×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم کوچک آشپزخانه

مشکلات رایج سماور برقی و روش رفع آن

بررسی مشکلات رایج سماور برقی

تمامی وسایل الکتریکی آشپزخانه به خصوص وسایلی که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مرور زمان دچار فرسودگی خواهند شد و این کاملا طبیعی است. سماور برقی نیز در این گروه قرار دارد. اگر به بهترین نحو ممکن نیز از این وسایل مراقبت کنید، بالاخره روزی فرا می‌رسد که نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.

فرقی ندارد که برند سماور شما چیست؟ روشن نشدن سماور برقی، گرم نشدن آب داخل سماور برقی، روشن شدن سماور همزمان با اتصال برق و نشت آب از سماور برقی فقط چند مورد از خرابی‌های رایج سماور برقی هستند و عیب‌یابی صحیح سماور برقی به شما این امکان را می‌دهد که در اکثر مواقع با تعمیر یا تعویض قطعه‌ای از آن در خانه، دوباره استفاده ایمن و آسان را تجربه کنید. با ما در این مقاله از آچارباز همراه باشید تاشما را با مشکلات رایج سماور برقی آشنا کرده و روش رفع آن‌ها را به شما آموزش دهیم.

چرا سماور برقی روشن نمی شود؟

یکی از مشکلات رایج کاربران روشن نشدن سماور برقی است. اگر شما هم این مشکل را دارید قبل از اینکه با تکنسین تعمیر سماور برقی تماس بگیرید، توصیه می‌کنیم این بخش از مطلب را با دقت بخوانید شاید یکی از موارد زیر علت روشن نشدن سماور برقی شما باشد.

  • عدم جریان برق در پریز می‌تواند اولین احتمال باشد؛ بنابراین با رعایت نکات ایمنی و با استفاده از یک ولت‌متر آن را بررسی کنید. در صورتی که متوجه شدید پریز برق ندارد، مشکل آن را برطرف کنید.
  • ایجاد اتصال در سیم‌بندی سماور نیز می‌تواند مانع از روشن شدن سماور شود. برای حل این مشکل لازم است درپوش تحتانی سماور را باز کنید تا اگر سیم قطع شده‌ای وجود دارد، آن را تعمیر کنید.
  • یکی از مشکلات رایج سماور برقی، روشن نشدن آن به خاطر خرابی ترموستات است. ترموستات یک قطعه مهم است که وظیفه تنظیم درجه حرارت را برعهده دارد. برای عیب‌یابی ترموستات اهم‌متر را که روی رنج R×1 تنظیم شده است به دو پایه ترموستات وصل کنید. چنانچه مشکل از ترموستات نباشد، عقربه آن منحرف می‌شود. اگر عیب از ترموستات است، جهت تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.
  • سوختن سیم‌های داخل سماور می‌تواند یکی دیگر از علت‌های روشن نشدن آن باشد. سماور برقی دارای عایق حرارتی (مقوا و نخ نسوز) است، تا مانع از سوختن سیم‌های داخلی آن شود. با فرسودگی عایق حرارتی، دیگر مانعی برای نفوذ حرارت و آسیب دیدن سیم‌ها و دیگر قطعه‌ها وجود ندارد. بنابراین لازم است برای رفع مشکل، عایق حرارتی سماور تعمیر شود.
  • با خراب شدن دوشاخه یا کابل، سماور برقی روشن نمی‌شود. با رعایت نکات ایمنی با استفاده از یک ولت‌متر از سالم بودن دوشاخه و سیم رابط مطمئن شوید. اگر متوجه مشکل در آن‌ها شدید لازم است جهت تعمیر یا تعویض اقدام کنید.

روشن نشدن لامپ هم از مشکلات رایج سماور برقی است که قطع بودن سیم‌های لامپ یا سوختن لامپ می‌تواند علت آن باشند.

اتصال در سیم بندی سماور برقی
یکی از مشکلات رایج سماور برقی روشن نشدن آن است که به خاطر اتصال در سیم بندی دستگاه ایجاد می‌شود.

چرا سماور همزمان با اتصال برق روشن می شود؟

این مشکل هم مربوط به خرابی ترموستات است. اگر همزمان با وارد کردن دوشاخه در پریز بدون اینکه کلید روشن و خاموش را فشار دهید، سماور برقی روشن شود، مشکلی برای ترموستات ایجاد شده است. با رفع ایراد ترموستات این مشکل هم برطرف خواهد شد.

چرا سماور برقی نشت آب دارد؟

از دیگر مشکلات رایج سماور برقی، نشت آب است. منظور از نشت آب می‌تواند چکه کردن آب از شیر سماور باشد، این مشکل با سفت کردن پیچ شیر سماور با استفاده از پیچ‌گوشتی به راحتی برطرف می‌شود. اگر از کف سماور برقی آب نشت می‌کند، خیلی سریع مشکل را بررسی و حل کنید. در اکثر مواقع نشت آب از کف سماور با خراب شدن المنت در ارتباط است. بنابراین واشرهای المنت را بررسی کنید و در صورت مشکل با جدا کردن المنت نسبت به تعویض واشرها اقدام کنید. توجه داشته باشید که بی‌توجهی به نشت آب می‌تواند مشکلات جدی‌تری برای سماور برقی مانند سوختن المنت ایجاد کند.

تعمیر سماور برقی در محل با آچارباز
تعمیر سماور برقی در محل شامل عیب یابی و تعمیر انواع سماور برقی است و در دسته تعمیر لوازم کوچک آشپزخانه سامانه آچارباز قرار می‌گیرد. با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار در محل آچارباز می‌توانید آن‌ها را جهت بررسی و عیب یابی به تعمیرکار سیار آنلاین آچارباز بسپارید.
درخواست تعمیر کتری برقی

چرا لامپ سماور برقی روشن نمی شود؟

گاهی اوقات ممکن است سماور روشن شود و آب به درجه جوش برسد، اما لامپ سماور همچنان خاموش باشد. روشن نشدن لامپ هم از مشکلات رایج سماور برقی است که قطع بودن سیم‌های لامپ یا سوختن لامپ می‌تواند علت آن باشند. برای رفع این مشکل لازم است با احتیاط لامپ را جدا کنید و مشکل آن را پیدا کنید. در صورتی که لامپ سوخته باشد، باید یک لامپ جدید جایگزین کنید.

علت اینکه دمای آب زیاد افزایش پیدا نمی‌کند، چیست؟

سماور روشن است، اما افزایش دمای آب خیلی کُند است. این مورد هم در لیست مشکلات رایج سماور برقی قرار دارد، که علت آن رسوب گرفتن المنت یا تنوره است. با جرم‌گیری می‌توانید این عیب را رفع کنید. بهتر است برای جرم گیری سماور از پودرهای مخصوص یا جوش‌ شیرین  استفاده کنید.

جرم گیری المنت کتری برقی
هنگام جرمگیری المنت سماور مواظب باشید به آن آسیبی وارد نشود.

به چه دلایلی سماور برقی قبل از جوش آمدن آب خاموش می‌ شود؟

گاهی اوقات سماور روشن می‌شود، اما آب به نقطه جوش نمی‌رسد. در واقع قبل از به جوش آمدن آب، سماور خاموش می‌شود. بروز این مشکل به خرابی ترموستات مربوط است.

  • احتمال اول این است که تنظیم ترموستات درست عمل نمی‌کند. برای رفع مشکل ترموستات لازم است.
  1. ابتدا آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت
  2. سپس در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، تا سماور روشن شود.
  3. این کار موجب درست شدن عملکرد تنظیم ترموستات می‌شود.
  • گاه اوقات خرابی ترموستات، نتیجه فرسودگی عایق حرارتی است. زمانی که عایق حرارتی دچار خرابی شود، گرمای زیادی به ترموستات وارد می‌شود و این می‌تواند باعث عدم کارکرد صحیح آن شود.
  • ترموستات دارای یک تیغه حساس است. خراب شدن آن می‌تواند بر عملکرد ترموستات تاثیر بگذارد و باعث شود که قبل از به جوش آمدن آب با قطع مدار، المنت را خاموش کند. در صورت تشخیص این عیب به راحتی با تعویض ترموستات می‌توان مشکل سماور برقی را حل کنید.
پیشنهاد مطالعه

چرا بدنه سماور، برق دارد؟

برق داشتن بدنه سماور یکی دیگر از مشکلات رایج سماور برقی است. علت بروز این مشکل می‌تواند به فرسودگی عایق‌های حرارتی و خرابی المنت مربوط باشد. با پیشرفت فرسودگی عایق‌های حرارتی، وارنیش (عایق نسوز) و عایق سیم‌بندی سماور تحت تاثیر قرار می‌گیرند و باعث اتصال بدنه سماور می‌شوند. بنابراین برای رفع آن باید عایق‌های حرارتی و وارنیش‌ها را تعویض کنید و عایق سیم‌‌بندی بررسی شود و تعمیر سماور برقی را در برنامه قرار دهید.

خرابی المنت هم در مواردی می‌تواند باعث اتصال بدنه سماور باشد. به همین جهت مهم‌ترین کار برای رفع مشکل، بررسی اتصال المنت و تعمیر آن است.

علت اتومات نشدن سماور برقی چیست؟

این مورد هم از مشکلات رایج سماور برقی است و می‌تواند دو علت داشته باشد.

  1. اینکه ترموستات مشکل دارد، یعنی کنتاکت‌های آن به هم جوش خورده‌اند. برای رفع آن باید ترموستات را تعویض کنید.
  2. در صورتی که اتومات نشدن سماور به ترموستات ربط نداشته باشد، ممکن است مدار سماور صحیح اجرا نشده باشد. اگر به هر علتی مدار آن را دستکاری کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که در هنگام سیم بندی مدار یک اشتباه رخ داده باشد.

سماور روشن می شود، اما اصلا آب گرم نمی‌شود، علت آن چیست؟

اگر با این مشکل روبرو شدید، علت را در المنت سماور جست‌وجو کنید. ابتدا بررسی کنید که آیا المنت برق دارد یا نه. در صورت وجود مشکل با رعایت نکات ایمنی آن را برطرف کنید. گاهی اوقات ممکن است المنت سوخته باشد، پس برای رفع مشکل باید آن را تعویض کنید.

چگونه از سماور برقی خود مراقبت کنیم؟

مشکلات رایج سماور برقی و راه‌حل رفع آن‌ها را با هم مرور کردیم. دقت داشته باشید که استفاده صحیح و مراقبت از سماور برقی تا حد زیادی می‌تواند عمر مفید آن را افزایش دهد. بنابراین نکات زیر را همیشه مدنظر قرار دهید.

  • تا جایی که برای‌تان مقدور است، از آب فیلتر شده برای سماور استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان سماور برقی را بدون آب، روشن نکنید.
  • سماور را بیشتر از خط نشانه آن، پر آب نکنید، چرا که سر ریز شدن آب به اجزای داخلی سماور، آسیب می‌رساند.
  • هر سه ماه، یک بار فضای داخلی سماور را با مخلوط دو فنجان آب و یک فنجان سرکه جرم‌گیری کنید. مخلوط حاصل شده را داخل سماور بریزید و بگذارید جوش بیاید، سپس خالی کنید و دوباره داخل سماور سه فنجان آب خالی بریزید و بعد از جوش آمدن آن را خالی کنید.
3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. باسلام بنده یک سماور بزرگ استوانه ایی 10 الی 15 لیتری داریم بخاطر شرایط کاری مجبور هستیم شب سماور را پر از آب کنیم و درجه ولوم را طوری تنظیم کنیم که صبح میایم سر کار دیگر برای صبحانه خوردن منتظر جوش آمدن آب نباشیم حال مدتی هست صبح که میایم اصلا آب داخلش نیست همش بخار شده میخواستم ببینم مشکل این دستگاه از چیه ضمنا آب داخلش هم رنگ تیره میشه با تشکر

  2. سلام سماور برقی ریوالد 1800 وات داریم دکمه قطع و وصلش خراب شد تعمیرکار تا حالا سه تا دکمه نصب کرده بعد از مدت کوتاهی دکمه یکسره میشه یعنی در تمام حالات روشنه؟

  3. با سلام و وقت بخیر سماور برقی ما از نوع نیوفال هستش و مدتیه اتومات نمیکنه یعنی اگر به برق باشه و کلیدش روشن باشه دائم جوش میشه و برای قطع کردن عمل نمیکنه و جایی پرسیدم گفتن از ترموستاته و گفتن قیمت ترموستات و تعویضش ۴۵۰ تومن میشه خواستم بدونم قیمتش منصفانه ست یا اینکه خرابی را درست تشخیص دادن یا خیر

  4. سلام وقت بخیر
    سماور برقی برنر دارم وقتی جوش میاد بعد ۱۰ دقه خاموش میشه نمایندگی هم دادم اما نتونستن درست کنن مشکل از چی میتونه باشه؟

  5. سلام سماور هر دو چراغ روشن میشه اما اب جوش نمیاره فقط داغ میشه جوش نمیاره متشکرم

    1. باسلام
      مسعود عزیز، به احتمال زیاد تنظیمات ترموستات شما به هم خورده و یا ترموستات معیوب شده است. برای رفع مشکل صحت این قطعه را بررسی کنید. اگر مشکل رفع نشد، شما می‌توانید درخواست سماور برقی خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  6. باسلام
    سماور برقی لارنزا تقریبا یک ماهه خریداری کردم اوایل آبجوش را ۴ساعت نگه میادشت ولی چند روز هست که چراغ آبی روشنه ولی آب سرد هست ممنون میشم راهنماییم کنید مشکل از چیه

    1. باسلام
      آقا/خانم عراقی عزیز اگر سماور برقی شما آب را گرم نمی‌کند عدم رسوب گرفتن المنت یا تنوره را بررسی کنید و مطمئن شوید که المنت سالم است. اما اگر آب گرم ولی به سرعت خنک می‌شود صحت بدنه را بررسی کنید. جهت عیب یابی و بررسی فنی توسط کارشناس نیز شما می‌توانید درخواست تعمیر سماور برقی در محل خود را در سایت آچارباز ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا