×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

خانه و آشپزخانهمنتخب سردبیر

نكات طلايی در بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در آذر 1399 نوشته شده بود و در اسفند 1401 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

چقدر با روش‌هاي بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان آشنا هستید؟ آیا به مراقبت از انرژی و شیوه‌های درست صرفه جویی اهمیت می‌دهید؟ می‌دانید چه کارهایی می‌توانید در این زمینه انجام دهید؟
در این مطلب قصد داریم نکاتی که می‌توانید به کمک آنها در بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان سهیم باشید را به شما آموزش دهیم. این نکات را می‌توانید در رابطه با انواع لوازم برقی آشپزخانه، پکیج، آبگرمکن، لباسشویی، یخچال، تلویزیون، کولر آبی و گازی، ظرفشویی، اتو، لوستر و برق ساختمان اجرایی کنید.

چنانچه این اقدامات را انجام ندهید، دستگاه‌های شما ممکن است به سرعت آسیب ببیند و نیاز به تعمیر آنها داشته باشید. شرکت آچارباز در زمینه تعمیرات انواع لوازم برقی خدمات رسانی می‌کند. چنانچه هرکدام از دستگاه‌های شما ایرادی دارد، کافیست در قسمت‌های تعمیر پکیج، تعمیر آبگرمکن، تعمیر لباسشویی، تعمیر یخچال، تعمیر تلویزیون، سرویس کولر آبی، تعمیر کولر گازی، تعمیر ماشین ظرفشویی، تعمیر اتو، برقکاری ساختمان و نصب و تعمیر لوستر درخواست‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

چک لیست اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان می‌توانید برای انرژی‌های مختلف طبیعی و مصنوعی باشد. در ادامه لیست این اقدامات برای هرکدام از انرژی به صورت مجزا بیان می‌شود.

بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در منزل و ساختمان

امروزه انرژی الکتریکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی انسان‌هاست. بیشتر وسایل کاربردی در زندگی انسان‌ها برای کار کردن نیاز به برق دارند. در نتیجه باید برای بهینه سازی مصرف این انرژی حتما چک لیستی داشته باشید. تولید این انرژی هزینه زیادی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند و تجهیزات زیادی نیاز دارد؛ در نتیجه بهینه مصرف کردن آن اهمیت زیادی دارد. اقداماتی که می‌توانید برای بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در منزل و ساختمان انجام دهید، عبارتند از:

  • خاموش کردن لامپ‌ها و روشنایی اضافه

در طی روز سعی کنید پرده‌ها را کنار بزنید و از انرژی نور خورشید برای روشنایی استفاده کنید. نور طبیعی در خانه و محیط کار علاوه بر کم‌تر مصرف شدن انرژی الکتریکی موجب جاری شدن انرژی مثبت در فضا می‌شود. این نور می‌تواند روی گیاهان شما نیز تاثیر مثبت گذاشته و موجب رشد بیشتر آنها شود.

بسیاری از افراد عادت دارند حتی در طول روز هم لامپ‌ها را روشن بگذارند؛ اما در صورتی‌که اتاق شما نورگیر است یا پنجره‌ با پرده‌های روشن پوشانده شده است، به راحتی می‌توانید در طول روز از آن استفاده کنید.

البته اگر قرار است ساعت‌ها در یکجا بنشینید و نور را فقط برای محلی خاص، مانند میزکار یا مطالعه خود نیاز دارید، می‌توانید از لامپ‌های LED ریسه‌ای یا تکی یا حتی چراغ‌های مطالعه برای روشن کردن محل استفاده کنید.

بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی با چراغ‌های ال ای دی
چراغ‌های LED مصرف برق کمتری نسبت به چراغ‌های معمولی دارند.
برای برق کشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • استفاده از لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای

در گذشته مردم برای روشنایی خانه از لامپ‌های مهتابی یا رشته‌ای استفاده می‌کردند. این لامپ‌ها مصرف انرژی زیادی دارند و گرمای زیادی تولید می‌کنند. اما با گذشت زمان نسل‌های جدیدتر لامپ و روشنایی به بازار عرضه شد. این لامپ‌ها علی رغم مصرف کم، گرمای کمتری و نور بیشتری را هم تولید می‌کنند. از طرفی طول عمر بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند. پس پیشنهاد می‌کنیم برای روشنایی خانه یا لوستر از این لامپ‌ها استفاده کنید. چنانچه در خصوص نصب و تعمیر لوستر اطلاعات دقیقی ندارید، می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید. کافیست روی لینک زیر کلیک کنید.

  • استفاده از محافظ برق برای وسایل

از ترفندهایی که می‌توانید برای بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان به کار گیرید، استفاده از محافظ برق استاندارد برای وسایل برقی است. محافظ‌های مختلفی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نوع و تعداد یکی را انتخاب کنید.

به کمک این محافظ‌ها می‌توانید علاوه بر مصرف بهینه برق، از ورود برق با ولتاژ بالا به وسایل و خرابی‌های ناشی از آن نیز جلوگیری کنید.

بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی با محافظ
محافظ برق از وارد شدن نوسانات جریان برق به دستگاه‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند.
برای تعمیر تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • خاموش کردن وسایل برقی بلاستفاده

آیا شما هم از تلویزیون برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنید؟ آیا حتی در زمان‌هایی که در اتاق دیگری هستید، تلویزیون را روشن می‌گذارید؟

باید بدانید این کار علاوه بر مصرف بی‌رویه انرژی، عمر دستگاه را هم به شدت پایین می‌آورد. در نتیجه بهتر است برای اینکار یک اسپیکر یا رادیو تهیه کنید و از این وسایل استفاده کنید. در غیراینصورت در کوتاه مدت به تعمیر تلویزیون نیاز پیدا می‌کنید.

علاوه بر تلویزیون، وسایل دیگری مانند کولر آبی، کولر گازی، پنکه هم ممکن است بی‌استفاده و برای خنک کردن محیط روش گذاشته شوند.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان با استفاده درست از کولر
روشن کردن کولرابی با سرعت زیاد و کم کردن سرعت بعد از چند دقیقه می‌توانند دمای اتاق را بسیار کم کند. 
برای تعمیر کولر آبی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • استفاده از ظرفیت کامل دستگاه‌ها

استفاده از ظرفیت کامل دستگاه یکی دیگر از مواردیست که باعث بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان می‌شود. این مورد برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی بسیار کاربرد دارد. استفاده از ظرفیت کامل دستگاه، یعنی از مخزن دستگاه را تا حداکثر ظرفیت پر، سپس دستگاه را روشن کنید.

به طور مثال اگر در لباسشویی شما 30 تیشرت جای می‌گیرد، به جای اینکه دوبار ماشین را با 15 تیشرت روشن کنید؛ اجازه دهید همه لباس کثیف‌ها جمع شود، سپس یکبار دستگاه را روشن کنید. این کار باعث می‌شود کمتر دستگاه‌های شما ایراد پیدا کند. اما اگر دستگاه‌های لباسشویی، ظرفشویی و … به وجود آمد؛ می‌توانید در قسمت تعمیر ماشین ظرفشویی یا تعمیر لباسشویی، درخواست بزنید.

برای تعمیر ماشین ظرفشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • کشیدن دوشاخه برق وسایل برقی

زمانیکه دو شاخه لوازم برقی بی‌دلیل به برق متصل باشد، حتی اگر از آن‌ها‌ استفاده نکنید، بازهم برق مصرف می‌کنند. یکی دیگر از راه‌‌های بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در منزل و ساختمان، کشیدن دوشاخ برق، لوازم برقی است، زمانیکه به آن‌ها نیاز ندارید. این مورد علی الخصوص برای زمان‌هایی که چند روز در محیط نیستید، مانند تعطیلات عید و … ضروری‌تر خواهد بود.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان با کشیدن دوشاخه برق
اتصال بی‌دلیل دوشاخه به پریز برق، باعث مصرف انرژی می‌شود.
برای تعمیر لباسشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • توجه به برچسب انرژی وسایل

در چند سال اخیر که مسئله محدودیت در تولید انرژی‌ها مطرح شد، وسایل برقی با هدف مصرف کمتر و کارایی بالاتر به بازار عرضه شدند. فاکتورهایی که نشان دهنده این مسئله هستند روی برچسب انرژی وسایل ثبت می‌شود. مصرف انرژی A و B بهترین نوع وسایل از نظر مصرف هستند؛ در نتیجه اگر قصد خرید وسایل جدید را دارید بهتر است به برچسب ثبت شده روی آنها دقت کنید.

برای تعمیر اتو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • نصب پنل خورشیدی برای تامین انرژی برق

از دیگر اقداماتی که می‌توانید برای بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان به کار گیرید، نصب کردن پنل خورشیدی برای تامین برق است. امروزه پنل‌های خورشیدی به این منظور تولید شده‌اند تا افرادی که حتی به سیستم برقکشی شهری دسترسی ندارند یا محدودیت دارند، بتوانند از نور خورشید برای تولید برق استفاده کنند.

در پنل‌های خورشیدی باتری‌هایی وجود دارند، که انرژی تولید شده در آن ذخیره شود؛ تا کاربران بتوانند حتی در طول شب و روزهای ابری هم از انرژی برق به خوبی استفاده کنند.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان با نصب پنل خورشیدی
با استفاده از پنل های خورشیدی می‌توانید از وسایل برقی مختلف استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه
  • از سالم بودن وسایل خود مطمئن شوید

اگر وسایل برقی شما ایرادی داشته باشد، ممکن است برق بی‌رویه استفاده کند؛ در نتیجه باید به صورت فصلی یا حداقل سالیانه اقدام به بررسی و عیب یابی دستگاه‌ها کنید. چنانچه مشکلی برای آنها به وجود آید، برای رفع مشکل از یک تعمیرکار کمک بگیرید. به طور مثال اگر لاستیک دور درب یخچال ایرادی داشته باشد، هوای سرد داخل یخچال دائم به بیرون نشت می‌کند. این مشکل باعث می‌شود موتور یخچال دوبرابر کار کند تا فضای داخل یخچال را خنک کند در نتیجه مصرف آن بالا می‌رود.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

بهینه سازی مصرف انرژی گاز در منزل و ساختمان

  1. انتخاب درست مصالح ساختمانی

اولین و مهم‌ترین تکنیک برای بهینه سازی مصرف انرژی گاز در منزل و ساختمان، انتخاب درست مصالح ساختمانی در زمان ساخت و ساز یا بازسازی محل است. چنانچه در زمان ساخت، از مصالح درست استفاده شود، تا حد زیادی از هدر رفت انرژی در محل جلوگیری می‌شود ولی در غیراینصورت باید کارهای مختلفی برای جلوگیری از این مسئله اتفاق بیافتد. از جمله این مصالح می‌توان به عایق‌های مخصوص، پنجره‌های دوجداره و … اشاره کرد.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان با نصب پنجره دوجداره
استفاده از پنجره‌های دوجداره می‌تواند تا حد زیادی از هدر رفت سرما یا گرمای محیط به بیرون جلوگیری کند.
  • استفاده از درزگیر برای پنجره‌ها

ساختمان پنجره‌های دوجداره به نحوی طراحی شده که نیازی به درزگیر برای آنها وجود ندارد؛ اما برای درب و پنجره‌های قدیمی که درز یا شکافی بعد از بسته شدن آنها وجود دارد، استفاده از درزگیر پیشنهاد می‌شود. این کار از هدر رفت انرژی تا حدی جلوگیری می‌کند و می‌تواند در روزهای سرد زمستان یا روزهای گرم تابستان، دمای خانه‌ی شما را متعادل‌تر کند.

  • تغییر رنگ اتاق‌ها

از دیگر عواملی که می‌تواند در بهینه سازی مصرف گاز در منزل و ساختمان تاثیرگذار باشد، رنگ اتاق است؛ زیرا رنگ اتاق می‌تواند موجب جذب یا دفع گرمای اتاق شود. در نتیجه با توجه به موقعیت خانه و اتاق‌ها بهتر است رنگ اتاق‌ها را انتخاب کنید تا بتوانید دمای محل‌تان را متعادل‌تر کنید.

برای نقاشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • کنترل کردن دمای اتاق

ابزارهای مختلفی برای کنترل کردن دمای اتاق وجود دارد. برخی از افراد با دستگاه‌های مخصوص یا دماسنج این کار را انجام می‌دهند. بهترین دما برای خانه بین 20 تا 22 درجه است. در نتیجه دمای بالاتر یا پایین‌تر از آن توسط کارشناسان این حوزه پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. در نتیجه بهتر است برای گرمایش یا سرمایش محل به این دما توجه داشته باشید. مثلا کولر گازی را روی درجه‌ی متناسب تنظیم کنید یا برای مدت طولاتی کولرآبی را روی دور تند قرار ندهید. همچنین بالا بردن درجه پکیج و بخاری هم در طول زمستان برای گرمای بیش از حد محیط پیشنهاد نمی‌شود.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان با تنظیم کردن درجه پکیج
بالابردن بیش از حد دمای رادیاتورها باعث مصرف بی‌رویه گاز می‌شود.
برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • درست استفاده کردن از گاز در زمان آشپزی

آشپزی، از کارهایی است که می‌تواند به شدت در کاهش یا افزایش مصرف گاز خانواده تاثیر بگذارد. جهت بهینه سازی مصرف گاز در منزل و ساختمان در زمان آشپزی کافیست به نکات زیر دقت کنید:

  • شعله گاز را متناسب با سایز قابلمه درنظر بگیرید. به طور مثال برای قابلمه‌های کوچک از شعله‌های بزرگ استفاده نکنید. زیرا این مسئله موجب هدر رفت انرژی می‌شود.
  • در صورت امکان برای گرم کردن غذا از ماکروویو به جای اجاق گاز استفاده کنید.
  • حدالامکان در ساعات خنک روز غذا را بپزید.
  • برای طبخ غذاها، شعله گاز را روی حالت کم تنظیم کنید.
برای تعمیر اجاق گاز و فر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • انتخاب وسایل گرمایشی مناسب برای محل

از دیگر اقداماتی که برای بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان باید انجام شود، انتخاب وسایل گرمایشی مناسب با نوع کاربری، متراژ و … محل است. امروزه وسایل مختلفی برای گرم کردن محل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که از جمله آنها می‌توان پکیج، بخاری، موتورخانه مرکزی، سیستم گرمایش از کف، کولر گازی، بخاری برقی، فن هیتر و … اشاره کرد.

بسته به اینکه اتاق شما چه ویژگی دارد، باید وسیله مناسب را انتخاب کنید تا علاوه بر قیمت، کارایی مناسبی برای شما داشته باشد. به طور مثال برای گرم کردن یک اتاق می‌توانید از حالت گرمایشی کولر گازی، بخاری برقی، هیتر یا یک بخاری کوچک استفاده کنید. اما برای گرم کردن خانه بزرگ‌تر بهتر است پکیج یا موتورخانه مرکزی نصب کنید یا برای هر اتاق بخاری مجزا در نظر بگیرید.

برای تعمیر کولر گازی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • سرویس وسایل گرمایشی

آخرین اقدام موثری که می‌توانید برای بهینه سازی مصرف گاز در منزل و ساختمان انجام دهید، سرویس به موقع وسایل گرمایشی است. زیرا با سرویس زودهنگام، ایرادهای دستگاه در سریع‌ترین زمان ممکن تشخیص داده شده و از بین می‌روند در نتیجه دیگر نیازی نیست، هزینه زیادی برای تعمیر یا خرید وسیله جدید پرداخت کنید.

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان با سرویس کردن آبگرمکن
با سرویس کردن به موقع آبگرمکن و پکیج، راندمان دستگاه‌ها را بالا ببرید.
برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

بهینه سازی مصرف آب در منزل و ساختمان

  1. آبیاری گیاهان با آب‌های بی‌استفاده

آبیاری گیاهان در فصول مختلف سال انجام می‌شود. شما می‌توانید از آب‌های باقی مانده در لیوان‌ها، کتری یا شیشه‌های آب که قابل استفاده نیستند، گیاهان را آبیاری کنید.

  • بستن شیر آب بی‌استفاده

یکی دیگر از اقداماتی‌که می‌تواند به شدت در مصرف بهینه آب تاثیرگذار باشد، بستن شیر آب در زمان‌های بی‌استفاده است. از جمله زمان‌هایی که ممکن است افراد بی‌استفاده شیر آب را باز بگذارند، عبارت است از: زمان شستن ظرف‌ها، زمان حمام، زمان مسواک زدن و …

مصرف بهینه آب با بستن شیرهای بی‌استفاده
برای مصرف بهینه آب در زمان شستشوی ظرف‌ها می‌توانید یک لگن سینک را پر از آب کنید و ظرف‌ها را داخل آب بگذارید تا کثیفی‌های آن با آب تمیز شود.
  • استفاده از وسایل سرمایشی درست

وسایل سرمایشی (کولرآبی) اغلب برای خنک کردن محیط از آب استفاده می‌کنند. در نتیجه یکی از اقداماتیکه برای بهینه سازی مصرف آب در منزل و ساختمان باید انجام دهید، استفاده از وسایل سرمایشی مناسب است. به طور مثال برای محلی که استفاده از کولر آبی کاری بی‌فایده است، نصب کردن کولر آبی تنها موجب مصرف بی‌رویه آب و برق می‌شود؛ در نهایت هم فرد باید نوع وسیله سرمایشی خود را عوض کرده و از کولر گازی یا پنکه برای خنک کردن محل استفاده کند.

پیشنهاد مطالعه
  • سرویس سالیانه کولر آبی

مانند هر وسیله برقی، کولر آبی هم باید به صورت سالیانه سرویس شود تا مشکلات احتمالی آن در اسرع وقت برطرف شود. زیرا مشکلاتی مانند خراب بودن شناور، سوراخ بودن کف کولر و … می‌تواند موجب هدر رفتن آب و خنک نشدن محل شوند؛ در نتیجه بهترین کار برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل سرویس کولر آبی توسط تعمیرکار ماهر است.

برای تعمیر کولر آبی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید
  • تمیزکاری محل به روش اصولی

تمیز کردن خانه و آشپزخانه جزء کارهایی است که آب زیادی در طول آن مصرف می‌شود. به خصوص تمیزکاری‌های پایان سال که به شکل کلی انجام می‌شود و همه قسمت‌ها شسته می‌شوند. برای بهینه سازی مصرف آب در شرایط می‌توانید به نکات زیر دقت کنید:

  • در صورت امکان به جای شستشو، کف اتاقها و روی سرامیک‌ها و پارکت‌ها را با تی تمیز کنید.
  • در فصول گرم تابستان یا در خانه تکانی عید کف حیاط را با آب نشویید و کف آن را جارو بزنید و با پارچ کمی آب بپاشید.
  • برای شستن پرده‌ها، در صورت امکان آنها را یکبار در ماشین لباسشویی بیاندازید.
  • فرش‌ها را با آب شرب در خانه نشویید و از قالیشویی برای تمیز کردن فرش‌ها کمک بگیرید.
  • شیشه‌های ساختمان را با شلنگ نشویید و با مایع شیشه پاک کن و دستمال آن را تمیز کنید.
مصرف بهینه آب با نظافت اصولی محل
برای تمیز کردن کف اتاق‌ها می‌توانید از مواد شوینده مخصوص که با آب حل می‌شود استفاده کنید.

در این مطلب سعی کردیم لیست 21 ترفند برای بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و ساختمان را که می‌توانید خودتان به راحتی انجام دهید، به زبان ساده آموزش دادیم. با رعایت این نکات علاوه بر بهینه سازی مصرف انرژی، جلوی خرابی بسیاری از دستگاه‌ها هم گرفته می‌شود. شما می‌توانید برای نصب یا تعمیر هرکدام از وسایل برقی‌تان از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید. کافیست روی کلمات تعمیر پکیج، تعمیر آبگرمکن، تعمیر لباسشویی، تعمیر یخچال، تعمیر تلویزیون، سرویس کولر آبی، تعمیر کولر گازی، تعمیر ماشین ظرفشویی، تعمیر اتو، برقکاری ساختمان و نصب و تعمیر لوستر کلیک کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا