×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

روش تمیز کردن سرخ کن و از بین بردن بوی بد روغن

تمیز کردن سرخ کن

سرخ کردن مواد غذایی با سرخ کن، تمیزتر، سریع‌تر و با کیفیت‌تر است و هرگز، قابل مقایسه با سرخ کردن آنها در تابه نیست. اما زمانی که از سرخ کن استفاده می‌کنیم، بوی بدی در فضا پخش می‌شود که از بین بردن آن کار آسانی نیست. از طرفی دیگر تمیز کردن سرخ کن پس از هربار استفاده، کاری مشکل و زمان‌بر است که اغلب چندین بار نیز باید انجام شود.

این بار در وبلاگ آچارباز می‌خواهیم در مورد روش تمیز کردن سرخ کن، مواد شوینده‌ای که برای تمیز کردن سرخ کن می‌توان استفاده کرد، روش‌های از بین بردن بوی بد سرخ کردن در خانه و … با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

چرا باید سرخ کن را تمیز کرد؟

تمیز کردن سرخ کن، طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد. عملکرد و کیفیت کار سرخ کن، را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند، تا بوی کمتری از سرخ کردن مواد غذایی در فضا پخش شود.

تمیز کردن سرخ کن
اگر می‌خواهید عمر دستگاه سرخ کن شما افزایش یابد، به تمیز کردن سرخ کن توجه کنید.

هرچند وقت یک بار باید به تمیز کردن سرخ کن پرداخت؟

در درجه اول، بهترین کار برای تعیین زمان تمیز کردن سرخ کن، مراجعه به دفترچه‌ی راهنمای آن است. اما چنانچه در هفته چندبار از سرخ کن استفاده می‌کنید، روغن را هر چند روز یک بار عوض کنید. در غیر این صورت، بعد از هربار استفاده روغن آن را ریخته و دستگاه را بشویید.

پیشنهاد مطالعه

تعویض روغن سرخ کن
اگر از سرخ کن به طور پیوسته و مداوم استفاده می‌کنید، بهتر است هر چند روز یک بار، روغن آن را تعویض کرده و دستگاه را بشویید.

از مراحل تمیز کردن سرخ کن چه می دانید؟

برای تمیز کردن سرخ کن، باید مطابق مراحل زیر انجام دهید:

  • سرخ کن را از برق بکشید.

اگر سرخ کن روشن است، ابتدا آن را از برق کشیده و اجازه دهید تا کامل خنک شود.

برق کشیدن سرخ کن
دقت کنید، سرخ کن در حین تمیز کردن به برق نباشد.
  • صبر کنید تا سرخ کن، خنک شود.

اجازه دهید محفظه سرخ کن کاملا خنک شود. سپس درونش آب بریزید. در صورتیکه در محفظه‌ی داغ آب بریزید، محفظه آتش می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه
  • روغن را از سرخ کن، خارج کنید.

روغن دستگاه را به صورت کامل خارج کنید. اگر قصد دارید از روغن دوباره استفاده کنید. آن را در محفظه‌ی در بسته بریزید و در جای خنک، قرار دهید.

ریختن روغن سرخ کن
روغنی که می خواهید، دور بریزید را، هرگز در سینک ظرفشویی نریزید. چون باعث گرفتن سینک می‌شود.
  • بدنه سرخ کن را تمیز کنید.

روغنی که روی دستگاه ریخته شده با یک اسفنج مرطوب، پاک کنید. اما چنانچه روغن چسبیده بود، به وسیله کاردک یا لیسک مخصوص، آنها را تمیز کنید.

  • المنت حرارتی سرخ کن را تمیز کنید.

در زمان استفاده از سرخ کن، امکان دارد که المنت‌های آن روغنی شده‌باشد. بهتر است، آنها را با دستمال کاغذی تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه

المنت سرخ کن
چنانچه روغن روی المنت ریخته باشد، با فرچه نیز می توانید آن را تمیز کنید.
  • سبد سرخ کن را تمیز کنید.

سبد سرخ کن را در آب داغ و چند قطره مایع ظرفشویی، قرار دهید. پس از نیم ساعت، به وسیله‌ی مسواک یا فرچه، روغن روی سبد را پاک کنید و دوباره آن را آبکشی کنید. چنانچه جرم یا روغن، هنوز بر سبد باقی مانده‌بود، مقدار اندکی آب گرم و جوش شیرین را به صورت خمیر کرده و روی سبد سرخ کن بکشید و اجازه دهید، کمی بر آن باقی بماند. سپس آن را بشویید تا سبد تمیز شود.

پاک کردن سبد سرخ کن
چنانچه روغن و یا جرم، روی سبد سرخ کن باقی مانده‌بود، می‌توانید آن را با جوش شیرین بشویید تا به طور کامل تمیز شود.
  • فیلتر سرخ کن را تعویض یا تمیز کنید.

پس از تمیز کردن سبد سرخ کن، نوبت تمیز کردن یا تعویض فیلتر است. در برخی از مدل‌های سرخ کن، فیلتر جدا می‌شود و قابل شستشو است. چنانچه فیلتر سرخ کن از نوع بوگیر ذغالی باشد، باید آن را تعویض کنید. اگر فیلتر سرخ کن قابل جدا شدن نبود، با یک دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشویی، آن را تمیز کرده و با دستمال خشک اثر روغن را از فیلتر پاک کنید.

  • سینی سرخ کن را تمیز کنید.

همانطور که گفته شد، سبد و سینی سرخ کن را در آب داغ بگذارید و چند قطره مایع ظرفشویی روی آن بریزید و به مدت 30 دقیقه در آب و مایع ظرفشویی قرار دهید. پس از نیم ساعت، سبد سرخ کن را به وسیله‌ی اسفنج و یا دستمال به صورت کامل، تمیز کنید.

چنانچه هنوز سینی سرخ کن چرب بود، با سرکه رقیق شده آن را تمیز کنید. نسبتی که برای تهیه سرکه رقیق رعایت می‌کنید، نسبت یک به ده است. یعنی به ازای 2/1 پیمانه سرکه، 1 لیتر آب می‌ریزید و سینی را آبکشی می‌کنید.

چنانچه در هفته چندبار از سرخ کن استفاده می‌کنید، روغن را هر چند روز یک بار عوض کنید. در غیر این صورت، بعد از هربار استفاده روغن آن را ریخته و دستگاه را بشویید.
  • سرخ کن را خشک کنید.

قسمت خارجی سرخ کن، سینی و سبد را می‌توانید با دستمال خشک کنید. اما برای خشک کردن سطح داخلی اجزای سرخ کن، اجازه دهید با هوا و به آرامی خشک شود. این کار باعث می‌شود، اگر آب در قسمت‌های الکتریکی سرخ کن وارد شده‌باشد، خارج شده و دستگاه کامل خشک شود.

علت سرریز شدن روغن از سرخ کن چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا در مورد تمیز سرخ کردن مواد غذایی در سرخ کن سخن بگوییم. اغلب علت سرریز شدن روغن به دو دلیل رخ می‌دهد:

  1. گذاشتن مواد غذایی پر آب را در روغن داغ سرخ کن
  2. سرخ شدن مواد غذایی با نمک
پیشنهاد مطالعه

روش از بین بردن بوی بد روغن در خانه چیست؟

  • بهترین کار، باز کردن پنجره‌ها و روشن کردن هود یا دستگاه تهویه آشپزخانه است.
  • درب‌های اتاق‌ها را ببندید، تا بوی بد وارد آنها نشود.
  • ·         دارچین، کره و شکر را با هم ترکیب کرده و در فر با دمای 200 درجه بگذارید. بوی بد از خانه خارج شده و منزل خوش بو خواهد شد.
  • چنانچه هنوز بوی بد سرخ کن در فضا باقی مانده است، می‌توانید از سرکه و آب استفاده کنید. مقداری سرکه و آب را مخلوط کرده و روی اجاق گاز آن را بجوشانید. با این شیوه، بوی بد به سرعت از بین می رود.
بوی بد سرخ کردن
چنانچه بوی روغن با تمام روش‌های پیشنهادی، باقی مانده بود، می‌توانید چند دانه قهوه یا جوش شیرین را در فضای باز بگذارید، تا بوی بد از بین برود.

در این مقاله نحوه تمیز کردن سرخ کن، از بین بردن بوی بد روغن و نحوه ی درست سرخ کردن را در سرخ کن با شما در میان گذاشتیم. چنانچه سرخ کن شما در عین شستشو و یا به دلایل مختلف خراب شد و نیاز به تعمیر داشت، می توانید از خدمات آنلاین تعمیر سرخ کن، آچارباز کمک بگیرید. همکاران ما در کمترین زمان ممکن به کمک شما خواهند آمد، تنها کاری که باید شما انجام دهید، این است که سفارش‌تان را به صورت آنلاین در اپلیکیشن یا وب سایت، ثبت کنید.

تعمیر سرخ کن با آچارباز
روشن نشدن سرخ کن، خرابی تایمر مکانیکی و خرابی و شکستن قطعات مختلف سرخ کن از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در اپلیکیشن ارائه خدمات آچارباز می‌توانید آنها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر سرخ کن
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا