کولر آبی

علت دم کردن کولر آبی چیست و چطور مشکل را برطرف کنیم؟

دم کردن کولر آبی

تابستان فصلی گرم و طاقت‌فرسا است که بسیاری از مردم به­‌دنبال راهی برای خنک کردن هوا در آن هستند. کولر آبی یکی از رایج‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع در مناطق گرم و خشک ایران است که در خنک کردن هوای محل در فصل گرما نقش مهمی ایفا می‌کند.

اما گاهی ممکن است فرآیند خنک کردن محل به مشکل بخورد یا در زمان روشن بودن کولر، هوا به شدت دم کند. آیا می‌دانید علت  دم کردن کولر آبی  چیست در این زمان باید چه راهکاری انجام دهید؟ در این مقاله قصد داریم مهم‌­ترین دلایل دم کردن کولر آبی را بیان کنیم و ترفندهای کارساز برای کاهش رطوبت کولر آبی را به شما آموزش دهیم. پس اگر شما هم با این مشکلات در فصل بهار و تابستان روبرو هستید و می­‌پرسید چگونه مشکل دم کردن و رطوبت کولر آبی را حل کنیم؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست محتوا

9 علت دم کردن کولر آبی

کولر­های آبی ممکن است به ­دلایل مختلفی دم یا هوای محل را شرجی کنند. در اینصورت باید ابتدا دلیل این مسئله را شناسایی کنید، سپس اقدامات لازم برای رفع مشکل را پیش بگیرید؛ وگرنه کولر به خوبی هوای محل را خنک نکرده یا گرما هر لحظه بیشتر شده و حتی تنفس افراد را با مشکل روبرو می‌­کند. در ادامه 9 علت دم کردن کولر آبی را بیان و هر کدام و روش برطرف شدن آنها را توضیح می‌­دهیم:

  1. افزایش بیش از حد دمای بیرون
  2. نداشتن سایبان مناسب برای کولر
  3. افزایش رطوبت و تغییر شرایط آب­‌وهوایی
  4. عوض نکردن پوشال‌­ها
  5. سرویس نکردن کولر آبی
  6. مسدود شدن مسیر جریان باد
  7. نداشتن راه خروجی در فضای داخل
  8. نصب کولر در محل نادرست
  9. کم بودن ظرفیت کولر نسبت به متراژ فضا
اینفوگرافیک 9 علت دم کردن کولر آبی
در تصویر بالا 9 علت اصلی که موجب دم کردن کولر و خنک نشدن فضای داخلی می­‌شود را مشاهده می­‌کنید.

1- افزایش بیش از حد دمای بیرون

اولین و رایج‌­ترین علت دم کردن کولر آبی، افزایش بیش از حد دمای بیرون است. این مسئله اغلب ظهرها که گرم‌­ترین ساعت روز را دارند یا زمانی که دمای هوا بیشتر از 35 درجه می­‌شود، اتفاق می‌­افتد. علت این مشکل برخورد مستقیم نور خورشید به بدنه، داغ شدن بدنه و تبخیر بخشی از آب داخل کولر است؛ در این‌صورت بخار آب­‌های تبخیر شده از طریق کانال به فضای داخلی وارد شده و رطوبت را بالا می­‌برند.

راه حل:

برای رفع این مشکل می‌­توانید سایبانی اطراف کولر نصب کنید یا در گرم‌­ترین ساعات یا روزهای سال مقداری یخ داخل کولر بریزید. البته می‌­توانید در این زمان­‌ها آب داخل کولر را چک کنید تا در صورت کم یا داغ شدن، آن را با آب تازه و سرد پر کنید.

2- نداشتن سایبان مناسب برای کولر

دومین علت دم کردن کولر آبی، نصب نکردن سایبان روی کولر است. سایبان­‌ها از برخورد نور آفتاب به بدنه دستگاه جلوگیری می‌­کنند. اما اگر کولر سایبان نداشته باشد یا بدرستی نصب نشوند، ممکن است راه ورود هوا به کولر را مسدود کرده یا باز هم باعث برخورد آفتاب به قسمت­‌هایی از بدنه شوند؛ در نتیجه پیشنهاد می­‌کنیم حتما از سایبان­‌های اصولی برای این کار استفاده کنید.

برای اطلاع از جزئیات سایبان­‌های کولر می‌­توانید مقالات « تاثیر سایبان بر کولر آبی» و « چگونه سایبان کولر آبی بسازیم ؟» را مطالعه کنید.

نصب کردن سایبان روی کولر آبی
می‌­توانید از سایبان­‌های آماده در بازار استفاده کنید یا خودتان با وسایل موجود برای کولر سایبان درست کنید.

3- افزایش رطوبت و تغییر شرایط آب ­وهوایی

در روزهای بهاری یا تابستانی که هوا ابری است، رطوبت بشدت بالا می‌­رود. پس حتی با روشن کردن کولر هم نمی‌­توانید این مشکل را از بین ببرید؛ زیرا کولر آبی به شکلی کار می­‌کند که هوای خنک و مرطوب تولید می­‌کند. در این شرایط علت دم کردن کولر آبی، بالا بودن رطوبت هوای بیرونی است و دستگاه مشکلی ندارد.

راه حل: در این شرایط می­‌توانید راه­‌های خروجی هوا را بیشتر کنید یا در صورت امکان از سایر وسایل سرمایشی که رطوبت را زیاد نمی­‌کنند مانند کولر گازی یا پنکه برای خنک کردن هوا استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه

4-عوض نکردن پوشال­‌ها

چهارمین علت دم کردن کولر آبی، عوض نکردن پوشال‌­ها است. پوشال‌­های معمولی کولرآبی باید هر سال یا حداکثر هر 2 سال یکبار به طور کامل عوض شوند. در صورتی‌­که برای راه‌­اندازی کولر پوشال­‌های فرسوده قبلی را تعویض نکنید، با مشکلاتی مانند بوی بد کولر آبی، خنک نکردن یا دم کردن محل روبرو می­‌شوید.

در این حالت چگونه مشکل دم کردن و رطوبت کولر آبی را حل کنیم؟ برای حل این مشکل باید پوشال­‌ها را با نمونه مشابه تعویض کنید. اگر نحوه انجام کار را نمی‌دانید می‌توانید مقاله «نحوه تعویض پوشال کولر آبی؛ تبدیل کولر پوشالی به سلولزی» را بخوانید.

5- سرویس نکردن کولر آبی

پنجمین علت دم کردن کولر آبی، سرویس نکردن دستگاه است. همه کولر­های آبی باید قبل از راه­‌اندازی در فصل بهار و تابستان سرویس شوند. در زمان سرویس وضعیت همه قطعات، سیستم انتقال آب و پوشال­‌ها بررسی شده و در صورت نیاز آنها تعویض می­‌شود. در صورتی­‌که کولر قبل از راه‌­اندازی بدرستی سرویس نشود ممکن است مشکلات کوچک و بزرگی در قسمت­‌های مختلف داشته باشد که موجب دم کردن کولر شود. این مشکلات عبارتند از: درست کار نکردن موتور، پمپ، سیستم انتقال آب، پوشال­ها، خرابی برزنت و …

سرویس کردن کولر آبی توسط تعمیرکار
با سرویس کردن کولر آبی راندمان کار کولر بسیار بالا می­‌رود و مصرف برق و آب کاهش می­‌یابد.

6- مشکل در مسیر جریان باد

یکی دیگر از دلایل دم کردن کولر و شرجی شدن هوای داخل اتاق، مشکل داشتن مسیر جریان باد است. این مشکلات ممکن است در اثر باز بودن درب­‌های کولر، خرابی برزنت یا کانال­‌ها و … بوجود آید.

7- نداشتن راه خروجی در فضای داخل

هفتمین علت دم کردن کولر آبی، نداشتن راه خروجی مناسب در فضای داخلی است. بعد از روشن کردن کولرها باید کمی پنجره یا درب را باز بگذارید یا امکان خروج هوا به بیرون وجود داشته باشد. چنانچه فراموش کنید درب یا پنجره‌­ای را باز بگذارید هوای داخل از هیچ مسیری خارج نشده و رطوبت هوا بشدت بالا می­‌رود.

راه حل: ترفند کاهش رطوبت کولر آبی  در این مورد بسیار ساده است، کافیست مقداری درب یا پنجره اتاقی را باز بگذارید تا هوای اضافی از محل خارج شود.

8- نصب کولر در محل نادرست

اگر مشکل دم کردن کولر آبی همیشه وجود دارد، به احتمال زیاد علت آن نصب دستگاه در محلی نادرست است. کولرها اغلب روی پشت بام یا داخل بالکن و حیاط نصب می­‌شوند. اما در این محل‌­ها باید نقطه‌­ای را انتخاب کنید که کمتر در معرض نور خورشید باشد و در کنار آن سیستم برق رسانی، آب رسانی وجود داشته و اطراف آن خالی باشد. در اینصورت هوا بخوبی در اطراف آن جریان پیدا کرده و کمتر دم می‌­کند.

نصب کولر آبی روی پشت بام با سایبان
چنانچه امکان جابجایی کولر آبی را ندارید بهتر است برای جلوگیری از برخورد نور آفتاب روی کولر سایبان نصب کنید اما اطراف آن را نپوشانید تا هوا بخوبی جریان داشته باشد.

9- کم بودن ظرفیت کولر نسبت به متراژ فضا

آخرین علت دم کردن کولر آبی، تناسب نداشتن یا کم بودن ظرفیت کولر نسبت به متراژ فضای داخلی است. چنانچه ظرفیت کولر نصب شده برای محل شما کمتر از ظرفیت استاندارد برای فضا باشد، کولر نمی‌­تواند بخوبی فضا را خنک کند. به همین دلیل باید دائم روشن یا روی دور تند باشد که این مسئله موجب دم کردن محل شود. در جدول زیر ظرفیت مناسب برای متراژهای مختلف را بیان کرده‌ایم.

متراژ محلظرفیت کولر آبی
30 تا 50 متر2300
50 تا 65 متر3500
65 تا 120 متر4900
120 تا 155 متر7000

آنچه درباره دم کردن کولر آبی آموختیم

در این مقاله با 9 علت و ترفند کاهش رطوبت کولر آبی آشنا شدیم. با آشنایی این دلایل می­‌توانید خودتان در زمان دم کردن کولر، علت را شناسایی کنید و با انجام راهکارهای اعلام شده در مقاله مشکل را رفع کنید. می‌­توانید نظرات و سایر تجربیات خود را در خصوص دم کردم کولر آبی و ترفندهای رفع مشکل در قسمت دیدگاه­‌های این مقاله با افراد دیگر به اشتراک بگذارید.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا