیر تلویزیون



4.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. تلویزیون ال ای دی TCL درحالت DTV فقط صدا داره و تصویر نداره،یه گیرنده دیجیتال با فیش AV وصل کردم اوکی بود و تصویر و صدا خوبه.فلش هم وصل میکنی فیلم هم نشون میده و اوکیه.
    فقط الان مشکل تو حالت DTV که تصویر نیست و صدا هست.با چندتا آنتن تست شد حتی کانال یابی هم کردم اما مشکل پابرجاست.دلیل چی میتونه باشه و راهکار چیه؟؟؟

  2. سلام تلویزیون سونی ۴۸وقتی روشن میکنم صدا دارد ولی تصویر ندارد ولی بعد از یکبار خاموش و روشن کردن کاملا درست میشه الان ۴ سال به همین نحو ازش استفاده میکنیم و مشکل دیگه نداره

    1. درود بر شما
      علی عزیز، این مشکل به دلیل خرابی کابل ها، برد تیکان، پنل ،بک لایت به وجود می آید. برای رفع مشکل و عیب یابی باید تعمیرکار باید از نزدیک دستگاه را بررسی و تعمیر کند.

  3. سلام خسته نباشین,من یه تلویزیون توشیبا ال ای دی دارم که صدا داره ولی تصویر نیست,چراغای اتاق و هم خاموش کردم,به صفحه که نگا میکنی انگار بکلایت چشمک میزنه ولی کامل روشن نمیشه

    1. درود بر شما
      مهدی عزیز، این مشکل می تواند به دلیل خرابی بک لایت، برد تیکان، پنل، کابل ها و … به وجود آید. برای اعلام نظر قطعی باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  4. سلام تلوزیون ال ای دی ۴۲اینچ ال جی داریم که یکباره تصویر سیاه شده ولی صدا پخش میشه لطفا میشه مشکل رو توضیح بدین

    1. درود بر شما
      امید عزیز، این مشکل می تواند به دلیل خرابی بک لایت، برد تیکان، پنل، کابل ها و … به وجود آید. برای اعلام نظر قطعی باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  5. سلام وقتی تلویزیون رو روشن میکنیم صدا داره اما نور صفحه کم شده و چشمکی شده یعنی هی انگار خاموش روشن میشه مثل قطع و وصل شدن نور میشع بگید چه اتفاقی افتاده و قیمت تعمییرش چقدره؟

    1. درود بر شما
      مهدیس عزیز، این مشکل می تواند به دلیل خرابی بک لایت، برد تیکان، پنل، کابل ها و … به وجود آید. برای اعلام نظر قطعی باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

    1. با سلام
      نیکومرام عزیز، اگر هاله یا لکه سیاه روی پنل مشاهده شود ولی پیکسل‌ها نسوخته باشد احتمالا به دلیل مع شدن گرد و غبار روی پنل این لکه ها به وجود آمده است. برای از بین بردن این کار اغلب باید پنل باز شده و تمیز شود. با توجه به حساس بودن این قسمت پیشنهاد می‌کنیم این کار را به یک تعمیرکار فنی بسپارید. می‌توانید در صورت تمایل درخواست خود را در قسمت ثبت سفارش تعمیر تلویزیون آچارباز ثبت کنید تا تعمیرکار تلویزیون مشکل را برطرف کند.

  6. سلام چند وقته بخشی از تصویر تلویزیون ما سیاه شده است. ممنون می شم علتش را بفرمایید و بگید چیکار کنم.

    1. مصطفی عزیز

      تیره شدن قسمتی از تصویر می‌تواند به دو علت به وجود آید.

      چنانچه بعد از وارد شدن ضربه یا فشار قسمتی از تصویر تاریک شده، ایراد از پنل بوده و تنها راه حل تعویض پنل است.
      اگر به تلویزیون ضربه وارد نشده باشد و بدون دلیل تصویر تاریک شده، بک لایت تلویزیون مشکل پیدا کرده قسمتی از آن سوخته یا نیم سوز شده است.

      برای حل مشکل درخواست تعمیر تلویزیون در محل خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و یا با شماره 02154591616 در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا