×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

آموزش و راهنمای راه اندازی و نصب کولر آبی

راه اندازی و نصب کولر آبی

یادداشت ویراستار: اصل این مطلب در بهمن 1399 نوشته شده بود و در اسفند 1402 دوباره بررسی و به‌روز شده است.

اگر کولر آبی را به تازگی خریده‌اید یا می‌خواهید محل آن را تغییر دهید ولی با فرآیند انجام کار آشنا نیستید؛ ادامه این مقاله آچارباز را از دست ندهید. در این مقاله از سایت آچارباز قصد داریم راهنمای کاملی برای مراحل راه اندازی و نصب کولر آبی را به شما آموزش دهیم.

پس از خواندن این مقاله اگر مبتدی هم باشید، می‌توانید خودتان کولر را راه‌اندازی کنید. البته باید بدانید نصب کولر آبی کاری تخصصی است و نیاز به ابزار و مهارت دارد. در نتیجه اگر تجربه کافی ندارید بهتر است کار را به یک تکنسین ماهر بسپارید.

✔️ برای ثبت سفارش و دریافت قیمت از کارشناسان ما می‌توانید در قسمت تعمیر کولر آبی سفارش ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

فهرست محتوا

[post_links]

سوالات متداول کاربران درباره راه اندازی و نصب کولر آبی

در ادامه برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین سوالات افراد درباره نصب کولر آبی را بیان و در متن به آنها پاسخ می‌دهیم:

  1. آیا تراس محل مناسبی برای نصب کولر آبی است؟
  2. در محل‌هایی که کانال کولر وجود ندارد، می‌توان کولر را پشت پنجره نصب کرد؟
  3. علت اهمیت بالا برزنت در نصب کولر ابی چیست؟
  4. نحوه اتصال سیم پشت موتور کولر چگونه است؟

مراحل راه اندازی و نصب کولر آبی

اولین مرحله راه اندازی نصب کولر آبی، انتقال آب و برق به محل موردنظر برای نصب کولر آبی است. اگر پیش از این کولر آبی در محل نصب بوده، می‌توانید از لوله کشی و سیم کشی‌های قبل استفاده کنید؛ ولی اگر کولر را برای اولین بار در محل نصب می‌کنید باید لوله کشی آب و سیم کشی برق را انجام دهید.

لوله‌کشی آب و سیم کشی‌های برق مهارت و تجهیزات مخصوص نیاز دارد و اگر درست نصب نشود، می‌تواند آسیب جدی به کولر و ساختمان وارد کند؛ حتی موجب آتش سوزی شود. پس اگر آشنایی با قطعات کولر آبی  ندارید، برای اینکه با خیال راحت از دستگاه استفاده کنید، بهتر است نصب آن را به تعمیرکار بسپارید.

نصب و راه اندازی کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
نصب و راه اندازی کولر آبی

1- انتخاب محل مناسب برای نصب کولر آبی

در ابتدا برای راه اندازی و نصب کولر آبی، باید محل مناسب برای دستگاه را تعیین کنید. اما سوال این است که آیا تراس محل مناسبی برای نصب کولر آبی است؟ به طور کلی تراس، حیاط و پشت بام برای نصب کولر آبی تفاوتی ندارند. باید دقت کنید محلی را برای نصب انتخاب کنید که سطح آن صاف بوده و کولر در آنجا تراز باشد؛ همچنین بهتر است محلی را برای نصب کولر ابی انتخاب کنید که فاصله آن تا اتاق‌ها زیاد نباشد و اطراف کولر فضای کافی برای تبادل هوا وجود داشته باشد. همچنین کمتر به آن نور آفتاب خورده و فاصله کمی تا آب و سیم‌های برق داشته باشد.

در محل‌هایی که کانال کولر وجود ندارد، می‌توان کولر را پشت پنجره نصب کرد؟ بله، در صورتیکه کولر با اتصالات محکم به دیوار و پنجره متصل شود، امکان نصب وجود دارد.

نصب و راه اندازی کولر آبی

2- نصب چهارپایه برای کولر آبی

در مرحله دوم راه اندازی و نصب کولر آبی، باید چهارپایه یا شاسی زیر کولر آبی را نصب کنید. برای اینکار باید ابتدا چهارپایه با ارتفاع مناسب را خریداری و در محلی هموار و مسطح قرار دهید. سپس بدنه اصلی کولر را روی آن سوار کنید. اغلب جنس پایه‌های کولر، فلزی است. زیرا برای تحمل وزن کولر باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد.

ارتفاع چهارپایه باید به گونه‌ای باشد که دهانه خروجی باد کولر با دهانه کانال کولر و برزنت آن منطبق باشد. چنانچه این ارتفاع همخوانی ندارد، می‌توانید تعدادی اجر یا موزاییک را زیر پایه‌های کولر قرار دهید تا ارتفاع آنها بیشتر شود.

راه اندازی و نصب کولر آبی روی چهارپایه
نصب کردن درست چهارپایه کولر آبی در کاهش لرزش بدنه دستگاه حین کار تاثیر زیادی دارد.

3- نحوه درست سیم کشی و نصب برق کولر آبی

سومین مرحله برای راه اندازی و نصب کولر آبی، نصب برق و سیم کشی آن است. لازم است سیم برق از پشت کنتر برق تا محل نصب کولر کشیده شود. قطر سیم کولر حدود 5.2 میلی‌متر و شامل رشته‌های فاز، نول و ارت است.

برای اینکه سیم‌ها با آب در تماس نباشند باید داخل جعبه تقسیم کولر قرار بگیرند. سیم برق دیگری که در کولر آبی وجود دارد سیم کلید‌هاست که شامل پنج رشته‌ی نول، ارت، دورتند کولر، دور کند کولر و پمپ آب است.

4- راهنمای نصب صحیح کلید کولر آبی

برای نصب کلید کولر آبی باید رشته‌های سیم‌ را به کلید‌های مرتبط وصل کنید. هر کلید کولر شامل سه دکمه است.

  • دکمه اول مربوط به پمپ آب و به رنگ آبی است.
  • دکمه دوم مربوط به موتور کولر و به رنگ قرمز است.
  • دکمه سوم مربوط به دور تند و کند کولر است و رنگ‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد.
نصب کلید کولر آبی
به خاطر داشته باشید در حین کار با برق همه نکات ایمنی را رعایت کنید تا از حوادث ناگوار بعدی جلوگیری کنید.

نصب صحیح و اصولی کلید کولر سه پل

اغلب بدلیل ارزان بودن و نصب آسان، کلیدهای سه پل برای کولرهای آبی استفاده می‌شوند. می‌توانید به‌راحتی با توجه به علامت‌های ثبت شده روی پیچ‌ها، رشته‌های سیم را پیچ مرتبط وصل کنید.

علامت رشته مرتبط
F دور تند کولر
S دور کند کولر
P پمپ کولر
L فاز کولر
نصب کلید سه پل کولر آبی
نصب کلید های سه پل از چهار پل بسیار ساده تر است.

راهنمای نصب صحیح کلید کولر چهار پل

کلید چهارپل، نسل جدیدتر کلیدهای کولر آبی است. مزیت این کلیدها نسبت به کلیدهای سه پل این است که اگر زمانی کولر کار نکند، اتصال سیم نول به کولر را قطع می‌کند. این کلیدها دارای 6 پیچ هستند که باید به رشته‌های مرتبط وصل شوند. در تصویر زیر نقشه کلید کولر آبی را به صورت تصویری مشاهده می‌کنید.

علامت رشته مرتبط
SP دور تند کولر
SL دور کند کولر
P پمپ کولر
L فاز کولر
N پایین نول ورودی
N بالا نول خروجی
نصب کلید چهار پل کولر آبی
در زمان نصب کلید کولر، جریان برق را قطع کنید.

در حال حاضر نسل جدیدتر از کلید‌های کولر آبی به نام کلید لمسی کولر آبی وارد بازار شده است که کنترل کولر را از راه دور نیز ممکن ساخته است.

5- اتصال صحیح سیم کشی به ترمینال کولر

پنجمین مرحله در آموزش و راهنمای راه اندازی و نصب کولر آبی، سیم کشی به ترمینال کولر است. سیم‌ها را می‌توانید از طریق جعبه تقسیم به کولر وصل کنید. برای اینکار کافیست از داخل جعبه تقسیم، سیم اتصال به زمین را به پیچ مربوطه و بقیه سیم‌ها را طبق علامت و رنگ ‌آنها به ترمینال کولر ببندید.

سیم کشی ترمینال کولر آبی
در بعضی از کولر‌ها سیم مربوط به ارت وجود ندارد.

6- انتقال آب به کولرآبی

آب مصرفی در این دستگاه از کنتر آب تامین می‌شود. انتقال آب از کنتر به کولر توسط لوله‌های پلیمری یا فلزی انجام می‌شود. برای اینکار لازم است لوله کشی آب را تا نزدیک‌ترین محل به کولر انجام دهید. سپس از لوله به خروجی شناور، شلنگ آبی را وصل کنید تا انتقال آب به کولر انجام شود.

بهتر است قبل از بستن آب ریز کولر، با شلنگ به‌خوبی تمام قسمت بدنه و کفی کولر آبی را بشویید تا آثاری از گردوغبار در آنها باقی نماند؛ در اینصورت بعد از روشن کردن کولر آبی حجم کمتری خاک به داخل اتاق‌ها وارد می‌شود.

انتقال آب به کولر آبی
برای انتقال آب از لوله شناور از شلنگ‌های مرغوب استفاده کنید تا به سرعت پوسیده نشود.

7- نحوه نصب صحیح آب ریز و شناور کولر

آب ریز کولر قطعه‌ای پلاستیکی است که مانع خروج دائمی آب از کف کولر می‌شود. برای اینکه آب‌ریز درست روی کولر نصب شود، باید با یک مهره و واشر به کف کولر محکم شود. شناور نیز برای کنترل حجم آب استفاده می‌شود. برای اینکه شناور درست کار کند باید کولر را کاملا تراز نصب کنید تا حجم درست آب کنترل شده و آب از آب ریز تخلیه نشود.

پیشنهاد مطالعه

8- اتصال صحیح کولر آبی به کانال

هشتمین مرحله راه اندازی و نصب کولر آبی، اتصال بدنه به کانال کولر است. کانال‌ کولر از جنس فلز است. برای اتصال کولر به کانال اغلب از یک برزنت استفاده می‌شود. برای نصب این برزنت به کولر باید با توجه به جنس آن از چسب، پیچ، تسمه فولادی یا گیره‌های پلاستیکی استفاده کنید. اما علت اهمیت بالا برزنت در نصب کولر ابی چیست؟ چنانچه برزنت کولر بدرستی نصب نشود همه یا بخش زیادی از هوای خنک تولید شده به هدر می‌رود. ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه اتصال دهانه به کانال گیره‌های پلاستیکی است؛ اما در اکثر مواقع تعمیرکاران با کمک تسمه فلزی و دریل برزنت را به کولر وصل می‌کنند.

اتصال کانال به کولر آبی
در صورت امکان کولر را در محلی نصب کنید که کانال کوتاه‌ترین فاصله را داشته باشد.
پیشنهاد مطالعه

9- راهنمای نصب صحیح موتور کولر آبی

برای نصب موتور کولر آبی، باید سیم‌ها را از داخل جعبه تقسیم، با توجه به رنگ‌ آن‌ها به پیچ‌های موتور وصل کنید. اما نحوه اتصال سیم پشت موتور کولر چگونه است؟ برای وصل کردن سیم‌های پشت موتور کولر باید سیم سیاه به دور زیاد و دور کند موتور کولر آبی، اتصال سیم قهوه‌ای به پمپ آب کولر آبی و در آخر سیم آبی رنگ به ترمینال نول کولر آبی متصل کنید.

همچنین موتور را به نحوی نصب کنید که امکان نفوذ آب به آن وجود نداشته باشد. پس از نصب موتور، باید پولی و تسمه کولر را نصب کنید. بعد از نصب تسمه بررسی کنید که خیلی شل یا سفت نباشد. در نهایت موتور را به پمپ وصل کنید. برای اطلاع از نحوه نصب یا تعویض این قطعات می‌توانید مقالات «چگونگی تعویض و نصب موتور کولر آبی» ، «چطور پولی کولر آبی را تعویض کنیم؟»، «نحوه تعویض یاتاقان کولر آبی در کمترین زمان ممکن!» و «چگونگی تعویض پروانه کولر آبی و شفت کولر» را مطالعه کنید.

نصب موتور کولر آبی
در صورتی که موتور درست نصب نشود، پس از روشن شدن صدای ناهنجار تولید می‌کند.

10- قرار دادن پوشال مناسب برای کولر آبی

دهمین مرحله راه اندازی و نصب کولر آبی که نقش بسزایی در تولید باد خنک دارد، پوشال است. باید پوشال مناسبی را بخرید که با ظرفیت کولر همخوانی داشته باشد. برای نصب پوشال کولر اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شبکه‌های روی درب‌ کولر را باز کنید.
  • پوشال‌ها را خیس کرده و در جای خود بگذارید.
  • شبکه‌های سیمی را روی درب گذاشته و با انبردست شبکه‌ها را ببندید.
پیشنهاد مطالعه

11- نصب سایبان برای کولر آبی

یکی از بهترین اقدامات برای خنک شدن باد کولر در فصل گرما، نصب سایبان مناسب در بالای سقف یا اطراف بدنه کولر است. برای اینکار می‌توانید از سایبان‌های آماده موجود در بازار استفاده کنید یا خودتان با مقداری چوب، ایرانیت یا پلاستیک ضخیم، سایبان درست کنید. در این زمینه می‌توانید مقاله «چگونه سایبان کولر آبی بسازیم ؟» را مطالعه کنید.

12- نصب کردن دریچه‌های داخلی کولر آبی

دوازدهمین مرحله راه اندازی و نصب کولر آبی، وصل کردن دریچه‌های داخل اتاق است. برای اینکه دریچه‌های کولر را به درستی نصب کنید، لازم است اندازه دریچه‌ها را از داخل اتاق به صورت دقیق اندازه گیری کنید. بعد از اندازه گیری، دریچه با سایز مناسب را خریداری و در اتاق نصب کنید.

نصب دریچه کولر آبی
دریچه را روی محل قرار دهید و با پیچ گوشتی پیچ‌های آن را ببندید.

13- چگونه تست نهایی کولر را بعد از راه اندازی انجام دهید

در مرحله نهایی برای اینکه از مراحل راه اندازی و نصب کولر آبی خود مطمئن شوید، نیاز است تا کولر را تست کنید. برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پمپ آب را روشن و گردش درست آب را بررسی کنید.
  • اجازه دهید آب به میزان کافی در کولر پر شود و پوشال‌ها خیس شوند.
  • دو درب کولر را ببندید تا از خیس شدن پوشال‌ها مطمئن شوید.
  • موتور کولر را روشن و نحوه کار آن را بررسی کنید.
  • میزان خنکی باد کولر را چک کنید.
تست نهایی کولر آبی
در زمان تست نهایی کولر نکات ایمنی را رعایت کنید.

آنچه درباره راه اندازی و نصب کولر آبی آموختیم

در این مطلب 13 مرحله برای راه اندازی و نصب کولر آبی به شکل اصولی و صحیح را آموزش دادیم. اگر به هر دلیل خودتان موفق به نصب کولر نشده یا کولر شما مشکلاتی دارد، می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی را در سایت آچارباز ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید. کارشناسان متخصص به محل شما مراجعه کرده و با کمترین هزینه، نصب و راه اندازی کولر آبی یا رفع ایراد دستگاه را انجام دهند.

چنانچه تمایل دارید برای سرویس تابستانه یا زمستانه این دستگاه اطلاعات مفیدی بدست آورید؛ می‌توانید مقالات مراحل آماده سازی کولر آبی قبل از شروع فصل گرما و جمع کردن کولر آبی در پایان تابستان؛ نگهداری کولر آبی در زمستان را مطالعه کنید

نصب و راه اندازی کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
نصب و راه اندازی کولر آبی
4/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

    1. عبادی‌زاده عزیز،
      جعبه تقسیم کولر آبی بخشی از ساختمان کولر است که بین پمپ، خازن و الکتروموتور دمنده به‌وسیله کابل ۵ رشته‌ای کولر ارتباطاتی را به وجود می‌آورد.

  1. سلام خونه من اپارتمان هست و من در نیم طبقه هست یعنی نزدیکه به همکف
    من کولر رو گذاشتم پشتبان و روشن کردم باد گرم می‌داد

  2. باسلام.لطفا طریقه نصب نازل های آب روی پوشالها رانیز توضیح دهید.ممنونم

    1. با سلام
      امین عزیز، در کولر های آبی، در سه جهتی که درپوش ها قرار می گیرند ، زیر سقف خارهایی برای قرار گرفتن شلنگ و نازل آب روی پوشالها تعبیه شده است.

  3. سلام
    وقتی کولر را روشن می کنم موتور تکان سختی خورده و برق کم و زیاد می شود علت و راه حل چیست

    1. با سلام
      رضا عزیز،احتمالا این مشکل به دلیل خرابی دینام یا در درب دینام باشد.در صورت تمایل می‌توانید درخواست تعمیر خود را در قسمت تعمیر کولر آبی آچارباز ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما مشکل را برطرف کنند

  4. من به تولیدی دارم حدودا 20 متره که با ایرانیت براش سقف زدم میخواستم بدونم برای اینجا میتونم کولرآبی نصب کنم؟

  5. ما کلید زیاد رو میزنیم باز کولر روی باد کم کار میکنه. اصلا درست کار نمیکنه

    1. باسلام
      علی عزیز، احتمال زیاد مشکل از کلید و اتصالات است، در صورتی که اتصالات سالم بودند، لازم است شال یا سفت بودن تسمه و صحت عملکرد موتور بررسی شود. چنانچه مشکل شما رفع نشد، شما می‌توانید درخواست تعمیر کولر آبی در محل خود را در سایت آچارباز و یا با شماره ۰۲۱۵۴۵۹۱۶۱۶ثبت کنید تا همکاران ما مشکل را بررسی و حل کنند.

  6. با سلام. روی موتور کولر آبی جای 4 فیش تعبیه شده. 3 تا آنها که lo, hi, com نوشته و بر اساس همان سیمها را جاسازی میکنیم. اما یک سیم قرمز در موتور با سر سوکت تعبیه شده که دقیق نمیدانم به چه کار می آید و جای فیش چهارم که چیزی نوشته نشده برای چیست؟

    1. با سلام
      آرش عزیز، با توجه به مشکل برق کولر شما، بهتر است سرویسکار کولر از نزدیک بررسی کند تا نظر قطعی در این مورد اعلام شود

  7. سلام خیلی خوب بود من خودم کولر رو راه انداختم
    ولی یه مشکلی که داره اینه که خیلی بوی بدی از کولر میاد دلیلش چیه؟ باید پوشال هارو عوض کنم؟

    1. ساناز عزیز
      بسیار عالی، خیلی خوشحالیم که این مطلب به شما کمک کرد.
      بله ممکن است کولر آبی شما نیاز به تعویض پوشال داشته باشد.
      اما می‌تواند به دلایل دیگر هم باشد. حتما مقاله “۷ دلیل بوی بد کولر آبی و روش بر طرف کردن آن” را بخوانید تا مشکل شما برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا