×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

لوازم برقی آشپزخانه

مشکلات رایج اتو بخار + نکات خیلی مهم

مشکلات رایج اتو بخار + نکات خیلی مهم

یکی از مفید‌ترین لوازم خانه، که همه اعضای خانواده از کوچک تا بزرگ از آن استفاده می‌کنند، اتو بخار است. از آن جایی که این وسیله بسیار پرکاربرد بوده، گاهی دچار خرابی شده و به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. قبل از اینکه برای رفع خرابی‌ها به دنبال تعمیرکار باشید، باید با مشکلات رایج اتو بخار آشنا شوید. تا با یک دید کلی نسبت به مشکل پیش آمده، از تکرار آن جلوگیری کنید. همچنین بتوانید خودتان آن را عیب یابی کنید تا فرآیند تعمیر اتو با سرعت بیشتری همراه باشد پس در ادامه با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چرا اتو بخار آب می‌دهد؟

یکی از علت‌های اصلی اینکه چرا اتو بخار آب میدهد، درجه حرارت نامناسب دستگاه است. قبل از اتوکشی و صاف کردن چین و چروک لباس، باید درجه حرارت و دمای اتو را برحسب جنس و بافت پارچه تنظیم کنید. زیرا اگر اتوبخار در دمای نامناسبی قرار بگیرد، آب از آن نشت کرده و چکه چکه می‌کند. آب دادن اتوبخار، باعث خیس شدن و افتادن لکه‌های آب روی لباس می‌شود.

اگر برحسب نوع پارچه دمای اتو بخار را کاهش داده‌اید، باید سیستم بخار را نیز خاموش کنید. زیرا در این شرایط گرمای دستگاه، برای تبدیل آب به بخار کافی نبوده و موجب چکه کردن آب از اتو خواهد شد.

البته در برخی از مدل‌های اتو، بخار فقط در صورت افزایش دما ایجاد شده و در حرارت‌های پایین به طور خوکار خاموش می‌شود. اگر قصد اتو کردن لباس‌های ابریشمی و یا بسیار نازک را دارید، این موارد گفته شده را به کار بگیرید. درجه حرارت اتو را کاهش داده و سیستم بخار را نیز خاموش کنید. زیرا آب دادن اتو بخار، باعث افتادن لکه‌های ریز و درشت آب روی پارچه می‌شود. بهتر است برای احتیاط بیشتر، از یک پارچه به عنوان مانع بین اتو و لباس ابریشمی استفاده کنید. می توانید روش اتو کردن پارچه های مختلف را در مقاله راهنمای اتو کشی انواع پارچه و لباس را مطالعه کنید.

اگر تمام موارد گفته شده را بررسی کردید، اما هنوز هم با مشکل چرا اتو بخار آب میدهد روبرو هستید باید به سراغ عامل دیگری بروید.

برخی از کاربران به محض پر کردن آب، از اتو استفاده کرده و به دستگاه اجازه داغ شدن را نمی‌دهند. اگر می‌خواهید دیگر با مشکل اتو بخار آب میدهد، روبرو نشوید باید بگذارید دستگاه به طور کامل گرم شود. در این شرایط آب در محفظه، گرم و سپس به بخار تبدیل می‌شود. بخار از سوراخ کف اتو خارج شده و پارچه چروک را به راحتی و بدون نشت آب صاف می‌کند.

چرا اتو بخار آب میدهد
برای اتو کردن لباس‌های ابریشمی، باید درجه حرارت و میزان بخار را متناسب با جنس پارچه تنظیم کنید
برای تعمیر اتو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

اتو روی لباس لکه های زرد رنگ ایجاد می کند

یکی از مشکلاتی که اغلب کاربران با  آن مواجه می‌شوند این است که، اتو روی لباس لکه های زرد رنگ ایجاد می کند. این مشکل ریشه در عاملی دارد که، در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

تولیدکنندگان اتوبخار، توصیه می‌کنند که تنها از آب مقطر برای اتوکشی لباس‌ها استفاده نکنید. استفاده از آب مقطر به تنهایی می‌تواند، باعث رسوب و نشت آب از اتو شود. زیرا آب مقطر تنها در دما و درجه حرارت‌های بسیار بالا، تبدیل به بخار می‌شود. آب لوله کشی نیز، گزینه مناسبی برای اتوبخار است اما بهتر است به سختی آب منطقه مسکونی خود نیز دقت کنید. اگر آب دارای املاح و سختی فراوانی است، باید تمیز کردن و جرم گیری اتوبخار را در برنامه خود بگذارید. زیرا مواد معدنی موجود در آب می‌توانند، باعث مسدود شدن سوراخ‌های کف اتو شوند. این رسوبات، باعث نشت آب در اتوبخار شده و همچنین باعث افتادن لکه‌های قهوه‌ای و زرد رنگ روی لباس می‌شود.

اتو روی لباس لکه های زرد رنگ ایجاد می کند
اگر اتو روی لباس لکه های زرد رنگ ایجاد می کند، باید برای تمیز کردن دستگاه اقدام کنید

اتو موقع پر کردن آب نشتی می دهد

اما مورد گفته شده تنها پاسخ پرسش چرا اتو بخار آب میدهد نیست. گاهی اوقات کاربران متوجه می‌شوند که، اتو موقع پر کردن آب نشتی می دهد. اتوبخار، بسته به نوع و مدلی که دارد، دارای ظرفیت مشخصی است. مخزن اتو را بیش از حد مجاز، با آب پر نکنید. اگر مخزن بیش از ظرفیت مشخص شده پر شود، اتو موقع پر کردن آب نشتی می دهد. برای جلوگیری از نشتی آب، بهتر است از یک فنجان اندازه گیری استفاده کنید. بعد از پر کردن آب، از بسته بودن درپوش اتو اطمینان حاصل کنید.

پیشنهاد مطالعه

اتو داغ نمي شود؟ این روش را امتحان کنید

اگر زیاد از اتو استفاده می‌کنید، گاهی با مشکل اتو داغ نمي شود مواجه شده‌اید. این یکی از مشکلات رایج اتو بخار است، که اغلب کاربران با آن مواجه می‌شوند. برای بررسی و رفع این مشکل، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که سیم برق به درستی به پریز متصل شده است.

از وجود جریان برق، درون پریز اطمینان حاصل کرده و آن را با دستگاه دیگری امتحان کنید. گاهی اوقات این تنها دو شاخه دستگاه است، که مانع از داغ شدن اتو می‌شود.

سیم و ترموستات اتو را بررسی کنید، اگر سیم اتو قطعی داشته باشد، اتصالات الکترونیکی دچار مشکل شده و برق به دستگاه نمی رسد. وظیفه ترموستات هم این است که دمای اتو را تا حد تعیین شده گرم کند و از کاهش و افزایش آن جلوگیری کند. با بهم خوردن تنظیمات ترموستات، اتو داغ نمي شود و کاربردی نخواهد داشت.در چنین شرایطی برای اینکه آسیبی به قطعات دستگاه نرسد باید عیب یابی و تعمیر اتو را به یک سرویسکار ماهر بسپارید.

یکی از دلایلی که اتو داغ نمي شود، رسوب موجود در سوراخ‌های کف دستگاه است. این رسوبات با مسدود کردن صفحه، مانع از داغ شدن و بخار کردن اتو می‌شوند. در چنین حالتی باید اتو را خاموش کرده و بگذارید خنک شود، سپس برای جرم گیری آن اقدام کنید. چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید، می‌توانید مقاله «علت داغ نشدن اتو چیست؟» را مطالعه کنید.

اتو داغ نمي شود
ترموستات در اتوبخار وظیفه تنظیم دمای دستگاه را برعهده دارد

علت چسبیدن پارچه به کف اتو چیست؟

یکی دیگر از مشکلات رایج اتوبخار، که بسیاری از کاربران با آن مواجه شده‌اند، چسبیدن پارچه به کف اتو است. عوامل مختلفی باعث چسبیدن پارچه به کف اتو می‌شوند، اولین کاری که باید در مواجه با چنین شرایطی انجام دهید، تمیز کردن کف اتو است. شما می‌توانید با کمی سرکه و جوش شیرین به راحتی کف اتو را برق بیاندازید. اما گاهی اوقات نیز، مجبور خواهید بود کف آهنی اتو را تعویض کنید.

حالا باید، درجه حرارت و میزان بخار را متناسب با نوع پارچه تنظیم کنید. زیرا می‌توان گفت، اصلی‌ترین علت چسبیدن پارچه به کف اتو حرارت بسیار بالای آن است. خیلی از لباس ها نازک هستند و تحمل حرارت بالای اتو را ندارند، به همین علت قبل از اتو کشی باید دما و حرارت اتو را طبق جنس پارچه تنظیم کنید. لباس هایی که از جنس پلاستیک هستند بیشتر احتمال سوختگی دارند.

چسبیدن پارچه به کف اتو چیست
علت چسبیدن پارچه به کف اتو، اغلب به دلیل کثیفی و وجود رسوبات روی کفه دستگاه است

پیشنهاد مطالعه

چرا اتو روشن نمی‌شود؟

دستگاه را به برق زده‌اید، اما می‌بینید که اتو روشن نمیشود. عوامل مختلفی باعث بروز چنین مشکلی می‌شوند، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. در اولین قدم بهتر است، پریز برق را چک کرده و از وجود جریان برق در آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از علل اصلی اینکه، اتو روشن نمیشود سوختن و یا خرابی فیوز است. با از کار افتادن فیوز اتوبخار، دستگاه نیز دیگر روشن نخواهد شد. تعمیرکار می‌تواند به راحتی، این قطعه را جایگزین و تعویض کند.

عامل دیگری که باید بررسی کنید، کابل برق دستگاه است. اگر مشکل کوچکی در کابل و سیم وجود داشته باشد، باعث نقص فنی شده و مانع از روشن شدن دستگاه می‌شود. اگر می‌خواهید خودتان اتصالات دستگاه را بررسی کنید، باید دارای مهارت و تجربه کافی در این زمینه باشید. زیرا در این پروسه امکان برق گرفتگی وجود دارد، پس اقدامات ایمنی لازم را انجام دهید.

اما آخرین عامل تاثیر گذار در روشن نشدن اتو بخار، خرابی ترموستات است. گفتیم که ترموستات قطعه‌ای است که، حرارت و دما را کنترل می‌کند. برای عیب یابی این قطعه، حرارت و تنظیمات اتو را تغییر دهید اگر دمای دستگاه تغییری نکرد، ترموستات خراب شده است.

چرا اتو روشن نمیشود
اگر اتو روشن نمیشود، ابتدا باید از وجود جریان برق در پریز و سپس از سالم بودن دوشاخه مطمئن شوید

چرا اتو لباس را می سوزاند؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هر لباسی بسته به جنس و بافتی که دارد باید حرارت و دمای مشخصی نیز دریافت کند. پس قبل از هرکاری، ابتدا به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید و ببینید که درباره هر جنس پارچه چه توصیه‌ای می‌کند. اما به طور کلی بهتر است، حرارت را روی درجه کم تنظیم کنید و لباس‌ها را به صورت عمودی اتو بزنید. برای جلوگیری از سوزاندن لباس توسط اتو، بهتر است از یک پارچه نخی و سفید استفاده کرده و آن را بین اتو و لباس قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه

علت جمع شدن پارچه هنگام اتو زدن

علت جمع شدن پارچه هنگام اتو زدن، تنها مربوط به حرارت نیست و به کف دستگاه نیز مربوط می‌شود. کف اتو بخار را، همواره تمیز نگه دارید. زیرا با کثیف بودن کف، علاوه بر افتادن لکه‌های رنگی، پارچه نیز جمع خواهد شد. عامل دیگری که باعث، جمع شدن پارچه هنگام اتو زدن می‌شود جنس پارچه است.

قبل از اتوکشی، باید جنس پارچه خود را بشناسید و متناسب با آن درجه حرارت اتو را انتخاب کنید. برخی از پارچه ها مثل ساتن و برخی از حریرها با حرارت مستقیم آسیب دیده و ممکن است در زیر اتو جمع شده یا بسوزند.

ساده ترین راه برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از درجه حرارت پایین و انداختن پارچه‌ای مناسب برای اتوکشی بر روی این پارچه‌ها حساس می باشد.

علت جمع شدن پارچه هنگام اتو زدن
علت جمع شدن پارچه هنگام اتو زدن، اغلب به دلیل انتخاب دمای نامناسب با جنس پارچه است

برق افتادن پارچه مخمل با اتو کشیدن

از نظر فنی، هرگز نباید پارچه مخمل را اتو بکشید و برای از بین بردن چین و چروک، تنها باید از اتوپرس استفاده کنید. برق افتادن پارچه مخمل با اتو کشیدن، به معنی از بین بردن پرزهای لباس و فیبرهای مصنوعی است که باعث زیبایی لباس می‌شوند. برق افتادن پارچه مخمل با اتو کشیدن، تاثیری دائمی داشته و پارچه شما را خراب خواهد کرد.

در حالت عادی به شما توصیه می‌کنیم که، پارچه و لباس‌های مخمل خود را اتو نکشید، اما اگر می‌خواهید اینکار را انجام دهید اقداماتی که در ادامه خواهیم گفت را به خاطر بسپارید.

برای جلوگیری از برق افتادن پارچه مخمل با اتو کشیدن، قبل از اتو حتما لباس را پشت و رو کنید تا پرزهای لباس تان از بین نرود. برای اتو کشی پارچه ی مخمل به هیچ عنوان اتو را روی لباس نکشید و باید اتو را به صورت پرسی به لباس بزنید. باید اتو را دو الی سه سانت، با فاصله از پارچه قرار دهید.

پیشنهاد مطالعه

داغ شدن بیش از حد اتو

رایج‌ترین مشکلی که، اغلب کاربران با آن مواجه می‌شوند، داغ شدن بیش از حد اتو است. این مشکل می‌تواند به دلیل خرابی چند قطعه باشد، که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. همانطور که اشاره کردیم، ترموستات به شما امکان می‌دهد که، درجه حرارت مناسب برای لباس‌های خود را تنظیم کنید. در صورت خرابی ترموستات، داغ شدن بیش از حد اتو رخ داده و در نهایت باعث سوزاندن لباس توسط اتو می‌شود. در برخی موارد نیز، دکمه انتخاب دما است که خراب شده و درست کار نمی‌کند. شما از دکمه استفاده می‌کنید، اما چون نقص فنی دارد اطلاعات و دستورات لازم را به ترموستات نمی‌فرستد. ترموستات دیگری نیز در اتوبخار وجود دارد به نام ترموستات کنترل بخار، که وظیفه آن کنترل میزان بخار است. اگر این ترموستات خراب شود، دستگاه بیش از حد بخار کرده و ممکن است به پارچه آسیب بزند.

از اتو بخار رسوب سفید رنگ خارج می شود

به تازگی متوجه شده‌اید که، از اتو بخار رسوب سفید رنگ خارج می شود و می‌خواهید بدانید دلیل آن چیست؟ ممکن است در نظر اول فکر کنید که، این رسوبات سفید مواد آلی و سخت موجود در آب هستند. اما این فکر اشتباه است، خارج شدن مایع قهوه‌ای از دستگاه، به دلیل وجود مواد آلی است.

اگر از اتو بخار رسوب سفید رنگ خارج می شود، اغلب به دلیل وجود کلسیم آب است. هر وقت هر یک از مشکلات گفته شده را، در دستگاه مشاهده کردید، باید برای تمیز و جرم گیری اتوبخار اقدام کنید.

3/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام اتو بخار نسبت به قبلاً خیلی زود دیگه بخارش داغ میاد قبلاً اگر مثلاً بیست دقیقه اگر زمان میبرد تا داغ بیاد الان خیلی زود داغ میشه ولی از داخلش صدا میاد ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. سلام.موقع اتو کشیدن از دکمه ی بخار آب میاد دلیلش چیه ؟؟وقتی از اتو کشیدن دست میکشی و به حالت ایستاده هم میزاری اولش یه قطره آب از لابلای دکمه میاد.مارک اتو فیلیپس هستش.وقتی حرکت میدی اتو رو و دکمه ی بخار رو فشار میدی انگشت خیس میشه.

  2. سلام
    جرم داخل مخزن اتو قهوه ای رنگ است و لباس ها به اتو می چسبید
    با سرکه جدا نشد
    کمی روغن ریختم جدا شد ولی باز هم باقی مونده
    اتو را روشن میکنم بوی روغن میدهد
    چگونه جرم ها رو جدا کنم و علت چیست

  3. با سلام و احترام
    چرا دسته اتو بخار موقع کار شدیدن داغ میشود برای رفع عیب چکار کنم

    1. باسلام
      مسعود عزیز، خرابی ترموستات و المنت ازجمله دلایلی است که می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد دسته اتوی شما شود. برای رفع مشکل شما می‌توانید درخواست تعمیر اتو بخار خود را در سامانه آچارباز با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  4. سلام و عرض ادب اتوی من نو هست ولی بتازگی چراغ اتو زود خاموش می شود و دیگر داغ نمی شود و فقط ۶ تا ۷ ثانیه چراغ روشن و می ماند

  5. بخار اتوی من خیلی زیاد شده و از مجرای بخارش حتی آب هم بیرون میاد از شدت بخار زیاد. راهی برای تنظیم مقدار بخار هست؟

    1. درود بر شما
      مژگان عزیز، چند عامل باعث چکه کردن آب از اتو می‌شود:
      1-به مقدار و میزان آبی که درون اتوبخار می‌ریزید دقت کنید. برای این عامل، کافیست به میزان و ظرفیت مشخص شده آب درون مخزن اتو توجه کنید.
      2-ضربه دیدن و آسیب به اتو نیز، می‌تواند باعث چکه کردن آب شود.
      3-بهتر است زمانی را برای تمیز و جرم گیری کردن اتو بخار بگذارید.
      برای تعیین شدت اتو بخار نیز باید، اتو را در درجه دمایی مناسب قرار دهید تا به میزان بخار دلخواه برسید.
      موفق باشید

      1. درود.
        چرا اتو چین وچروک لباس ها را خوب صاف نمیکنه؟؟
        درجه حرارت رو بالاتر وپایین‌ کردم ولی بازم بی تاثیر بود.
        ی‌مقدار پایین آب پس داد بالاترم لباس و سوزوند..
        آیا ب جنس کفی فلزی مربوطه و یا مشکل دیگه ای داره؟؟
        ممنون میشم ب مشکل من هم رسیدگی کنین!!

        1. درود بر شما
          کاوه عزیز، بهتر است قبل از اتو کشیدن لباس، آن را کاملا صاف کنید. اگر این قسمت را نادیده بگیرید، گرمای ایجاد شده در اتو، روی لباس چین و چروک بیشتری درست خواهد کرد.
          اگر دستگاه شما دارای قابلیت تنظیم دما است، بهتر است دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرده و دما را متناسب با پارچه‌ای که اتو می‌زنید تنظیم کنید.
          بهتر است کمی سطح پارچه را قبل از اتو کشیدن کمی، مرطوب کنید.
          برای اتو کردن پارچه‌‎هایی با جنس ابریشم، پشم و کتان و…نیاز به دما و گرمای بیشتری دارید.
          موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا