×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

چطور پولی کولر آبی را تعویض کنیم؟

تعویض پولی کولر آبی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن 1399 نوشته شده بود و در فروردین 1403 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

یکی از مهم‌ترین قطعات کولر آبی، پولی است. اگر پولی کولر ایراد داشته باشد، مشکلاتی مانند پاره شدن تسمه کولر، تولید صدای ناهنجار، تولید باد گرم و … بوجود می‌آید. بی‌توجهی به این مشکلات عملکرد کولر را تحت تاثیر قرار داده و باعث خرابی سایر قسمت‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید با این قطعه و نحوه تعویض پولی کولر آبی آشنا شوید در ادامه این مقاله آچارباز با ما همراه باشید.

در صورتیکه مهارت و ابزار لازم برای تعمیر را ندارید می‌توانید از تعمیرکاران ما برای رفع مشکل کمک بگیرید. کافیست در این صفحه روی کلمه تعمیر کولر آبی کلیک کرده یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

فهرست محتوا

سوالات متداول کاربران درباره پولی کولر

در این قسمت سوالات رایج کاربران درباره تعویض پولی کولر آبی را بیان و در متن به آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. آیا امکان افزایش سرعت کولر آبی با تعویض پولی وجود دارد؟
  2. تغییر اندازه پولی کولر آبی چه تاثیری دارد؟تعویض فولی کولر آبی
  3. علائم خرابی پولی کولر چیست؟

پولی کولر آبی چیست؟

پولی یکی از اصلی‌ترین قطعات مکانیکی کولر آبی است که تسمه روی آن سوار شده و حرکت می‌کند. این قطعه نقش مهمی در حرکت درست پروانه دارد. پولی امکان جابه‌جایی دارد، زمانی‌که اندازه و سایز تسمه همخوانی ندارد، می‌توانید پولی را بالا یا پایین‌تر از جای اصلی تنظیم کنید. در کولرهای آبی دو عدد پولی وجود دارد. یک پولی بزرگ و یک پولی کوچک‌تر هستند. یک پولی‌ روی محور پروانه و یک پولی روی محور موتور تنظیم می‌شوند. یک پولی در انتهای موتور پروانه و پولی دیگر در سر محور موتور قرار می‌گیرد.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی

پولی کولر آبی چه کاربردی دارد؟

بعد از روشن شدن موتور کولر آبی، پولی وظیفه دارد انرژی الکتریکی تولید شده را به انرژی حرکتی تبدیل کرده و به وسیله‌ تسمه این انرژی را به پروانه منتقل کند. اگر پولی و تسمه درست کار نکند، پروانه نمی‌تواند باد خنک تولید کند. در نتیجه فشار زیادی به موتور آمده و باعث آسیب زدن به موتور می‌شود. آیا امکان افزایش سرعت کولر آبی با تعویض پولی وجود دارد؟ بله با کوچک کردن پولی کولر می‌توانید میزان باد تولید شده را افزایش دهید.

محل قرارگیری پولی کولر آبی
اگر پولی روی کولر درست نصب نشود می‌تواند به موتور آسیب بزند.

 زمان مناسب برای تعویض پولی کولر آبی

اگر هر سال در زمان سرویس کولر، پولی را بررسی و روغن کاری کنید، پولی چند سال عمر کرده و نیاز به تعویض ندارد. ولی اگر کولر آبی را چند سال یکبار سرویس کنید یا به دلایلی چون گشاد شدن دهانه پولی یا شل شدن پیچ‌های آن ممکن است نیاز به تعویض پولی داشته باشید. علائم خرابی پولی کولر چیست؟ در اکثر مواقع در این زمان نشانه‌های زیر بوجود می‌آید:

  • صدای کولر زیاد می‌شود.
  • تسمه دائم پاره می‌شود.
  • یاتاقان دستگاه ایراد پیدا می‌کند.

اگر با این موارد روبه‌رو شدید، ابتدا تعویض تسمه کولر آبی را انجام دهید. چنانچه مشکل برطرف نشد باید پولی را با قطعه جدید جایگزین کنید تا به موتور و قطعات دیگر دستگاه آسیب نرسد. در غیر اینصورت ممکن موتور و پروانه ایراد پیدا کند و نیاز به تعویض این قطعات داشته باشید.

مطالب مرتبط: تعویض پروانه کولر آبی

ابزارهای لازم برای تعویض پولی کولر آبی

برای تعویض فولی کولر آبی مانند زمان سرویس باید ابزارهایی چون آچار تخت، آچار آلن شش ضلعی، پیچ گوشتی، پولی کش، چکش پلاستیکی و دستکش ایمنی.

تعویض پولی خراب در کولر آبی می تواند به تنظیم حرکت متناسب پروانه و افزایش باد کولر آبی کمک کند.

13 مرحله تعویض پولی کولر آبی

برای باز کردن و تعویض پولی کولر آبی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا جریان برق را قطع کنید.
  • فلکه آب کولر را ببندید تا آب به کولر وارد نشود.
  • به وسیله پیچ گوشتی درب‌های کولر را باز کنید.
باز کردن درب کولر آبی
برای دسترسی بهتر به قطعات بهتر است دو درب کولر آبی را باز کنید.
  • تسمه را نیم دور بچرخانید تا از پولی جدا شود.
در آوردن تسمه کولر آبی
آوردن تسمه کولر آبی نیاز به انرژی و قدرت زیادی ندارد.
  • وضعیت پولی را بررسی کنید. اگر پولی گشاد شده باید با قطعه جدید تعویض شود.
  • پیچ‌های پولی را با آچار آلن یا شش ضلعی باز کنید.
باز کردن پولی کولر آبی با آچارفرانسه
برای بیرون آوردن پولی از محل خود می‌توانید از آچار تخت یا فرانسه استفاده کنید.
  • پولی را از محل خود خارج کنید.
  • حالا باید یاتاقان کولر را روغن‌کاری کنید.
  • با پولی کش، قطعه جدید را جایگذاری کنید.
  • سپس با چکش پلاستیکی به آرامی روی پولی ضربه بزنید تا درست جا بیافتد.
جا انداختن فولی با چکش
برای ضربه زدن به فولی از چکش پلاستیکی استفاده کنید یا یک پارچه روی فولی قرار دهید تا آسیب نبیند.
  • پیچ‌های پولی را با آچار آلن ببندید.
  • فلکه آب را باز و جریان برق را وصل کنید.
  • کولر را روشن و نحوه کارکرد آن را چک کنید.
نصب پولی کولر آبی
اگر پولی درست جا نیافتد، ممکن است در زمان روشن شدن کولر بشکند.

نکات مهم برای تعویض پولی کولر آبی

  • قبل از اینکه دست به تعویض قطعه بزنید بهتر است یاتاقان را روغنکاری کنید؛ زیرا در برخی مواقع با این اقدام مشکل برطرف می‌شود.
  • پولی با سایز مناسب را برای کولر خود خریداری کنید. اما اگر سایز پولی در بازار موجود نبود باید پولی با سایز دیگری را نصب کنید. اما تغییر اندازه پولی کولر آبی چه تاثیری دارد؟ تغییر سایز پولی سعی در افزایش یا کاهش میزان باید تولید شده کولر تاثیر دارد. اما باید بگوییم این تغییر سایز ممکن است به موتور دستگاه فشار آورده و حتی صدای کولر را حین کار بسیار زیاد و آزاردهنده کند.
  • اگر در زمان نصب متوجه بهم خوردن فرم محورها شدید باید پروانه را هم تعویض کنید.
  • برای جا انداختن پولی به آرامی و ترجیحا با چکش پلاستیکی به آن ضربه بزنید تا آسیب نبیند.
  • برای نصب پولی جدید جهت شیارها و خارها را بررسی کنید.
  • اگر بعد از نصب متوجه کم شدن باد خروجی یا لرزش دستگاه شدید یعنی پولی بدرستی نصب نشده و باید دوباره مراحل را طی کنید.

چکیده نکات تعویض پولی کولر آبی

در این مطلب سعی کردیم همه نکات مربوط به تعویض پولی کولر آبی از جمله کاربرد، ابزار لازم، مراحل و نشانه‌های خرابی فولی را بیان کردیم.

چنانچه تجربه کافی کار با قطعات کولر را ندارید می‌توانید درخواست‌تان در ثبت کنید؛ کافیست روی کلمه تعمیر کولر آبی کلیک کرده یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

سرویس کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
سرویس کولر آبی
3.9/5 - (10 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. سلام ظهرتون بخیر.میشه گفت با تعویض پولی، افزایش باد کولر آبی هم خواهیم داشت؟

  2. سلام وقت بخیر
    چنانچه برای کولر 6500 پولی به قطر 11 بگذاریم ، قطعا دور گردش حلزونی کولر بیشتر خواهد شد . آیا به موتور کولر فشار نمیاید ؟ متشکرم

    1. با سلام
      شاهرخ عزیز، برای افزایش باد کولر آبی و تعویض پولی ها میتوانید پولی موتور را یک شماره افزایش داده یا پولی پروانه را یک شماره کوچکتر کنید.

  3. با سلام خدمت کارشناس محترم :
    وقتی کولر را روشن می کنیم تسمه نمی چرخد و هنگامی که تسمه را از پولی خارج می کنیم پولی می چرخد و هنگامی که تسمه را با دست کم به سمت پایین فشار میدهیم تسمه می چرخد.
    لطفا علت اینکه چرا کولر در این شرایط کار نمی کند را بیان بفرمایید با تشکر.

    1. با سلام
      دلتا عزیز، این مشکل ممکن است بدلیل سفت بودن بیش از حد تسمه، خرابی یاتاقان، پروانه و … به وجود آید. برای نظر قطعی باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه شما را بررسی کند.

  4. فولی روی موتور را چطور تنظیم کنیم برای تعویض فولی به فولی کش نیاز داریم یا نه

    1. با سلام
      سودا عزیز، برای اینکه در زمان تعویض، پولی اسیب نبیند بهتر است از پولی کش استفاده کنید اما اگر این ابزار را ندارید هم میتوانید با ضربات آرام به پولی آن را از دستگاه خارج کنید. برای تعویض پولی هم باید ابتدا یاتاقان را روغنکاری کرده و قطعه جدید را جایگرین کنید و با چکش پلاستیکی به آرامی به پولی ضربه بزنید تا در جای خود مستقر شود، سپس پیچ های پولی را با آچار آلن ببندید.
      چنانچه خودتان نمیتوانید این اقدامات را انجام دهید، بهتر است از یک تعمیرکار در این زمینه کمک بگیرید.

  5. باسلام ،علت اینکه بعد انجام سرویس های مورد نیاز درکولر بعد از استارت کولر مشاهده کردم که پولی موتور روغنکاری یا گریسکاری شده،بروی شافت موتور به صورتی که اصطلاحاً به صورت تاب دار میچرخد وتسمه را حرکت می‌دهد باتوجه اینکه شافت کولر ومحور آن روغنکاری وسایرسرویس های مورد نیاز انجام شده است،آیا شافت موتور خراب شده است یا پولی موتور ،ضمن اینکه موتور کولری که مد نظر من هستش کولر ازنوع BLDC,که ساخت کشور کره می‌باشد واز نظر صدا ومصرف برق بسیار اقتصادی تر وباکیفیت تر است

    1. با سلام
      علی عزیز، با توجه به مشکل کولر شما، بهتر است شافت و پولی توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند.

  6. باسلام اگر در هنگام تعویض تسمه کولر آبی به هر دلیلی موتور کمی جابجا شود ویا پولی تعویض شود ،باتوجه به اینکه موتور هم درجای خود ثابت شود چطور میتوان تسمه جدید درجای خود شل است یا سفت ویا مناسب است آیا این روش که از وسط تسمه دوطرفه رابه هم نزدیک کنیم درجایی که سفت شدن تسمه را متوجه شدیم باید اندازه دهانه زیر دست شما اگر دایره ای ترسیم شود باید به اندازه پولی موتورکولر باشد،چون این لقی وسفتی وشل بودن تسمه هیچ فرمول واندازه جدولی ندارد و همه نمی‌توانند مثل هم در مورد این مطلب نظر بدهند چون بافشار دست ونگاه چشم تایین میشود

    1. با سلام
      علی عزیز، با توجه به مشکل کولر شما، بهتر است شافت و پولی توسط تعمیرکار از نزدیک بررسی شود تا نظر قطعی در این مورد اعلام کند.

  7. به همراه پمپ روشن بشه میسوزه ولی بدون پمپ اشکالی نداره میفرمایید!!!؟؟😳🤔🙄

    1. با سلام
      مهدی عزیز، در صورتی که کولر آب نداشته باشد پمپ را روشن کنید، پمپ دچار سوختگی می شود.

  8. با سلام خسته نباشی در صورت نبودن پولی کش امکان تعویض پولی بزرگ هست؟

    1. با سلام
      مصطفی عزیز، در صورتیکه پولی‌کش ندارید می‌توانید با ضربات آرامی که به پشت پولی می‌زنید پولی را از جای خود خارج کنید.

  9. سلام و عرض ارادت
    بزرگوار روش محاسبه تغییر اندازه فولی بزرگ و فولی موتور را بفرمائید ، هزینه تعویض کولر موجود نیست می خواهم سرعت کولر را بالا ببرم . متشکرم

    1. باسلام
      منوچهر عزیز، برای تعویض پولی لازم است پولی قبلی را خارج و با توجه به اندازه درج شده در آن اقدام به خرید پولی کنید، استفاده از پولی با سایز متفاوت منجر به افزایش هزینه‌های مصرف برق برای شما خواهد شد. اگر کولر به خوبی خنک نمیکند، مطالعه مقاله ۶ راهکار برای استفاده بهینه از کولر آبی، به شما کمک خواهد کرد.

    1. با سلام
      پژمان عزیز، شماره پولی کولرهای آبی مختلف متفاوت است و بزرگ و کوچک بودن آنها در میزان باد تولیدی کولر موثر است. معمولا پولی شماره 80-85 برای کولر 4500 مناسب است. ولی برای بررسی دقیق و حل مشکل می توانید درخواست خود را در قسمت تعمیر کولر آبی آچارباز ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما مشکل را برطرف کنند.

  10. سلام وقتتون بخیر
    کولر خیلی صدا میداد، همسرم پولی رو عوض کرد اما بازم صدا داره. چرا؟

    1. با سلام
      سمیرا عزیز، صدای زیاد کولر ممکن است به دلایل مختلف به وجود آید. می‌توانید برای اطلاع از این موضوع مقاله https://a4baz.com/blog/solutions-for-fixing-the-cooler-sound.html را مطالعه کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید درخواست خود را در قسمت تعمیر کولر آبی آچارباز ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما مشکل را برطرف کنند

    1. درود بر شما
      فرزانه عزیز، برای عیب یابی کولر آبی و تعویض موتور سوخته دستگاه از یک سرویسکار کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید.
      موفق باشید

    1. اگر بدون پمپ روشن کرده باشید مشکلی پیش نمیاد اما اگر به همراه پمپ روشن کردید، احتمالا باید بوی سوختگی آن را شنیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا