×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

ماشین لباسشویی

چرا لباسشویی آب را تخلیه نمیکند؟

چرا ماشین لباسشویی تخلیه نمی کند؟

با وجود یک ماشین لباسشویی، لباس‌ها در زمان کوتاهی با مصرف کمترین مقدار آب شسته شده و سریع خشک خواهند شد. این دستگاه در کنار مزایای زیادی که دارد، دچار عیب و ایراداتی هم هست. یکی از این عیوب مشکل جمع شدن آب و عدم تخلیه آن در ماشین لباسشویی است.

در این مقاله به پرسش چرا آب ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود پاسخ داده و این مشکل را عیب یابی می‌کنیم. همین جا اشاره کنیم که این مشکل در اکثر برندهای ماشین لباسشویی مانند بوش٬ ال جی٬ سامسونگ و غیره مشابه است و دلایل یکسانی دارد که پایین تر اشاره میکنیم.


چرا آبگیری لباسشویی قطع نمیشود؟

یا بعبارتی علت آبگیری مداوم ماشین لباسشویی چیست؟ شما حین کار با ماشین لباسشویی متوجه میشوید که دستگاه چرخه شستشو را تمام کرده، اما آبگیری لباسشویی قطع نمیشود. این موضوع میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد که به برخی از این موارد اشاره میکنیم:

  1. ارتفاع کم شیلنگ تخلیه آب
  2. فیلتر دستگاه
  3. سنسور سطح آب
  4. هیدروستات لباسشویی
  5. برد الکتریکی ماشین لباسشویی
  6. شیربرقی دستگاه
  7. خرطومی زیر دیگ ماشین لباسشویی
  8. شکستگی پمپ تخلیه

علت اول: کم بودن ارتفاع شیلنگ تخلیه آب

شیلنگ تخلیه آب باید از سطح زمین مقداری فاصله داشته باشد؛ چنانچه این فاصله به هر دلیلی از بین برود، پروسه تخلیه آب به مشکل بر میخورد. فاصله بهینه از سطح زمین در حدود نیم متر یا حدود 70 سانتی متر از سطح زمین است.

علت دوم: فیلتر ماشین لباسشویی را چک کنید

اگر با قطعه فیلتر ماشین لباسشویی آشنا باشید، می‌دانید هر چند وقت یکبار باید آن را تمیز کنید. زیرا این قطعه وظیفه دارد جرم، چربی، سکه، کرک و دکمه‌های به جا مانده از لباس‌ها را قبل از اینکه به پمپ برسند بگیرد. به بدنه ماشین لباسشویی نگاه کنید، با هر مدل و هر برندی فیلتر اغلب پایین و در قسمت راست دستگاه قرار گرفته است. به یاد داشته باشید قبل از باز کردن محفظه فیلتر، باید مقداری حوله و یک سطل آماده کرده باشید. زیرا این امکان وجود دارد که بعد از باز کردن محفظه، آب درون ماشین لباسشویی به بیرون بریزد. سری فیلتر را گرفته و برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید، اگر زمان زیادی از آخرین باری که فیلتر را تمیز کرده‌اید می‌گذرد با حجم زیادی کثیفی روبرو خواهید شد.

علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی
برای تخلیه آب ماشین لباسشویی کافیست، تمیز کردن فیلتر دستگاه را در برنامه خود بگذارید

علت سوم: اشکال در سوئیچ سطح آب

سوئیچ سطح آب که به نام سنسور آب نیز شناخته می‌شود، وظیفه تشخیص میزان آب ورودی به لباسشویی و دیگ را دارد. اگر این سنسور دچار مشکلی شود و دستور اشتباه را به شیر برقی بفرستد، از قطعی جریان آب جلوگیری خواهد شد.

علت چهارم: هیدروستات را بررسی کنید

هیدروستان نیز دارای وظیفه‌ای مشابه است، این قطعه میزان آب ورودی به داخل دیگ ماشین را کنترل می‌کند. به طور کلی در ماشین‌های لباسشویی از دو نوع هیدروستات سه فیش و شش فیش استفاده می‌کنند. این قطعه شلنگی متصل به محفظه فشار دیگ ماشین دارد. با زیاد شدن مقدار آب، هوای درون این شلنگ و دیافراگم هیدروستات فشرده شده و دستور قطعی آب را به شیر برقی می‌دهد.

با بهم ریختن تنظیمات هیدروستات، آبگیری در ماشین لباسشویی استاندارد انجام نخواهد شد. در چنین شرایطی تعمیر شلنگ هیدروستات را از نظر ارتفاع و پوسیدگی بررسی می‌کند. آموزش تنظیم هیدروستات لباسشویی را در مقاله اش بیشتر بخوانید.

علت آبگیری مداوم ماشین لباسشویی
یکی از دلایل آبگیری مداوم ماشین لباسشویی، خرابی شیر برقی دستگاه است
پیشنهاد مطالعه

علت پنجم: خرابی برد الکتریکی ماشین لباسشویی

اما اصلی‌ترین علت برای، عدم تخلیه آب در لباسشویی خرابی برد دستگاه است. برد در تمامی وسایل برقی، نقش مغز را ایفا کرده و فرمان‌ها و دستورات را به قطعات مختلف می‌فرستد. برد الکترونیکی از تعدادی خازن و فیوز تشکیل شده و نوسانات جریان برق می‌تواند باعث خرابی آن شود. خرابی برد الکترونیکی، نه تنها باعث عدم تخلیه آب بلکه باعث بروز مشکلات دیگر نیز می‌شود.

علت ششم: مشکل شیربرقی لباسشویی

شیر برقی یا الکتریکی وظیفه کنترل، قطع و وصل جریان آب را بر عهده دارد. هنگامی که آب در داخل دیگ ماشین لباسشویی، به حد نصاب می‌رسد این قطعه با کمک هیدروستات جریان آب را قطع خواهد کرد. اگر شیر الکتریکی به مرور زمان مستهلک شده و خراب شود، آب در هنگام خاموشی داخل ماشین لباسشویی جمع می‌شود.

علت هفتم: خرطومی دیگ ماشین لباسشویی

یکی از علل مهم اینکه چرا اب ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود خرطومی دیگ ماشین لباسشویی را فراموش نکنید. چرک، کثیفی، مواد شوینده و رسوبات درون این خرطومی گیر کرده و آن را مسدود می‌کنند. این گرفتگی موجب می‌شود که، آب از درون ماشین لباسشویی تخلیه نشود. بنابراین با دست خرطومی را بررسی کرده و اگر گرفتگی احساس می‌کنید آن را برطرف کنید.

علت هشتم: شکستگی پمپ تخلیه

اگر پمپ تخلیه به دلایل مختلفی چون پوسیدگی و فرسودگی، ضربه یا هر عامل دیگری شکسته باشد فرایند تخلیه آب لباسشویی به مشکل برمیخورد. برای بررسی و تعویض از یک متخصص کمک بگیرید.
اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کرده، اما به نتیجه‌ای نرسیدید به احتمال قوی مشکل از گرفتگی راه فاضلاب است. چاه‌های فاضلابی که، در حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه قرار دارند آب کثیف را به فاضلاب شهری منتقل می‌کنند. اگر این راه گرفته باشد، ماشین لباسشویی هم نمی‌تواند آبگیری را انجام دهد.

علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش

گاهی لباسشویی خاموش است و در حال فعالیت نیست اما متوجه می‌شوید که درون آن آب جمع شده است. در حالت عادی، دستگاه بعد از روشن شدن و انتخاب برنامه شستشو و تنظیمات مورد نظر، آبگیری کرده و شستن لباس را آغاز می‌کند. این پروسه ابتدا با کمک اتصال شیر آب ورودی به ماشین آغاز می‌شود. سپس با روشن شدن دستگاه و انتخاب برنامه، برد الکترونیکی فرمان مورد نظر را به قطعه‌ای به نام شیر برقی می‌فرستد. اکثر مواقع علت این اتفاق شیر برقی است که بالاتر در علتها توضیح داده شد.

علت آبگیری و تخلیه همزمان

یکی از مشکلاتی ماشین لباسشویی، آبگیری همزمان با تخلیه آب است

پیشنهاد مطالعه

علت آبگیری و تخلیه همزمان چیست؟

متوجه شده‌اید که، به تازگی دستگاه آبگیری و تخلیه همزمان را باهم انجام می‌دهد. در چنین شرایطی، آب وارد شده به دستگاه بلافاصله بعد از ورود و آبگیری تخلیه می‌شود. این پروسه یا با پمپ تخلیه و عمل پمپاژ انجام می‌شود و یا در مسیر تخلیه بدون پمپاژ، که به آن سیفون شدن می‌گویند. با وجود این مشکل، چرخه شستشو در ماشین بسیار طولانی خواهد شد.

معمولا این 3 مورد، عمده ترین علل آبگیری همزمان با تخلیه آب لباسشویی است:

  1. پمپ تخلیه آب
  2. شلنگ تخلیه آب
  3. برد الکتریکی لباسشویی

پمپ تخلیه آب:

در حالت عادی پمپ تخلیه وظیفه دارد، با خلا آب کثیف ماشین لباسشویی را به بیرون پمپاژ کند. با باز ماندن پمپ و مسیر تخلیه، فرایند سیفون شدن انجام می‌گیرد. باز بودن پمپ، اغلب به دلیل خرابی و یا گیر کردن لباس است.

شلنگ تخلیه آب:

مسیر تخلیه ماشین لباسشویی، از شلنگ تخلیه شروع شده و به چاه فاضلاب خانه می‌رسد. فاصله این شلنگ تا زمین باید در حدود 70 سانتی متر باشد، تا تخلیه مداوم آب انجام نگیرد. اگر این فاصله رعایت نشود، به دلیل نیروی جاذبه شاهد تخلیه همیشگی آب خواهید بود. پس شلنگ مسیر تخلیه را، در ارتفاعی مناسب قرار دهید.

برد الکتریکی لباسشویی:

همانطور که اشاره کردیم، برد الکترونیکی مانند مغز دستگاه عمل کرده و فرمان و دستورات را به بخش‌های مختلف دستگاه می‌فرستد. علت آبگیری و تخلیه همزمان دستگاه، می‌تواند برای فرستادن دستور اشتباه برد باشد.

گام به گام تخلیه اضطراری لباسشویی

با تخلیه اضطراری لباسشویی، آب مانده در لباسشویی را خالی کنید

آموزش گام به گام تخلیه اضطراری لباسشویی

  1. ماشین لباسشویی را خاموش کرده و از برق بکشید.
  2. چند حوله و یک ظرف بردارید و آن را نزدیک فیلتر ماشین لباسشویی قرار دهید.
  3. محفظه فیلتر را سمت خود کشیده و به آرامی باز کنید.
  4. وقتی این محفظه را باز می‌کنید، با فیلتر و لوله تخلیه مواجه خواهید شد.
  5. لوله تخلیه را گرفته و بیرون بکشید، ظرف خالی را برداشته و لوله را درون آن قرار دهید.
  6. درپوش لوله را برداشته و بگذارید تمام آب درون ظرف ریخته شود.
  7. بعد از تخلیه آب، لوله را به جای خود برگردانید.

علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی ال جی

غیر از مواردی که در متن مقاله گفته شد ممکن است از علل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی ال جی٬ موارد زیر باشد:

  • خرابی پمپ تخلیه
  • گرفتگی لوله
  • خراب شدن قفل درب ماشین لباسشویی
پیشنهاد مطالعه

علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی سامسونگ

غیر از مواردی که در متن مقاله گفته شد ممکن است از علل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی سامسونگ٬ موارد زیر باشد:

  • به هم خوردن توازن سرخروجی لوله داخلی تخلیه (سر به سمت پایین برای خروج آب نیست.)
  • یخ زدگی آب درون لوله تخلیه (در مناطق سردسیر)
  • گرفتگی لوله تخلیه
علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی سامسونگ
عدم تخلیه ماشین لباسشویی سامسونگ، می‌تواند به دلیل عدم تخلیه لوله دستگاه باشد

علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی بوش

غیر از مواردی که در متن مقاله گفته شد ممکن است از علل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی بوش٬ موارد زیر باشد:

  • کثیف شدن یا جرم گرفتن درون پمپ تخلیه
  • پارگی یا گرفتگی لوله تخلیه

به یاد داشته باشید که، شما قادر به عیب یابی تخصصی ماشین لباسشویی بوش نیستید. بنابراین تشخیص موارد گفته شده را، به کارشناسان این زمینه بسپارید.

در این مقاله دلایل مختلفی که، باعث عدم تخلیه آب از ماشین لباسشویی میشوند و در اکثر برندها مشابه است را به شما گفتیم. بنابراین اگر اب ماشین لباسشویی تخلیه نمی‌شود، می‌دانید که چه عواملی باعث بروز آن شده‌اند، اما قادر به برطرف کردن آن نخواهید بود. بهتر است سرویس و تعمیر لباسشویی را به متخصصین ماهر آچارباز بسپارید و با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تعمیر لباسشویی در محل با آچارباز
آچارباز با راه‌اندازی سامانه آنلاین اعزام تعمیرکار به محل، مشکلات شما را حل خواهند کرد. ماشین لباسشویی شما از هر نوعی و با هر برندی که باشد، متخصصان آچارباز قادر به تعمیر آن هستند. شما می‌توانید از هم اکنون درخواست خود را در اپلیکیشن یا سایت ثبت کنید:
تعمیر لباسشویی

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا