×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون LED و LCD

تلویزیون پلاسما

تکنولوژی تلویزیون پلاسما یکی از تکنولوژی‌های موجود در بازار تلویزیون است. این اسم به دلیل وجود گاز پلاسما در پنل تلویزیون‌ روی آنها گذاشته شده است. پلاسما حالت چهارم ماده است یعنی اگر به ماده در حالت گاز گرما داده شود، اتم‌های سازنده‌ی گاز از مدار خود خارج شده و به راحتی جریان برق را عبور می‌دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم تکنولوژی تلویزیون‌های پلاسما را به طور کامل توضیح داده و ویژگی‌های مختلف تلوزیون پلاسما را با سایر تکنولوژی‌ها بیان کنیم. در صورت نیاز به تعمیر تلویزیون می‌توانید با کارشناسان آچارباز از طریق شماره 02154591616 بگیرید.

منظور از تلویزیون پلاسما چیست؟

همانطور که گفتیم به دلیل استفاده از گاز پلاسما این اسم روی تلویزیون‌ها گذاشته شده است. برای اینکه با نحوه کار تلویزیون‌های پلاسما آشنا شوید کافیست تا نحوه‌ی کار لامپ‌های نئونی و فلورسنتی (CLF) را به یاد آورید. یعنی جریان برق با سرعت از داخل گازهای نئون یا زنون عبور کرده و لامپ را روشن یا خاموش می‌کند.

در هر پیکسل تلویزیون پلاسما مقدار معینی گاز نئون یا زنون و مواد شیمیایی فسفری وجود دارد. در زمان عبور الکتریسیته از پیکسل‌ها، گازها نور نامرئی فرابنفش تولید می‌کنند. این نور نامرئی پس از برخورد با پوشش فسفری به نورهای مرئی قرمز، آبی و سبز تبدیل می‌شود.

لامپ‌های فلورسنتی
نحوه‌ی کار تلویزیون پلاسما مانند لامپ‌های فلورسنتی است.

تلویزیون پلاسما چه تکنولوژی دارند؟

در تلوزیونن پلاسما تصویر به وسیله‌ شبکه‌ی پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی تولید می‌شود. مثلا اگر تلویزیون لازم باشد رنگ قرمز را تولید کند، با وارد شدن ولتاژ به الکترودهای انتهای سلول‌ها، گاز یونیزه شده و نور فرابنفش تولید می‌شود. نور تولید شده به پوشش فسفر قرمز رنگ که داخل پیکسل وجود دارد تابیده و به نور قرمز مرئی تبدیل می‌شود.

برای تعمیر تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

تلویزیون‌های پلاسما چقدرعمر می‌کنند؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در زمان خرید و تعمیر تلویزیون، طول عمر آن است. زیرا بدلیل قیمت بالای تلویزیون، امکان تعویض یا تعمیر آن برای همه وجود ندارد.

خوشبختانه طول عمر تلویزیون‌ پلاسما نسبت به تلویزیون‌‌های تکنولوژی‌ دیگر بیشتر است. به طور متوسط طول عمر تلویزیون‌های پلاسما از 60.000 تا 100.000 ساعت است؛ ولی تلویزیون‌های دیگر مانند LCD، LED، OLED، QLED و … طول عمر کمتری دارند. البته به کمک روش‌هایی می‌توانید طول عمر تلویزیون را بالاتر هم ببرید. این روش‌ها را در مقاله‌ی دیگری با عنوان «چطور طول عمر تلویزیون را افزایش دهیم؟» به طور مفصل توضیح داده‌ایم، برای اطلاع از آن‌ها این مقاله را مطالعه کنید.

طول عمر تلویزیون پلاسما
با کاهش روشنایی و کنتراست تصویر در تلویزیون پلاسما به افزایش عمر آن کمک کنید.

مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما چقدر است؟

مصرف برق تلویزیون پلاسما نسبت به تلویزیون‌های دیگر به دلیل بالا بودن نرخ بروزرسانی و روشنایی بالاتر است. در نتیجه اگر می‌خواهید مصرف برق خانواده را کاهش دهید باید استفاده از آن را به ساعت‌های خاصی در روز محدود کنید. اقدامات دیگر برای کاهش مصرف برق تلویزیون‌های پلاسما عبارتند از:

  • پرهیز از خاموش و روشن کردن متوالی تلویزیون
  • جدا کردن دو شاخه برق از پریز در صورت استفاده نکردن طولانی از تلوزیون
  • کاهش میزان نور، صدا و کنتراست تصویر
  • خاموش کردن تلویزیون در زمان بلااستفاده بودن آن
پیشنهاد مطالعه

تکنولوژی تلویزیون‌ پلاسما چه معایبی دارند؟

از معایب تلویزیون پلاسما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف برق بالا
  • هوشمند نبودن
  • روشنایی و کنتراست کم
  • وزن بالا تلویزیون
  • ظرافت و زیبایی کم‌تر نسبت به تلویزیون‌های نسل جدید
  • اثر سوختگی در تصویر
اثر سوختگی تلویزیون پلاسما
در صورتیکه تصویری روی صفحه تلویزیون برای مدت طولانی ثابت بماند به دلیل اثر سوختگی تصویر، سایه‌ی آن تا مدت‌ها روی تصویر مشاهده می‌شود.

آیا از تلویزیون پلاسما گاز نشت می‌کند؟

سوال دیگری که اغلب برای کاربران تلویزیون پلاسما به وجود می‌آید، این است که امکان نشت گاز از تلویزیون‌های پلاسما وجود دارد؟ برای جواب به این سوال باید ساختار پیکسل‌های تلویزیون بیان شود.

پیسکل‌ها در تلویزیون پلاسما از اجزایی مثل گاز پلاسما، فسفر و صفحات شارژ تشکیل شده است. این پیکسل‌ها که با نام سلول هم شناخته می‌شوند به طور کامل مهر و موم شده و امکان نشت گاز و مواد دیگر از آن‌ها وجود ندارد. همچنین در صورتیکه مشکلی برای پیکسل به وجود آید یا از میزان شارژ آن‌ها کم شود، امکان شارژ مجدد آن‌ وجود ندارد. در نتیجه بعد از مدتی پیکسل‌ها روشنایی خود را از دست داده و می‌سوزند.

تعویض پنل تلویزیون
اگر تعداد پیکسل‌ سوخته تلویزیون زیاد شود، باید پنل آن تعویض شود. 

آیا افزایش ارتفاع روی تصویر تلویزیون پلاسما موثر است؟

بدلیل وجود گاز در سلول‌های تلویزیون‌های پلاسما، اغلب با افزایش ارتفاع از سطح دریا امکان استفاده از این تلویزیون‌ها وجود ندارد. زیرا اختلاف ارتفاع از سطح دریا باعث بالا رفتن فشار هوا می‌شود و تلوزیون برای شارژ گاز باید انرژی بیشتری مصرف کند. در نتیجه به آن فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است در زمان کوتاهی به تعمیر نیاز پیدا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

آیا نصب تلویزیون پلاسما روی دیوار در کیفیت تصویر تاثیر گذار است؟

امروزه با توجه به محدودیت فضای منزل، تمایل افراد به نصب تلویزیون روی دیوار نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است. یکی از چالش‌هایی که کاربران در نصب تلویزیون روی دیوار با آن روبه‌رو هستند کاهش کیفیت تصویر است. زیرا در بسیاری از تلویزیون‌ها فقط تصویر از زاویه روبه‌رو واضح است و با تغییر ارتفاع و زاویه، وضوح تصویر پایین می‌آید.

خوشبختانه این مشکل در تلویزیون‌های پلاسما به ندرت دیده می‌شود. زیرا این تلویزیون‌ها از زاویه دید گسترده‌ای برخوردار هستند و از هر زاویه و ارتفاعی امکان نمایش تصاویر با کیفیت را دارند.

نصب تلویزیون پلاسما روی دیوار
زاویه دید تلویزیون‌ پلاسما نسبت به تلویزیون‌های LCD و LED بیشتر و حدود 180 درجه است.

آیا تلویزیون‌های پلاسما حین کار کردن گرما تولید می‌کنند؟

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد در این تلویزیون‌ها گاز پلاسما شارژ شده و تصاویر را تولید و به صفحه نمایش ارسال می‌کند. شارژ گاز پلاسما بعد از مدتی باعث تولید گرما می‌شود. اگر بعد از چند دقیقه به تلویزیون دست بزنید گرمای صفحه نمایش و تلویزیون را احساس می‌کنید.

همچنین در صورتی که تلویزیون را روی دیوار یا محلی نصب کرده باشید که امکان جریان هوا در پشت آن وجود نداشته باشد، دستگاه گرم‌تر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه

تلویزیون پلاسما و LED چه تفاوتی دارد؟

مهم‌ترین تفاوت تلویزیون‌ پلاسما و LED به شرح زیر است:

  • عمق نمایش رنگ مشکی در تلوزیون پلاسما از LED بیشتر است.
  • تلویزیون‌های LED از کنتراست و وضوح تصویر بالاتری نسبت به پلاسما برخوردار هستند.
  • تلویزیون‌های پلاسما نسبت به تلویزیون‌های LED از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.
  • تلویزیون‌های پلاسما نسبت به LED از برق بیشتری استفاده می‌کنند.
  • نرخ بروزرسانی تصویر در پلاسما از LED بسیار بیشتر است و در نمایش تصاویر با سرعت بالا بسیار قوی ظاهر می‌شود.
  • زاویه دید تلویزیون پلاسما نسبت به LED بیشتر است.
نرخ بروزرسانی تصویر پلاسما
نرخ بروزرسانی اغلب تلویزیون‌ها 120-240 هرتز ولی در پلاسما حدود 600 هرتز است.

تلویزیون پلاسما و LCD چه تفاوتی دارد؟

تلویزیون‌ پلاسما و LCD در ظاهر به یکدیگر شباهت دارند ولی تکنولوژی آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است.

طول عمر تلویزیون‌های پلاسما نسبت به تلویزیون‌ با تکنولوژی‌های‌ دیگر بالاتر است.

از آنجایی که تلویزیون LED هم نوعی LCD هستند تمامی تفاوت‌های اعلام شده برای تلویزیون‌ پلاسما و LED برای تلویزیون‌ LCD نیز صادق است. تفاوت‌های دیگر این تلویزیون‌ها به شرح زیر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر خواندن مقاله تلویزیون LED یا LCD ؟ کدامیک بهتر است؟ می‌تواند به شما کمک کند.

  • در تلویزیون‌های پلاسما اثر سوختگی پیکسل باقی می‌ماند ولی در LCD این ایراد وجود ندارد.
  • تلویزیون‌های پلاسما از 37 تا 100 اینچ تولید می‌شوند ولی ابعاد تلویزیون‌های LCD محدود است.
  • پیکسل‌های تلویزیون پلاسما از LCD بسیار سریع‌تر حرکت می‌کنند.
  • تلویزیون پلاسما به دلیل استفاده از گاز پلاسما گرمای زیادی را تولید می‌کنند.
تعمیر تلویزیون پلاسمای آچارباز
در آچارباز تعمیر تلویزیون پلاسما همه‌ برندها امکان پذیر است.

در این مقاله سعی کردیم تکنولوژی تلویزیون‌ پلاسما را به طور کامل بررسی کنیم تا با مشخصات تلویزیون آشنا شوید. با توجه به اینکه تلویزیون‌های پلاسما در حال حاضر از رده تولید خارج شده‌اند، ممکن است دسترسی به تعمیرکار متخصص آن به راحتی امکان پذیر نباشد. می‌توانید پیدا کردن تکنسین فنی را به آچارباز بسپارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیر تلویزیون شما انجام شود.

تعمیر تلویزیون با آچارباز
تعمیر تلویزیون در شرکت آچارباز، شامل کلیه خدمات مربوط به تلویزیون مثل نصب، سرویس، تعمیر و ... است. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
تعمیر تلویزیون

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. مصرف برق پلاسما 65 اینچ حدود 700 وات و ال سی دی 400 وات و ال ای دی 200 وات می باشد.
    با تشکر

    1. با سلام
      محمدرضا عزیز، ممنون از پاسخگویی شما. نظرات شما انرژی بخش تیم آچارباز است.

  2. سلام یک تلویزیون پلاسما 50ال جی دارم وقتی که روشن میکنیم یه لکهای بنفش رنگی بعضی جاها صفحه نمایان می شود که درتصویر های روشن بیشتر پیداست می خواستم لطف کنید بفرمایید این عیب است و قابل تعمیر میباشد

    1. با سلام
      عباس عزیز، این مشکل در اکثر مواقع ناشی از خرابی فلت یا پنل یا بک لایتهای تلویزیون است . برای اعلام نظر قطعی باید تعمیرکار از نزدیک دستگاه را بررسی و عیب یابی کند.

  3. سلام من پلاسما 60 اینچ ال‌جی تازه خریدم دوروزه تازه متوجه شدم صفحه نمایش داغ میکنه آیا طبیعی هست یاخیر مقاله تونم خوندم بسیارمفیدوکامل بود درمقاله گفتین دراین مورد ولی بازم گفتم ازکارشناسان بپرسم خاطرجمع بشم مشکلی داره یاخیر ممنون میشم پاسخگوباشید ازعصرمتوجه شدم خیلی نگرانم

    1. سمیرا کوشکی عزیز
      سلام، تلویزیون پلاسما به دلیل نوع تکنولوژی که دارد، بعد از چند دقیقه گرم می‌شود. این موضوع جای نگرانی ندارد. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد صفحه باید تلویزیون را طوری نصب کنید که پشت آن با دیوار و سایر وسایل حداقل 30 سانتی‌متر فاصله داشته باشد تا گردش هوا به خوبی انجام و صفحه خنک شود.

  4. تلویزیون های پلاسما واقعا عمر خوبی دارند، پدر من حدودا 10 سال هست از تلویزیون پلاسمای ال جی شبانه روزی استفاده می کنه و تاحالا مشکلی براش به وجود نیومده

    1. با سلام
      مجید عزیز، تلویزیون‌های پلاسما در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها عمر بالاتری دارند. پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از تلویزیون و استفاده بیشتر از آن در طول روز برای چند ساعت تلویزیون را خاموش کنید.

    1. باسلام
      سامان عزیز، تلویزیون‌های پلاسما از سایر تلویزیون‌ها مصرف برق کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا