لوازم کوچک آشپزخانه

چرا چای در چای ساز سرد می‌شود؟

چرا چای در چای ساز سرد می‌شود

چای نوشیدنی مورد علاقه هر ایرانی و رکن پذیرایی مهمانی‌های ماست. ما طی روز بعد از خستگی کار، عصر بعنوان عصرانه، بعد از وعده‌های غذایی و … چای می‌نوشیم. به همین دلیل نقش ابزار تهیه چای در خانه‌های ما بسیار پر رنگ است. در این روزها که زندگی‌ها پر مشغله و سریع است، سماورها و کتری‌های قدیمی جای خود را به چای ساز و کتری برقی داده است. این وسیله در به جوش آوردن آب، سرعت بسیار بیشتری نسبت به سماور دارد، به همین دلیل مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. اما این وسایل هم مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است دچار اشکالاتی شوند. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مقاله آچارباز یکی از مشکلات رایج این دستگاه یعنی سرد شدن چای در چای ساز اشاره کنیم و اقدامات لازم برای تعمیر چای ساز را بیان کنیم.

آشنایی با ساختار و عملکرد چای ساز 

هر دستگاه چای ساز شامل: یک مدار الکترونیکی، یک المنت برای گرم کردن آب، ترموستات برای قطع کردن جریان بعد از جوش آمدن آب و وصل کردن آن بعد از سرد شدن آب، دکمه دستی کنترل کردن دستگاه و بدنه که شامل کتری و پایه آن، می‌شود. همچنین یک لامپ کوچک که برای نشان دادن روشن یا خاموش بودن دستگاه تعبیه شده است.

شیوه عملکرد چای ساز نیز به این شکل است که با روشن کردن چای ساز، المنت دستگاه گرم شده و آب درون کتری را به جوش می‌آورد.

ساختار چای ساز
برای استفاده بهینه از هر دستگاه ابتدا باید آن را بشناسیم.
تعمیر چای ساز با آچارباز
تعمیر چای ساز آچارباز، یکی از خدمات آنلاین و سیار نصب،سرویس و تعمیر لوازم خانگی آچارباز است. سوختگی قطعات، از کار افتادن دستگاه چای ساز، ضعیف شدن دستگاه ها،گرم نماندن چای در این دستگاه‌ها از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز می‌توانید، آن‌ها را بررسی و رفع کنید:.
تعمیر چای ساز

علت داغ نشدن آب و چای در چای ساز چیست؟

گرم شدن آب و همچنین گرم ماندن آن در چای‌ساز، مستقیم به عملکرد المنت دستگاه مربوط است. در صورتی که المنت چای‌ساز و یا المنت گرمکن دستگاه، دچار خرابی شده باشد، چای ساز عمل گرم کردن آب و جوش آوردن را بدرستی انجام نمی‌دهد. در صورت مواجه شدن با این مشکل باید اقدام به تعویض المنت خراب و تعمیر چای ساز، کنید.

پیشنهاد مطالعه

نقش المنت در چای‌ساز چیست؟

المنت یک رشته سیم نیمه هادی با مقاومت است که قابلیت گرم شدن دارد. این رشته سیم‌ها توان بالایی در تحمل جریان الکتریکی دارند. بصورتی که اگر این جریان از یک سیم نازک عبور کند، در مدت کوتاهی باعث ذوب شدن آن سیم می‌شود.

  • المنت در چای‌ساز از نوع گرم نگه دارنده است.
  • این قطعه جریان الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و این گرما باعث گرم شدن آب و همچنین دم کشیدن چای می‌شود.

در انواع مختلف چای‌سازها گرم نگهدارنده چای متفاوت است. در بعضی که قوری روی کتری قرار می‌گیرد، از طریق گرمای بخار آب داخل کتری، چای درون قوری گرم می‌ماند. اما در نوع استند دار، محل قرار گرفتن قوری، دارای گرم کن مجزاست.

پیشنهاد مطالعه

روش تست سلامت المنت چای‌ساز چگونه است؟

در صورتی که چای‌ساز دچار مشکل شده باشد و یا هنگامی که چای ساز روشن نمی‌شود و یا آب را جوش نمی‌آورد، نیاز به بررسی و تعمیر چای ساز وجود دارد. برای برطرف کردن مشکل گرم نشدن آب، بهتر است ابتدا از سلامت المنت دستگاه مطمئن شویم. در این راستا:

تست المنت چای‌ساز

  • برای تست سلامت المنت چای‌ساز به یک اهم متر نیاز داریم.
  • ابتدا کفی کتری را باید باز کنیم.
  • سپس یک سر المنت را از بدنه جدا می‌کنیم.
  • دو سر اهم متر را به ترمینال‌های دو طرف المنت وصل می‌کنیم.
  • اگر اهم متر عدد 27 را نشان داد نشاندهنده سالم بودن المنت است در غیر این صورت المنت دستگاه خراب است و باید تعویض شود.

تست المنت گرم کن

  • ابتدا المنت گرمکن را پیدا می‌کنیم.
  • سپس دو سر اهم متر را به دو سر ترمینال المنت وصل می‌کنیم.
  • اگر اهم متر عدد 183 را نشان داد المنت دستگاه سالم است. اگر عدد 1 را نشان داد، این بدان معنی است که المنت گرمکن سوخته و نیاز به تعویض دارد.
روش تعویض المنت چای ساز
المنت نیروی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند.

روش تعویض المنت چای ساز

در صورتیکه مراحل فوق را با دقت انجام دهیم و مطمئن باشیم که المنت دستگاه خراب شده است، حال باید اقدام به تعویض آن کنید. برای این کار بهتر است از یک متخصص با تجربه بهره بگیریم ولی در صورتی که خواستیم در منزل اقدام به تعویض المنت کنیم. جهت تعویض المنت، مراحل زیر را انجام می‌دهیم:

  • در صورتی که مراحل تست المنت را انجام داده باشیم، نیمی از راه را برای تعویض المنت رفته‌ایم.
  • ابتدا از اتصالات، یک عکس می‌گیریم تا در صورت نیاز برای وصل کردن آنها، از تصویر کمک بگیریم.
  • در ادامه باید المنت موجود در کف کتری و همچنین سکوی شارژ قوری را از کف کتری، خارج کنیم.
  • سپس المنت جدید که بهتر است اورجینال و از نوع باکیفیت باشد را به جای قبلی، وصل می‌کنیم.
  • در آخر همه اتصالات کتری را با دقت سر جای خود محکم می‌کنیم.
  • در انتها نیز سر پوش ته کتری را بسته و دستگاه را امتحان می‌کنیم.

در صورتی که المنت چای‌ساز و یا المنت گرمکن دستگاه، دچار خرابی شده باشد، چای ساز عمل گرم کردن آب و جوش آوردن را بدرستی انجام نمی‌دهد.

تعمیر چای ساز با آچارباز
تعمیر چای ساز آچارباز، یکی از خدمات آنلاین و سیار نصب،سرویس و تعمیر لوازم خانگی آچارباز است. سوختگی قطعات، از کار افتادن دستگاه چای ساز، ضعیف شدن دستگاه ها،گرم نماندن چای در این دستگاه‌ها از جمله مشکلاتی است که با ثبت سفارش در سامانه اعزام تعمیرکار آچارباز می‌توانید، آن‌ها را بررسی و رفع کنید:.
تعمیر چای ساز
لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا